Mladší školní věk Škola:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Kojenec - socializace Škola:
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
sociální psychologie Škola:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Přístupy k osobnosti Škola:
Školní zralost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov29 Autor Mgr.
Vývoj člověka Ontogeneze.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Mladší školní období.
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Mladší školní věk (raný x střední)
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní charakteristika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Mladší školní věk (raný x střední)
Komunikace učitele se žáky
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Mladší školní věk Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov25 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Mladší školní věk Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: konkrétní logické operace, kritický realismus, latence, sebesocializace Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývoje v mladším školním období, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli

Mladší školní věk obrázek 1 od 6-7 let (vstup do školy) do 11-12 let (první znaky pohlavního dospívání s průvodními psychickými projevy)

a) tělesný vývoj, motorika tělesný růst plynulý, na konci akcelerace, pohlavní diferenciace, dozrávání CNS, vyšší odolnost a zdraví;

a) tělesný vývoj, motorika rozvoj hrubé i jemné motoriky – rychlejší pohyby, zlepšená koordinace pohybů; zájem o pohybové hry, nedostatek pohybu – neposlušnost;

a) tělesný vývoj, motorika zlepšený výkon při psaní a kreslení – grafomotorika, tělesná síla a obratnost hrají velkou roli v postavení dítěte ve skupině dětí (oblíbenost – neoblíbenost); obrázek 3

b) kognitivní vývoj smyslové vnímání: dítě je pozornější, vytrvalejší, pečlivé, vše zkoumá, je dobrým a stále častěji i kritickým pozorovatelem; vnímání se stává více cílevědomým aktem – pozorováním; rozvinutý eidetismus – schopnost vybavit si v paměti dřívější vjemy, dobrá představivost;

řeč základním předpokladem úspěšného školního učení (napomáhá pamatování) – roste výrazně slovní zásoba, délka a složitost vět; lepší užití gramatiky; poznání nových významů týchž slov; pokrok v artikulaci, u dívek převaha ve vývoji řeči (lepší výsledky v testech verbálních schopností);

přechod od názorného myšlení do stádia konkrétních logických operací; dítě chápe identitu, zvratnost, vzájemné spojení různých myšlenkových procesů do jedné sekvence, od 11 let formální soudy;

je schopno pochopit zahrnutí (inkluzi) prvků do třídy; lépe chápe příčinné vztahy; pochopení významu pojmů: brzy, později, zítra apod. (nekonečno dosud nechápou); obrázek 4

zaměřen na to, co je a jak to je; chce pochopit okolní svět a věci v něm „doopravdy“; zájem o knihy o věcech, lidech, zemích, o dětské encyklopedie; technické oblasti – význam polytechnické výchovy;

zprvu naivní realismus –závislý na tom, co mu autority povědí; později kritický realismus – dítě chce být plně aktivní, pokusy a zkoušení různých možností;

paměť a učení rozvoj paměti: dítě dovede lépe reprodukovat naučenou látku, opírá se o systém slovních výpovědí a není již tak vázána na okamžik; obrázek 2

paměť a učení učení: plánovité, schopnost soustředit se současně na více aspektů učební látky; dítě se učí, jak se učit, strategie: opakování, logická organizace materiálu apod.; výkony jsou velmi závislé na motivaci a ostatních faktorech osobnosti;

emoční vývoj a socializace období latence – základní pudová a emoční složka osobnosti „dřímá“; osvojování sociálních rolí: role žáka, spolužáka, upevnění sexuálních rolí; navazování přátelství podpora sebevědomí žáka či pocity méněcennosti;

emoční vývoj a socializace významnými osobami (vzory) už nejsou pouze rodiče, ale i učitelé a spolužáci; způsoby sociální reaktivity – četnější a rozlišenější interakce (jiné reakce na druhé děti než reakce na dospělé);

emoční vývoj a socializace pomoc slabším, spolupráce, soutěživost; přisvojení specifického chování vůči malým dětem, utváření rodičovských postojů, vytváření mužské a ženské identity;

emoční vývoj a socializace sebesocializace: důraz na vnitřních procesech – jak dítě přijímá a jak si vysvětluje informace získané z prostředí; narůstání schopnosti seberegulace (potlačení citů vlastní vůlí, dítě rozumí svým vlastním pocitům), schopnost skrývání pocitů, uvědomění si i protikladných emocí;

emoční vývoj a socializace vývoj sociálních kontrol a hodnotové orientace pokračuje – zvnitřňování norem a základních hodnot, ale vnitřní kontrola je dosud nepevná a musí se podporovat zvnějšku, stabilizace sociálních norem morálního jednání s příchodem logického myšlení;

otázky ??? proč má školák rád encyklopedie proč je učení školáka účinnější než předškoláka k čemu vede nedostatek pohybu u školáka chová se školák jinak k mladším dětem chce porozumět světu kolem sebe používá strategie učení k neposlušnosti ano, má tendence pomáhat slabším a vytváří se zá rodičovského postoje

Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000. ISBN 80-7178-308-0 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha 1998. ISBN 80-7169-195-X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno

zdroje obrázků http://host3.images.cdn.fotopedia.com/flickr-4434344111-medium.jpg citováno dne 31. 8. 2013 http://host2.images.cdn.fotopedia.com/flickr-4435964903-medium.jpg citováno dne 31. 8. 2013 http://host2.images.cdn.fotopedia.com/flickr-6877229765-medium.jpg citováno dne 31. 8. 2013 http://host4.images.cdn.fotopedia.com/flickr-3926898751-medium.jpg citováno dne 31. 8. 2013