Anglický slovosled (oznamovací věty)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pronouns.
Advertisements

OSOBNÍ ZÁJMENA A SLOVESO BÝT VE VĚTÁCH V PŘÍTOMNÉM ČASE
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Pavlína Hůrková Datum: Název: VY_22_INOVACE_1.2.7.
PRESENT PERFECT SIMPLE
Adwerbs Příslovce.
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Past simple & past continuous
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_01
COUNTABLE AND UNCOUNTABLE NOUNS
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.16 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 16 Název materiálu:Present simple Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací.
PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ.
PRESENT SIMPLE PRESENT CONTINUOUS
Pořadí slov.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_42.
Přítomný čas PRŮBĚHOVÝ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Sloveso „být“ v záporu a otázce, otázky Yes/No
Přítomný čas prostý (5.ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Tázací dovětky- Question Tags
Passive voice.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Relative Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Adverbs of frequency 7.ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Question tags Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Škola1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová ČísloVY_32_INOVACE_67 NázevPresent simple - positive Téma hodinyMůj den PředmětAnglický jazyk.
Past Perfect Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_440_Složeniny se SOME, ANY, NO a EVERY AUTOR: Ing. Magdalena.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_46.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Časová příslovce VY_22_INOVACE_04 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_43.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martin Krčmař. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková.
Future – going to Budoucí čas – vyjádřený pomocí vazby „going to“
Tázací dovětky – 8. ročník ZŠ
Předpřítomný čas prostý 8-9.ročník (k učebnici Projekt 3) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Reported questions Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_ INOVACE_06_Přítomný čas prostý AUTOR: Bc. Petra Baťová ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_428_Minulý čas slovesa TO BE AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
Přítomný čas průběhový (5.ročník) Učebnice Project 1
Přítomný čas průběhový
Časování slovesa „to be“ - být
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Přítomný čas prostý Present simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alice Javoříková. Dostupné z Metodického portálu.
Second conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.1.
VY_32_INOVACE_Sei_II_04 ADVERBS OF FREQUENCY Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Adverbs of frequency Název sady: Project 2 Číslo projektu:
Jméno autora:Mgr. Jiří Kala Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): červen 2013 Ročník:6. Tematická oblast: Anglická gramatika a slovní zásoba 1. Téma:Present.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Anglický slovosled v oznamovací větě CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_3209_AJ6 ©Dagmar Markova,2012 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_03_A7_Bartonkova TÉMA: SVOMPT OBSAH: SVOMPT ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Trpný rod (The passive) Angličtina neskloňuje a nečasuje, podle koncovek tedy nepoznáme, zda se jedná o podmět, či předmět věty. Poznáme to podle slovosledu:
Slovosled v anglické větě
VY_32_Inovace_ Future simple Project 3
VY_32_Inovace_ So x Neither Project 3
Neurčitá zájmena SOME, ANY, NO
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Název školy: ZŠ Pardubice – Spořilov Autor: Ing. Miluše Uhlířová
PRESENT CONTINUOS Autorka: Mgr. Bohumila Navrátilová Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM.
Přítomný čas průběhový (5.ročník) Učebnice Project 1
Otázka, přítomný průběhový
Past simple – minulý čas prostý
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marcela Götzová Číslo
WH-QUESTIONS.
Transkript prezentace:

Anglický slovosled (oznamovací věty) Čerpáno ze serveru: www.heplforenglish.cz

Angličtina je na rozdíl od češtiny jazyk analytický Angličtina je na rozdíl od češtiny jazyk analytický. V češtině používáme skloňování a časování, a díky tomu víme, jakou funkci ve větě dané slovo má. V angličtině to tak není, v angličtině je důležitý slovosled. Pokud pozměníme slovosled, je možné, že věta bude mít úplně jiný význam, nebo to dokonce bude naprostý nesmysl. Proto se dnes na anglický slovosled podíváme blíže.

SVOMPT Hlavní pravidlo pro anglický slovosled oznamovací věty se dá shrnout těmito šesti písmeny. Používám je proto, že se tato zkratka dobře pamatuje. Zásadní ale je, abyste věděli, co které písmenko znamená. Jsou to počáteční písmena větných členů.

Subject = podmět - na prvním místě věty by měl být podmět, tedy to, o kom či o čem vlastně mluvíme. Verb = sloveso - za podmětem je vždy sloveso, pokud se sloveso skládá z více částí, potom jsou zde všechny části. Object = předmět - za slovesem může následovat jeho předmět, buď přímý, nebo nepřímý. Pokud má sloveso dva předměty, platí zde další pravidla. Manner, Place, Time = příslovečné určení způsobu, místa, času - na konci věty bývají příslovečná určení a to v tomto pořadí: 1) způsob (manner), 2) místo (place), 3) čas (time).

POZOR: Podmět musí být v angličtině vždy vyjádřen, i v případech, že česká věta žádný podmět nemá. V posledním z uvedených příkladů je např. věta "Prší," která v angličtině musí mít vyjádřený podmět. V tomto případě je to tedy prázdné 'it'.

Příslovečné určení na začátku Příslovečné určení (obvykle místa nebo času) lze dát úplně na začátek věty. Potom je ale dobré je oddělit čárkou. Pokud to takto uděláte, stejně musí následovat slovosled S V O (podmět, sloveso, předmět). Není to jako např. v němčině, kde druhý větný člen bývá sloveso, takže začne-li se příslovečným určením, potom je sloveso a potom až podmět! Příslovečné určení místa před způsobem V některých případech se používá jiný slovosled příslovečných určení. Zažité vazby - u některých zažitých vazeb (go to work, go to bed, go home, go to school apod.) se takové spojení nerozdělí, přidáme ho až na konec. (He went to school quickly. / He went quickly to school.)

Kam patří příslovce? Dalším problémem bývají příslovce. Některá se píší před větu, některá na konec věty, a některá doprostřed. Frekvenční a měrová příslovce Příslovce, která vyjadřují frekvenci (často, občas, nikdy apod.) či míru (do jaké míry?) se píší před hlavním významovým slovesem ve větě. I often go to the cinema. My friends hardly ever visit me. Pokud je ve větě sloveso BÝT, toto příslovce je až za ním: I am never late. Je-li ve větě více sloves (pomocné sloveso a významové), je příslovce za pomocným, před významovým: I've never been to London. She's always forgetting my name.

Způsobová příslovce se píší až za sloveso, případně za předmět. He spelled the name correctly. He doesn't sleep well. Příslovce na začátku věty Některá příslovce píšeme na začátek věty, jsou to především ta, která se vztahují k mluvčímu (např. 'naštěstí' - fortunately), nebo nějak zasazují větu do kontextu (však - however, zaprvé - firstly, vtom - suddenly, atd.) Tato příslovce se potom píší úplně na začátek věty a oddělují se čárkou. Fortunately, somebody found the wallet and returned it. Suddenly, we heard a scream.

Dva předměty ve větě Jsou-li ve větě dva předměty (předmět nepřímý - komu, čemu? a předmět přímý - koho, co?), můžeme si vybrat, v jakém pořadí je zmíníme: a) předmět nepřímý + předmět přímý Sue gave John the money. - předmět nepřímý (John) a potom předmět přímý (the money) Mark sent my parents a postcard. - předmět nepřímý (my parents) a předmět přímý (a postcard). b) předmět přímý + předložka to/for + předmět nepřímý Sue gave the money to John. - předmět přímý (the money), předložka (s GIVE se pojí předložka TO), a potom předmět nepřímý (John) Mark sent a postcard to my parents. - předmět přímý (a postcard), předložka (se slovesem SEND se pojí předložka TO), a předmět nepřímý (my parents). POZOR: Pokud je předmět přímý nahrazen zájmenem, lze použít pouze slovosled s předložkou! Sue gave it to John. Sue gave John it.

There is / are Někdy je nutné použít zástupný podmět THERE. Jedná se o tzv. existenční vazbu, která říká spíše CO TAM JE, než KDE TO JE. There is a house on the hill. - zde je typický slovosled, THERE is + co? + kde? On the hill, there is a house. - Tento slovosled se také často používá, příslovečné určení místa je na začátku věty (většinou oddělené čárkou). SROVNEJTE: The house is on the hill. - říkáme, kde je domek, nikoliv co je na kopci

Závěrem Slovosled je v angličtině velice důležitý, je totiž nutný k pochopení významu věty. Základem je slovosled SVOMPT, tedy Podmět + sloveso + předmět + příslovečné určení způsobu, místa a času. Příslovečné určení může být i na začátku věty. Navíc jsme si vysvětlili, kam ve větě patří příslovce, jak je to se dvěma předměty ve větě, a jaký je slovosled ve vazbě s THERE IS.