SEMINÁŘ 22. 5. 2012 SLAVKOV U BRNA OBSAH PREZENTACE 1. PŘEDSTAVENÍ ŠKOLY 2. METODA CLIL – ANO X NE 3. METODA CLIL JAKO VÝZVA 4. REALIZACE PROJEKTU 5. ZÁVĚREČNÉ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
ROZVÍJEJÍCÍ AKTIVITY V PROCESU VÝUKY V PRAXI
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Integrace na druhou PPP FM - Terapeutické techniky – školní rok 2010/2011 Od začátku září 2010 probíhalo ve Frýdku-Místku vzdělávání a odborná metodická.
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Environmentální výchova a
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
Logopedická třída MOTÝLCI
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Reedukace SPU s využitím počítačů
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA T. G. MASARYKA
1 Prezentace Přírodopis lehce a zábavně – elektronická učebnice přírodopisu pro ZŠ
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
EU peníze středním školám. Šablony Šablony – unikátní systém podávání žádostí o EU dotace Není nikde jinde v EU Velmi jednoduchý způsob - školy mají minimum.
Program: Erasmus+ Klíčová akce: KA1 Název organizace: Základní škola M. Choceňského, Choceň Název projektu: Další vzdělávání učitelů cizích jazyků Číslo.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
9. Tvorba individuálního plánu
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
9. Tvorba individuálního plánu
Práva dítěte Výchova k občanství
Jak se efektivně učit 2017.
Šablony I a jejich realizace Hradec Králové/Pardubice/Liberec
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Kariérové poradenství a podnikavost
Školní vzdělávací program
Vzorový projekt pro ZŠ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRAHA 7 Strossmayerovo nám. 4
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SEMINÁŘ SLAVKOV U BRNA OBSAH PREZENTACE 1. PŘEDSTAVENÍ ŠKOLY 2. METODA CLIL – ANO X NE 3. METODA CLIL JAKO VÝZVA 4. REALIZACE PROJEKTU 5. ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ 6. PREZENTACE PROJEKTU NA DNI OTEVŘENÝCH DVEŘÍ Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280

Představení školy Ve Slavkově od roku Dlouhodobé vzdělávání žáků (nyní 50), kteří se pro své postižení nemohou s úspěchem vzdělávat v běžných základních školách. Výuka dle 2 školních vzdělávacích programů s nižší náročností oproti běžné základní škole. V současnosti 5 tříd základní školy praktické a 1 třída se 6 žáky v základní škole speciální. Výhody naší školy  Organizace výuky ve třídách s menším počtem žáků (6 – 14).  Práce speciálních pedagogů, která je více zaměřená na žáka.  Individuální přístup, zvýšená názornost a motivace.  Různorodé pedagogické metody.  Vyučování zaměřené na základní znalosti, jejich zvýšené opakování přináší žákovi úspěch, přirozenou aktivitu a přiměřený rozvoj osobnosti.  Možnost pro pedagoga přizpůsobit podmínky výuky pro své žáky.

Představení školy Mezi cíle naší práce patří zažití úspěchu: Úspěch žáka ze své práce, z kontaktu mezi vrstevníky. Zvýšení sebevědomí a chutě nejen do školní práce, ale i do života. Škola je určena v této době bohužel jen pro děti s mentálním postižením. Ještě před 2 roky k nám mohli být zařazováni žáci bez MP, tzv. hraniční. Rodiče měli v ještě větší míře prostor rozhodnout se, kde bude jejich dítě vzděláváno a jak se bude vyvíjet jejich osobnost. Kvůli integraci a inkluzi se k nám některé děti nemohou dostat, i když by výhody naší školy potřebovaly. Pro některé „naše děti“ je prostředí větších kolektivů v běžných základních školách nevhodné, nerozumí mu a jen málokdy zažijí úspěch z učení, což způsobuje psychické problémy, popř. negativní prosazování a poruchy chování. V poslední době jsou k nám do základní školy praktické zařazováni i žáci, u kterých není předpoklad zvládnutí ani našeho vzdělávacího programu (IQ 50).

Metoda CLIL – ano x ne Účast v projektu MU Brno - rozvoj vzdělávání učitelů v cizím jazyce a v prostředí e-learningového kurzu. Zavádění prvků angličtiny do výuky ostatních předmětů nás zaujalo a rozhodli jsme se, po společném rozhodování a prostudování dostupné literatury, že se ho zúčastníme jako partnerská škola.

Metoda CLIL jako výzva Učit anglicky mimo hodiny anglického jazyka jsme brali jako výzvu. Výuka anglického jazyka začíná většinou až v 6. ročníku a má různá omezení. (Více Vám může povyprávět pí učitelka Zdena Nechvátalová). Počáteční obavy (Má to vůbec smysl?) pramenily (když pomineme fakt, že nikdo z nás nebyl zvyklý anglicky mluvit na veřejnosti) zvláště ze znalosti problematiky práce s našimi žáky, u nichž se projevuje snížené vnímání, pomalé zapamatování nového a rychlé zapomínání naučeného. Také větší množství učiva, slovní zásoby vede k tomu, že žáci nemají dostatek času si učivo tzv. zažít. Náš žák si už také zažil neúspěch v učení (většinou na běžných základních školách než k nám přišel). Přijme něco takového ve výuce? Budeme schopni jej motivovat, aby ho to bavilo?

Realizace projektu Účast čtyř tříd druhého stupně základní školy praktické, ve kterých je poskytováno základní vzdělání žákům s lehkých mentálním, popř. dalším postižením. Po celou dobu vedení školy přizpůsobovalo potřebám projektu organizaci školy, rozvrhy hodin a obsazování jednotlivých učitelů do předmětů (1 učitel měl na starosti většinou 2 předměty) (Není to u našich škol běžné – více se upřednostňuje „pobyt“ speciálního pedagoga u svých žáků, které pak lépe zná a je s nimi v průběžném kontaktu). Učitelé se tak zaměřovali na předměty, které si v projektu vybrali a kde zároveň sbírali (připravovali) i ověřovali „své výrazy“ a vypracovávali přípravy a vzdělávací materiály. Zapojení všech pedagogických pracovníků vyučujících na tomto typu školy a obsáhnutí tak všech předmětů na druhém stupni základní školy praktické. Výhodami v projektu bylo, že byli všichni schopni týmové práce, vzájemné komunikace a spolupráce. Počítačová gramotnost pedagogického personálu byla u všech na velmi dobré úrovni.

Realizace projektu První fáze - sběr slovní zásoby  10 zásad pro náš sběr (vybírat jednoduché slova a jednoduchá slovní spojení, vyhýbat se těžkým a cizím slovům, používat přítomný čas, využívat sloves – být, moci, umět, mít rád, užívat slovní zásobu angličtiny z běžného života, nezahlcovat množstvím, často opakovat výrazy, využívat interaktivní tabuli, aby si žáci spojili pojmy s audio nahrávkou a svou aktivitu, nešetřit povzbuzením, pochvalou)  Jednoduché výrazy používané žáky a učiteli v hodinách i mimo vyučování. Účastníci projektu se scházeli pravidelně na poradách a diskutovali nad problematickými výběry anglických slov. Složitější věty a výrazy byly upravovány dle zásad, které v průběhu sběru také doznaly změn. Praxe ukázala, že nešlo striktně dodržet některá pravidla. Velmi se osvědčila spolupráce pedagogů, zvl. pak naší angličtinářky s ostatními učiteli. Druhá fáze - tvorba příprav ve dvanácti předmětech  Neshledali jsme žádný závažný problém se zadáváním příprav. Zadávali jsme do příprav raději méně výrazů (jednoduchá anglická slovíčka), které se pak častěji opakovaly. Učitelé k nim vytvářeli vhodné přílohy. Třetí fáze – ověřování  V hodinách daného předmětu byl příjemně překvapivý zájem našich žáků. Viděli, slyšeli něco nového, co kdesi kdysi už možná zaslechli a za co je nikdo neznámkoval a rozuměli tomu.

Realizace projektu Mladší ročníky  Forma her, zapojení co možná nejvíce smyslů - obrázky, fotografie, kartičky atd. Starší ročníky  Využití slovní zásoby z hodin anglického jazyka - lepší reakce na otázky či anglický text.  Úspěch - anglicky hlavní města všech evropských států (nechtěli pak používat české), lepší orientace v anglicko - českém slovníku.  Využití prostředí moodlinky - vizuální podoba daného anglického slova, sluchová opora ve formě audio nahrávky. Pravidelné porady a konzultace ohledně následujících bodů:  Co se žáci naučili.  Zvláštnosti jednotlivých žáků, tříd.  Vzájemná podpora mezi učiteli.  Předávání si nápadů, řešení.  Hledání vhodných postupů.  Pomoc angličtináře.  Výběr vhodných výrazů, témat.  Dodávání vhodných materiálů.  Půjčování pomůcek vzdělávacích materiálů.

Závěrečné hodnocení Přínos zapojení v projektu:  Zkušenost s novou metodou.  Zájem žáků.  Komunikace a spolupráce mezi kolegy.  Oživení výuky (ruku v ruce s náročnější přípravou pro učitele). Praktické zavádění prvků angličtiny mělo i další pozitiva:  Rozšiřování slovní zásoby u žáků i učitelů.  Větší seznámení s anglickým jazykem.  Uvědomění si používání anglického jazyka v běžném životě člověka.  Posilování vzájemných interaktivních vztahů.  Odbourávání ostychu z mluvení a strachu z angličtiny.  Rozvoj komunikačních schopností a jazykových kompetencí.  Podpora a spolupráce mezi učiteli – předávání zkušeností, propagace školy.  Vytváření a používání nových pomůcek.  Zařazování nových metod a aktivit do výuky.

Závěrečné hodnocení Tým ověřovatelů se shodl na tom, že každý předmět je vhodný pro tuto metodu. Záleží na učiteli, jeho nadšení a zájmu o nové přístupy a metody ve výuce. U nás bylo vhodnější mluvené slovo před psaným. Hledat vhodné výrazy (mít na paměti krátkodobou paměť a zapomínání žáků). Často výrazy opakovat. Zvolit menší množství předmětů, ve kterých bude tato metoda realizována, abychom žáky neodradili (pokud se ověřování nakumulovalo do jednoho dne, měli toho dost). Výsledky šetření (závěrečný dotazník) ukázaly, že většina žáků měla z projektu dobrý pocit, stal se pro ně pozitivní zkušeností, měli pocit, že do výuky mohli více vstupovat a ovlivňovat ji, že se zlepšili v angličtině. Ocenili i způsob práce, který pro ně učitelé připravovali. Uvědomili, jak je v současné době důležitá znalost cizích jazyků. Vyučující angličtiny na škole hodnotila ověřování pozitivně. Vnášení prvků angličtiny do ostatních předmětů se na žácích kladně projevilo. Bavilo je to, lépe se orientují a zlepšila se jejich výslovnost.

Prezentace projektu DOD 12/2011