Vzdělávací oblast: Umění a kultura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
2.Polovina 19.století Výukový materiál EU – Šve07 2.pol. 19.stol. Vypracovala: Mgr. Martina Švestková Vlastivědné učivo 5.ročníku.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_ Hudební skladatelé TÉMA:
Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Bedřich smetana Život a dílo
ANTONÍN DVOŘÁK OBČANSKÁ VÝCHOVA 6. ROČNÍK
CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Česká vážná hudba 20. století
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti
Život a dílo Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
O Název Romantismus v Čechách O Šablona CZ.1.07/1.4.00/ O Poř.číslo HV 5 O Autor šablony Mgr. Zuzana Vyhnálková DiS O Datum
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
ČESKÝ HUDEBNÍ ROMANTISMUS
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Hudební výchova Téma: Koncert Klíčová slova: Koncert, hudba, skladba, nástroje Anotace: Žák je seznámen.
BEDŘICH SMETANA Významné osobnosti
ANTONÍN DVOŘÁK ( – ).
Antonín Dvořák a jeho život
Bedřich Smetana ( ).
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Antonín Dvořák
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ICT – 2 – 3 – 21 HV - Bedřich Smetana
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
1. Název nejznámější Dvořákovy opery. 2. Název opery, která měla premiéru při otevření Národního divadla. 3. Rodiště Bedřicha Smetany. 4. Název melodramu.
Český hudební romantismus
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
Výukový materiál Bedřich Smetana
BEDŘICH SMETANA (hudební skladatel).
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_359_Bohuslav Martinů AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
LEOŠ JANÁČEK ( – ).
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_897_5TR_HV Autor: Mgr. Monika Bittová.
Český hudební romantismus
Tematická oblast:Dějiny hudebního umění
Maturitní předmět: Dějepis
BEDŘICH SMETANA.
BEDŘICH SMETANA úvod. BEDŘICH SMETANA úvod Narodil se 2. března 1824 v Litomyšli.
Antonín Dvořák Základní informace. Antonín Dvořák Základní informace.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_28_Bedřich Smetana Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_1154_ANTONÍN DVOŘÁK Téma: ŽIVOT A DÍLO.
OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_20_ Antonín Dvořák ZŠ Hladké Životice.
Antonín Dvořák Materiál pro výukovou oporu zpracovaný v rámci projektu Informační a komunikační technologie proti bariérám Výuková opora č. 2 – výukový.
Nejvýznamnější pražská divadla období národního obrození a romantismu NO – 1770–1848 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal.
Čeští hudební skladatelé Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_10_ČEŠTÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_10:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební romantismus.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_05_Opera, Bedřich Smetana.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
1. Název nejznámější Dvořákovy opery.
Česká opera Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_09_ČESKÁ OPERA Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Mgr. Jana Doubková Dějiny hudby listopadu 2012
Opera Obr. 01 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Makovičková.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Bedřich Smetana Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Blíže se seznámí s hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Hudební výchova Téma: Česká opera Klíčová slova: Divadlo, opera, Libuše, Škroup, Smetana Anotace: Tento učební materiál slouží jako doplněk výuky - Česká opera. Vložen je poslech 1. části opery Libuše, žák se snaží přiřadit jména autorů oper k jejich fotografiím a učební materiál končí krátkým testem o hudebním skladateli Bedřichu Smetanovi. Časové využití je 35 minut. Rozvoj české tvorby; Stavovské divadlo; František Škroup; Bedřich Smetana – Libuše, poslech; přidělení jmen hudebním skladatelům; test – Bedřich Smetana.

ČESKÁ OPERA

Skutečný rozvoj české tvorby začal po roce 1883, kdy bylo otevřeno Národní divadlo. Počátky divadla jsou spjaty s ředitelem F.A. Šubertem, který se zasloužil o české premiéry slavných zahraničních oper – Carmen (1884), Aida (1884), Lohengrin (1885) a Verdiho Otello (1888). V roce 1888 měla premiéru i Čajkovského opera Evžen Oněgin. obr.1

První pokusy o tvorbu české opery se objevují v sedmnáctém století, jde však pouze o překlady oper italských či německých. Tvorba počátku osmnáctého století je spojena s divadlem Stavovským, které ovšem ovládali Němci. Česká divadelní představení se směla uvádět pouze jedenkrát týdně. Ke zlomu došlo až v roce 1862, kdy bylo otevřeno Prozatímní divadlo vybudované na náklady státu. Divadelní a operní společnost vytvořená kolem tohoto divadla byla první stálá a výhradně česká společnost. Skladatelé, v čele s Bedřichem Smetanou, začali komponovat výhradně pro Prozatímní divadlo. obr.2

Za první českou operu je považován Dráteník od Františka Škroupa. Premiéra byla 2. února 1826 (první česká opera v češtině). obr.3 Při zahájení činnosti Národního divadla v roce 1881 a poté v obnovené podobě roku 1883 byla též uvedena opera – Smetanova Libuše. obr.4

Poslechneme si ukázku z opery Bedřicha Smetany – Libuše. obr.5

Přiděl jména hudebním skladatelům. 1 2 3 A - Antonín Dvořák B - Zdeněk Fibich C - Bohuslav Martinů E - Leoš Janáček F - Bedřich Smetana 4 5

(CYKLUS SYMFONICKÝCH BÁSNÍ) SE JMENUJE 1. BERŘICH SMETANA SE NARODIL V ROCE 1824 a) v Praze b) v Litomyšli c) v Brně 2. JAKÉ ŘEMESLO VYKONÁVAL OTEC BEDŘICHA SMETANY a) čalouník b) kovář c) sládek 7. SMETANOVO NEJZNÁMĚJŠÍ DÍLO 3. V DĚTSTVÍ SE SMETANA UČIL HRÁT (CYKLUS SYMFONICKÝCH BÁSNÍ) SE JMENUJE a) na housle a klavír a) Má vlast b) na kytaru a trubku b) Kouzelná flétna c) na pozoun a lesní roh c) Libuše 4. BEDŘICH SMETANA PŮSOBIL I 8. SMETANA POBÝVAL a) ve Švédsku a) v Hradci nad Moravicí b) v Rusku b)v Nelahozevsi c) v Americe c) v Jabkenicích 5. BEDŘICH SMETANA SE STAL SBORMISTREM PĚVECKÉHO SPOLKU 9. KE KONCI ŽIVOTA SMETANA a) Kvítek a) oslepl b) Hlahol b) ohluchl c) Dalibor c) přišel o prst a ruce 6. SMETANA ZKOMPONOVAL OPERU 10. JAKÉ MĚL SMETANA ZÁLIBY? a) Čert a Káča a)hrál karty a psal deníky b) Prodaná nevěsta b)choval holuby c) Figarova svatba c)jezdil na koni Bedřich Smetana

Použité fotografie: obr. 1 http://commons.wikimedia.org/wiki/Andreas Praefcke; Praha, Statní opera; svobodné licence GNU obr. 2 http://commons.wikimedia.org/wiki/Bohumír Roubalík; Prozatímní divadlo; volné dílo obr. 3 http://commons.wikimedia.org/wiki/csPernak; Pomník Bedřicha Smetany; Creative Commons 3.0 obr. 4 http://commons.wikimedia.org/wiki/Jan_Vilímek; František Škroup; volné dílo obr. 5 http://commons.wikimedia.org/wiki/Martin Vavřík; Zámek v Litomyšli; volné dílo obr. 6 Bedřich Smetana; Before 1880; zdroj: Encyclopedia Britannica - first published in Arthur Elson: Modern Composers of Europe L.C. Page & Co 1904 - Toto dílo je volným dílem. obr. 7 Antonín Dvořák, Czech composer; taken from en: Wikipedia - tento soubor je volné dílo. obr. 8 http://commons.wikimedia.org/wiki/Bohuslav Martinů laughing, U.S.A. Darien 1943; zdroj: Bohuslav Martinu Centre in; Tento soubor podléhá licenci Creative Commons obr. 9 Leoš Janáček; zdroj: http://www.mlp.cz/obr/hudebni/janacek.jpg; tento soubor je volné dílo obr. 10 Zdeněk Fibich; http://img.radio.cz/pictures/ fibich_zdenek.jpg; tento soubor je volné dílo