Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cases of Czech Names Rewrite the following sentence three times, each time substituting Karel for each name in turn. Věta: Mileno, kdo je s Evou u Vladimíra?
Advertisements

Dejte slova do věty II Put the words between slash marks into the appropriate case. Vzor: Se /sestra/ je vždycky problém. Se sestrou je vždycky problém.
Otázky: Asking Questions Ask the questions answered by the underlined words in the following sentences. Vzor: Zavolám vám zítra. Kdy mi zavoláte? *Taken.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Practice with the Conditional Change the following sentences to the conditional, according to the model. Vzor: Nemám peníze a nemohu si koupit auto. Kdybych.
Practice with moci Insert the appropriate present tense form of moci into the following sentences. Vzor: Neznáte tady nikoho? ___ vám pomoct já? Neznáte.
Chapter 5 vocabulary. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Poslechneme píseň: Díky. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Eportfolio Otázka číslo 4. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Svůj vs. jeho, její, jejich Fill in the blanks with the correct form of svůj or jeho/její/jejich, depending on whether the subject of the clause is the.
“W questions” with a preposition
Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken.
Word Order & Emphasis Come up with the questions that the following statements answer. Remember that new information usually comes at the end of a sentence.
Podstatná jména Pád podstatných jmen. Podstatná jména Pád podstatných jmen.
Verbs: Past & Future Change včera to zítra and vice versa, making the necessary changes in verb tense. Do not change the aspect of the verbs. Vzor: Včera.
Fonologie Cvičení číslo 5. Interview Kde jsi byl/byla včera? Co jsi dělal/dělala včera? Co budeš dělat dnes po hodině češtiny? Co budeš dělat zítra?
Practice with Numbers II For each of the following sections, insert the correct form of the given noun and/or number. Vzor: Jeden Mám ___(sešit) a ___(kniha).
Working with Verbs I Rewrite the following three sentences, replacing vidět with the appropriate conjugated forms of rozumět, mluvit o, hledat, and pracovat.
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mít rád Fill in the blanks with the appropriate forms of mít rád in both the present and past. Vzor: Radek ____ hudbu. Radek má rád hudbu. Radek měl rád.
Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra.
Prepositions & Cases Combine the following nouns with the given prepositions to form prepositional phrases. Don’t forget to use the correct case of the.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Nová slova: Lekce 8 Fill in the blanks with the vocabulary words from Lesson 8 of Contemporary Czech by Michael Heim.
Lidové noviny a webové stránky. Kdo je ta dy? Kdo má domácí úkol ?
VY_32_INOVACE_09_05 Základní vzdělávání – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura.
Podstatná jména - opakování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Verbs of Motion Fill in the blanks using the appropriate form of either motion verb given. Vzor: Tak malý Ivan už ___? Tak malý Ivan už chodí?
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Possessive Pronouns In each of the following sentences, change the possessive pronouns from singular to plural and vice versa. Vzor: Mám jeho sešity. Mám.
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
Eportfolio otázka 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Verbs of Motion II Fill in the blanks with either the perfective or imperfective form of the verb in parentheses. Vzor: Včera jsem (dojíždět/dojet) až.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
Všechen Fill in the blanks with the appropriate form of všechen, using the correct number, gender, and case. Vzor: Já vím ___, co víš ty. Já vím všechno,
PODSTATNÁ JMÉNA SUBSTANTIVA.
D EKLINACE. 7 PÁDŮ ( PÁD, PÁDU, M ) 1. nominativkdo, co 2. genitivkoho, čeho 3. dativkomu, čemu 4. akuzativkoho, co 5. vokativ 6. lokálo kom, o čem 7.
Líbit se In the following sentences, translate the English in parentheses into Czech, using the correct form of líbit se. Vzor: Jak (do you like) ta kniha?
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
Prepositions & Cases II Form at least two reasonable prepositional phrases by combining the word between slash marks with the prepositions mezi, na, naproti,
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Povídka In the following short story, fill in the blanks with the correct Czech form of the English pronoun given in parentheses.
BUĎTE POZORNÍ, AŤ SI TOHO ZAPAMATUJETE CO NEJVÍC..
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_12_ČJ_Podstatná jména_píseň Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Pády podstatných jmen.
Interrogatives with ně- and ni-
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích.
Otázky: Asking Questions
Instrumentál singuláru
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns
Practice with the Conditional
Connecting Sentences with který
Prepositions & Cases II
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
Se a si: Reflexive Pronouns
PODSTATNÁ JMÉNA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Possessive Pronouns Vzor: Mám jeho sešity. Mám jejich sešity.
Connecting Sentences with který II
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Transkript prezentace:

Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?

Kdo/Co? 1. ____ se jmenuje Mojmír? Já!

Kdo/Co? 1.____ se jmenuje Mojmír? Já! Kdo se jmenuje Mojmír? Já! 2. ____ posloucháte? Hudbu.

Kdo/Co? 1.____ se jmenuje Mojmír? Já! Kdo se jmenuje Mojmír? Já! 2. ____ posloucháte? Hudbu. Co posloucháte? Hudbu. 3. O ____ mluví presidenti? O politice.

Kdo/Co? 1.____ se jmenuje Mojmír? Já! Kdo se jmenuje Mojmír? Já! 2. ____ posloucháte? Hudbu. Co posloucháte? Hudbu. 3. O ____ mluví presidenti? O politice. O čem mluví presidenti? O politice. 4. O ____ mluvila paní učitelka? O novém studentovi.

Kdo/Co? 4.O ____ mluvila paní učitelka? O novém studentovi. O kom mluvila paní učitelka? O novém studentovi. 5. ____ jste vysvětloval ty chyby? Studentovi.

Kdo/Co? 4.O ____ mluvila paní učitelka? O novém studentovi. O kom mluvila paní učitelka? O novém studentovi. 5. ____ jste vysvětloval ty chyby? Studentovi. Komu jste vysvětloval ty chyby? Studentovi. 6. U ____ jsi byl včera, muži? U matky.

Kdo/Co? 6. U ____ jsi byl včera, muži? U matky. U koho jsi byl včera, muži? U matky. 7. ____ neumí rusky? Mojmír.

Kdo/Co? 6. U ____ jsi byl včera, muži? U matky. U koho jsi byl včera, muži? U matky. 7.____ neumí rusky? Mojmír. Kdo neumí rusky? Mojmír. 8. ____ vidíte na obraze? Univerzitu.

Kdo/Co? 6. U ____ jsi byl včera, muži? U matky. U koho jsi byl včera, muži? U matky. 7.____ neumí rusky? Mojmír. Kdo neumí rusky? Mojmír. 8. ____ vidíte na obraze? Univerzitu. Co vidíte na obraze? Univerzitu. 9. ____ se zabýváte? Literaturou.

Kdo/Co? 9. ____ se zabýváte? Literaturou. Čím se zabýváte? Literaturou. 10. S ____ jsi mluvila včera, ženo? S bratrem a sestrou.

Kdo/Co? 9. ____ se zabýváte? Literaturou. Čím se zabýváte? Literaturou. 10. S ____ jsi mluvila včera, ženo? S bratrem a sestrou. S kým jsi mluvila včera, ženo? S bratrem a sestrou.