Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Využití počítačů v automatizovaném řízení II OB21-OP-EL-ELN-JANC-U-3-021
V automobilové technice se jako diskrétní regulátor používá řídící jednotka. Na její vstupy jsou přiváděny jednotlivé údaje o veličinách, které potřebujeme sledovat. Jsou to informace z jednotlivých čidel a snímačů. Řídící jednotka je zpracuje a vydává příslušná rozhodnutí a příkazy, kterými reguluje příslušné ovládané veličiny. Bývá nejčastěji realizována za pomoci jednočipových mikroprocesorů a dalších podpůrných obvodů.
Využití počítačů v automatizovaném řízení II Jako celek bývá řídící jednotka zalita v plastovém obalu a opatřena vstupně – výstupním konektorem pomocí kterého komunikuje s okolím za pomoci systémové sběrnice. Je-li třeba ji při poruše vyměnit, potom se vyměňuje jako celek a neopravuje se.
Využití počítačů v automatizovaném řízení II V automobilu není jen jedna řídící jednotka, ale je jich tam rozmístněno více. Každý okruh jako např. motor, ABS, brzdy a další používají svou řídící jednotku. Řídící jednotky jsou navzájem propojeny mezi sebou pomocí systémové sběrnice a každá z nich ovládá a řídí pomocí systémové sběrnice i k ní připojená zařízení Např. řídící jednotka motoru ovládá ventily, škrtící klapky, předstih zážehu apod.
Využití počítačů v automatizovaném řízení II Řídící jednotky jsou uspořádány podle určité hierarchie a používají společnou sběrnici pro komunikaci jak mezi sebou, tak i mezi řídící jednotkou a k ní připojených ovládaných zařízeních. Když chce ve stejném okamžiku komunikovat více řídících jednotek současně, je systémová sběrnice přidělována podle důležitosti hlavně z hlediska bezpečnosti a potom komunikují řídící jednotky postupně a předávají potřebné informace na místo určení.
Využití počítačů v automatizovaném řízení II Řídící jednotka, která má z hlediska bezpečnosti důležitější údaje, má přednost před řídící jednotkou, která má méně závažné údaje. Říkáme, že řídící jednotka, která má důležitější údaje, má vyšší prioritu jako řídící jednotka s méně závažnými údaji (z hlediska bezpečnosti). Jako systémová sběrnice je v automobilové technice používána sběrnice CAN BUS (Controller Area Network BUS).
Využití počítačů v automatizovaném řízení II Přednosti datové sběrnice CAN značně zjednodušené propojení velmi rychlý přenos dat mezi řídicími jednotkami úspora místa díky menším rozměrům řídicích jednotek a menším svorkovnicím snížení počtu poruch v důsledku soustavné kontroly dopravovaných dat řídicími jednotkami
Využití počítačů v automatizovaném řízení II Přednosti datové sběrnice CAN bude-li potřeba rozšířit přenosový protokol o další informace, stačí jen upravit software datová sběrnice CAN je normalizovaná v celém světě má to tu výhodu, že výměna dat je možná i mezi řídicími jednotkami různých výrobců
Využití počítačů v automatizovaném řízení II Datová sběrnice CAN se skládá z: Jednoho řadiče jednoho vysílače dvou ukončení datové sběrnice dvou vedení datové sběrnice
Využití počítačů v automatizovaném řízení II Sběrnice CAN BUS
Děkuji za pozornost Ing. Ladislav Jančařík
Literatura Švarc I.: Základy automatizace, FSI VUT Brno 2002 Škoda Auto: CAN BUS, firemní literatura Škoda mladá Boleslav