Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.1143 Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.1143 Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.1143 Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: III-2_TV_33-Var Název DUM: Evropa na rozcestí Operační systém:Windows XP Professional Autorský software:MS PowerPoint 2007 Autor:Mgr. Vařeková Blanka Škola:ZŠ nám. Svobody 3, Šternberk Vytvořeno:20. března 2011

2 Poznámky pro výuku: Předmět:Dějepis Téma:Svět po II. světové válce Název:Evropa na rozcestí Třída:ZŠ - II. stupeň, 9. ročník Anotace: Práce s učebnicí, vyhledávání v textu Práce ve dvojici Pojmy – železná opona, studená válka, Trumanova doktrína, Marshallův plán NATO 1 vyučovací hodiny

3 Evropa na rozcestí Samostatná práce: vyhledej v učebnici str. 97-100 odpověď na otázky 1-7 ze str.100 Své odpovědi si poté ověř z ukázkové prezentace.

4 podstatou byl názor, že rozšiřování komunismu v Evropě a ve světě lze zabránit hrozbou vojenské síly – viz. otázka Trumanova doktrína zadržování komunismu zahájilo USA od roku 1946 počátek studené války Co bylo obsahem politiky zadržování komunismu?

5 Pojmy železná opona – označení pomyslné politické a ideologické hranice mezi sovětským blokem a demokratickými státy v Evropě oboustranný strach (mezi USA a SSSR) vytvářel atmosféru nedůvěry a obav studená válka – nevojenský konflikt mezi blokem demokratických států a vznikajícím blokem komunistických zemí. USA – koncepce zadržování komunismu, podstatou byl názor, že rozšiřování komunismu lze zabránit hrozbou vojenské síly (Trumanova doktrína, Marshallův plán).

6 Jaký základní cíl měla Trumanova doktrína z března 1947? Politika aktivní podpory zemím, které byly ohrožovány vnějším nebo vnitřním komunistickým nebezpečím. Vyhlášena v březnu 1947 americkým prezidentem Trumanem. Finanční pomoc Řecku a Turecku.

7 Co byl Marshallův plán? Jaký význam měl pro Evropu? Marshallův plán – vytvářel hospodářské podmínky pro zahájení úspěšné poválečné obnovy ekonomiky západoevropských zemí. Byl to návrh amerického ministra zahraničí Georgie Marshalla. Spolupráce byla podmíněna úzkou spoluprací a výměnou informací mezi zeměmi. Moskva nesouhlasila. Marshallův plán a Trumanova doktrína – urychlily rozdělení Evropy a světa.

8 Kdy vzniklo NATO? 4.4.1949 obranná aliance západní Evropy zakládající členové Belgie, Kanada, Dánsko, Norsko, Francie, Island, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, VB, USA, Portugalsko

9 Vyjmenujte důležité evropské organizace hospodářské spolupráce vytvořené po roce 1945. Montánní unie (Evropské společenství pro uhlí a ocel) EUROATOM (Evropské společenství pro atomovou energii – 1957) EHS – Evropské hospodářské společenství (1.1.1958) – cíl – vytvořit společný trh, oblast volného pohybu kapitálu a pracovních sil, společná celní a dopravní politika V roce 1967 sloučení do Evropského společenství 1993 vznik Evropské unie, sídlo Brusel- po podpisu tzv. Maastrichtské smlouvy z roku 1992 EU ve světě

10 S jakým cílem vzniklo v září 1947 Informbyro? Informbyro – Informační byro komunistických a dělnických stran 9 evropských států – Bulharsko, Polsko, Československo, Jugoslávie, Maďarsko, Itálie, Rumunsko, Sovětský svaz, Francie. Požadavek – urychlení převzetí moci komunistickými stranami, posílit kontrolu Moskvy nad východní Evropou

11 Použité zdroje: KUKLÍK, Jan; KOCIAN, Jiří. Dějepis - nejnovější dějiny pro 9.ročník základní školy a 4. ročník osmiletého gymnázia. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2002, ISBN 80-7235-077-3. PARKAN, František a kol. Dějepis pro 9. roč. ZŠ, pracovní sešit. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2002, ISBN 80-7235-205-9. Obrázky List 3 EUROPE_(ORTHOGRAPHIC_PROJECTION).SVG: SSOLBERGJ. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 20.3. 2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Europe_orthographic_Caucasus_Urals_boundary.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Europe_orthographic_Caucasus_Urals_boundary.svg List 7 AUTOR NEZNÁMÝ. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 20.3. 2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:George_Catlett_Marshall,_general_of_the_US_army.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:George_Catlett_Marshall,_general_of_the_US_army.jpg List 8 NATO. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 20.3.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flag_of_NATO.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flag_of_NATO.svg List 9 GLOBAL_EUROPEAN_UNION.SVG: S. SOLBERG J.. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 20.3.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:EU_Globe_No_Borders.svghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:EU_Globe_No_Borders.svg


Stáhnout ppt "Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.1143 Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google