Obchodní akademie Liberec Jaroslav Počer Obchodní akademie Liberec Konference projektu „Cesta ke kvalitě“ Liberec 4.11.2009 Obchodní akademie Liberec Model CAF Common Assessment Framework Společný hodnotící rámec Zlepšování organizace pomocí sebehodnocení
Informační zdroje Česká společnost pro jakost http://www.csq.cz/cs/model-caf-a.html http://www.benchmarking.cz/caf/ APLIKAČNÍ PŘÍRUČKA MODELU CAF (Common Assessment Framework) pro školy http://www.csq.cz/cs/publikace.html Ideální škola - CD Nejlepší praxe středních a vyšších odborných škol účastnících se projektu ČSJ 2007 s názvem „Implementace modelu CAF do středních a vyšších odborných škol v ČR“
Postup sebehodnocení Fáze (úroveň) PANEL VÝSLEDKŮ Počet bodů Výsledky se neměří a/nebo nejsou k dispozici žádné informace. 0 – 10 PLAN (plánuj) Výsledky se měří a ukazují negativní Trendy a/nebo výsledky nesplňují stanovené cíle. 11 – 30 DO (realizuj) Výsledky vykazují nevýrazné trendy nebo mírný pokrok a/nebo jsou splněny některé stanovené cíle. 31 – 50 CHECK (kontroluj) Výsledky vykazují rostoucí trendy a/nebo je splněna většina stanovených cílů. 51 – 70 ACT (reaguj) Výsledky ukazují na značný pokrok a/nebo jsou splněny všechny stanovené cíle. 71 – 90 PDCA Byly dosaženy vynikající a trvale udržitelné výsledky. Všechny stanovené cíle jsou splněny. Porovnání všech klíčových výsledků se srovnatelnými organizacemi je pozitivní. 91 – 100 Postup sebehodnocení Fáze (úroveň) PANEL PŘEDPOKLADŮ Počet bodů V této oblasti nejsme aktivní. 0 – 10 Nemáme žádné informace nebo máme pouze dílčí informace bez širšího kontextu. PLAN (plánuj) Činnosti jsou plánovány. 11 – 30 DO (realizuj) Plánované činnosti jsou zaváděny a realizovány. 31 – 50 CHECK (kontroluj) Prověřujeme/přezkoumáváme správnost činností a způsobu provádění (tj. Zda děláme správné věci správným způsobem). 51 – 70 ACT (reaguj) Na základě prověření/přezkoumání v případě potřeby přizpůsobujeme (korigujeme) naše činnosti. 71 – 90 PDCA Vše, co děláme, tak plánujeme, provádíme, přezkoumáváme, průběžně přizpůsobujeme a učíme se od druhých. 91 – 100 Jsme v cyklu neustálého zlepšování.
Kritéria modelu CAF Kritéria předpokladů Kritéria výsledků Kritérium 1: Vedení Kritérium 2: Strategie a plánování Kritérium 3: Pracovníci (management lidských zdrojů) Kritérium 4: Partnerství a zdroje Kritérium 5: Procesy (management procesů a změn) Kritéria výsledků Kritérium 6: Zákazníci/občané - výsledky Kritérium 7: Pracovníci - výsledky Kritérium 8: Společnost - výsledky Kritérium 9: Klíčové výsledky výkonnosti
Příklad Subkritérium 3.3 3.3a Propagování kultury otevřené komunikace a dialogu a podpora týmové práce 3.3b Aktivní vytváření prostředí pro získávání nápadů a návrhů od zaměstnanců a vytváření příslušných mechanismů 3.3c Zapojování zaměstnanců a jejich zástupců do tvorby plánů, strategií a cílů, navrhování procesů a do identifikace a provádění zlepšovatelských aktivit 3.3d …….. 3.3e …….. 3.3f Umožnění zaměstnancům poskytnout zpětnou vazbu svým nadřízeným 3.3g …….. Kritérium 3: Pracovníci (management lidských zdrojů) Subkritérium: 3.1 Transparentní plánování, řízení a zlepšování lidských zdrojů s ohledem na strategii a plánování 3.2 Zjišťování, rozvíjení a využívání kompetencí zaměstnanců a slaďování cílů jednotlivců s cíli organizace 3.3 Zapojování zaměstnanců rozvíjením otevřeného dialogu a udělováním pravomocí
Hodnocení CAF 2009 Zaměstnanecké průzkumy ve vztahu k hodnocení vedoucích pracovníků školy se pravidelně provádí a vyhodnocují od roku 2007 Hodnocení: 55 bodů CAF 2007 3.3f Umožnění zaměstnancům poskytnout zpětnou vazbu svým nadřízeným Zaměstnanecké průzkumy ve vztahu k hodnocení vedoucích pracovníků školy se pravidelně neprovádí, dotazníkové šetření bylo provedeno až nyní v rámci CAF. Hodnocení: 10 bodů Akční plán modelu CAF 2007 -2009 jeden z bodů: zavést pravidelná dotazníková šetření zaměstnanců školy
Dotazníkové šetření – učitelé
Výsledky šetření modelu CAF- 28 subkritérií
Akční plán zlepšování pro rok 2007/2009 Na základě zpracování příležitostí ke zlepšení a priorit v trvalém zlepšování stanovil hodnotící tým pro školní rok 2007/2009 následující úkoly: úkol odpovědnost termín Plnění 1 zavést intranet KU 2007-09 splněno 2 zavést přístup pro rodiče do hodnocení a docházky žáků 3 využít program Bakaláři k evidenci třídních knih a třídních výkazů a odstranění dvojí evidence VA/KU 4 začlenit do vnitřního platového předpisu kritéria pro poskytování odměn PC 2007-11 5 zveřejnit archiv všech relevantních předpisů a zákonů týkajících se provozu 6 ………………………….. 7
Složení CAF týmu Odpovědnost za kritérium číslo Jméno a působnost v organizaci 1, 9 Mgr. Jaroslav Počer ředitel školy Ing. Lenka Dědečková rozpočtářka školy 2, 9 Ing. Simona Daňková učitelka ekonomických předmětů Ing. Hana Bystřická 3, 7 Mgr. Jaroslav Šíma zástupce ředitele školy Ing. Ludmila Zbyňková 4, 8 Ing. Milena Knajblová Ing. Jitka Švaříková Ing. Milena Rokošová 5, 6 Mgr. Lukáš Valeš vedoucí hodnotitelského týmu metodik ICT, učitel AJ/IF Iva Pecárová mzdová účetní školy
Děkuji za pozornost