Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Převody mezi číselnými soustavami Ročník:2. Datum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČÍSELNÉ SOUSTAVY PŘEVODY MEZI SOUSTAVAMI
Advertisements

Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – dělení podle technologie 1 Ročník:3.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – dělení podle činnosti paměťové buňky.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
RoBla Číselné soustavy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
Autor:Ing. Peter Podoba Předmět/vzdělávací oblast:Elektrotechnická zařízení Tematická oblast:Údržba elektrických zařízení Téma:Funkce GF PLC LOGO! Siemens.
Digitální učební materiál
ČÍSELNÉ SOUSTAVY OSMIČKOVÁ, ŠESTNÁCTKOVÁ
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzděláva cí oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Multiplexery Ročník:2. Datum vytvoření:únor 2012.
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Dynamické paměti RWM – RAM 1. část Ročník:3. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – úvod, základní pojmy Ročník:3. Datum.
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Osmičková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice Ročník:1.-
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Demultiplexery Ročník:2. Datum vytvoření:únor.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Exponenciální funkce a.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – dělení podle přístupu do paměti Ročník:3.
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Peter Podoba Předmět/vzdělávací oblast:Digitální technika Tematická oblast:Mikroprocesorová technika Téma:Atmel AVR - registry Ročník:4. Datum.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Statické paměti RWM – RAM 1. část Ročník:3. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Statické paměti RWM – RAM 2. část Ročník:3. Datum.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Šestnáctková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Převody mezi číselnými soustavami 3
Číselné soustavy Číselné soustavy reprezentují čísla, která jsou pro nás symbolem určitého množství – kvantity. Desítkovou soustavu se učíme již v první.
Transkript prezentace:

Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Převody mezi číselnými soustavami Ročník:2. Datum vytvoření:leden 2012 Název:VY_32_INOVACE_ ELE Anotace: Práce s čísly v různých číselných soustavách, převádění čísel mezi různými soustavami. Prezentace je určena pro přípravu žáků oboru Mechanik elektrotechnik. Využitím grafických možností sady Microsoft Office 2010 se materiál stává inovativním zejména názorností výkladu, který vede žáka krok za krokem ke správnému řešení. Interaktivní prezentační prvky, animace a bohaté ilustrační příklady napomáhají lepšímu pochopení tématu a usnadňují rozvoj odborných znalostí a dovedností žáků. Metodický pokyn: Materiál primárně slouží pro výklad v hodině, ale díky své názornosti může být využit i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i jako samostatný test. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru. Využitím interaktivní tabule je možné zvýšit jeho interaktivitu.

PŘEVODYMEZIČÍSELNÝMISOUSTAVAMI

Obvyklé číselné soustavy Desítková (dekadická) Z = 10. Použití: v běžném životě. Dvojková (binární) Z = 2. Používá dva znaky: 0 a 1, nebo L a H. 00, L - vypnuto, kontakt rozepnutý, nulová nebo nízká (Low) úroveň napětí. 11, H - zapnuto, kontakt sepnutý, max. jmenovitá nebo vysoká (High) úroveň napětí. Použití: elektronické spínací obvody.

Osmičková (oktalová) Z = 8. Číslice 0 až 7. Dříve se používala v souvislosti se staršími typy sálových počítačů. Šestnáctková (hexadecimální) Z = 16. Číslice 0 až 9 a písmena A až F. Slouží k popisu dat na adresové a datové sběrnici v mikropočítačové technice.

zobrazení čísel v nejčastěji používaných číselných soustavách Dekadická soustava Z = 10 Dvojková soustava Z = 2 Osmičkov á soustava Z = 8 Šestnáctková soustava Z =

Obvyklé číselné soustavy zobrazení čísel v nejčastěji používaných číselných soustavách Dekadická soustava Z = 10 Dvojková soustava Z = 2 Osmičkov á soustava Z = 8 Šestnáctková soustava Z = A B C D E F

Převody mezi číselnými soustavami Stejná hodnota čísla vyjádřená v různých soustavách je zapsána různě. Dekadicky vyjádřená čísla jsou pro logické systémy nepoužitelná, proto zde užíváme čísla dvojková. Dvojková čísla mohou být moc dlouhá, proto v souvislosti s logickými obvody používáme soustavu šestnáctkovou. Čísla vyjádřená v různých soustavách mezi sebou vzájemně převádíme.

Převod čísla do dekadické soustavy Převod čísla ze soustavy o základu Z do soustavy dekadické FZ FZ → F 10 Příklady 1. Převeďte číslo F3 F3 = do soustavy o základu Z = 10 Řešení: F 10 = 2 · · · · 3030 = = 64 Výsledek: F 10 = 64

Převod čísla do dekadické soustavy 2. Převeďte číslo F2 F2 = do soustavy o základu Z = 10 Řešení: F 10 = 1·24 1· ·23 · ·22 · ·21 · ·20·20 = = 27 Výsledek: F 10 = Převeďte číslo F8 F8 = 2175 do soustavy o základu Z = 10 Řešení: F 10 = 2 ·83 · ·82 · ·81 · ·80·80 = = 1149 Výsledek: F 10 = 1149

Převod čísla do dekadické soustavy Na základě předchozích příkladů vypracujte kontrolní úlohy: 1. Převeďte číslo F2 F2 = do soustavy o základu Z = 10 Výsledek:F 10 = Převeďte číslo F2 F2 = do soustavy o základu Z = 10 Výsledek:F 10 = 58

Převod čísla do dekadické soustavy 3.Převeďte číslo F8 F8 = 1864 do soustavy o základu Z = 10 Výsledek:F 10 = Převeďte číslo F 16 = C7A do soustavy o základu Z = 10 Výsledek:F 10 = 3194

Převod čísla z dekadické soustavy Převod čísla z dekadické soustavy do soustavy o základu Z F 10 → F Z Existují dvě metody: metoda postupného odečítání metoda postupného dělení. Pro další výklad bude použita metoda postupného dělení.

Metoda postupného dělení Původní číslo F 10 se rozkládá postupným dělením číslem, které odpovídá základu Z soustavy, do které chceme číslo převést. Jako výsledek se zapisují zbytky po dělení v opačném pořadí.

Příklad: Převeďte číslo F 10 = 190 do soustavy o základu Z = 2 Řešení: Převáděné číslo 190 postupně dělíme číslem 2 a zbytky zapisujeme z pravé strany.

190 : 2 = 95, zbytek po dělení je 00 → a 0 95 : 2 = 47, zbytek po dělení je 11 → a 1 47 : 2 = 23, zbytek po dělení je 11 → a 2 23 : 2 = 11, zbytek po dělení je 11 → a 3 11 : 2 = 5, zbytek po dělení je 11 → a 4 5 : 2 = 2, zbytek po dělení je 11 → a 5 2 : 2 = 1, zbytek po dělení je 00 → a 6 1 : 2 = 0, zbytek po dělení je 11 → a 7 Výsledek: F 2 = a 7 a 6 a 5 a 4 a 3 a 2 a 1 a 0 =

Příklad: Převeďte číslo F 10 = 190 do soustavy o základu Z = 16 Řešení: Převáděné číslo postupně dělíme číslem 16 a zbytky zapisujeme z pravé strany. 190 : 16 = 11, zbytek po dělení je = E 16 → a0 11 : 16 = 0, zbytek po dělení je = B 16 → a1 Výsledek: F 16 = a1 a0 = BE

Kontrolní otázky Vyjádřete desítková čísla 3, 5, 8, 13 v soustavách dvojkové, oktalové a šestnáctkové. Převeďte číslo F 2 = do soustavy o základu Z = 10. Převeďte číslo F 10 = 255 do soustavy o základu Z = 2. Převeďte číslo F 10 = 64 do soustavy o základu Z = 8. Převeďte číslo F 10 = 190 do soustavy o základu Z =

Řešení 3 10 = 11 2 = 3 8 = = = 5 8 = = = 10 8 = = = 15 8 = D 16 F 2 = F 10 = 45 F 10 = 255F 2 = F 10 = 64F 8 = F 10 = 190F 16 = BE

Použité zdroje: ANTOŠOVÁ, Marcela a Vratislav DAVÍDEK. Číslicová technika. 3. vyd. České Budějovice: Kopp, 2008, 286 s. ISBN MATOUŠEK, David. Číslicová technika: základy konstruktérské praxe. 1. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2001, 207 s. ISBN Autorem všech částí tohoto učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jiří Gregor.