Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Advertisements

7 Nezaměstnanost.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Agregátní poptávka a nabídka
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Phillipsova křivka Opakování Martina Hedvičáková
Makroekonomické ukazatele
Makroekonomie.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PLATEBNÍ BILANCE – 5. ukazatel úrovně ekonomiky
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A30 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníprosinec.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Hospodářské cykly ekonomiky
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
ZÁSAHY STÁTU DO EKONOMIKY Nikola Krásná C2B. stát svými regulacemi zasahuje do chování ekonomiky a role tr ž ního systému je omezená ▶ smíšená ekonominka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika– národní hospodářství
Základní makroekonomické ukazatele
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Makroekonomie E 7 - otázky.
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
Základy ekonomie Seminář 9..
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiálu Klíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu DUM č. 12 – Magický čtyřúhelník Autor Ing. Kateřina Smejkalová Tematická oblast Makroekonomie Anotace DUM je určen pro výklad učiva předmětu Makroekonomie jako příprava na maturitu, dále jako podklad pro výuku makroekonomie v prvním ročníku Ročník Ročníky 4., 1. a dále dle potřeby jako výchozí /doplňující při výkladu v ročníku 2. a 3. Datum tvorby Leden 2014 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Magický čtyřúhelník

Magický čtyřúhelník Zahrnuje 4 ukazatele úrovně jedné ekonomiky. Využíváme ho při hodnocení úspěšnosti a výkonnosti hospodářské politiky(HOPO) ekonomiky. Magický čtyřúhelník hodnotí: Ekonomický růst (G) měřený prostřednictvím HDP Plnou zaměstnanost (U) prostřednictvím míry nezaměstnanosti Stabilitu cenové hladiny (P) prostřednictvím průměrné roční inflace Vnější ekonomickou rovnováhu (B) prostřednictvím stavu obchodní bilance

Pyramida světového bohatství http://www. novinky

Hrubý domácí produkt (HDP) HDP = peněžní hodnota všech finálních statků a služeb vyprodukovaných v určité ekonomice za určitý čas Rozlišujeme dle závislosti na cenách: a/ nominální HDP udávaný v běžných (aktuálních) cenách b/ reálný HDP udávaný ve stálých cenách. Po několik let používáme ceny tzv. výchozího roku. HDP = základní měřítko pro srovnání životní úrovně v zemi a zjištění stupně jejího ekonomického rozvoje

Meziroční růst (pokles) v % Ukazatel Období Meziroční růst (pokles) v % Datum zveřejnění  Hrubý domácí produkt 3. čtvrtletí 2013 -1,2 09.01.2014 ZDROJ: http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/aktualniinformace

Hospodářský cyklus Dle růstu nebo poklesu HDP hodnotíme vývoj ekonomiky http://aoibhinn.blog.cz/1108/makroekonomie-grafy-ii, 8.1.2014

Hospodářský cyklus Výkyvy hospodářského cyklu jsou způsobeny nesouladem mezi růstem produkce a růstem množství peněz v oběhu. Růst produkční ekonomiky lze jen těžko odhadnout. Když centrální banka a vláda mají špatný odhad a zvýší nadměrně množství peněz v oběhu (př. nadměrné úvěrování), v čase se ekonomika tzv. „přehřeje“ a narazí na hranici produkčních možností. Následkem je nejprve růst cen a později dochází k recesi.

Hospodářský cyklus Stálé střídání růstu a poklesu = stálé střídání expanze a recese, přičemž dosahujeme vrcholu nebo dna Fáze expanze: Roste HDP Roste poptávka Zvyšování produkce a využívání kapacity Klesá nezaměstnanost Ekonomika krátkodobě překračuje hranici produkčních možností (přesčasy, přetížení kapacit…) Všeobecný investiční i spotřebitelský optimismus. Dlouhodobě nelze překročit hranici produkčních možností. Dochází zde k přehřátí ekonomiky, kdy růst nabídky narazí na hranici produkčních možností. Expanze dosahuje vrcholu a láme se v recesi.

Hospodářský cyklus Fáze recese: HDP klesá nejméně 2 po sobě jdoucí čtvrtletí Poptávka je nižší než nabídka Hromadí se zásoby Omezování produkce Snižování výrobních kapacit Růst nezaměstnanosti Krachy podniků Šíření pesimismu Krátkodobý pokles produkce pod hranici produkčních možností Po odeznění recese se ekonomika vrací na hranici produkčních možností Hlubší recese = deprese nebo krize http://www.stream.cz/slavnedny/622094-den-krachu-na-newyorske-burze-24-rijen

Nezaměstnanost Nezaměstnanost je stav na trhu práce, kdy část nabídky práce není schopna nebo ochotna najít si placené zaměstnání. Nezaměstnaný = ten, kdo se aktivně uchází o práci, resp. je zapsán v evidenci úřadu práce a plní podmínky pro pokračování registrace.

Nezaměstnanost Ženy v domácnosti, důchodci, studenti a jiní, kteří se o práci neucházejí aktivně, tedy nejsou na ÚP registrováni, se do počtu nezaměstnaných nepočítají.

Osoby na rodičovské dovolené, apod. Nezaměstnanost Celkové obyvatelstvo Ekonomicky aktivní Zaměstnaní Nezaměstnaní Ekonomicky neaktivní Důchodci Studenti Osoby na rodičovské dovolené, apod.

Nezaměstnanost – míra nezaměstnanosti: 𝒖= 𝒏𝒆𝒛𝒂𝒎ě𝒔𝒕𝒏𝒂𝒏í 𝒏𝒆𝒛𝒂𝒎ě𝒔𝒕𝒏𝒂𝒏í+𝒑𝒓𝒂𝒄𝒖𝒋í𝒄í ∗𝟏𝟎𝟎 Přirozená míra nezaměstnanosti = míra nezaměstnanosti, při které jsou pracovní trhy v rovnováze. Určitý počet nezaměstnaných je v pořádku, na trhu je nutná určitá rezerva pracovní síly. Míra nezaměstnanosti = procento nezaměstnaných z ekonomický aktivního obyvatelstva

Inflace Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny. Jinými slovy také snížení kupní síly peněz.

Inflace - měření Nejčastěji využíván Vychází se ze spotřebitelského koše. Realizuje Český statistický úřad (ČSU). Podrobněji viz DUM - Inflace Index spotřebitelských cen Index cen výrobců Zde neexistuje žádný fixní koš, patří sem všechny statky a služby vyprodukované v dané ekonomice. Deflátor HDP = 𝑛𝑜𝑚𝑖𝑛á𝑙𝑛í 𝐻𝐷𝑃 𝑟𝑒á𝑙𝑛ý 𝐻𝐷𝑃 * 100 Deflátor HDP

Inflace – příčiny vzniku V oběhu je více peněz než, než odpovídá nabídce zboží. Nejdůležitější příčinou = nadměrné úvěrování. Lidé na základě většího množství peněz zvyšují svou poptávku. Pokud na to nabídka není připravena, nemá možnosti produkce, znamená to, že jde o peníze, které nemají krytí vyrobenými statky a službami!!! To vede k růstu cen.

Inflace příčiny na straně poptávky: Existence nadbytečné poptávky, v oběhu je příliš mnoho peněz (více než odpovídá množství zboží). a/ rychlejší růst mezd než produktivity práce (při zastaralých výrobních zařízeních) b/ nadměrné státní výdaje – stát dává do oběhu peníze, ale sám statky a služby neprodukuje (přídavky, podpory v nezaměstnanosti, dotace, apod.) c/ nadměrné úvěrování

Inflace – příčiny na straně nabídky: Růst cen způsobuje nabídka, která neodpovídá poptávce, růst nákladů na výrobu. a/ zvyšování nákladů vlivem růstu cen – Rostou ceny materiálů, tlakem odborů rostou mzdy, zvyšují se ceny strojů a zařízení. V důsledku se zvyšuje cena vyrobeného výrobku. b/ zvyšování cen produktů u výrobců s dominantním postavením na trhu, který neodpovídá vyšší hodnota statků a služeb.

Mírná (plíživá) inflace Míra nepřesahuje tempo růstu výroby, přijatelná. Do dvouciferných hodnot. Pádivá 2 – 3 ciferné hodnoty, negativní vliv. Znehodnocuje úspory, klesá životní úroveň, vzniká nedůvěra v měnu. Nedůvěra v hotové peníze. Hyperinflace Rozpad ekonomiky; sociální nepokoje, apod.

Osvětlete pojmy: Pojmy inflační spirála Deflace Deflační spirála Dezinflace

Platební bilance Porovnává příjmy a výdaje státu vůči zahraničí Skládá se z: a/ běžného účtu: Jeho nejpodstatnější součástí je OBCHODNÍ BILANCE, která zachycuje vývoz a dovoz. b/ finančního účtu: Zachycuje mezinárodní investice, příliv a odliv zahraničního kapitálu.

Skladba platební bilance: Běžný účet Obchodní bilance Další příjmy a výdaje Finanční účet Změna devizových rezerv

Platební bilance Ekonomové sledují saldo platební bilance = příjmy – výdaje Výsledkem může být schodek nebo přebytek Schodek vyrovnáváme zahraničními úvěry, přílivem zahraničního kapitálu nebo čerpáním devizových rezerv. Přebytek znamená zvýšení našich příjmů.

Platební bilance Saldo obchodní bilance: Ukazuje na konkurenceschopnost našeho zboží v zahraničí Je-li saldo schodkové = o naše zboží menší zahraniční zájem než náš zájem o zboží zahraniční

Magický čtyřúhelník http://www.ekospace.cz/2-makroekonomie-1/323-33- magicky-ctyruhelnik Údaje jednotlivých ukazatelů se zanášejí do jednoho grafu, přičemž vzniká čtyřúhelník. Čím větší plocha čtyřúhelníku, tím je ekonomika úspěšnější

Magický čtyřúhelník graficky Zdroj: http://homoeconomicus.cz/Ostatni/Ekonomie/Makroekonomie/Clanky/Clanky.php?clanek=Magicky_ekonomicky_ctyruhelnik, 8.1.2014

Magický čtyřúhelník: Není možné, aby se současně vyvíjely všechny ukazatele pozitivně. To je důvod, proč čtyřúhelník dostal přídavné jméno „magický“. Pozor na ohled stran státních financí!

Úlohy: Vyhledejte aktuální statistické údaje ČR všech čtyř ukazatelů a vytvořte na jejich základě grafickou podobu magického čtyřúhelníku. Vysvětlete.

Zdroje: KLÍNSKÝ, Petr a Otto MÜNCH. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 5., upr. vyd. Praha: Eduko, 2012-2013. ISBN 978- 80-87204-75-74. PAVELKA, Tomáš a Otto MÜNCH. Makroekonomie: základní kurz. Vyd. 3. Slaný: Melandrium, 2012-2013, PETRŽELOVÁ, Jana a Otto MÜNCH. Maturitní otázky - ekonomie: základní kurz. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 278 s. Maturitní otázky. ISBN 978-80-253-0598-0. http://aoibhinn.blog.cz/1108/makroekonomie-grafy-ii http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/aktualniinformace http://cs.wikipedia.org/wiki/Magick%C3%BD_%C4%8Dty%C5%99 %C3%BAheln%C3%ADk http://www.ekospace.cz/2-makroekonomie-1/323-33-magicky- ctyruhelnik http://homoeconomicus.cz/