Transatlantické vztahy EU
Po 11/9 byla vyhlášena válka proti teroru (War against terror) Schválení Patriotic Act Kongresem Exekutiva získala významnější pravomoci pro boj s terorismem Důraz na vojenské prostředky boje Strategie preventivního útoku Změna režimů (Policy Regime Change)
Bushova politika se zaměřila nejen na potírání teroristů, ale i režimů, které se domnívá, že teroristy podporují 2/2002 termín států „osy zla“ Vojenské operace: Afghánistán (2001) a Irák (2003) Kritici Bushovy strategie jí vyčítali, že je příliš militarizovaná a ideologizovaná.
Evropa – na rozdíl od USA dlouholeté zkušenosti s bojem proti terorismu (= extrémní levice, separatisté – IRA, ETA apod.) Důraz na řešení kořenů terorismu Třetí pilíř (spravedlnost a vnitro), dnes prostor svobody, bezpečnosti a spravedlnosti (komunitární politika) Boj proti terorismu se nejvíce dotýká policejní a soudní spolupráce v trestních věcech Společné kroky zahájeny již na summitu ER v Tampere v r Po 11/9 ER přijala Akční plán v boji proti terorismu
Posílení policejní a soudní spolupráce Identifikace podezřelých z terorismu a vytvoření listiny teroristických organizací (realizováno) Zlepšení spolupráce zpravodajských služeb a ustavení společných vyšetřovacích týmů (realizováno) Zlepšení spolupráce mezi členských zeměmi a Europolem (realizováno) Vytvoření specializovaného týmu pro boj proti terorismu v rámci Europolu (realizováno) Vytvoření mezinárodních právních nástrojů (evropský zatykač) Zamezení sponzorování teroristů (realizováno) Zvýšení letecké bezpečnosti
10/2001: došlo k zmrazení finančních prostředků 27 organizací a jednotlivců 6/2002: ER přijala Rámcové rozhodnutí o boji proti terorismu 3/2004: Deklarace o boji proti terorismu 2004: vytvořena funkce Protiteroristického koordinátora pod úřadem Vysokého představitele pro SZBP Nicméně výkon funkce problematický, členské státy jsou zdráhavé v poskytování informací, zdráhají se vytvořit některé nástroje 11/2004: Haagský program
2005: Strategie EU pro boj s terorismem Prevence, ochrana, stíhání a reakce Prevence = snaha zlepšit bezpečnostní situaci ve třetích zemích, pomoc třetím zemím v oblasti správy a právního státu Ochrana: Zvýšení bezpečnosti hranic, dopravy a kritické infrastruktury (např. zřízení agentury FRONTEX) Stíhání - Evropský zatýkací rozkaz, boj proti financování terorismu Reakce: zvládání a minimalizace následků teroristického útoku
2009 – přijetí tzv. Stockholmského programu – revize spolupráce v JHA ( ) využít nástroje, které dává Unii Lisabonská smlouva Změny v Lisabonské smlouv ě přesun spolupráce v policejních a justičních věcech mezi komunitární politiky: Iniciativní úloha Komise, ale i členských států Používání řádného legislativního postupu – v Radě se může hlasovat kvalifikovanou většinou, rozhoduje i EP výrazný tlak na harmonizaci v oblasti trestního práva a justiční spolupráce
Po 11/9 americká vláda usilovala o vytvoření mezinárodní koalice v boji proti terorismu Ve vztahu k EU se změnilo, že otázky, které se předtím vyjednávaly bilaterálně mezi USA a členskými zeměmi, se začaly vyjednávat mezi USA a EU jako celkem Oživení existujících transatlantických institucí a ustavení nových
Dialog v oblasti justice Součástí NTA, vznikl v r Setkávají se úředníci amerického ministerstva spravedlnosti s úředníky DG pro spravedlnost a vnitřní věci Od r probíhá i na úrovni ministrů – USA a členských zemi EU Vytvořily se zde dohody o vzájemné právní pomoci a extradici
Dialog o hranicích a bezpečnosti přepravy (duben 2004) Považován za efektivní a přínosný – spory řeší odborníci → setkání je více neformální, snaha najít řešení, nutnost zamýšlet se nad mezinárodními dopady domácích opatření Vytvoření vazeb mezi Europolem a FBI
Hlavní iniciativy Iniciativa pro bezpečnost kontejnerové přepravy (Container Security Initiative) 2004: dohoda mezi EU a USA Stanovil pravidla a podmínky, za jakých může CSI působit v evropských přístavech Minimální standardy bezpečnosti přístavů Pravidlo 24-hodin (24 hodin dopředu musí plavidlo sdělit, jaký náklad veze) Nové pracovní skupiny pro bezpečnostní standardy
Předávání dat o cestujících do USA (Passenger Name Records (PNR)) Požadavek amerického celní úřadu na přístup k datům o cestujících na leteckých linkách do USA Pro evropské letecké společnosti problém spočíval v tom, že na základě evropské směrnice o ochraně dat nemohly tato data poskytnout, jinak by mohly být stíhány Komise povolila poskytování těchto dat USA, ale jen dočasně 5/2004 uzavřena dohoda mezi EU a USA USA se zavázaly omezit počet dat, které požadovaly, délku doby, kterou by je držely, a jejich použití 34 údajů o cestujících včetně jmen, adres, čísel platebních karet, telefonních číslech
Žaloba EP proti EK a Radě – dohoda byla zrušena ESD kvůli překročení pravomocí Nová dohoda v r USA se zavázaly, že zajistí ochranu dat leteckých pasažérů Počet údajů se snížil na 19. V r Komise zveřejnila svoji strategii týkající se sdílení osobních dat (např. důraz na to, že osobní data se mohou využívat pouze v boji proti terorismu, občané, kteří by byli případně poškozeni, mají právo na odškodné) USA – úsilí zachovat dohodu z r Jednání s Komisí v r – začlenění dalších mechanismů ochrany dat do dohody (např. omezení okruhu osob, které mohou s daty nakládat)
Zavedení biometrických prvků do cestovních pasů 2002: Kongres USA zavedl nové požadavky na biometrické pasy Cestující bez biometrického pasu budou potřebovat víza pro vstup do USA po říjnu 2004, i když jsou ze země s bezvízovým režimem (i EU-15) EU: není možné stihnout termín → kongres prodloužil termín o jeden rok
Vyjednávání dohody SWIFT (předávání dat o bankovních převodech mezi EU a USA) dohoda z r umožňovala Spojeným státům nahlížet do evropských záznamů o bankovních převodech prostřednictvím mezinárodní bankovní sítě SWIFT. V r došlo k restrukturalizaci systému SWIFT, a proto bylo nutné vyjednat novou dohodu V únoru 2010 EP zamítl dohodu, protože nebyly poskytnuty dostatečné záruky ochrany osobních dat V červnu 2010 vyjednání nové dohody (dodatečné záruky – např. pravomoc Europolu schválit nebo zamítnou žádost USA o vydání těchto dat) EP schválil dohodu v červenci 2010
Ochrana lidských práv a svobod 1. V akcích a politice USA Např. tajné přelety CIA nad evropským územím a tajné věznice CIA v Evropě, používání mučení, a to bez respektování procedur právní pomoci, věznice a mučení vězňů v Abu Ghraib a na Guantánamo Podle EU je to v rozporu s jejími hodnotami a také neúčinný postup → mučení je kontraproduktivní a pouze přispívá k radikalizaci muslimského světa.
2. V dohodách USA-EU EU požaduje záruky ochrany osobních dat (právo na soukromí) Vyjednávání smluvního rámce mezi EU a USA o ochraně osobních dat od r USA preferují, aby EU přijala jejich standardy ochrany osobních dat x EU Trest smrti – EU žádá pro vydávané osoby, aby se na ně nevztahoval trest smrti, který je v EU zakázaný
Vytvoření seznamu teroristických organizací rozdíly v nahlížení na některé organizace - např. některé členské státy EU odmítají začlenit na seznam Hizballáh, aby nedošlo k narušení vztahů s Libanonem, podobný přístup byl v minulosti i k Hamásu Spolupráce mezi policejními institucemi V USA pochyby nad spoluprácí s Europolem existuje dobrá spolupráce mezi FBI/CIA a národními organizacemi Europol nemá dostatek kompetencí ani prostředků, ve svých analýzách teroristických hrozeb je závislý na informacích, které mu poskytnou členské státy EU si zase stěžuje, že USA požadují informace, ale samy je nechtějí sdílet