Laswellův komunikační model Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz Laswellův komunikační model
Mgr. Josef Kašpar VY_32_INOVACE_05_B_09_MEV Škola SOŠ a SOU Milevsko Autor Mgr. Josef Kašpar Název VY_32_INOVACE_05_B_09_MEV Téma Laswellův komunikační model Anotace Žák se seznámí se s komunikačním modelem. Klíčová slova Mediální výchova, komunikace, model, kanál, sdělení, komunikátor Cílová skupina Žáci maturitních oborů SOŠ a SOU Milevsko Datum tvorby 30.11. 2012 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0557 III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Metodický pokyn: Prezentace je zaměřena především na výklad učiva. 4. – 9. snímek: výklad učitele, popř. problémový výklad 10. snímek: úkol + diskuse Inovativnost materiálu spočívá v samostatném zamyšlení žáků nad problémem (problémové vyučování – žák sám přichází na řešení zadaného úkolu), interaktivnost probíhá využitím ICT.
Lasswellův komunikační model NĚKDO říká NĚCO NĚJAKÝM komunikačním KANÁLEM NĚKOMU s nějakým ÚČINKEM.
NĚKDO je autor sdělení, ten, který sdělení vysílá, má nějaké záměry, proč komunikaci zahajuje. Vědomě či nevědomě volí další atributy komunikace.
NĚCO je obsah sdělení, různě formulovaný a podaný. Pozor! Nelze nekomunikovat, i nekomunikace je komunikace.
NĚJAKÝM KANÁLEM Autor volí formu komunikačního prostředku a tak dále ovlivňuje výsledný účinek. Příklad: Je rozdíl, když nepříjemnou věc sdělíme dotyčnému ohleduplně v soukromí nebo když ji napíšeme na Facebook.
NĚKOMU Adresát sdělení, nemusí to být nutně ten, komu je sdělení určeno. Lidé často využívají prostředníky (formální a neformální).
NĚJAKÝ VÝSLEDNÝ ÚČINEK nemusí to být nutně ten, který jsme zamýšleli a chtěli. Často se stane, že komunikační proces se účinkem mine.
Analyzujte situaci Žák dostal z matematického testu pětku a přemýšlí, jak to oznámit rodičům. Zkuste se pomocí Laswellova modelu zamyslet, koho aktér situace zvolí jako autora sdělení a kdo bude příjemce sdělení, jak sdělení naformuluje, jaký komunikační kanál zvolí a jaký to bude mít účinek na výsledek celého procesu. Zkuste se také zamyslet, jak by to s komunikací dopadlo, kdyby volba atributů byla jiná.
Zdroje a citace Copyright (c) 2012 [Josef Kašpar] and its licensors (Corel). All rights reserved.