„Potřeba kvalitních geodat v grafických informačních systémech“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář ke KatV – SGI a potvrzování GP
Advertisements

Od Setkání 2012 po Setkání 2013 SETKÁNÍ GEODETŮ 6. až
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Digitální mapa veřejné správy Plzeňského kraje (DMVS PK) + ortofoto Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Bc. Jana Darmopilová, H2IGE1 LS 2014 PŘEDPISY A NORMY PRO INŽENÝRSKOU GEODÉZII 17.
24. Obsah katastru nemovitostí a jeho uspořádání
Nástroje územního plánování
Vybrané základní pojmy stavebního zákona.
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Jednotná technická mapa města Krnova Představení systému
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Základní registry veřejné správy
DIGITÁLNÍ KATASTRÁLNÍ MAPA (DKM)
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
POSTUP STAVEBNÍCH ÚŘADŮ při zápisu do registru územní identifikace Jiří Košťál ČÚZK červen 2011.
Problematika zavedení věcného břemene do KN
Digitální mapa veřejné správy - Portál ÚAP MSK Zpracoval: Mgr. Tomáš Kupča Datum:
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
Plzeňského a Karlovarského kraje
Digitální mapa veřejné správy Plzeňského kraje (DMVS PK) Seznámení s projektem Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky Krajský úřad Plzeňského.
Digitální data katastrálních map jako součást územně analytických podkladů Seminář k digitalizaci katastrálních map Praha,
Sítě 2000 Okresní úřad Hodonín geografický informační systém.
Zákon č. 344/1992 Sb. o katastru nemovitostí České republiky
Nemoforum jako zdroj legislativních námětů v oblasti informací o území Růžena Zimová Nemoforum / Stavební fakulta ČVUT Konference ISSS, , Hradec.
DMVS Zpracoval: Ing. Ivan Ivanov 1 Typové projekty DMVS -Účelová katastrální mapa realizace 2011, investice cca 9 mil. -Nástroje pro tvorbu a údržbu ÚAP.
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
MISYS ČVUT v Praze Geografické informační systémy Zpracoval: J.Marák.
EGovernment Zpracoval: Ing. Ivan Ivanov 1 Typové projekty DMVS.
Registry veřejné správy Koncepce a legislativní zabezpečení Konference ISSS března 2001 Hradec Králové Ing. Ebbo Petrikovits Úřad pro veřejné.
GIS Plzeňského kraje a projekty v rámci Digitální mapy veřejné správy Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
Základní registry ve veřejné správě
Registr územní identifikace, adres a nemovitostí Jeden ze základních registrů – zákon 111/2009 Sb., o základních registrech V RÚIAN jsou pro celou veřejnou.
Seminární práce z předmětu SIPOL
EGovernment Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Jednání implementátorů ORP Moravskoslezského kraje Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica Datum: 10.
Vytváření registru územní identifikace a adres v ČR Ministerstvo práce a sociálních věcí Odbor informatiky Mgr. Karel Lux vedoucí oddělení koncepce
Obce a územně analytické podklady v procesu územního plánování ISSS 2007 – Hradec Králové Vojtěch Zvěřina.
Portál ÚAP MSK (Nástroje pro tvorbu a údržbu ÚAP) Zpracoval: Mgr. Tomáš Kupča Datum:
Digitální mapa veřejné správy - DMVS.  Memorandum  o spolupráci, přípravě a realizaci projektu DMVS podepsáno na ČÚZK  Ministerstvo vnitra,
Aktuální informace k DMVS Ing. Ivan Ivanov Informace k DMVS.
Hospodářský registr Ing. Jiří Pavlíček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 4. dubna 2006.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Územní identifikace a adresy v RÚIAN Jiří Formánek.
REGISTRY VEŘEJNÉ SPRÁVY Obecné principy schváleného věcného záměru zákona o registrech veřejné správy Seminář sdružení Nemoforum Prostorová identifikace.
Konference „Pět let činnosti Nemofora“, Ing. Václav Čada, CSc., ČÚZK 2004 Katastr nemovitostí pracovní skupina č. 3 Ing. Václav Čada, CSc. ZČU v Plzni,
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
Digitální technická mapa Plzeňského kraje Služby DTM DMVS PK Setkání partnerských obcí DTM DMVS Plzeň Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj e odbor územního plánování a stavebního řádu 20. března 2012 Výzva č. 08 k předkládání žádosti o finanční podporu v rámci.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Inspirativní pohled do minulosti pro budoucnost technických map v ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Zkušenosti s vyhláškou o obsahu technické mapy obce
Zkvalitňování katastrálních map po roce 2017
ÚZEMNĚ ANALYTICKÉ PODKLADY (ÚAP)
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
POSTUP STAVEBNÍCH ÚŘADŮ při zápisu do registru územní identifikace Jiří Košťál ČÚZK červen 2011.
Kontroly výkonu přenesené působnosti v oblasti editace dat RÚIAN
Akční plán GISTR na jaře 2016 OS GeoInfoStrategie.
Obsah územně plánovacích podkladů
DTM Kraje Vysočina.
Transkript prezentace:

„Potřeba kvalitních geodat v grafických informačních systémech“ „Potřeba kvalitních geodat v grafických informačních systémech“ Praha 20. června 2012 KGK ve spolupráci s ČSGK

Současnost dochází k rozsáhlým požadavkům na prostorové údaje a na upřesnění vlastnictví staveb a pozemků. Registr územní identifikace, adres a nemovitostí slouží m.j.k územní identifikaci. Jednotlivé prvky mají být zobrazovány nad mapami státního mapového díla a digitálními mapami veřejné správy.

Nový občanský zákoník přináší další podstatnou změnu a to skutečnost, že se stavba stává součástí pozemku. Tyto skutečnosti vedou k potřebě prověření vlastnických vztahů, aby nesoulady byly alespoň známy a aby byla vždy uplatňována práva předkupního práva při případném převodu nemovitostí.

DMVS a DTM Digitální technická mapa je jednou ze tří základních vrstev Digitální mapy veřejné správy v souladu s ust. bodu III. „Memoranda o spolupráci MV, MŽP, MMR, MZe, ČUZK, SMO a ASČR“ z listopadu 2008. Podle MV vychází právní opora z budovaného e-Governmentu v ČR, kde základním pilířem jsou registry veřejné správy, registr územní identifikace RUIAN obsahuje údaje o územních prvcích, k jejichž zobrazování má sloužit právě Digitální mapa veřejné správy, kde jednou ze složek je Technická mapa obce.

Zakládání a vedení technických map měst a obcí lze považovat za jeden ze základních pilířů inženýrské geodézie příštích let. Odborná skupina IG ČSGK vydala „Závěry a doporučení k problematice DMVS a TMO“

Technická mapa obce Základní definici nalezneme v § 2, písm. m) zákona 200/94 Sb. v platném znění „ Technickou mapou obce je mapové dílo velkého měřítka vedené na prostředcích výpočetní techniky s podrobným zákresem přírodních a technických objektů a zařízení vyjadřující jejich skutečný stav“

Závěry k problematice DMVS a Technické mapy obce: Podpisem Memoranda byla veřejně deklarována široká společenská poptávka po geodatech pro agendy veřejné správy a občany. Signatáři Memoranda se shodli na účelnosti a prospěšnosti rychlého řešení nepříznivé situace v oblasti prostorových dat. Zefektivnění veřejné správy a zkvalitnění jejích služeb a systémové řešení problematiky geodat je nemyslitelné při dlouhodobé absenci státní informační politiky (SIP) v oblasti geodat

Závěry k problematice DMVS a Technické mapy obce: Zkušenosti krajů a obcí s tvorbou, správou, využíváním a financováním dosavadních digitálních map se různí. Neexistuje právní rámec, na základě něhož by bylo možné dosavadní zkušenosti využít pro vytvoření celostátní koncepce tvorby a správy DVMS, a to s nezbytnou účastí vlastníků a správců veřejné dopravní a technické infrastruktury.

Závěry k problematice DMVS a Technické mapy obce: Neexistuje a zatím není ani na programu státu a krajů vytváření jednotné koncepce tvorby DMVS, která by spolehlivě a uživatelům srozumitelně vymezila závazný územní rozsah, obsah, přesnost a formu takovéto mapy. Není zřejmé, jak by se správní úřady státu, krajů a obcí měly legislativně podílet na tvorbě a správě geodat DMVS tak, aby tato geodata pocházela vždy z jediného zdroje zaručeného zcela konkrétním úřadem státu nebo konkrétními úřady krajů a obcí.

Závěry k problematice DMVS a Technické mapy obce: V současnosti DMVS neslouží veřejné správě, poněvadž nejsou jednoznačně vymezena zákonná práva a povinnosti konkrétních ministerstev České republiky, krajů a obcí. Legislativní zakotvení projektu DMVS v zákoně č. 111/2009 Sb. o základních registrech v §36 je rozporuplné v tom, že zakládá dualitu zobrazování územních prvků RÚIAN nad mapami státního mapového díla (SMD) NEBO nad alternativními, ve vztahu k SMD duplicitními, datovými sadami DMVS.

Závěry k problematice DMVS a Technické mapy obce: Datové sady (ortofoto, katastrální mapa, technická mapa obce nebo města) vyjmenované v zákoně č. 111/2009 Sb. o základních registrech buď vůbec neexistují (technická mapa obce nebo města) nebo jsou alternovány jinými datovými sadami s naprosto jinou funkcionalitou (katastrální mapa je alternována účelovou katastrální mapou - ÚKM), což je z hlediska původních cílových požadavků uživatelů nefunkční a navíc v rozporu s platnou legislativou.

Závěry k problematice DMVS a Technické mapy obce: Legislativní zajištění tvorby a údržby technické mapy obce je naprosto nedostatečné. Není nijak řešena otázka využití technické mapy obce pro vedení a aktualizaci státní mapy velkého měřítka. V současné době stavební zákon, přestože to má být jeho obsahem, nevěnuje problematice DMVS dostatečnou pozornost tím, že neřeší proces toku tématických geodat provozovatelů veřejné technické infrastruktury k DMVS.

Závěry k problematice DMVS a Technické mapy obce: Není dostatečně zajištěno důsledné dodržování zákonné povinností stavebníků předávat stavebním úřadům dokumentaci skutečného provedení stavby, která by následně sloužila nejen správě území, ale i tvorbě a údržbě TMO. Nevyužívá se důsledně dokumentace zeměměřických činností v přípravě, provádění a provozování staveb pro tvorbu a údržbu TMO.

Závěry k problematice DMVS a Technické mapy obce: Iniciativa některých vlastníků a provozovatelů dopravní a technické infrastruktury v procesu DMVS, týkající se požadavku na dostupnost a aktuálnost veřejné základní mapy velkého měřítka, by zjednodušila a zefektivnila integraci jejich dat ve prospěch veřejnosti, zůstává však bez viditelného povšimnutí správních úřadů.

Doporučení Český svaz geodetů a kartografů (dále jen „ČSGK“) považuje memorandum o DMVS za závažný dokument o veřejné správě území státu, krajů a obcí a doporučuje naplnit ustanovení uzavřeného memoranda a projektu DMVS, především bod V. v oblasti vymezení strategického dokumentu SIP vládou ČR. ČSGK žádá rozvíjet jednotnou koncepci DMVS na základě prokazatelných potřeb orgánů veřejné moci.

Doporučení ČSGK zastává názor, že je nezbytně nutné jednoznačně vymezit zákonná práva a povinnosti konkrétních ústředních správních úřadů České republiky, krajů a obcí v oblasti státní informační politiky (SIP). ČSGK navrhuje ve stavebním právu upravit obsah, účel a povinnosti k DMVS. ČSGK požaduje garanci Českého úřadu zeměměřického a katastrálního za geodata (jejich jednotnost, návaznost a přesnost), která budou zdrojem tvorby a správy DVMS.

123/1998 Sb. ZÁKON o právu na informace o životním prostředí Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství a upravuje zabezpečení práva na přístup k informacím o životním prostředí a na včasné a úplné informace o životním prostředí, na vytvoření podmínek pro výkon tohoto práva a podporu aktivního zpřístupňování informací o životním prostředí ze strany povinných subjektů.

Zákonem č. 380/2009 Sb. , kterým byl novelizován zák. 123/98 Sb i zák Zákonem č. 380/2009 Sb., kterým byl novelizován zák. 123/98 Sb i zák. č. 200/1994 Sb. o zeměměřictví, bylo stanoveno, že zakládání a vedení TMO je zeměměřickou činností ve veřejném zájmu.

Předpisy Evropských společenství Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/4/ES ze dne 28. ledna 2003 o přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí a o zrušení směrnice Rady 90/313/EHS. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (INSPIRE).

Technická mapa obsahuje : podrobný polohopis a výškopis skutečného stavu daného území geodetická dokumentace správců sítí o průběhu vedení podzemních inženýrských sítí údaje o technickém vybavení obce – což je především dopravní infrastruktura, kterou tvoří místní a účelové komunikace, odstavné plochy, chodníky, dopravní značení a veřejné osvětlení údaje o plochách (volná prostranství s volnočasovými prvky pro děti, apod.),

údaje o domech (jejich způsob užívání a skutečný půdorysný vzhled, který velmi často neodpovídá zákresu v katastrální mapě) zákres doplňkových staveb, které se nezapisují do katastru nemovitostí a nejsou tedy vedeny v katastrální mapě (hospodářské budovy do 25 m2, altánky na zahradách, skleníky, ap.), dalších objektech jako např. zastávky autobusů, pilíře elektropřípojek či sdělovacích vedení, apod.

Příprava a realizace tvorby DTM „K prvotnímu naplnění obsahu TMO je nezbytné využít všech dostupných zdrojů, a to nejen z oblasti veřejné správy. Z charakteristik objektů a zařízení zobrazovaných v TMO je zřejmé, že bez podkladů získaných od správců technické infrastruktury je vytvoření TMO prakticky nemožné.“ (Ing. Weis, MV)

Postupné naplňování TMO ze strany obcí pasport místních komunikací v souladu se zák. č. 13/1997 Sb. v platném znění a prov. vyhl. č. 104/1997 Sb. v platném znění obsah pasportu: místní komunikace účelové komunikace odstavné plochy, parkoviště chodníky mosty, mostky propustky

Postupné naplňování TMO ze strany obcí Pasport dopravního značení § 12, odst. 1), písm. d) zák. 13/97 Sb. o pozemních komunikacích Pasport veřejného osvětlení (§13, písm. c) zák. 13/97 Sb.)

Postupné naplňování TMO ze strany obcí Evidence vodovodů a kanalizací v souladu s ust. zák. 274/2001 Sb. a prov. vyhlášky 428/2001 Sb. - majetková evidence vodovody, stavby pro úpravu vod, kanalizační stoky, ČOV

Informace o průběhu podzemních inženýrských sítí Nutno zapisovat prostorové souvztažnosti inženýrských sítí, dochází k postupnému dobudování všech inženýrských sítí, upřednostňují se řešení podzemního vedení Rozlišujeme ochranná pásma, ale i manipulační pásma, která slouží k provozování a běžné údržbě těchto sítí

Postupné naplňování TMO Zápis VB energetických sítí do katastru nemovitostí dle § 98 zákona č. 458/2000 Sb. v platném znění o energetice jako jedna z možností upřesnění dat KN i dat DTM obcí a měst

Postupné naplňování TMO Pořízení dat dle SZ a prov. vyhl. pro územně analytické podklady

Postupné naplňování TMO Pořízení dat v S-JTSK správců inženýrských sítí v souladu s ust. § 185, odst. 2 SZ - údaje od správců technické infrastruktury, omezení vlastnických práv věcnými břemeny ex lege v podobě ochranných pásem (nezapisovaných)

Budování TMO dle vyhl. č. 233/2010 Sb. Základní parametry technické mapy obce respektují zeměměřický zákon, nařízení vlády o stanovení geodetických referenčních systémů a státních mapových děl a ČSN 01 3410 Mapy velkých měřítek, základní ustanovení. Platí zásada, že všechny prvky mapy jsou určeny polohově i výškově.

Obsahem technické mapy obce jsou prvky zaměřené a vedené v souladu s jejich skutečným stavem v terénu, přičemž se využívá: dokumentace skutečného provedení stavby, geometrických plánů, výsledků revize technické mapy obce , účelového zaměření skutečného stavu

Údržba a aktualizace DTMO V návaznosti na SZ Dokumentace skutečného provedení stavby Poloha definičního bodu a adresního místa Geometrické plány Zaměření podkladů pro investiční akce

Aktivní přístup k zajištění aktuálnosti dat Pravidelná aktualizace čtvrtletně, pololetně, ročně Rekognoskace terénu Doměření změn

Způsoby využívání dat DTMO stavebním úřadům správě majetku evidenci zemědělských ploch správě místních komunikací územnímu plánování rozhodování rady ochraně životního prostředí komunální sféře - odpadové hospodářství, údržba VO

DTMO na obecních úřadech Úsek dopravy Úsek regionálního rozvoje Úsek místního hospodářství Úsek správy majetku Úsek životního prostředí

Registr územní identifikace zák. č. 111/2009 Sb § 36 Zobrazení územních prvků Územní prvky z registru územní identifikace jsou zobrazovány nad mapami státního mapového díla nebo nad digitální mapou veřejné správy, která je vytvořena propojením katastrální mapy, ortofotomapy, popřípadě též technické mapy obce nebo města, pokud je vedena.

Registr územní identifikace zák. č. 111/2009 Sb § 42, odst. 4) Pokud stavební objekt nevyžaduje stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu, je editorem údajů podle odstavců 1 až 3 obec, na jejímž území se stavební objekt nachází. Obec před zápisem údajů zjistí údaje určující polohu definičního bodu stavebního objektu a adresního místa.

Ověřování validity dat Předpisy Evropských společenství v souladu s ust. zákona o implementaci INSPIRE je uložena i povinnost ověřování kvality, což znamená činnost ÚOZI, jako jediným možným ověřovatelem prostorových dat (viz. příloha č. 1, část B, bod. 6.1 Nařízení komise (ES) č. 1205/2008)

Děkuji za pozornost. Ing. Jaroslava Kraftová GIS - STAVINVEX, a.s. Tel. 737 286 444 jkraftova@gis-stavinvex.cz www.gis-stavinvex.cz