Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: 1. 4. 2013 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20_FY_FV Ročník: I. a II. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor Ing. Martin Allmer Škola Euroškola Strakonice Datum
Advertisements

E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Zoner Foto Studio Bohumil Bareš.
Aplikace DynaMed na zařízeních iPhone, iPod Touch či iPad Tutoriál Last updated 9/28/ února 2013.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Tutoriál Stahování eBooks ~ Podrobný průvodce prvním stahováním
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Vizuální Systém Fotbal
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Digitální učební materiál
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Základy práce s počítačem – lekce V. Zvyšování IT gramotnosti zaměstnanců vybraných fakult MU.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Vysoká škola Báňská - Technická univerzita Ostrava Inovace výuky odborných předmětů na bázi řízení projektu Jana Šarmanová Libor Holub Radoslav Fasuga.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_03_FY_C Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Instalace programu STATISTICA 12 CZ
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Představujeme službu Samepage
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
VY_32_INOVACE_53_MS_Word_ II. Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2011/2012 Určeno pro : šestý ročník Předmět: informatika Téma : základní orientace.
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
OS Windows 7 I. Úprava a nastavení PC Práce se složkami a soubory
Propojení dat mezi MS-Word a MS-Excel
Postup stáhnutí programu ActivInspire legální cestou
Tutoriál Vlastní složka My EBSCOhost
VY_32_INOVACE_In 6.,7.04 Složka - operace se složkami Anotace: V prezentaci se žák seznámí se složkou, jejím vytvořením a nastavením. Žák si v průběhu.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
TEXTOVÝ EDITOR.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_19_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Excel export a import dat. Import dat z webu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.6 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - formulář Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ZÁKLADNÍ ÚPRAVY ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Operační systém MS Windows Základní operace.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02_ZT_TK_1 Ročník: I. Základy techniky Vzdělávací oblast: Odborné.
Práce se šablonami v MS Word 2007
Digitální učební materiál
EXCEL 2010 Popis prostředí – 1. část. Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309,
Vytvoření hypertextového odkazu
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_15_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
2OP381 Manažerská informatika 1
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Moduly ECDL M3_Word - prostředí
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Word – obrázek v textu Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Sweet Home 3D Import 3D objektů.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Aplikace Přijímačky školní rok 2014/2015
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Synchronizace dat na iPadu Co se všechno naučíme??? iFiles.
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru M/01 PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu Informační a komunikační technologie, inovuje.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Petr Novák
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Disk Google Číslo DUM: III/2/VT/2/2/36 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20_FY_FV Ročník: I. a II. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Mechanika Téma: Fyzikální simulace na PhET Metodický list/anotace: Fyzikální simulace dějů slouží pro vizualizaci fyzikálních veličin a jejich vztahů a hodnot, usnadňují pochopení fyzikální reality. Pro mechaniku nabízí PhET v sekci Pohyb téměř tři desítkysimulací. Simulace PhET nejsou určeny pouze pro fyziku, ale také pro biologii, chemii, přírodovědu, chemii a nejnovějším výzkumům – mezipředmětové vztahy. Projekt PhET umožňuje aktivní zapojení všech zájemců o přírodovědné vzdělávání také při tvorbě simulací, nebo lokalizaci mateřského jazyka. Propojuje tak přírodovědné vzdělání s jazykovým.

Interaktivní simulace pro fyziku ►► Interaktivní simulace pro fyziku ►► O projektu PhET ►► Simulace ►► Spouštění simulací ►► Proč překládat ►► Lokalizace simulací do CZ ►► Příloha – jak překládat ►► Pokračování v rozpracovaném překladu Obr. 1 Virtuální laboratoř, ověřování fyzikálních zákonů, vztahů a veličin. Obr. 1

Interaktivní simulace pro fyziku Fyzikální simulace napodobují reálné vlastnosti, stavy nebo děje mezi tělesy, látkami a silovými poli. Samotná simulace se zaměřuje na zobrazení vybraných vlastností nebo chování fyzikálních systémů při dodržení zákonů fyziky, s možností manipulace s hodnotami fyzikálních veličin. aneb virtuální laboratoř ve vašem počítači: vždy dostupná, bezpečná, finančně nenáročná, poskytující přístup k mezinárodní komunitě s obdobnými zájmy, umožňující realizaci vlastních nápadů a uplatnění jazykových znalostí. Klikněte na kuličku

O projektu PhET PhET poskytuje zábavné, interaktivní, výzkumem podložené, na fyzikálních zákonech postavené, realistické simulace fyzikálních jevů, a to všem zájemcům zdarma. Simulace PhET umožňují vytvořit si spojení mezi pozorovanými jevy ve skutečném světě a vědeckým výkladem, který proniká pod povrch pozorovaných jevů, pomáhají prohloubit porozumění světu, v kterém žijeme. Simulace PhET pomáhají: pochopit fyzikální pojmy vizuálně simulace animují, co je očím neviditelné, za použití názorné grafiky a intuitivního ovládání a možnosti manipulace, stylem uchop a táhni, s využitím jednoduchých posuvníků a přepínacích tlačítek Aby bylo možné více podpořit kvantitativní zkoumání, simulace nabízí také měřící nástroje a přístroje, včetně pravítka, stopek, voltmetrů a teploměrů a dalších. Jak manipulujete s těmito interaktivními nástroji, reakce na změny jsou okamžitě animovány. Simulace tím účinně ilustrující příčiny a důsledky, stejně jako vzájemně propojení pohybu objektů, grafů, zobrazení údajů, atd. Projekt PhET je přístupný jak on-line (v řadě jazykových mutací, včetně češtiny), tak v off-line verzi (v angličtině).on-lineoff-line

Simulace Položky přehledného menu usnadňujíc pohyb v obsahu portálu. Simulace pokrývají řadu předmětů a vyučovaných témat a umožňují realizovat mezipředmětové vztahy.Simulace Studenti mohou simulace nejen používat pro své studium, ale i podílet se na jejich lokalizaci do mateřského nebo jiného jazyka.lokalizaci Jednotlivé simulace jsou propojeny na další metodické materiály. Pro používání obsahu portálu je poskytována podpora a zájemci si mohou objednat zasílání novinek. podpora FAQ – časté dotazyFAQ Novinky na PhETNovinky Obr. 2

Spouštění simulací Na webu PhET on linnewebu pro spuštění simulací v prostředí prohlížečů Na svém počítači off linne, USB nebo CD po stažení celého webu PhET stažení JednotlivéJednotlivé simulace, po stažení, na svém počítači, USB nebo CD Pro instalaci programového vybavení, nebo jeho aktualizaci, potřebujete oprávnění správce počítače. Počítače v učebně je proto na používání simulací připravit. V případě potíží spuštění simulací přejděte na stránku podpory Řešení potíží.Řešení potíží v češtině omezený počet v angličtině všechny v jiném jazyce omezený počet Propojení přírodovědného a jazykového vzdělávání.

Proč překládat osvojení odborné terminologie ve zvoleném jazyce nutnost seznámit se s významy překládaných pojmů pochopení obsahu a možností simulace po odborné stránce úspěšně přeložená simulace pochopení tématu, který simulace řeší Každá uznaná lokalizace simulace je označena jménem překladatele, volitelně i odkazem na webové stránky autora překladu. Každá uznaná lokalizace simulace je označena jménem překladatele, volitelně i odkazem na webové stránky autora překladu.

Lokalizace simulací do CZ Simulace v PhET byly napsány tak, aby byly snadno přeložitelné do jiných jazyků. Proces využívá jednoduchý nástroj s názvem PhET Translation Utility a nevyžaduje žádné znalosti programování.PhET Translation Utility Při překladu je nutné se seznámit problematikou, kterou simulace zachycuje. Dochází tak k hlubšímu poznání fyzikálního problému a vztahům, které simulace prezentuje aby překlad byl co nejvýstižnější. Musí být použity co nejpřesnější fyzikální pojmy a výrazy. Autor překladu si navíc propjí české a anglické ekvivalenty. Používání simulací posiluje dovedbosti z oblasti IT, modelové používání fyzikálních aplikací. Postup: 1.přepneme do české verze 2.přejdeme na stránku Pro překladatele 3.stáhneme translation-utility.jar do svého počítačetranslation-utility.jar 4.po stažení poklepáním na ikonu utility nástroj pro překlad spustíme 5.stažení vybrané simulace pro překlad (ZKONTOLUJEME ZDA JIŽ NENÍ PŘELOŽENA) 6.otevření stažené simulace v utilitě pro překlad 7.nastavení jazyka překladu 8.přeložení textových řetězců 9.doplnění údajů o překladateli 10.kontrola překladu po spuštění simulace tlačítkem test 11.po dokončení překladu zaslání souboru s přeloženým textem na a adresu Pro překladatele simulací SIMSSIMS

Příloha – jak překládat build-a-molecule_en.jarbuild-a-molecule_cs.jar Autor překladu Obr. 3

Spuštění webu PhET Přepněte do češtiny Obr. 4

Zvolte položku Překládejte simulace Stáhněte translation-utility.jar Kliknutím na link translation-utility.jar stáhněte nástroj pro překlad simulací Pokyny pro překlad si přečtěte. Obr. 6 Obr. 5

Stažení simulace Kliknutím na položku menu Simulace, na webových stránkách PhET, přejděte k výběru simulace k překladu. Vyberte zvolenou simulaci, že simulace není přeložena lze poznat z anglického názvu a následně z textu „Tato simulace dosud nebyla přeložena do tohoto jazyka. Prozatím použijte anglickou verzi.“[1] Obr. 8 Obr. 7

Uložení simulace k překladu Kliknutím na tlačítko Stáhnout uložte soubor simulace do svého počítače. Nyní lze simulaci načíst do překladače. Soubor k překladu má název energy-forms-and-changes_en.jar, kde _en … v angličtině, _cz … v češtině. České překlady lze také upravovat, jestliže je překlad nepřesný nebo dojde k aktualizaci simulace. Simulaci můžete uložit na libovolné místo, ale utilita pro načtení simulace k překladu otevírá standardně složku Dokumenty. Nechcete-li se k uložené simulaci „proklikávat“ uložte staženou simulaci do složky Dokumenty, případně zde vytvořte pro simulaci složku. Obr. 10 Obr. 9

Načtení simulace Po stažení utility je utilita připravena ihned ke spuštění (nemusí se instalovat). Poklepejte na její ikonu a utilita se spustí. Kliknutím na tlačítko Browse… přejděte ke staženému souboru se simulací a načtěte ji do prostředí překladače Obr. 11

Nastavení češtiny (jazyka) Po načtení souboru simulace zvolíme jazyk, do kterého budeme simulaci překládat a následně potvrdíme tlačítko Continue. Obr. 12

Prostředí utility testování překladu info k odeslání uložení a načtení překladu informace o překladateli textová pole pro překlad Obr. 13

Překládáme Nyní přeložíme jednotlivé textové řetězce a doplníme své osobní údaje, popřípadě adresu svých webových stránek, jako překladatele simulace. Při překladu průběžně práci ukládáme a testujeme. Po dokončení překladu soubor s překladem odešleme, s průvodním textem v angličtině, na adresu Obr. 14

Překládáme Nyní přeložíme jednotlivé textové řetězce a doplníme své osobní údaje, popřípadě adresu svých webových stránek, jako překladatele simulace. Při překladu průběžně práci ukládáme a testujeme. Po dokončení překladu soubor s překladem odešleme, s průvodním textem v angličtině, na adresu Obr. 15

Uložení překladu 1.Ať již chceme uložit rozpracovanou práci nebo dokončený překlad stiskneme tlačítko Save… 2.Uložíme soubor, jeho název neměníme. 3.Zapamatujeme si, kde je soubor uložen. Obr. 16

Pokračování v rozpracovaném překladu 1.Utilita pro překlad umožňuje uložit rozpracovaný překlad později se k němu vrátit. 2.Opětovné načtení rozpracovaného překladu. 3.Spustíme utilitu překladače. 4.Načteme zdrojovou simulaci, nastavíme češtinu. 5.Nyní přichází nový krok, nahrání dříve uloženého překladu. Obr. 17

Odeslání překladu Překlad odešlete ze své ové schránky na adresu: Při opakovaném ukládání jste dotázáni na přepsání souboru. Obr. 18

Citace Obr. 1 – 18 Obrázky archiv autora. [1] Forces and Motion: Basics - Síla, Pohyb, Tření - PhET. UNIVERSITY OF COLORADO. PhET [online] [cit ]. Dostupné z: motion-basicshttps://phet.colorado.edu/cs/simulation/forces-and- motion-basics Literatura UNIVERSITY OF COLORADO. PhET: Interactive Interactive Simulations [online] [cit ]. Dostupné z: