JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY PRO KONKURENCECHOPNÉ PODNIKY, VÝZKUM, INOVACE, EFEKTIVNÍ VEŘEJNOU SPRÁVU A ZAMĚSTNANOST A VZDĚLÁVÁNÍ 25.2.2014 Ministerstvo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Programové období , 20. mezinárodní sympozium INOVACE JUDr
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Generální sekretáři Rada pro fondy SSR Úvodní slovo generálního sekretáře PhDr. M. Kopicové Jednání Rady pro inovace Ostrava
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI Daniel BRAUN Příprava Dohody o partnerství pro programové období
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Podpora inovací v rámci kohezní politiky
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
Výzkum, vývoj a vysoké školy Mgr. et Mgr. Tomáš Hruda.
Krajské akční plány Základní východiska
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
OP VVV. Aktuální stav OP VVV byla finální verze OP VVV po vypořádání připomínek znovu předložena Evropské komisi zaslán programový.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně Aktuální informace k realizaci projektu MAP 9. březen 2016.
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Zkušenosti s činností ROPu Střední Morava a náhled na implementaci v příštím programovém období aneb od administrace k řízení EU fondů Roztoky.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Kohezní politika v ČR Kohezní politika v ČR JUDr. Olga Letáčková ředitelka úseku řízení kohezní politiky Poslanecká sněmovna PČR 24. dubna 2014, Praha.
JUDr. Olga Letáčková Aktuální stav a strategie pro období Roztoky u Prahy ROP Střední Čechy.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
Daniel Braun Konference „Moravskoslezsko “, Ostrava Příprava budoucího programového období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Integrovaný regionální operační program
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Podpora krajského akčního plánování
Místní plán inkluze + OP VVV
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
OP VVV.
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Regionální akční plán Olomouckého kraje
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Transkript prezentace:

JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY PRO KONKURENCECHOPNÉ PODNIKY, VÝZKUM, INOVACE, EFEKTIVNÍ VEŘEJNOU SPRÁVU A ZAMĚSTNANOST A VZDĚLÁVÁNÍ 25.2.2014 Ministerstvo pro místní rozvoj

Aktuální stav přípravy Dohody o partnerství

Postup od listopadu 2013 22. 11. 2013 Zaslání stanoviska ČR k připomínkám EK (podklad na jednání s EK) 25. 11. 2013 Zaslání upravené Dohody o partnerství EK (podklad na jednání s EK) 6. 12. 2013 Neformální dialog s EK – jednání k připomínkám EK k Dohodě 17. 12. 2013 Zaslání Dohody do meziresortního připomínkového řízení (MPŘ) 7. 1. 2014 Termín pro zaslání připomínek v rámci MPŘ 20. 1. 2014 Zaslání Dohody pro finální posouzení SEA hodnotiteli 6. 2. 2014 Předání Dohody na MŽP spolu s jejím SEA hodnocením 12. 2. 2014 Předání upravené Dohody o partnerství Evropské komisi a zaslání souhrnného stanoviska ČR k připomínkám EK z prosince 2013

Meziresortní připomínkové řízení k Dohodě o partnerství 17. 12. 2013 – zaslání Dohody i partnerství do meziresortního připomínkového řízení (MPŘ) 7. 1. 2014 – termín pro zaslání připomínek v rámci MPŘ Cca 400 připomínek – z toho 250 od oficiálních připomínkových míst 10. 1. 2014 – prezenční vypořádání připomínek neziskového sektoru Vypořádání připomínek resortů a ostatních partnerů (mimo AK ČR, resp. kraje a NNO) akceptováno bez prezenčního vypořádání (vyjma HK ČR – 14.1. 2014) 22. 1. 2014 – prezenční vypořádání připomínek AK ČR, resp. krajů za účasti ŘO a ostatních regionálních partnerů Nedořešené otázky vůči regionálním partnerům

Aktuální stav přípravy Dohody o partnerství 3. 2. 2014 – vládě předložen materiál „Aktuální stav přípravy Dohody o partnerství pro programové období 2014–2020“ • vzat na vědomí usnesením vlády č. 87/2014 – uloženo všem členům vlády zaslat MMR do 11. února 2014 případné zásadní příspěvky k Dohodě o partnerství • 3. 2. 2014 – Dohoda o partnerství zaslána všem členům vlády • Oblasti k dopracování: o Alokace – nutné využít rezervy 14 %, kterou vytvořilo MMR (80 % je alokováno napevno, 6% je výkonnostní rezerva dle nařízení), a to s ohledem na tzv. tematickou koncentraci. o Předběžné podmínky – nutné se zaměřit na nesplněné kondicionality (klíčové: EIA, služební zákon, vodoregulátor, aj.), nutné zajistit, aby byly co nejdříve schváleny resortní strategie o Územní dimenze a integrované nástroje

Další postup předložení Dohody o partnerství 19. 2. 2014 Jednání PS Dohoda 10. 3. 2014 (předběžný termín) Veřejné projednání Dohody v rámci SEA hodnocení 17. – 21. 3. 2014 (termín bude upřesněn) Neformální dialog s EK k Dohodě 24. – 31. 3. 2014 (termín bude upřesněn) 4. jednání Rady pro ESI fondy březen 2014 Předložení Dohody včetně stanoviska MŽP k SEA hodnocení Dohody vládě ČR ke schválení duben 2014 Zaslání verze Dohody schválené vládou na EK duben 2014 Zahájení formálního vyjednávání s EK

Klíčové milníky 22. dubna 2014 termín pro předložení Dohody o partnerství Evropské komisi (tj. 4 měsíce po schválení nařízení EU) včasné dokončení SEA hodnocení Dohody o partnerství (povinná součást Dohody o partnerství pro její předložení EK) do 3 měsíců termín pro předložení programů po předložení Evropské komisi Dohody o partnerství (výjimka: OP Rybářství, OP Přeshraniční spolupráce ČR-PL)

Neformální dialog k Dohodě o partnerství 6. 12. 2013 – dosud poslední jednání s EK v rámci neformálního dialogu • 10. 12. 2013 – EK zaslala připomínky vznesené během prosincového jednání • 6. 2. 2014 – návrh vypořádání připomínek EK zaslán členům a hostům PS Dohoda • 12. 2. 2014 – souhrnné stanovisko ČR k připomínkám EK zasláno zástupcům EK • březen 2014 – plánováno další neformální jednání s EK k aktuální verzi Dohody o partnerství (již po SEA hodnocení)

Neformální dialog k programům 28. – 30. 1. 2014 – zahájení neformálního dialogu s EK k programům společným jednání • Hlavní závěry obecně: – EK se v hodnocení opírá především o vlastní Poziční dokument – EK klade důraz na: • soulad programů s Dohodou o partnerství a příslušnými strategickými dokumenty • náležité zdůvodnění a správné nastavení intervenční logiky programů • reflexi posunů, ke kterým v nastavení jednotlivých politik Unie dochází • zohlednění zkušeností z programového období 2007-2013 • posílení centrální koordinace • zajištění efektivní a řádné správy prostředků (sound financial management) a řádného fungování řídicích a kontrolních mechanismů • další rozpracování promítnutí územní dimenze do programů a to včetně využití integrovaných přístupů • nastavení koordinačních mechanismů nezbytných pro vymezení hraničních oblastí (zabránění překryvům a zajištění synergií); • Další postup vyjednávání programů je v gesci řídicího orgánu každého programu

Aktuální otázky přípravy programů

Pokrok v přípravě programů • MMR obdrželo k 30. 11. 2013 aktualizované verze programových dokumentů. • Tyto verze byly ze strany MMR hodnoceny v oblastech souladu s DoP, nastavení indikátorové soustavy, milníky a cíle, předběžné podmínky a synergie a komplementarity. • Pokud jde o soulad s DoP, tak: • Na DoP (dostatečně) odkazují OP PIK a OP PPR - obsahují kapitolu Vazba programu na Dohodu. • Některé programy obsahují v úvodních částech pouze krátké sdělení, že je program v souladu s DoP, jedná se o OP D, OP Rybářství, OP Z. • Zbylé programy na Dohodu neodkazují - OP ŽP, OP VVV, IROP

Pokrok v přípravě programů Hodnocen byl i věcný nesoulad programů s DoP • zařazení určité aktivity pod jiný TC • v některých případech slabá vazba na DoP • odlišné vnímání určitého problému (např. výzkumná infrastruktura, služby zaměstnanosti) • odlišné zaměření podpory (např. cestovní ruch) • Na základě ID s EK k DoP a připomínek EK v říjnu a prosinci 2013 byly identifikovány problematické/nejasné intervence z pohledu EK: podpora nadaných dětí (žáků, studentů), nová VaV infrastruktura, podpora velkých podniků, financování nákupu, výstavby a rekonstrukce budov úřadů práce (a další obdobné investice), cestovní ruch, další vzdělávání, systémové projekty ve vzdělávání, vnitrozemská vodní doprava, silnice II. a III. tříd, sociální bydlení, zdravotní služby,

Synergie a mechanismy koordinace Na úrovni DoP stanoveny funkční intervence, které podmiňují naplňování jejich cílů či cílů Strategie Evropa 2020. • Synergické cíle – konkurenceschopnost a inkluzívní společnost. Klíčové synergie resp. synergické řetězce; dílčí synergické intervence probíhají uvnitř řetězců (včetně vzájemné funkční či nutné závislosti resp. podmíněnosti). • V aktuální verzi DoP zapracovány připomínky EK; rozpracovány synergické řetězce do většího detailu. • Detail je nezbytné vymezit na úrovni programů, a to kombinací – specifikace aktivit v rámci prioritních os (dojde tak k „vysvětlení“, co konkrétně je podporou myšleno), – uvedení jasného popisu demarkační linie a synergií v rámci kapitol k Mechanismům koordinace, – uvedení detailnější specifikace v rámci příloh programů.

Synergie a mechanismy koordinace • Kromě dílčích pokroků vidí MMR tyto nedostatky: – Neustálá debata nad překryvy, tj. co a který program bude podporovat (včetně nově vznikajících „třecích“ ploch). – U dořešených intervencí chybí v programech jasně popsané rozhraní / hranice. – Ne vždy jsou v programech dopracovány konkrétní synergie a popis užitých nástrojů pro jejich implementaci. – Nedostatečné vymezení funkčních komplementarit programů ESIF k EU a národním programům. – Průřezovým problémem jsou neustálé změny v programech (každá změna vyvolává potřebu revidovat či potvrdit nastavené synergie). • MMR apeluje na zrychlení přípravy stanovení synergií a jejich zakotvení do programů včetně odsouhlasení mechanismů koordinace a nástrojů implementace. • Nutná legitimizace vzájemné spolupráce (memoranda, dohody apod.).

Doporučení pro nastavení IS Vyhodnoceny jednotlivé modely implementace 2007-2013 • Navržena administrativně ideální struktura (nemusí platit vždy): – Řídící orgán jediný poskytovatel dotace, stanovuje na principu partnerství strategii a podmínky realizace programu a přímo řídí a kontroluje jediný zprostředkující subjekt. – Zprostředkující subjekt není poskytovatelem dotace, ale odborníkem na řízení a administraci projektů ve všech stupních realizace a disponuje širokou pobočkovou sítí. Doporučení: • Zvážit rozsah delegovaných kompetencí ŘO – ZS. • Minimalizovat počet subjektů zapojených do řízení. • Stanovit minimální požadavky na ZS – zkušená a dostatečná administrativní kapacita, nezávislost na příjemcích dotace. • Srozumitelný systém pro žadatele a příjemce.

Implementační struktura – návrh ŘO Nová IS omezuje počet ZS (IROP, OP Z) nebo zůstává stejná – jediným novým ZS je TA ČR • Odůvodnění navrhované IS s ohledem na zkušenosti z období 2007-2013 • Odůvodnění administrativní kapacity s ohledem na zkušenosti z období 2007-2013 a plánované alokace • Rozdělení kompetencí/odpovědností mezi ŘO a ZS – důraz na kontrolní systém • Nastavení toku informací mezi ZS a ŘO • Nezkušenost nových ZS s řízením a implementací fondů ESIF • Zefektivnění procesů v rámci ŘO a ZS

Zahájení implementace programů MMR bude definovat kritéria, která musí být splněna před zahájením realizace programů (vyhlášení výzev) • Pokyn bude předložen vládě duben/květen 2014 • Důvod: riziko nezpůsobilých výdajů a předcházení nenaplnění milníků a ztrátě alokace Příklady kritérií: • Schválení Dohody o partnerství • Nastavení implementační struktury s jasně popsanými vazbami a kompetencemi prostřednictvím dohody o delegování • Ošetření problematiky veřejné podpory v programu • Připravení řídící dokumentace a příruček pro žadatele a příjemce • Zřízení platforem pro plánování výzev • Ustavení monitorovacího výboru apod

Velmi rizikové předběžné podmínky Nepřijetí zákona upravujícího postavení úředníků ve státní správě. • Řízení ve věci EIA. • Vodní hospodářství – poplatky, regulátor (EK požaduje nezávislého regulátora). • Problematika související s výší nákladů na zakládání podniku. • Odkládání schválení reformy vysokého školství a s tím související neschválení novely vysokoškolského zákona. • Nenaplnění předpokladů reformy služeb zaměstnanosti a realizace úprav na základě evaluací a vyhodnocení současného stavu. • Neprovedení reformy výzkumu a vývoje. • Energetické infringementy. • Průkaznost intervencí v rámci sledování dílčích ukazatelů s ohledem na dodržování ochrany osobních a citlivých údajů.

AKTUÁLNÍ STAV PŘÍPRAV – OP VVV Klíčové připomínky EK: Celková strategie OP v souladu s doporučeními EK a Dohodou o partnerství, klíčové problémy jasně identifikovány a podpořeny daty. Dotaz na investice do VaV infrastruktury Vysoké školství – zdůvodnění infrastrukt. investic Regionální školství – EK rozporuje oddělení ERDF od ESF investic S3 strategie – nutnost promítnutí do OP

AKTUÁLNÍ STAV PŘÍPRAV – OP VVV Hlavní aktuální problémy/výzvy: Praha – využití flexibility na podporu VaV/vysokých škol Ex-ante kondicionality: Schválení Strategie pro vzdělávací politiku 2020 Projednání a schválení S3 strategie Strategický rámec pro VŠ Finalizace pojetí územní dimenze Postupné zpřesňování intervencí a implementace

AKTUÁLNÍ STAV PŘÍPRAV – OP PRAHA Klíčové připomínky EK: Rozpracování OP pokročilo správným směrem Více zpřesnit podporované aktivity a rozdělení intervencí mezi OP potvrdit písemnou formou dohody/memoranda mezi ŘO Dotaz na investice do infrastruktury ve vzdělávání – neměly by suplovat povinné investice města Problematika childcare 0-3 a její návaznost na TC Nastavení mechanismu zapojení OP do ITI Vyjasnění vazby mezi pražskou RIS a národní S3

AKTUÁLNÍ STAV PŘÍPRAV – OP PRAHA Hlavní aktuální problémy/výzvy: Navýšení 3% flexibility vs. koncept pro-rata v národních OP Ex-ante kondicionality: Projednání a schválení S3 strategie Finalizace pojetí územní dimenze – využití integrovaných přístupů na území Prahy Postupné zpřesňování intervencí Implementace – koordinační mechanismus s ostatními OP, multifondovost, administrace malých projektů, atd. Hlavní aktuální problémy/výzvy – včetně ex-ante kondicionalit

AKTUÁLNÍ STAV PŘÍPRAV – OP PRAHA Hlavní aktuální problémy/výzvy: Potvrdit rozdělení intervencí mezi OP písemnou formou dohody/memoranda mezi ŘO - témata: regionální školství sociální podnikání energetické úspory výzkum, vývoj, inovace P+R Hlavní aktuální problémy/výzvy – včetně ex-ante kondicionalit

AKTUÁLNÍ STAV PŘÍPRAV – OP Z (TRH PRÁCE, VEŘEJNÁ SPRÁVA) Významné připomínky EK: Systémové projekty Pro rata Nedostatečná alokace na PO Efektivní veřejná správa, soulad opatření s doporučeními PP Financování NSK, NSP a Sektorových rad Předškolní péče Menší alokace na rekvalifikace a vzdělávání, větší na péči o děti a SZ

AKTUÁLNÍ STAV PŘÍPRAV – OP Z (TRH PRÁCE, VEŘEJNÁ SPRÁVA) Hlavní aktuální problémy/výzvy: Flexibility vs. koncept pro-rata Veřejná správa a příslušná ex-ante kondicionalita Územní dimenze intervencí Implementace a koordinační mechanismy s ostatními OP Hlavní aktuální problémy/výzvy – včetně ex-ante kondicionalit

Diskuze

OECD: LOCAL JOB CREATION

Local Job Creation – Popis projektu 1 Projekt v rámci programu OECD Local Economic and Employment Development Programme (LEED). Realizátor OECD Centre for Entrepreneurship, SMEs and Local Development. Cíle projektu Poskytnout mezinárodní srovnání toho, jak přispívají místní instituce k posilování místní ekonomiky a k růstu kvalifikace pracovní síly a kvality pracovních míst. Představit fakty podložená (evidence-based) a praktická doporučení, jak lépe podporovat zaměstnanost a hospodářský rozvoj na místní úrovni. http://www.oecd.org/cfe/leed/localjobcreation.htm

Local Job Creation – Popis projektu 2 Zadavatelem za ČR jsou MMR (koordinátor), MPSV, MŠMT a MZV. Projekt v ČR probíhal v období 10/2012 – 2/2014 Účastníci 12 zemí - Austrálie, Belgie (Vlámsko), Kanada (Ontario a Quebec), Česká republika, Francie, Irsko, Izrael, Itálie (Trento), Jižní Korea, Švédsko, Spojené království a Spojené státy (státy Kalifornie a Michigan). Záměrem ČR bylo získat náměty z praxe zemí OECD k tvorbě strategických dokumentů na národní a regionální úrovni, zejména v rámci příprav nového programového období EU. V ČR realizován v Ústeckém a Jihomoravském regionu.

Local Job Creation – metodika a výstupy Závěrečná zpráva „Local Job Creation: How Employment and Training Agencies Can Help - Czech Republic“ - bude oficiálně publikována OECD v květnu 2014. Akční plán - série konkrétních implementačních doporučení, neveřejný dokument sloužící ke komunikaci s adresáty doporučení Metodika projektu Výběr pilotních regionů Kvantitativní analýza dat o trhu práce v ČR Zmapování klíčových hráčů v oblasti místní tvorby pracovních míst v ČR Kvantitativní diagnostický nástroj OECD LEED k identifikaci regionálních nesouladů v nabídce a poptávce po kvalifikacích/dovednostech (skills) Kvalitativní šetření (hloubkové rozhovory) mezi klíčovými hráči Dotazníkové šetření na úřadech práce Kulaté stoly (národní, regionální) k ověření předběžných závěrů. Doporučení na bázi dobré praxe v zemích OECD

Local Job Creation Dashboard 1. Better aligning policies and programmes to local economic development 1.1. Flexibility in the delivery of employment and vocational training policies 1.2. Capacities within employment and VET sectors 1.3. Policy co-ordination, policy integration and co-operation with other sectors 1.4. Evidence based policy making 2. Adding value through skills 2.1. Flexible training open to all in a broad range of sectors 2.2. Working with employers on training 2.3. Matching people to jobs and facilitating progression 2.4. Joined up approaches to skills 3. Targeting policy to local employment sectors and investing in quality jobs 3.1. Relevance of provision to important local employment sectors and global trends and challenges 3.2. Working with employers on skills utilisation and productivity 3.3. Promotion of skills for entrepreneurship 3.4. Promoting quality jobs through local economic development 4. Inclusion 4.1. Employment and training programmes geared to local “at-risk” groups 4.2. Childcare and family friendly policies to support women’s participation in employment 4.3. Tackling youth unemployment 4.4. Openness to immigration

Local Job Creation Dashboard

Local Job Creation Dashboard Oblast 1 Slaďování politik a programů s místním hospodářským rozvojem Posílení strategického řízení služeb zaměstnanosti na místní úrovni Posílení kapacit služeb zaměstnanosti (kompetence, spolupráce se soukromým sektorem) Lepší využití možností lokální spolupráce (zainteresovanost institucí, šíření dobré praxe) Posílení věrohodných podkladů (evidence base) pro politiky Klíčový vstup (zpětná vazba) pro zkvalitňování veřejných politik, stále aktuální téma pro ČR Regionální data o TP – ČSÚ, kraje, ÚP – předpoklad evaluací Aplikovaný výzkum, evaluace dopadu nikoliv jen vstupů, výstupů a výsledků – zvýšit expertní znalost veřejné správy – pro interní/externí evaluace Validní indikátory – vypovídací schopnost o intervenci (např. APZ po rekvalifikaci), větší zapojení expertů na statistiku Manažerská zodpovědnost za výsledky (fakta podepřená indikátory) Těsnější vazba evaluace - program

Local Job Creation Dashboard Oblast 2 Zvyšování přidané hodnoty skrze dovednosti Udržitelnost NSK a NSP Posílení vyšších obecných dovedností a kompetencí podnikavosti Rozvoj kompetencí a kvalifikací pro nízkokvalifikované zaměstnance Posílit přenos požadavků trhu práce do vzdělávacích programů Rychlejší odezva programů na požadavky zaměstnavatelů Optimalizace kapacit středního školství více skrze „měkká opatření“ (informovanost) Rozvoj rovného přístupu ke kariérovému poradenství (školy, úřady práce, regionální informační centra)

Local Job Creation Dashboard Oblast 2 Zacílení politik na místní odvětví a investice do kvalitních míst Lepší identifikace příležitostí expandujících sektorů (zdravotní a sociální péče) Více podporovat vzdělávání na pracovišti. Systematické předvídání kvalifikačních potřeb Národní strategie dovedností a příslušné koordinační mechanismy Využití sociální potenciálu veřejných zakázek Lepší využití dovedností (skills utilization) pracovní síly Skills utilization – téměř neznámý termín mezi tvůrci a realizátory politik v ČR Nejen posilovat kvalifikovanost a dovednosti, ale zajistit také jejich efektivní využití na TP 90 % pracovní síly (zaměstnaní) má také rezervy ve využití dovedností Odráží se v produktivitě práce a konkurenceschopnosti ekonomiky Omezit ztráty z investic do vzdělání Některé země OECD (například UKCES)mapují a podporují využívání nástrojů pro lepší organizaci práce (optimální využití dovedností ve firmě za účelem zvyšování produktivity práce)

Local Job Creation Dashboard Oblast 4 Sociální začleňování Podpora flexibilních forem práce pro osoby pečující o závislého člena rodiny (nižší administrativní zátěž) Podporovat odstraňování společenských stereotypů a diskriminace (podle věku, pohlaví …) Optimalizace kapacit předškolních zařízení podpůrná role pro návrat rodiče na TP a vzdělávací role pro děti dočasný nedostatek kapacit může být kompenzován alternativami s menší vzdělávací rolí, dlouhodobě je vhodné usilovat spíše o rovný přístup k předškolnímu vzdělávání spíše optimalizace kapacit (demografické trendy lze předvídat) než dlouhodobé rozšiřování Explicitní strategie předškolní vzdělávání

Závěrečné shrnutí

... v zájmu rozvoje a růstu České republiky Díky za pozornost Tým GS ... v zájmu rozvoje a růstu České republiky