Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Emoce Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov11 Autor Mgr. et Mgr.
Advertisements

SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Potřeby Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov10 Autor Mgr. et.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Temperament, charakter
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
sociální psychologie Škola:
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
Pozornost, vědomí Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Psychické stavy.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov13 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Emoce (city).
Přístupy k osobnosti Škola:
OSOBNOST.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Motivace Miroslava Fuksová.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy z psychologie Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ON.
Sebeuvědomění a sebekontrola
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie učení.
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Vůle.
Jiří Dvořák  vědomé úsilí směřující k dosažení cíle  motivované chování, které umožňuje vědomou regulaci chování tzv. volní akt  znaky vůle.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Jane Goodall  Řídící vědomá složka psychiky  Sjednocuje ostatní psych. procesy k dosažení urč. cíle, překonání překážky  Podílí se na rozhodování.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Rozhodování jako manažerská funkce
Mgr.Michal Vičar Emoce.
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Nevědomí.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Vůle, motivace Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: vůle, volní akt, komplex volních vlastností, motivace, vnitřní a vnější motivace Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad psychického jevu vůle a procesu motivace, na konci jsou otázky k zařazení do systému psychických jevů a zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;

Vůle proces volní samoregulace chování člověka, jednání, záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vytčeného cíle, vlastní jen člověku (volní akt); psychická dispozice, komplex vlastností osobnosti, způsobilost sebekontroly v nejširším smyslu;

Vůle proces volní samoregulace chování člověka, jednání, záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vytčeného cíle, vlastní jen člověku; psychická dispozice, komplex vlastností osobnosti, způsobilost sebekontroly v nejširším smyslu;

Vůle vůle – volní akt, proces vůle – vlastnost osobnosti

A) vůle – volní akt, proces podstatné znaky: 1) vědomí vlastního rozhodnutí; 2) aktivní akce (tedy nikoli reakce, nýbrž operace); 3) vědomí cíle, resp. i prostředků k jeho dosažení; utváří se v závislosti na individuálním vývoji 1) rozumovém (inteligenci) 2) morálním;

fáze: 1) rozhodovací; komplexnost jednání: intelekt – zvažování, hodnocení; emoce – blokující, stimulující; 2) volba prostředků; 3) realizace + kontrolní aktivita;

rozvažování o cílech, prostředcích, důsledcích → srovnání impulzivního a volního jednání: impulzivní chování (zkratkovité); volní regulace chování (jednání); impulz → impulz → rozvaha založená na interakci emoční reflexe a rozumového přístupu; stanovené cíle a prostředky nemusí být vždy rozumné; akce rozvažování o cílech, prostředcích, důsledcích →

B) vůle – vlastnost osobnosti osobnost jedince charakterizuje také komplex volních vlastností rozhodnost, vytrvalost, sebeovládání, rozvážnost, zásadovost, houževnatost atd.;

vůle – vlastnost osobnosti vyjadřuje schopnost sebekontroly, projevující se v potlačování nežádoucích tendencí, v úsilí při překonávání překážek, při dosahování časově vzdálených cílů, při jejich vytyčování – aspirace; vzniká interakcí vrozených vlastností a zkušeností, nevytváří jen útlumy, zábrany, klade i cíle;

Motivace proces usměrňování, udržování a energetizace chování vycházející z biologických zdrojů, souhrn hybných momentů v činnostech, prožívání, chování a osobnosti jedince; intrapsychický proces zvýšení nebo poklesu aktivity, mobilizace sil, energizace organismu, projevuje se napětím, neklidem, činností směřující k porušení rovnováhy;

Motivace proces usměrňování, udržování a energetizace chování vycházející z biologických zdrojů, souhrn hybných momentů v činnostech, prožívání, chování a osobnosti jedince; intrapsychický proces zvýšení nebo poklesu aktivity, mobilizace sil, energizace organismu, projevuje se napětím, neklidem, činností směřující k porušení rovnováhy;

v motivaci působí: a) vnější pobídky (incentivy); b) vnitřní pohnutky, motivy;

motivace – aktivizuje a směruje; v zaměření motivace se uplatňuje osobnost jedince, jeho hierarchie hodnot i dosavadní zkušenosti, schopnosti a naučené dovednosti;

vnější motivace – vyvolávají ji podněty z okolí (denní a roční doba, přítomnost či nepřítomnost lidí); vnitřní motivace – přicházející z jedince (hlad, žízeň, hladina hormonů, cíl, plán, představa, tužba);

motivy psychologické příčiny činností, jednání člověka zaměřené na uspokojování určitých potřeb;

motiv má cíl; směr; intenzitu; trvalost; pramení z podnětů vnitřních, vědomých, bezděčných, podvědomých, a vnějších; má významnou úlohu při emoční, myšlenkové a fantazijní činnosti člověka;

otázky ??? jaká je první fáze volního aktu? rozhodovací se kterými jevy souvisí? proč? co potom následuje? rozhodovací kognitivní procesy, emoce vnímám situaci, přemýšlím jak ji řešit, představuji si řešení, chce se mi nebo nechce zvolím nejlepší prostředek k dosažení cíle

otázky ??? která motivace je účinnější ? proč je motivace důležitá pro jednání? jak souvisí motivace s vůlí? ve které fázi činnosti je motivace podstatná? vnitřní, vycházející z jedince dodává energii, směr činnosti, udržuje ji volní proces využívá motivaci jako energii na začátku, ale i v průběhu a pro další činnost i na konci

zařaď psychický jev motivace do systému proces probíhá v čase stav je udržován vlastnost stálá součást psychiky

zařaď psychický jev vůle do systému proces probíhá v čase stav je udržován vlastnost stálá součást psychiky

Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2005. ISBN 80-200-1387-3 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.