Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Pohyb rovnoměrně zrychlený Ročník:1. Datum.
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Digitální učební materiál
Mechanika Dělení mechaniky Kinematika a dynamika
Digitální učební materiál
2.1-3 Pohyb hmotného bodu.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - spojová vrstva I. Ročník:4. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_MECHANIKA_UO.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - prezentační vrstva, aplikační vrstva.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_701.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Mechanika I - Kinematika
B) Mechanika I) Kinematika Základní pojmy Kinematika je část mechaniky, která se zabývá pohybem, bez ohledu na to, co jej způsobuje. Pro jednoduchost.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Lokální počítačové sítě Téma:Token - Ring II. - přístup na síť.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Transkript prezentace:

Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ Anotace: Mechanický pohyb, vztažná soustava, hmotný bod, pohyb hmotného bodu. Digitální učební materiál je určen pro žáky učebních oborů. Využitím grafických možností sady Microsoft Office 2010 se materiál stává inovativním zejména přehledností výkladu. Využití multimediálních prostředků zvyšuje názornost výuky, usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich zájem a aktivitu. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC a dataprojektoru.

Mechanika Je nejstarším oborem fyziky. Zabývá se nejjednodušším fyzikálním jevem – mechanickým pohybem. Podle toho, co nás na mechanickém pohybu především zajímá, dělíme mechaniku na: statiku kinematiku - zabývá se pouze popisem pohybu těles dynamiku - studuje příčiny pohybu těles Podle skupenství těles rozlišujeme: mechaniku tuhých těles mechaniku tekutin (kapaliny a plyny)

Mechanický pohyb Tělesa kolem nás jsou buďto v klidu, nebo v pohybu. O tom, zda je těleso v klidu nebo pohybu, rozhoduje, zda se mění jeho poloha vzhledem k ostatním tělesům. Stav pohybu, nebo klidu těles je vždy relativní. Neexistuje těleso, které by bylo v absolutním klidu!!! Soustavu těles, ke které vztahujeme klid nebo pohyb tělesa, nazýváme vztažnou soustavou.

Vztažná soustava Za vztažnou soustavu volíme nejčastěji povrch Země, nebo soustavu těles pevně spojených s povrchem země (např. budovy, stromy). K ní pak vztahujeme klid nebo pohyb jiných těles (osoby, dopravní prostředky).

Vztažná soustava Za vztažnou soustavu můžeme také zvolit pohybující se těleso, např. letadlo. Cestující je pak vzhledem k letadlu v klidu, zatímco vzhledem k Zemi je v pohybu. Popis klidu nebo pohybu tělesa tedy závisí na volbě vztažné soustavy.

Hmotný bod Slouží ke zjednodušení úvah o mechanickém pohybu. Pohybující se těleso nahrazujeme jedním bodem. Avšak zachováváme hmotnost tělesa. Těleso nahrazujeme hmotným bodem tehdy, pokud můžeme jeho rozměry v porovnání s prostorem, kde se pohybuje, zanedbat (např. míč a hřiště, auto a město, blecha a kožich).

Hmotný bod Hmotným bodem můžeme nahradit každé těleso, jehož rozměry lze vzhledem k uvažovaným vzdálenostem zanedbat. Hmotný bod, jenž těleso nahrazuje, má hmotnost rovnou hmotnosti tělesa. Dále budeme místo o pohybu tělesa mluvit o pohybu hmotného bodu. Pro tuto část kinematiky použijeme výraz kinematika hmotného bodu.

Pohyb hmotného bodu Pokud chceme popisovat pohyb hmotného bodu, což je hlavním úkolem kinematiky, musíme k tomu zavést vhodné fyzikální veličiny. Pro kinematiku jsou to tyto tři nejdůležitější: dráha rychlost zrychlení

Dráha, rychlost, zrychlení Patrně se již každý z vás setkal s těmito pojmy a tušíte, co asi znamenají. Ve fyzice si s neúplnými či nepřesnými představami nevystačíme. Proto je nutné uvedené tři veličiny přesně definovat a správně chápat.

Použité zdroje: LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Radmila HÝBLOVÁ. Fyzika pro střední školy. 4., přeprac. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 266 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN