Vypracovala: Hana Zecková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RIZIKOVÝ NOVOROZENEC MUDr. Milan Vacuška, Ph.D.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Charcot – Marie – Tooth v dětském věku
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
POSTIŽENÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk.
Vývoj člověka - postnatální
Následná a akutní rehabilitace po CMP
Miroslava Puszkarová Kazuistika osob s dětskou mozkovou obrnou (spastický typ), vývoj, edukace a péče.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Specifika domácí paliativní péče u dětí
Výchova mládeže s více vadami
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Somatopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Downův a Edwardsův syndrom
HEŘMÁNEK DĚTEM Občanské sdružení HEŘMÁNEK DĚTEM funguje při Dětském denním rehabilitačním stacionáři (DDRS) v Hradci Králové Sdružuje děti, rodiče, zaměstnance.
Dětská mozková obrna (DMO, morbus Little)
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Příčiny SPU.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Nejčastější poškození mozku u předčasně narozených dětí
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Logopedická třída MOTÝLCI
DMO Olga Bürgerová.
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Specifické poruchy školních dovedností
DYSARTRIE porucha koordinace mluvního výkonu, celková porucha motoriky řeči (porucha vyslovování jako celku, článkování – artros, segmentace řeči) vzniklá.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vznik a odstranění únavy
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
GENETICKÉ VADY.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vývojová dysfázie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
DMO dětská mozková obrna
Seminář ke speciální pedagogice 1
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
DYSARTRIE porucha koordinace mluvního výkonu, celková porucha motoriky řeči (porucha vyslovování jako celku, článkování – artros, segmentace řeči) vzniklá.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
ANTROPOMOTORIKA.
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Pedie Co mají společné?.
DMO (dětská mozková obrna)
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
„Zdravý životní styl + obezita“
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vypracovala: Hana Zecková Kazuistiky osob s dětskou mozkovou obrnou (atetoidní typ), vývoj, edukace, péče Vypracovala: Hana Zecková

Dětská mozková obrna Dětská mozková obrna (DMO) je raně vzniklé poškození mozku, vzniklé před porodem, za porodu, nebo krátce po něm a projevující se převážně v poruchách a vývoji hybnosti (Lesný, 1989) 1952-Lesný zavedl označení „perinatální encefalopatie“, v roce 1959 pak nynější název „dětská mozková obrna“

Dětská mozková obrna Dříve označováno také jako „Littleova choroba“, dnes se v angličtině užívá název „Cerebral palsy“ Dřívější název „perinatální ecefalopatie“ se užívá nadále pro souhrn všech druhů a stupňů raného poškození mozku v perinatálním období, jejichž následky mohou být: Těžké poruchy hybnosti-dětská mozková obrna Poruchy psychomotoriky-lehká mozková dysfunkce Poruchy psychiky, intelektu-mentální retardace Poruchy vědomí-epileptické záchvaty

Příčiny DMO mají různý charakter a mohou se kombinovat Faktory: prenatální, perinatální a postnatální Prenatální- onemocnění matky v těhotenství, otravy organismu různými škodlivinami, alkohol, nikotin,nedostatek některých látek v potravě matky, nedonošenost, přenošenost apod. Perinatální- abnormální porod-dlouhý, obtížný, nebo naopak rychlý; při nadměrném stlačení lebky dítěte, krvácení do mozku, nebo déletrvající nedostatek kyslíku

Příčiny DMO 3. Postnatální- infekční zánět mozku a mozkových blan, toxikózy, novorozenecká žloutenka, rané kojenecké infekce různého druhu nejčastějšími příčinami DMO jsou podle Lesného: asfyxie a nedonošenost, popř. jejich kombinace

Diagnóza je jasná obvykle až ke konci prvního roku života, u atetoidních forem i později Diagnóza: CKP (centrální koordinační porucha) CTP (centrální tonusová porucha) RMO (raná mozková obrna) Nejčastěji: G 80 (zkratka pro DMO)

Formy DMO Spastické Nespastické Lehká mozková dysfunkce Podle intenzity: Paréza- částečná obrna,snížení či omezení hybnosti a motorické koordinace Plegie- úplná obrna, úplné porušení intervace, plná ztráta hybnosti

Formy spastické Následek poškození pyramidové dráhy (centrálních motorických neuronů) Charakteristické znaky: porucha aktivní volní hybnosti, svalová hypertonie, stereotypní pohyby Vlivem ztuhnutí končetin: děti ohnuté (zcela schoulené) a děti napnuté (otevřená ústa, slinění, problémy s jídlem a řečí, nápadná mimika atd.)

Formy spastické Diparetické forma: spastická obrna dvou párových končetin, sem se přiřazuje i tzv.monoparetická froma, tj. postižení jedné končetiny Paukospastická diparetická forma (druh diparetické formy) Hemiparetická forma: spastická obrna horní a dolní končetiny na jedné polovině těla, horní končetina bývá ohnuta v lokti, dolní končetina je napnutá tak, že postižený došlapuje na špičku

Formy spastické Kvadruparetická forma: spastická obrna všech čtyř končetin, s převážným postižením buď dolních, nebo horních končetin; přiřazuje se sem i tzv. triparetická-postižení tří končetin

Formy nespastické Charakteristické absencí svalového napětí Hypotonická forma: u kojenců,později mizí, nebo se mění na formu spastickou, nebo dyskinetickou, pokud přetrvává, je doprovázena těžkou mentální retardací Dyskinetická forma (atetoidní; extrapyramidová): objevují se mimovolní pohyby: atetotické-kroutivé choreatické-drobné, rychlé balistické-prudké, myoklonické-drobné pohyby sval.snopců)

Formy nespastické Mimika je často postižena mimovolními grimasami Velmi častý je výskyt poruch řeči-dysartrie Další znaky: ztížená kontrola hlavy, problémy při přijímaní potravy, omezená kontrola rovnováhy, neschopnost udržet v ruce předměty Chůze je možná jen u lehčích forem DMO, v pozdějším věku se objevují ortopedické vady Dyskinetickou formu má asi jedna čtvrtina lidí postižených DMO

Formy nespastické Rigidní forma: plastické zvýšení svalového napětí, které je trvalé; v raném dětství vzácné, v pozdějším se vytváří z jiných forem Mozečková forma: snížené svalové napětí a poruchy pohybové koordinace, Lesný tuto formu mezi DMO nezařazuje, považuje ji za samostatný syndrom

Poruchy sdružené s DMO Poruchy tělesného růstu: po stránce růstu, hmotnosti a celkového dospívání a vzhledu tělesný vývoj je opožděn; objevuje se zvláště u těžších forem DMO Mentální retardace: Snížení intelektových vlastností Mírná, lehká, střední, těžká a hluboká

Poruchy sdružené s DMO Epilepsie: neuroelektrické výboje v mozku způsobují záchvaty menšího či většího rozsahu Smyslové poruchy: Poruchy zraku-šilhání, tupozrakost, nystagmus Poruchy sluchu-především u dyskinetické formy

Poruchy sdružené s DMO Poruchy řeči: Souvisí s poruchou hybnosti svalstva mluvních orgánů, s poruchou dýchání a polykacího reflexu Např. dyslalie (patlavost), dysartrie (nesrozumitelná artikulace) Ortopedické komplikace: Zkrácení Achillových a kolenních šlach, deformace kyčelních kloubů a nohou, vadné držení těla, skolióza

Léčba DMO DMO je stále nevyléčitelnou chorobou, avšak čím dříve s léčbou začneme, tím lépe může dítě překonat vývojovou poruchu a mít kvalitnější život důležité: realizace komplexního krátkodobého i dlouhodobého rehabilitačního programu Komplexní rehabilitační péče zahrnuje: oblast léčebnou oblast pedagogickou oblast pracovní oblast sociální

Léčba DMO všechny tyto oblasti se vzájemně prolínají Pro dítě je důležité: získání všech jiných dovedností, které mu umožní být co nejméně závislým na ostatních nutná spolupráce rodiny a mnoha specialistů (pediatra, fyzioterapeuta, rehabilitačního lékaře, psychologa, dětského neurologa, logopeda, speciálního pedagoga aj.)

Oblast léčebná Léčba zaměřená především na zlepšení hybnosti-reedukace hybnosti, ale také řeči-reedukace řeči U pohybových cvičení je důležité dodržení zásad pohybové výchovy: Zásada vývojovosti Zásada reflexnosti Zásada rytmizace hybnosti a řeči Zásada komplexnosti Zásada kolektivnosti Zásada přiměřenosti Zásada individuálního přístupu

v ČR převládá metoda reflexní lokomoce podle Vojty, dále také Bobathova nebo Petöho terapie Vojtova metoda reflexní terapie: Základem je reflexní ovlivnění pohybu- určitý podnět vyvolá typický pohybový projev Cíl-podpora napřimování, s konečným stádiem bipedální chůze malého dítěte Bobathova terapie: souhrnný terapeutický koncept, zapadá do něj fyzioterapie, ergoterapie a logopedie Zaměřuje se na zlepšení koordinace držení těla a pohybu

Oblast léčebná U všech dětí s DMO je doporučována opakovaná lázeňská péče Farmakoterapie- užívání léků na snížení svalového napětí, nebo k tlumení mimovolních pohybů (např. trihexyphenidyl, nebo vpichování botulotoxinu do svalů,), u epileptiků se podávají antiepileptika

Oblast léčebná Kromě fyzioterapie jsou součástí komplexního rehabilitačního programu také další metody: ergoterapie (léčba prací) hipoterapie (využití koní při léčbě) canisterapie (využití psů) arteterapie (léčení pomocí malby) muzikoterapie (léčení pomocí hudby) a jiné

Oblast pedagogická Zahrnuje výchovu jak v rodině, tak i ve škole Rodiče by se měli dítěti maximálně věnovat, provádět s ním rehabilitační i doma Není vhodná úzkostlivá výchova, či rozmazlování Má-li dítě normální intelekt a je-li možné přizpůsobit školní prostředí jeho handicapu, mělo by navštěvovat běžnou školu jako jeho zdraví vrstevníci Pokud to není možné, zařazují děti do škol se speciálním programem výuky, mezi obdobně postižené děti

Oblast pedagogická Začlenění se do kolektivu; při hře, ale i při výuce získává spoustu podnětů, které jsou potřebné pro jeho další vývoj-duševní i fyzický Pedagog byl měl být obeznámen se zdravotním stavem postiženého dítěte (pohybová omezení, přidružené další poruchy-např. porucha řeči, poruchy chování apod.) a tomu přizpůsobit výuku

Oblast pedagogická Důležité je vyzdvihovat dovednosti postiženého, v čem se zdravým dětem vyrovná, nebo je dokonce předčí Naopak ale nezdůrazňovat jeho omezení a limity Pomáhat dítěti překonávat jeho handicap, ale vyvarovat se projevům soucitu nebo lítosti Adolescentům s lehkými formami DMO jsou poskytována poradenství při volbě povolání a přiměřený odborný výcvik

Ve školní praxi je u dyskinetické formy problém s nácvikem jemných motorických dovedností a s nácvikem řeči (nepravidelné dýchání, nedostatečná koordinace dýchacích svalů a mluvidel) V pozdějším věku je obtížné hledání povolání Mimovolní pohyby a častá porucha řeči a sluchu znesnadňují výběr Vhodná jsou povolání, kde se neklade důraz na jemné a přesné pohyby horních končetin

Použité zdroje: KÁBELE, F.: Rozvíjení hybnosti a řeči dětí s dětskou mozkovou obrnou. Praha: SPN 1988. KOTAGAL, S.: Základy dětské neurologie. Praha:Triton 1996. LESNÝ, I.: Dětská mozková obrna ze stanoviska neurologa. Praha: AVICENUM 1985. OPATŘILOVÁ, D.: Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: MU 2003. STEHLÍK, A. a kol.: Dítě s mozkovou obrnou v rodině. Praha: AVICENUM 1977. http://dmoinfo.cz/informace-o-dmo/ http://www.ssvp.wz.cz/Texty/dmo.html