Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODEL IS-LM.
Advertisements

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Výdaje a rovnovážný HDP
7 Nezaměstnanost.
Makroekonomie I ( Cvičení 3 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Určení rovnovážného produktu
Mikroekonomie I Domácí produkt
Výdaje a rovnovážný HDP Martina Hedvičáková
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Trestní odpovědnost právnických osob Zákon č.418/2011 Sb., O trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (6 částí, 48 paragrafů)
Model IS-LM.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Agregátní poptávka a nabídka
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Cvičení 3 – Spotřeba, úspory, investice
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
10. téma: Rozpočtová a fiskální politika – vybrané problémy
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Co se má vyrábět, v jakém množství a kdy?
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Určení rovnovážné produkce
HDP= hrubý domácí produkt
Agregátní výdaje (AE).
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Investiční multiplikátor
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Petr Musil Blok č. 4 – SR a LR rovnováha ekonomiky
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Autory materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. St ř ední škola hotelnictví a slu ž eb.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Makroekonomické výstupy
Makroekonomická rovnováha Model s přímkou 45 stupňů
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Makroekonomická rovnováha Model s přímkou 45 stupňů
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Makroekonomická rovnováha Model s přímkou 45 stupňů
Makroekonomie II Petr Musil Krátkodobá rovnováha v otevřené ekonomice, model IS-LM-BP, Mundell-Fleming model.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Hrubý domácí produkt (HDP)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Transkript prezentace:

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiálu Klíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu DUM č. 15 – Model produkt - výdaje Autor Ing. Kateřina Smejkalová Tematická oblast Makroekonomie Anotace DUM je určen pro výklad učiva předmětu Makroekonomie jako příprava na maturitu, dále jako podklad pro výuku makroekonomie v ročnících 1., 2., 3. OA Ročník Ročníky 4., 2. a dále dle potřeby jako výchozí /doplňující při výkladu v ročníku 1. a3. Datum tvorby Leden 2014 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Model produkt – výdaje: určení rovnovážné produkce

Model, kterým lze zachytit vývoj produkce v krátkém období. Ve vzájemné interakci výdaje jednotlivých ekonomických sektorů se skutečně vytvořeným produktem. Výdaje sektorů ovlivní výši produktu a naopak. Každý model je zjednodušená realita!!!! Proto je vždy založen na určitých předpokladech!!!!

Předpoklady pro model PRODUKT - VÝDAJE Ekonomika pracuje POD úrovní potenciálního produktu Y* = existuje mezera produktu Dostatečná zásoba kapitálu Dostatečná zásoba práce Fixní cenová hladina Fixní nominální mzdy

Dvousektorová ekonomika Uvažujeme existenci pouze domácností a firem Sledujeme uzavřenou ekonomiku bez veřejného sektoru (státu) Zde platí: HDP (hrubý domácní produkt) = YD (disponibilní důchod domácností) Domácnosti poskytují VF a za ty dostávají mzdy, renty, úroky, apod.. Neexistuje stát, který by část důchodu domácnostem vzal ve formě daní a část důchodu naopak poskytl ve formě transferů.

Dvousektorová ekonomika Rovnovážný HDP je takový produkt, kdy se plánované výdaje rovnají skutečně vytvořenému produktu = neexistují neplánované investice! HDP = C (spotřeba) + I (investice) Také zde platí, že: HDP = YD (disponibilní důchod) = C (spotřeba) + S (úspory) Znamená to tedy: C + I = C + S I = S

Dvousektorová ekonomika. Výdajový multiplikátor a/ O kolik se změní rovnovážný HDP: ∆𝑯𝑫𝑷= 𝟏 𝟏 −𝒄 ∆ 𝑰 𝒑 c = mezní sklon ke spotřebě 1 1 −𝑐 = jednoduchý výdajový multiplikátor dvousektorové ekonomiky b/ Dále ho využíváme pro stanovení konečného stavu rovnovážného HDP: 𝑯𝑫𝑷= 𝟏 𝟏 −𝒄 𝑪 𝒂 + 𝑰 𝒑 Rovnovážný HDP ve dvousektorové ekonomice = součet autonomních výdajů ( 𝑪 𝒂 - autonomní spotřeba a 𝑰 𝒑 - plánované, autonomní investice) vynásobíme jednoduchým výdajovým multipolikátorem.

Rovnovážný HDP ve třísektorové ekonomice Přibíráme třetí sektor = stát (vláda) Uzavřená ekonomika = neexistence zahraničí Vláda ovlivňuje ekonomiku: Vybírá daně, tím snižuje disponibilní důchod (YD) domácností Poskytuje domácnostem transfery (TR), tím zvyšuje disponibilní důchod domácností Provádí nákupy statků a služeb (G)

Třísektorová ekonomika Disponibilní důchod (YD) = důchod, který mají domácnosti skutečně k dispozici Při dvousektorové ekonomice a neexistenci vlády byl YD = HDP Při existenci státu nelze ztotožnit HDP s disponibilním důchodem Část důchodu vláda odebere prostřednictvím daní a část domácnostem poskytne prostřednictvím transferu.

Třísektorová ekonomika Vláda vybírá zjednodušeně dva typy daní: a/ autonomní (Ta) – vybírány bez ohledu na to, jaký je produkt (důchod), např. majetkové daně b/ daně v závislosti na velikosti důchodu = dány daňovou sazbou (t) YD = HDP – Ta – t * HDP + TR Disponibilní důchod domácností = HDP – autonomní daně a daně závislé na výši důchodu + transfery

Třísektorová ekonomika: rovnovážný HDP http://ekofun.cz/detail.aspx?id=119 http://www.ekospace.cz/2-makroekonomie-1/90-2- trisektor 𝑯𝑫𝑷=𝑪+ 𝑰 𝒑 +𝑮 Jednoduchý výdajový multiplikátor třísektorové ekonomiky: 𝑯𝑫𝑷= 𝟏 𝟏 −𝒄 (𝟏 −𝒕) ( 𝑪 𝒂 + 𝑰 𝒑 +𝑮+𝒄𝑻𝑹 −𝒄𝑻𝒂) Jednoduchý výdajový multiplikátor ve třísektorové ekonomice Autonomní výdaje = nezávislé na výši HDP

Třísektorová ekonomika Jednoduchý výdajový multiplikátor třísektorové ekonomiky je menší než dvousektorové. Důvodem je existence důchodové daně! Rovnovážný HDP v třísektorové ekonomice dostaneme vynásobením autonomních výdajů jednoduchým výdajovým multiplikátorem třísektorové ekonomiky.

Rovnovážný HDP ve čtyřsektorové ekonomice Otevřeme ekonomiku Vstupuje čtvrtý sektor – zahraničí Zahrneme ho v podobě čistého exportu Čistý export = export – import Předpoklad – export země nezávisí na HDP, je tedy autonomní a označujeme ho (Xa) Export závisí na měnovém kurzu, na cle, apod. Část dovozu je také nezávislá na HDP – jedná se o autonomní import (Ma) Druhá část importu na HDP závisí, protože domácnosti vynkladáají část svého příjmu na statky ze zahraničí.

Čtyřsektorová ekonomika Kolik z příjmu vynaloží domácnosti na dovoz, je dáno tzv. mezním sklonem k importu (m) Čistý export: 𝑵𝑿=𝑿𝒂 −𝑴𝒂 −𝒎 ∗𝑯𝑫𝑷 Rovnovážný produkt: HDP = C + 𝑰 𝒑 +𝑮+𝑵𝑿

Čtyřsektorová ekonomika Výpočet pomocí jednoduchého výdajového multiplikátoru: 𝑯𝑫𝑷= 𝟏 𝟏 −𝒄 𝟏 −𝒕 +𝒎 ( 𝑪 𝒂 + 𝑰 +𝑮+𝒄𝑻𝑹 −𝒄𝑻𝒂+𝑿 −𝑴𝒂) Jednoduchý výdajový multiplikátor čtyřsektorové ekonomiky Autonomní výdaje

Čtyřsektorová ekonomika Jednoduchý výdajový multiplikátor čtyřsektorové ekonomiky je menší než ekonomiky třísektorové, protože zde existuje mezní sklon k importu. Lidé část svého důchodu věnují na statky a služby z dovozu = výdaje na HDP budou nižší

Změny rovnovážného produktu Mezní sklon ke spotřebě Jeho růst zvyšuje hodnotu multiplikátoru a rovnovážný produkt je tedy vyšší Snížení = pokles hodnoty multiplikátoru Daňová sazba Zvýšení = snížení hodnoty multiplikátoru, menší rovnovážný produkt Mezní sklon k importu Zvýšení snižuje hodnotu multiplikátoru

Změny rovnovážného produktu Autonomní spotřeba Zvýšením vzroste rovnovážný produkt a naopak Investice Transferové platby Autonomní daně Jejich zvýšením klesne rovnovážný produkt Vládní nákupy Export Autonomní import Zvýšením klesne rovnovážný produkt

Cvičení (PAVELKA, Tomáš. Makroekonomie: základní kurz. 1. vyd Cvičení (PAVELKA, Tomáš. Makroekonomie: základní kurz. 1. vyd. Slaný: Melandrium, 2007, 278 s. ISBN 978-80-86175-58-4.; str. 60 ): 1) Dvousektorová ekonomika je charakterizována spotřební funkcí C = 400 + 0,9YD a plánovanými investicemi 𝐼 𝑝 = 650. Vypočítejte: a) výši jednoduchého výdajového multiplikátoru b) výši rovnovážného HDP 2) Ve dvousektorové ekonomice byly zjištěny následující údaje: a) napište rovnici spotřební funkce b) kolik domácnosti budou spořit, jestliže disponibilní důchod je 3400? Disponibilní důchod domácností Spotřeba domácností 1200 965 1400 1105 1700 1315 1850 1420

3. Při rovnovážném HDP lze říci, že neplánované investice jsou: Vždy kladné Vždy nulové Vždy záporné Nelze jednoznačně říci, která z možností je správná 4. Růst autonomních daní povede za jinak stejných podmínek: K poklesu rovnovážného HDP Rovnovážný HDP se nezmění K růstu rovnovážného HDP Nelze jednoznačně určit dopad na rovnovážný HDP

Řešení: 1. a) 10; b) 10 500 2. a) C = 125 + 0,7 YD ; b) 895 3. b 4. a

Opakování prostřednictvím videoprojekce: http://www.ekospace.cz/2-makroekonomie-1/89-1- dvousektor http://www.ekospace.cz/2-makroekonomie-1/90-2- trisektor http://www.ekospace.cz/2-makroekonomie-1/91-3- ctyrsektor

Použité zdroje: Makroekonomie: moderní přístup. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 514 s. ISBN 978-80-7261-174-4. PAVELKA, Tomáš. Makroekonomie: základní kurz. Slaný: Melandrium, 2007, 278 s. ISBN 978-80-86175-58-4. PAVELKA, Tomáš. Makroekonomie: základní kurz. Vyd. 3. Slaný: Melandrium, 2007, 278 s. ISBN 978-80-7261-174-4. Vlastní materiály/poznámky získané studiem FM VSE v Praze http://ekofun.cz/ http://www.ekospace.cz/