Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/34.340526 Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Advertisements

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
SLOVNÍ PŘÍZVUK a ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
O třech jazykových neznámých…
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_20
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zvuková podoba věty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Mluvená a psaná forma jazyka
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Elektronická učebnice - II
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
ČLOVĚK odlišnosti od ostatních savců.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Stylistika Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
SVĚTOVÉ A SLOVANSKÉ JAZYKY
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Obecné poučení o řeči a jazyce
Alternativní a augmentativní komunikace
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Alternativní a augmentativní komunikace
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Mgr. Kateřina Pelikánová
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
= prostředek lidské komunikace
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Národní jazyk a jeho útvary
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Obecné poučení o jazyce
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český jazyk a literatura Tematický okruh:Řeč a jazyk Téma:Řeč a jazyk – základní pojmy Ročník:1. Jméno autora:Petra Hanzlíčková Datum tvorby:září 2013 Anotace: V tomto materiálu je definován pojem řeč, jmenovány jednotlivé funkce řeči, vysvětlen rozdíl mezi řečí a jazykem, definován jazyk národní, mateřský, jazyky přirozeně lidské a jazyky umělé.

Řeč a jazyk

Řeč – schopnost člověka artikulovanými zvuky vyjadřovat obsah vědomí, vytvářet promluvu ( konkrétní využití jazyka) Má funkci: komunikativní ( dorozumívací, sdělovací) = základní myšlenkovou – nástroj myšlení, podklad pro vytváření představ a pojmů expresivní ( výrazovou) – k vyjadřování citů, přání apelovou ( výzvovou) – působení na ostatní estetickou – krása řeči, její umělecké využití Mluvená řeč - má proti řeči psané zvukové prostředky jako melodii (intonaci), větný přízvuk, přestávky ( pauzy), tempo řeči, její rytmus a tzv. důraz. Uplatňují se i prostředky mimojazykové jako posunky, gesta, mimika obličeje. Můžeme jimi vyjádřit různé odstíny významové, ale také stavy citové (radost, překvapení, hněv, údiv, zklamání …).

Jazyk – systém ( soustava) konvenčních ( ustálených) znaků a pravidel jejich užívání Jazyk národní – společný pro celý národní kolektiv ( národní jazyk Čechů je čeština) Jazyk mateřský – poznáváme ho zvláště z úst své matky = jazyk nejbližšího okolí

Jazyky: přirozené lidské – nejdokonalejší prostředek dorozumívání, mají zvukovou ( hláskovou) i optickou ( grafickou) podobu, vznikly dlouhým vývojem lidské společnosti, je jich více než umělé, např.: znaková řeč hluchoněmých, vlajkové nebo světelné signály, systém znaků matematických, fyzikálních, chemických, esperanto – úsilí o mezinárodní dorozumění, programovací jazyky ( Pascal, BASIC) – pro komunikaci člověka se strojem a pro zápis programu, piktogramy

Použité zdroje: Krausová, Z., Pašková, M., Vaňková, J.: Český jazyk – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Plzeň 2006.