rizikové chování Škola:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
DUM - Digitální Učební Materiál
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
socializace člověka s handicapem
Etopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
sociální psychologie Škola:
sociální skupiny Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Rodina.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Digitální učební materiál
Diagnostika. Hodnotíme:  Závažnost, dlouhodobé přetrvávání  Poruchy chování ve vztahu k rodině  Poruchy chování vázané na činnost v partě  Poruchy.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Pavla Doležalová Ředitelka odboru prevence, speciálního vzdělávání a institucionální výchovy MŠMT.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Emoce (city).
Přístupy k osobnosti Škola:
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sociálně patologické jevy
Rizikového chování v dospívání
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sociální deviace a patologie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Duševní zdraví a psychohygiena
Minimální preventivní program školy
Sociální patologie SCPT SCPA
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociálně patologické jevy
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
ÚVOD DO PŘEDMĚTU, NORMALITA A NORMY PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D. Rizikové skupiny 1.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
N ORMÁLNÍ A PATOLOGICKÉ. N ORMY ve společnosti – socializace odchylka od normy - Deviace přijetí pravidel – INTERIORIZACE (zvnitřnění) Sociální kontrola.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Sociální patologie SCPT SCPA 3. přednáška Dělení poruch chování Příčiny poruch chování Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni.
Zdroj obrázků: Sociálně patologické jevy společensky nežádoucí jevy.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Syndrom rizikového chování v dospívání
Školská sociální práce
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

rizikové chování Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov53 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: sociální psychologie Téma: Rizikové chování Určeno pro: 3. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: rizikové chování, sociálně patologické jevy, nuda, frustrace, agresivita, neúspěch, konflikt, deviace, dysfunkční socializace Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad pojmů rizikové chování a sociálně patologické jevy, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli

rizikové chování sociálně patologické jevy nezdravé, nenormální, obecně nežádoucí společenské jevy, resp. společensky nebezpečné formy deviantního chování, ohrožující jedince i společnost a základní hodnoty

sociálně patologické jevy I. negativní společenské jevy II. asociální společenské jevy III. sociálně patologické jevy

I. negativní společenské jevy fenomény charakteristické pro moderní společnost, míra nebezpečnosti či závažnosti je nízká, i konečný dopad na společnost, společností jsou víceméně tolerovány;

I. negativní společenské jevy nezaměstnanost, fluktuace, bída, nemocnost, úrazovost, populační nerovnováha, rozvodovost a další;

II. asociální společenské jevy míra nebezpečnosti či závažnosti i konečný dopad na společnost je výrazně vyšší, společností jsou odmítány;

II. asociální společenské jevy výtržnictví, vandalismus, aktivity sprejerů, šikana, sekty, extrémistická hnutí a skupiny, projevy xenofobie a rasismu apod.;

III. sociálně patologické jevy (v užším slova smyslu) s nejvyšší mírou společenské nebezpečnosti a závažnosti; kriminalita, závislosti, prostituce sebevraždy;

rizikové chování chování nerespektuje sociální normy, rozumí jim, ale neakceptuje je nebo se jimi nedokáže řídit; při porušení normy necítí vinu; neschopnost udržovat přijatelné sociální vztahy; nedostatek empatie a egoismus; agresivita;

možné příčiny rizikového chování: nuda, frustrace, sklony k agresivitě, neúspěch, konflikty v rodině, nesprávné využívání volného času;

možné příčiny rizikového chování: nuda – nepříjemný afektivní stav spojený s pocity napětí, se zkresleným vnímáním času a s pocitem prázdna; frustrace – nenaplnění potřeby; existenciální frustrace – pocit nesmyslnosti života; agresivita – způsob vymezení se silou, vychází z kontrolně mocenského motivu;

možné příčiny rizikového chování: neúspěch – nenaplnění potřeby pozitivní zpětné vazby při smysluplné činnosti; konflikty v rodině – primární sociální skupina naplňující emoční a sociální potřeby, nezpracovaný konflikt vede k ohrožení stability jedince; nesprávné využívání volného času – volný čas je prostorem pro svobodné vyjádření, nabízí široké možnosti seberealizace;

faktory vzniku osobnostní: genetická dispozice, oslabení či porucha CNS, úroveň inteligence; vliv sociálního prostředí: rodinné prostředí, rodiče, neúplná rodina, subdeprivační zkušenost, vliv subkultury, styl života;

poruchy chování v dětském věku lhaní – pravá lež, bájná lež, účel; útěky, toulavost, záškoláctví reaktivní, impulzivní; chronické – plánované, připravované, někdy přesný cíl; toulání – dlouhotrvající, nedostatečná citová vazba

poruchy chování v dětském věku krádeže příležitostné, promyšlené, opakované; krade pro sebe, pro druhého, pro partu; agresivní poruchy chování, šikana

rizikové chování dospívajících závislosti na návykových látkách; virtuální drogy (PC hra, media); gamblérství; agresivita, šikana; vandalismus, krádeže; rasismus, antisemitismus;

dysfunkční socializace – vznik deviací dysfunkční socializace – nevede k vytvoření správných vzorců chování; vytváří se tak rizikové chování; jejím efektem je deviace – odchylka od sociálních norem nutných k soužití, která ohrožuje společnost;

dysfunkční socializace – vznik deviací příčiny vzniku: raná deprivace; nezpracované traumatické zážitky a krize; anomie; přináležitost k deviantním skupinám; stigmatizace;

dysfunkční socializace – vznik deviací raná deprivace – chybění pevné citové vazby, symbiózy matka – dítě, vytvoření alexitymie – neschopnost vyjádření emocí; nezpracované trauma – náhlá událost i silná životní změna (smrt, úraz, neúspěch); anomie – jedinec zjistí, že dodržování platných norem nevede k cílům, které považuje za nezbytné;

dysfunkční socializace – vznik deviací přináležitost k deviantním skupinám – subkultura, která se vymezuje proti tradiční společnosti; stigmatizace – společnost označuje jedince negativní „nálepkou“;

otázky proč je nuda nebezpečná, co je nuda? emoce spojená s napětím a prázdnem nenaplnění potřeby lze řešit jiným způsobem naplnění potřeb volný čas je prostor pro seberealizaci i negativní základní sociální zázemí proč je nuda nebezpečná, co je nuda? proč frustrace může vést k rizikovému chování? jak je rizikové chování spojeno s trávením volného času? proč je klíčová rodina?

otázky emoce matka – dítě, raný věk dysfunkční socializace vede k vytvoření vzorců rizikového chování která oblast psychiky hraje roli při vytvoření rizikového chování? který vztah je klíčový pro prevenci dysfunkčního socializace a kdy ve vývoji ? jak souvisí rizikové chování se socializací?

Použité zdroje HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy, Grada, Praha 2007. ISBN 978-80-247-1168-3 VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, Praha 1999. ISBN 80-7178-496-6 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.