Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj politické mapy Evropy
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Vývoj ve světě po 2.světové válce
Přehled událostí v ČSR po r.1945
Svět na rozcestí Evropa Supervelmoci – SSSR, USA Atomové zbraně.
Vybrané události léta SVĚT PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE Vybrané události léta.
Evropa po válce Kvíz Pro návrat na klikni na broučka.
Vznik ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VMzáří 2011 Ročník použití VM9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VMPowerpoint prezentace,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Svět po roce 1945 I..
Kapitola 1: Poválečné rozdělení světa
POLITICKÝ A EKONOMICKÝ VÝVOJ EVROPY
VY_32_INOVACE_2D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
STUDENÁ VÁLKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA STUDENÉ VÁLKY
SVĚT PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE PhDr. Jana Žáková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Vznik bipolárního světa a problém poválečného Německa
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Nástup komunistického.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
Člověk a společnost Dějepis 20. století Konečně mír VY_32_INOVACE_08 Sada 23 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Berlínská krize
VY_32_INOVACE_2D.9.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Německá otázka, vznik SRN a NDR
Německá otázka. Stavba berlínské zdi
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
EVROPA PO ROCE 1945.
Poválečná situace Dagmar Zemanová
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Poválečné.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Trojitý zápisník Přečti si citaci.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Studená válka 1. fáze uč
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA ( – )‏
Rozdělená Evropa.
EVROPA V POČÁTCÍCH STUDENÉ VÁLKY
Svět po 2. světové válce.
EVROPA A SVĚT PO ROCE 1945.
Postupimská konference
Otázky po válce Období po 2. sv. válce. Charakter doby velmoci řeší uspořádání světa řeší, zda mají potrestat viníky války konference v Postupimi (Německo,
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Svět po 2. světové válce. Mír Válka v Evropě skončila Německo bylo rozděleno na 4 okupační pásma, která si rozdělili vítězové (VB, Francie,
Cesta ke studené válce v Evropě
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Formování protihitlerovské koalice. Velká trojka.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis ročník
STUDENÁ VÁLKA 1.
Plány na uspořádání světa po druhé světové válce
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_DĚJEPIS
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Studená válka - 1. fáze uč. 96 – 101 PS
STUDENÁ VÁLKA 1.
Cesta ke studené válce v Evropě
Studená válka - úvod.
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE
Transkript prezentace:

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Přehled dějin literatury Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_20 Název DUMu: Evropa po 2. světové válce Pro obor vzdělávání: 64-51-L/41 Předmět: Dějepis Ročník: druhý Autor: Mgr. Pavla Brunová Datum: 05.01.2013

Evropa po 2. SV 1945 - 1949

1945 před koncem války se sešla v Postupimi (17. 7. – 2. 8. 1945) konference: Německo bude dočasně rozděleno na 4 zóny, dále program 4 D: demilitarizace, denacifikace, demokratizace, dekartelizace

1945 v září skončila 2. SV většina měst v Polsku, Rusku a Německu v rozvalinách půda zaminovaná = nešla obdělávat nefungovala doprava nedostatek potravin a surovin => hrozilo nebezpečí šíření komunistických myšlenek

1945 listopad 1945 – září 1945 probíhaly procesy s válečnými zločinci ( vedoucí činitelé – Norimberk, 24 obžalovaných, 12 trestů smrti) http://www.stream.cz/slavnedny/773926-den-kdy-byl-zahajen-norimbersky-proces-20-listopad

1945 duben 1945 San Francisko – zakládající konference OSN 50 zemí 26. 6. 1945 Charta OSN, vrcholným orgánem Valné shromáždění, výkonný orgán – Rada bezpečnosti v prosinci 1947 přijata Všeobecná deklarace lidských práv

OSN Principy: ochrana míru sociální pokrok lidská práva zvyšování blahobytu

Politická situace po válce se změnila politická situace 2 supervelmoci USA – SSSR, mezi oběma velmocemi roste napětí americký prezident Truman zaujímá tvrdší postoj k ruské politice 5. 3. 1946 vystoupil ve Fultonu W. Churchill a obvinil SSSR z totalitarismu a vměšování, použil metaforu o spuštění „ železné opony“

Churchillův projev ve Fultonu 5 Churchillův projev ve Fultonu 5. března1946: „Od Štětína na Baltu až po Terst na Jadranu byla napříč celým kontinentem spuštěna železná opona. Za touto linií leží všechna hlavní města starých států střední a východní Evropy. Varšava, Berlín, Praha, Vídeň, Budapešť, Bělehrad, Bukuresť a Sofie, všechna tato proslulá města i s obyvatelstvem jejich zemí se ocitla v oblasti, kterou musím nazvat sovětskou sférou a všechna jsou vystavena nejen té či oné formě sovětského vlivu, ale i vysoké a v mnoha případech rostoucí míře ovládání z Moskvy. Komunistické strany, které v těchto zemích byly velice malé, získaly postavení a moc zdaleka přesahující počet jejich členů a ze všech sil se snaží prosadit totalitní vládu. Téměř ve všech případech byl nastolen policejní stát a prozatím nikde, s výjimkou Československa, neexistuje skutečná demokracie. Jediné Athény – tedy Řecko se vší svou nehynoucí slávou – mohou svobodně rozhodnout o vlastní budoucnosti ve volbách konaných pod dohledem britských, amerických a francouzských pozorovatelů. “

1946 -7 Trumanova doktrína: „zadržování komunismu“ ( v praxi pomoc protikomunistickým silám) doplněna Marschallovým plánem – červen 1947 ( hospodářská pomoc válkou zničeným zemím) Rusko odmítlo, na jeho nátlak i některé další státy Československo, Polsko, Finsko

Země, které přijaly Marhallův plán

1947 červenec 1947 Paříž - konference 16 zemí, vznik Výboru pro evropskou hospodářskou spolupráci – země přijaly pomoc USA => rozpad protifašistické koalice

Vznik bipolárního světa USA SSSR západní země X východní země 4. 4. 1949 NATO leden 1946 RVHP Varšavská smlouva

Ekonomické aliance

Varšavská smlouva

Evropské vojenské bloky

Vývoj Německa v otázce dalšího vývoje Německa se střetly zájmy SSSR a západních států Německo rozděleno do 4 zón (Postupim) v západních zónách se velmoci snažily zavést demokratický systém – byly povoleny 4 strany a v tradičních německých zemích se uskutečnily volby, okupační úřady pak postupně předaly moc novým zemským vládám

Německo v sovětské zóně se komunisté spojily se sociálními demokraty do 1 strany, přikročilo se k pozemkové reformě, znárodnění továren patřících válečným zločincům byla důsledně provedena denacifikace ve školách a v úřadech

Německo v červnu 1948 se záp. mocnosti rozhodly, že ze 3 zón vytvoří nový německý stát v jejich zónách a v záp. Berlíně byla provedena měnová reforma, zrušeny reparace a Marshallův plán byl rozšířen i na záp. část Německa společná správa Německa definitivně skončila

Stalin chtěl dosáhnout odchodu západních vojsk z Berlína – proto zahájila sovětská armáda v červnu 1948 blokádu přístupových cest do města Berlínská krize ( červen 1948 – květen 1949) vyvolala napětí, které hrozilo přerůst ve válku Američané blokádu prolomili leteckým mostem a zásobovali Berlín ze vzduchu v květnu 1949 byl obnoven přístup do města

tato krize uspíšila vznik nového státu v srpnu 1949 se konaly volby a 7. 9. 1949 byla vyhlášena Spolková republika Německo v čele vlády – Konrád Adenauer ( CSU – Křesťansko-demokratická unie) Západní Berlín – samostatné postavení 7. 10. 1949 vyhlášena Německá demokratická republika další vývoj obou republik byl odlišný

Berlínská zeď 1961 - 1989

Zdroj materiálů: SOCHROVÁ, Marie; HLADÍK, Jaroslav. Testy z humanitních věd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-108-6. ČORNEJ, Petr. Dějepis pro střední odborné školy. Praha: SPN, 2002, ISBN 80-7235-194-X. ČAPEK, Vratislav; PÁTEK, Jaroslav. Dějepis pro střední odborné školy. Praha: Scientia, 2001, ISBN 80-7183-237-5. AUBRECHT, Radek; KADERKA, Michal. Maturitní otázky - dějepis. Praha: Fragment, 2007, ISBN 978-80-253-0500-3. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Deutschland_Besatzungszonen_-_1945_1946.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BerlinerBlockadeLuftwege.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Berlinermauer.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EasternBloc_BorderChange38-48.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cold_war_europe_military_alliances_map_en.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marshall_Plan.svg Není –li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.

Zdroj materiálů: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cold_war_europe_economic_alliances_map_en.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Map_of_Warsaw_Pact_countries.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Clement_Attlee,_Harry_S._Truman,_Joseph_Stalin_and_their_principal_advisors_-_Potsdam_Conference_1945.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Trumanova_doktr%C3%ADna Není –li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.