Příprava nového programového období

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
XV. Celostátní finanční konference
Advertisements

Obsah 1. Příprava na národní úrovni 2. Úloha MAS 3. Návrh operačních programů 4. Podmínky 5. Harmonogram 6. Finanční zajištění přípravy 7.
Programové období , 20. mezinárodní sympozium INOVACE JUDr
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Daniel Braun 22. listopadu 2012, Praha
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Generální sekretáři Rada pro fondy SSR Úvodní slovo generálního sekretáře PhDr. M. Kopicové Jednání Rady pro inovace Ostrava
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI Daniel BRAUN Příprava Dohody o partnerství pro programové období
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Olga Letáčková Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 4. prosince 2012 Podpora inovací v rámci kohezní politiky.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Kohezní politika EU – potřeba zásadních změn? Kohezní politika EU – potřeba zásadních změn? Ing. Daniel Braun, M.A. 1. náměstek ministra Ministerstvo pro.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Podpora inovací v rámci kohezní politiky
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 7. prosince 2011, Praha Operační program Podnikání.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Příprava programového období Aktuální proces přípravy programového období Zpracoval: Nazim Afana Datum: duben 2013.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Strukturální politika
INFORMACE O PŘEDBĚŽNÉ ALOKACI V OP Martin Fraško MAS Naděje o.p.s , MOST.
Řízení a koordinace politiky soudržnosti v České republice v období Ostravice Hotel Montér Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
FONDY EU Programové období
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
FONDY EU Programové období
ministryně pro místní rozvoj
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
Evropské fondy Mgr. Kateřina Neveselá
Příprava na období 2014 – 2020 Cíl 2 „Evropská územní spolupráce“ Ostrava, 29. listopadu 2012.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
TŘINÁCTÉ ZASEDÁNÍ Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Barokní refektář Dominikánského kláštera u sv. Jiljí Jilská 7a, Praha 1.
Kohezní politika v ČR Kohezní politika v ČR JUDr. Olga Letáčková ředitelka úseku řízení kohezní politiky Poslanecká sněmovna PČR 24. dubna 2014, Praha.
JUDr. Olga Letáčková Aktuální stav a strategie pro období Roztoky u Prahy ROP Střední Čechy.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Fondy EU programové období 2014 – 2020 Fakulta sportovních studií Projektový management ve sportu Mgr. Pavel Mrnuštík 1.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Daniel Braun Konference „Moravskoslezsko “, Ostrava Příprava budoucího programového období
11 Praha 20. listopadu 2012 Výroční konference OPPI Aktuální úkoly v oblasti kohezní politiky se zaměřením na současnost a budoucnost.
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Transkript prezentace:

Příprava nového programového období 2014-2020 Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Příprava nového programového období 2014-2020 Miroslav Daněk, MMR

Širší rámec vyjednávání Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Širší rámec vyjednávání Vyjednávání o návrhu Víceletého finančního rámce – Pracovní skupina „Přátelé předsednictví“ Ekonomická situace EU – stagnace, nezaměstnanost … Návrh nových zdrojů rozpočtu EU – daně z finančních transakcí – ČR nepodporuje ČR podporuje uzavření vyjednávání do konce roku 2012 ČR podporuje koncept „better spending“ – aplikace na všechny výdajové kapitoly Víceletého finančního rámce (max. výše 1 % HND) ČR– vidí prostor pro úspory ve všech rozpočtových kapitolách škrty by se v rámci kohezní politiky měly vyhnout výdajům na méně vyspělé členské státy a regiony

Proces vyjednávání o nařízeních Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Proces vyjednávání o nařízeních Balíček nařízení zveřejněn Evropskou komisí v říjnu 2011 Pracovní diskuse na Pracovní skupině pro strukturální opatření; koordinuje předsednická země EU (nyní CY, následně IE) Předběžné schválení tematických bloků – tzv. „částečný obecný přístup“ na jednání Rad pro obecné záležitosti Evropský parlament – role v tzv. „řádné legislativní proceduře“ = spolurozhodování; uplatněno několik set pozměňovacích návrhů k textům nařízení Začínají neformální trialogy = zahájení jednání Rady + Evropské komise + Evropského parlamentu – hledání shody – ideálně již v 1. čtení v Evropském parlamentu

Výsledky dánského předsednictví Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Výsledky dánského předsednictví Částečný obecný přístup u 10 tematických bloků: Programování Ex-ante kondicionality Řízení a kontrola Monitorování a hodnocení Způsobilost Velké projekty Tematická koncentrace Operace vytvářející příjmy + PPPs Finanční nástroje Výkonnostní rámec

Výsledky kyperského předsednictví Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Výsledky kyperského předsednictví Částečný obecný přístup u 7 tematických bloků: Informovanost a komunikace, technická pomoc Územní rozvoj Finanční otázky mimo Víceletý finanční rámec – nepřevoditelnost zdrojů, adicionalita, spolufinancování Nařízení o EÚS Specifická doporučení Rady Řízení a kontrola – úpravy v souvislosti s revizí finančního nařízení) Indikátory Předběžně schváleno na jednání Rady pro obecné záležitosti dne 16. října 2012

Záměr kyperského předsednictví Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Záměr kyperského předsednictví Ještě zbývá částečný obecný přístup u tematických bloků: Společný strategický rámec Finanční řízení Evropská územní spolupráce – čtení celého nařízení Evropské seskupení pro územní spolupráci Zahájení formálního trialogu s Evropským parlamentem – plenární hlasování o zprávách (EP má svůj negociační mandát) Mimořádná Evropská rada – listopad 2012 – snaha o dohodu nad návrhem struktury Víceletého finančního rámce v číslech – poté pravděpodobně i v prosinci

Implikace pro činnost MMR I Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Implikace pro činnost MMR I Příprava MMR a jeho vnitřních procesů na řízení fondů SSR Nastavení/transformace institucí pro řízení nového období Inicializace partnerů a jejich řádné zapojení do procesu Programování – implementace – monitorování – hodnocení Zajištění souladu s ex-ante kondicionalitami Příprava Dohody o partnerství, koordinace přípravy programů Rozdělení finančních prostředků Zajištění tematické koncentrace Důraz na výkonnost – monitorovací indikátory, pravidla pro výkonnostní rezervu Kvalifikované rozhodnutí o mono x multifondovosti a místě Prahy v systému Respektování regionální dimenze intervencí (města x venkov) Nastavení pravidel integrovanosti intervencí

Implikace pro činnost MMR II Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Implikace pro činnost MMR II Programování – implementace – monitorování – hodnocení Stanovení úlohy MMR v systému implementace – řízení a koordinace Celková zodpovědnost za naplňování cílů Dohody o partnerství Určení celkového rámce pro implementaci Metodické vedení řídicích orgánů – metodiky, závazné postupy Zjednodušení implementace Pořízení a správa fungujícího monitorovacího systému Práce s daty v monitorovacím systému, reporting Různé způsoby hodnocení prováděných intervencí Poskytování zpětné vazby a námětů ke korekcím při řízení procesů

Klíčové prvky vyjednávání z pohledu ČR Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Klíčové prvky vyjednávání z pohledu ČR

Společný strategický rámec Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Společný strategický rámec Evropská komise zveřejnila upravený návrh 11. září Nově – rozdělení do dvou částí: - příloha Obecného nařízení (koordinace finančních nástrojů a politik, příprava Dohody o partnerství a programů) - druhá část – vydána prostřednictvím delegovaného aktu ČR prosazuje, aby byl Společný strategický rámec pouze součástí přílohy Obecného nařízení; příloha by neměla být modifikována v případě nutnosti „pouze“ delegovaným aktem, ale řádnou legislativní procedurou = mj. i se zapojením Evropského parlamentu.

Specifická doporučení Rady Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Specifická doporučení Rady Kohezní politika - střednědobý horizont; Národní program reforem je naopak každoročně hodnocen Kompromisní text – obsahuje jen „relevantní Specifická doporučení Rady“ = vztahující se k programům Společného strategického rámce Evropská komise - trvá na úzké vazbě kohezní politiky a cyklu Evropského semestru = každoroční hodnocení Národního programu reforem … … má proto zatím výhradu ke konsensu členských států (k definici relevantních SDP i Deklaraci)

Územní rozvoj Indikátory Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Územní rozvoj Tři nástroje: – Integrované územní investice - Komunitně vedený místní rozvoj - Společný akční plán Dobrovolné využití – rozhodnutí na národní úrovni Povinná alokace 5 % Evropského fondu pro regionální rozvoj pro města Indikátory Význam definic a metodiky Závazek Evropské komise – do 3 měsíců po schválení nařízení vydá „guidance“ s definicemi a metodikou pro společné indikátory

Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Finanční řízení ČR nesouhlasí s tím, aby z každé žádosti o platbu bylo uhrazeno pouze 90 % Podle ČR by mělo být hrazeno by mělo být 100 % žádosti, a to i za cenu zrušení navrhovaných ročních zúčtovatelných záloh. ČR prosazovat navýšení počátečních předběžných plateb – záloh -oproti návrhu Evropské komise Problematický návrh - do žádosti o platbu by měly být zahrnuty pouze výdaje, které byly již proplaceny příjemcům (nyní lze do žádosti o platbu zahrnout i ty výdaje, které ještě nebyly příjemcům refundovány) - u kterých není nastaven systém předfinancování ze státního rozpočtu)

Příprava Dohody o partnerství Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Příprava Dohody o partnerství Dokument vypracovaný za účasti partnerů - v souladu s přístupem založeným na víceúrovňové správě. Stanoví strategii, priority a opatření pro účinné a efektivní využívání fondů Společného strategického rámce - dosahování cílů strategie Evropa 2020. Vyjednán s Evropskou komisí - schválen na základě posouzení a dialogu. Bude obsahovat: analýzu rozvojových potřeb a vnitřní rozdíly ve vývoji členského státu, finanční prostředky a hlavní očekávané výsledky implementace, včetně uplatnění horizontálních principů. Stanoví operační programy.

Příprava Dohody o partnerství Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Příprava Dohody o partnerství Bude obsahovat závazky ke splnění předběžných podmínek (ex-ante kondicionalit) – na ně bude vázána podpora tematických cílů a investičních priorit. Bude obsahovat základní parametry výkonnostního rámce - stanoveny milníky (finanční ukazatele, indikátory výstupu a výsledku), jichž má být dosaženo. Rozložení operačních programů v Dohodě o partnerství - bude muset odpovídat požadavkům na tematickou koncentraci - respektovány minimální podíly podle kategorií regionů. Mandát Evropské komise – tzv. „Position paper“ – zveřejněn pro ČR v listopadu 2012.

Spolupráce v rámci V4 Nejvýznamnější akce pod předsednictvím ČR: Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Spolupráce v rámci V4 Nejvýznamnější akce pod předsednictvím ČR: Říjen 2011 - setkání zástupců V4+SI na úrovni státních tajemníků - schválen Non-paper; následně prezentován na říjnovém jednání Rady pro obecné záležitosti ostatním zemím EU. Říjen 2011 – setkání předsedů vlád zemí V4; výstup z jednání - Sdělení českého předsednictví V4 - zmíněna i oblast kohezní politiky Březen 2012 - setkání ministrů zemí V4+SI - schválena společná deklarace; v dubnu 2012 představena na jednání Rady pro obecné záležitosti Zatím nejvýznamnější akce pod předsednictvím Polska: Říjen 2012 – neformální setkání ministrů V4+SI – schválení společné deklarace; následně představena na říjnové na jednání Rady pro obecné záležitosti

Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Spolupráce v rámci V4 Na pracovní úrovni – trvalá spolupráce – výměna názorů a zkušeností, sdílení poznatků a pozic, koordinace společného postupu … Předsednictví byly předloženy společné konkrétní textové návrhy změn k tematické koncentraci, programování, zjednodušení a způsobilosti nebo velkým projektům – návrhy se z velké většiny promítly do kompromisních návrhů Řada pracovních jednání – týkajících se evaluace, monitorování, velkých projektů a projektů vytvářejících příjmy, výměny zkušeností s aktuální implementací, územního plánování, cestovního ruchu …

Východiska pro přípravu programového období 2014 – 2020 Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Východiska pro přípravu programového období 2014 – 2020 Víceletý finanční rámec 2014 - 2020 Aktuálně projednáván, jednání zkrachovala, a(le) budou pokračovat Rasantní snížení alokace pro ČR Pokles míry spolufinancování z 85 % na 75 % Snížení intenzity podpory z Fondu soudržnosti Nezpůsobilost DPH Nařízení EU (ve stadiu projednávání) Nařízení pro 5 fondů Společného strategického rámce Nařízení k CEF Nesouhlas ČR (zejména proti přesunu z FS), avšak i přes něj nakonec bude Alokace dočasně na členské státy dle jejich podílu na příspěvku Přeshraniční projekty, spíše větší 3 větve CEF – doprava, energetika a ICT

Národní rozvojové priority Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Národní rozvojové priority Projednané vládou v létě 2011: Zvýšení konkurenceschopnosti ekonomiky. Rozvoj páteřní infrastruktury. Zvyšování kvality a efektivity veřejné správy. Podpora sociálního začleňování, boje s chudobou a systému péče o zdraví. Integrovaný rozvoj území.

Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Aktuální výzvy a potřeby v České republice (ekonomický pilíř udržitelného rozvoje) Pokračující ekonomická recese - tři čtvrtletí 2012 (průměrně -1 %). Nízká kvalita podnikatelského prostředí. Podfinancované školství se zhoršující se kvalitou. Spolupráce vysokých škol s aplikační sférou zůstává nízká. Nízký podíl podniků zavádějících inovace, podniky mají spíše pasivní než aktivní strategii. Uzamčení řady českých výrobců, kteří jsou dodavateli velkých nadnárodních firem, v nízkých patrech hodnotového řetězce. Nedokončená základní síť infrastruktury + energetika. Nízká efektivita orgánů státní správy spojená s nízkou administrativní kapacitou.

Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Aktuální výzvy a potřeby v České republice (envi a socio pilíř udržitelného rozvoje) Mezery v infrastruktuře životního prostředí. Nedostatky ve složkách životního prostředí (ovzduší, voda, odpady, biodiverzita, …) Nutnost reagovat na náhlé krizové události. Boj s chudobou, sociální začleňování, zdraví.

Principy pro programové období 2014-2020 Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Principy pro programové období 2014-2020 Princip strategického zaměření a propojování: Podpora pouze těch priorit, jež naplňují rozvojové strategie ČR. Princip podpory fungujícího trhu: Podpora odvětví a sektorů, kde dochází k selhání trhu. Princip podpory kvalitních projektů: Podpora pouze těch projektů, jež budou měřitelně naplňovat stanovené priority a cíle. Princip snadnější přípravy a realizace projektů: Snadnější administrativa pro žadatele a příjemce podpory, elektronizace agend a zjednodušování (sjednocování) pravidel.

Vymezení tematických okruhů Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Vymezení tematických okruhů Tematické okruhy jako převodník mezi národními prioritami a prioritami a opatřeními na úrovni operačních programů. Tematické okruhy jako analytický základ pro Dohodu o partnerství. TO 1 – Trh práce a vzdělávání. TO 2 – Funkční výzkumný a inovační systém. TO 3 – Konkurenceschopné podniky. TO 4 – Mobilita, dostupnost, sítě a energie. TO 5 – Efektivní správa a instituce. TO 6 – Integrovaný rozvoj území. TO 7 – Boj s chudobou, sociální začleňování a zdraví. TO 8 – Životní prostředí.

Tematické okruhy – cíle Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Tematické okruhy – cíle TO 1 – Trh práce a vzdělávání Cíl: zajistit fungující trh práce jako předpoklad konkurenceschopné ekonomiky, zajistit kvalitní a dostupné vzdělávání, které naplňuje principy celoživotního učení. TO 2 – Funkční výzkumný a inovační systém Cíl: urychlit strukturální posun české ekonomiky směrem ke znalostní ekonomice prostřednictvím produkce nových znalostí, kvalifikovaných lidských zdrojů a propojování výzkumné a podnikové sféry. TO 3 – Konkurenceschopné podniky Cíl: růst konkurenceschopnosti firem prostřednictvím vytváření a šíření inovací se zohledněním konceptu inteligentní specializace, účinného využívání energie a přechodu na nízkouhlíkové hospodářství.

Tematické okruhy – cíle Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Tematické okruhy – cíle TO 4 – Mobilita, dostupnost, sítě, energie Cíl: vytvořit efektivně fungující dopravní, informační, energetickou a environmentální infrastrukturu. TO 5 – Efektivní správa a instituce Cíl: poskytování kvalitních služeb občanům a firmám a vytváření transparentního podnikatelského prostředí, garance vynutitelnosti a vymahatelnosti práva. TO 6 – Integrovaný rozvoj území Cíl: posilování územní soudržnosti České republiky s respektováním územních priorit Územní agendy Evropské unie 2020.

TO 7 – Boj s chudobou, sociální začleňování a zdraví Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Tematické okruhy – cíle TO 7 – Boj s chudobou, sociální začleňování a zdraví Cíl: udržení hranice resp. snížení počtu osob ohrožených chudobou, materiální deprivací nebo žijících v domácnostech bez zaměstnané osoby, vybudování prostředí pro fungování efektivního a moderního systému péče o zdraví a zlepšení zdravotního stavu obyvatel, vyrovnání se s demografickým úbytkem obyvatelstva a snížení nerovností ve zdraví. TO 8 – Životní prostředí Cíl: zajistit ochranu a kvalitní životní prostředí pro život obyvatel ČR.

Poziční dokument EK vůči ČR Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Poziční dokument EK vůči ČR Prvotní zhodnocení Pozičního dokumentu EK s celkovou přípravou programového období 2014-2020 v České republice (národní rozvojové priority, tematické okruhy, principy programového období, národní strategické dokumenty, sektorové, regionální a místní strategie) = není zásadní nesoulad mezi pozicí EK a přípravou v ČR.

NRP ↔ Priority financování (Poziční dokument EK) Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií NRP ↔ Priority financování (Poziční dokument EK) Zvýšení konkurenceschopnosti ekonomiky Podnikatelské prostředí příznivé pro inovace Rozvoj infrastruktury pro růst a konkurenceschopnost Rozvoj páteřní infrastruktury Růst založený na lidském kapitálu a zlepšení účasti na trhu práce Integrovaný rozvoj území Zvyšování kvality a efektivity veřejné správy Hospodářství příznivé pro životní prostředí a nákladově efektivní hospodářství Podpora sociálního začleňování, boje s chudobou a systému péče o zdraví Moderní a profesionální administrativa

Hlavní výzvy prezentované Pozičním dokumentem EK Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Hlavní výzvy prezentované Pozičním dokumentem EK Nevhodně nastavený systém výzkumu a inovací a konkurenceschopnost řešeno TO 2 Funkční výzkumný a inovační systém + TO 3 Konkurenceschopné podniky. Zaostalá dopravní infrastruktura řešeno TO 4 Mobilita, dostupnost, sítě a energie. Podprůměrný vzdělávací systém a nedostatečně využívaný potenciál trhu práce řešeno TO 1 Trh práce a vzdělávání + TO 6 Integrovaný rozvoj území + TO 7 Boj s chudobou, sociální začleňování, zdraví.

Hlavní výzvy prezentované Pozičním dokumentem EK Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Hlavní výzvy prezentované Pozičním dokumentem EK Neefektivní využívání zdrojů řešeno TO 4 Mobilita, dostupnost, sítě a energie + TO 6 Integrovaný rozvoj území + TO 8 Životní prostředí. Nevýkonná veřejná správa řešeno TO 5 Efektivní správa a instituce.

Negociační bloky pro vyjednávání mezi EK a ČR Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Negociační bloky pro vyjednávání mezi EK a ČR Prosinec 2012 – nastavení konceptu projednávání mezi EK a ČR, koncept plnění předběžných podmínek, příprava metodických dokumentů, Dohoda o partnerství, rámec pro zapojení partnerů, další postup a harmonogram přípravy. Leden, únor 2013 – předběžné podmínky, tematické okruhy vč. hraničních oblastí. Březen, duben, květen, červen 2013 – horizontální otázky: integrovaný přístup k územní dimenzi; koordinace fondů Společného strategického rámce; efektivní implementace (nastavení výkonnostního rámce/rezervy včetně monitorování, audity a kontroly, redukce administrativní zátěže, administrativní kapacita, finanční nástroje, elektronická výměna dat); finanční otázky (adicionalita, míra spolufinancování); horizontální principy (rovné příležitosti, udržitelný rozvoj, antidiskriminace atd.).

Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Podklad pro přípravu Dohody o partnerství pro programové období 2014–2020 Východiska pro stanovení budoucích operačních programů pro období 2014-2020. Principy programového období 2014-2020. Národní rozvojové priority a vymezení tematických okruhů. Návrh programů 2014 – 2020 spolufinancovaných z fondů SSR. Další postup přípravy programového období 2014 – 2020.

Programy fondů SSR pro Dohodu o partnerství Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Programy fondů SSR pro Dohodu o partnerství Programové období 2014-2020 EFRR+ESF+FS EZFRV ENRF Program rozvoje venkova OP Rybářství Cíl Investice pro růst a zaměstnanost Operační programy… Cíl EÚS (přeshraniční) OP ČR - Polsko OP Svobodný stát Sasko - ČR OP Svobodný stát Bavorsko - ČR OP Rakousko - ČR OP Slovensko – ČR

Územní dimenze v budoucích programech Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Územní dimenze v budoucích programech Řešení prohlubujících se rozdílů v ekonomické a sociální výkonnosti regionů. Územní dimenze reflektuje tzv. place based approach. Nutnost strategické kombinace intervencí: Zajistí synergický efekt. Výsledkem je komplexní rozvoj území. Územní dimenze programů bude reflektovat specifické místní potřeby, rozdíly, problémy i potenciál. Klíčová spolupráce s regionálními a místními aktéry.

Integrované plány rozvoje pro územní dimenzi (IPRx) Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Integrované přístupy Efektivnější investování finančních prostředků, významný multiplikační efekt. Ukotvení při přípravě programů i jejich implementaci, včetně metodických dokumentů, v národních strategických dokumentech. Samostatnost x integrovanost nevypovídá o kvalitě projektu. Integrované plány rozvoje pro územní dimenzi (IPRx) LEADER detailně popsáno v návrhu Nařízení dobré zkušenosti s realizací v PRV rozšíření na ostatní fondy SSR a území ČR ITI zatím nejasná pravidla plán využití pro velká města (Praha, Brno, Ostrava,?) IPRM/IPRÚ návrh ČR na základě zkušeností z 2007-2013

Příprava jednotného metodického prostředí Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Příprava jednotného metodického prostředí Zjednodušení administrativních postupů. Jednotná, standardizovaná a srozumitelná pravidla. Zkrácení administrativních lhůt. Snadnější orientace žadatele/příjemce v systému přidělování podpory. Zlepšení komunikace mezi žadatelem/příjemcem a poskytovatelem podpory. Zavedení jednotné terminologie napříč celým systémem implementace.

Harmonizace EFRR-ESF-FS s EZFRV-ENRF Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Harmonizace EFRR-ESF-FS s EZFRV-ENRF Nastavení synergií a rozhraní mezi EFRR/ESF/FS a EZFRV/ENRF. Snaha o propojování metodického prostředí tam, kde to je možné. Komplikace v odlišném nastavení z úrovně nařízení EU – struktura a implementace programů, monitoring. Spolupráce na nastavení integrovaných přístupů. Harmonizace s ostatními politikami a nástroji EU

Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Koordinace ESF v ČR Koncentrace na priority ČR podporující plnění cílů EU 2020 a SSR. Základní kritéria pro výběr priorit: efektivní trh práce, konkurenceschopnost, sociální inkluze. Adekvátní podíl ESF a jeho vnitřní rozdělení odpovídající skutečným prioritám ČR. Koordinace politik, zejména v oblasti dalšího vzdělávání. Důraz na propojení s intervencemi z dalších fondů EU a s nástroji národních politik. Regionální dimenze a integrovaný přístup – použití tam, kde je to vhodné (zejména sociální začleňování, vyloučené lokality).

Další postup přípravy programového období 2014-2020 v ČR Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Další postup přípravy programového období 2014-2020 v ČR Dopracování tematických okruhů. Vydefinování hraničních oblastí. Příprava na plnění předběžných podmínek. Příprava Dohody o partnerství, vč. systému řízení všech fondů SSR. Příprava metodických dokumentů (zejména metodický pokyn pro přípravu programových dokumentů). Ex-ante evaluace a SEA Dohody o partnerství a programů.

Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií

Obecný předpokládaný harmonogram Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií Obecný předpokládaný harmonogram Časové období Aktivita Předpokládaný harmonogram 03/2013 Předložení návrhu programů pro fondy SSR ze strany řídících orgánů ministerstvu pro místní rozvoj 05/2013 Předložení informace o stavu přípravy programů fondů SSR ze strany MMR na vládu Předložení návrhu PRV a OPR ze strany MZe na vládu 12/2012 – 05/2013 Příprava návrhu Dohody o partnerství – vyjednávání s Evropskou komisí Příprava návrhů programů (ve vazbě na přípravu Dohody o partnerství) Indikativní harmonogram závislý na vývoji jednání na Radě EU 06/2013 – 12/2013 Dopracování návrhů programů a vyjednávání s Evropskou komisí Dopracování Dohody o partnerství vyjednávání s Evropskou komisí 11/2013 – 12/2013 Přijetí/schválení programů Evropskou komisí + definitivní schválení vládou Přijetí Dohody o partnerství Evropskou komisí + definitivní schválení vládou 2014 Zahájení realizace programů v programovém období 2014-2020

Děkuji za pozornost Miroslav Daněk, danmir@mmr.cz, 224 861 792