Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZSV – Vzájemné působení nabídky, poptávky a ceny
Advertisements

Měnová politika 11.
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Agregátní poptávka a nabídka
Hospodářské cykly a ekonomický růst
7 Nezaměstnanost.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Model IS-LM.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
8. Agregátní nabídka a poptávka, hospodářský cyklus a hospodářský růst
Agregátní poptávka Mgr. Hana Grzegorzová.
Agregátní poptávka a nabídka
Fiskální a monetární politika
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Inflace.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Agregátní nabídka a model AD-AS
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Phillipsova křivka Opakování Martina Hedvičáková
Inflace a nezaměstnanost Philipsova křivka
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Makroekonomie.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Charakteristika tržního systému Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A30 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníprosinec.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Základy ekonomie Seminář 10..
Makroekonomická rovnováha
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_99 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ZÁSAHY STÁTU DO EKONOMIKY Nikola Krásná C2B. stát svými regulacemi zasahuje do chování ekonomiky a role tr ž ního systému je omezená ▶ smíšená ekonominka.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Téma č. 3: Modely ekonomické rovnováhy Petr Musil
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Makroekonomie E 7 - otázky.
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Transkript prezentace:

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiáluKlíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiáluDUM č. 4 – Agregátní nabídka a poptávka – 2. Agregátní nabídka AutorIng. Kateřina Smejkalová Tematická oblastMakroekonomie AnotaceDUM je určen pro výklad učiva předmětu Makroekonomie jako příprava na maturitu, dále jako podklad pro výuku makroekonomie v prvním ročníku RočníkRočníky 4., 1. a dále dle potřeby jako výchozí /doplňující při výkladu v ročníku 2. a 3. Datum tvorbyProsinec 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2. Agregátní nabídka

 = různá množství statků a služeb (reálného produktu), která chtějí firmy vyrábět při různých cenových hladinách  K ř ivka AS znázor ň uje vztah mezi celkovým objemem produkce (HDP) a cenovou hladinou (P)  K ř ivka AS je rostoucí  Rozeznáváme 2 makroekonomická období: krátké a dlouhé

Potenciální produkt (Y*) P ř i vzr ů stu Y* dochází k posunu celé k ř ivky AS doprava Vyšší výrobní náklady p ř i nezm ě n ě ném Y* posunují k ř ivku AS nahoru Mzdy a ceny K ř ivka AS je pod Y* „plošší“, proto ž e jsou ceny a mzdy nepru ž né a produkt je ni ž ší ne ž potenciální Nad Y* je k ř ivka AS strmá, proto ž e ceny a mzdy rostou, produkt je vyšší ne ž potenciální

ů ů,

 K ř ivka agregátní nabídky zna č ena „SAS“  K ř ivka rostoucí  Č ím vyšší „P“, tím vyšší produkt firmy nabízejí  Reálný produkt se v krátkém období m ůž e od úrovn ě potenciální produktu odchylovat - zvyšovat/sni ž ovat  Je-li reálný produkt pod potenciálním, existuje zde nevyu ž ití výrobních faktor ů a nezam ě stnanost  Je-li reálný produkt nad potenciálním, pak jde zpravidla o p ř etí ž ení pracovník ů  Náklady firem jsou v krátkém období FIXNÍ  Roste-li poptávka po produkci firem, roste také cenová hladina a firmy cht ě jí vyd ě lat!  Firmy tak zvýší svou produkci zam ě stnáním více pracovník ů.  Zvýšením zam ě stnanosti se zvýší reálný produkt

Zvýší-li se firm ě náklady, bude nabízet za vyšší ceny = posun k ř ivky SAS nahoru, agregátní nabídka klesá! Posun k ř ivky krátkodobé nabídky sm ě rem dol ů zp ů soben poklesem cen vstup ů = agregátní nabídka roste! Posun křivky nahoru/dolů způsobený nominálními faktory T ě mito jsou mno ž ství a produktivita výrobních faktor ů Posun křivky doleva/doprava způsoben faktory reálnými

Ekonomická rovnováha se nalézá v bod ě „E“. Zde se vyrovnává cenová hladina „P“ a výše produktu „Q“, který firmy vyráb ě jí a prodávají a spot ř ebitelé p ř i dané cen ě kupují.

Hlavní proud ekonomie K ř ivka SAS je mírn ě rostoucí, v podob ě LAS se m ě ní ve svislou p ř ímku Smlouvy (mzdové, nájemné, apod.) jsou uzavírány na dlouhou dobu a je tedy pomalé p ř izp ů sobení o č ekávání. V krátkém období nemá r ů st AS infla č ní ú č inky. Inflace se zrychlí po p ř esa ž ení AS úrovn ě Y* Klasická škola Mzdy i ceny jsou dostate č n ě pru ž né = krátkodobé ú č inky AS tém ěř nulové. Ekonomika pracuje v ž dy p ř i plné zam ě stnanosti nebo na úrovni Y* Produkt nereaguje na zm ě ny AD, ale reaguje na zm ě ny AS AS svislá HDP se v ž dy nachází na úrovni Y* = neexistují ztráty z nevyu ž itých zdroj ů Keynesiánci Mzdy i ceny jsou nepru ž né = k ř ivka AS nahradit mírn ě rostoucí č i vodorovnou Produkt roste, roste-li AD tak dlouho, dokud jsou k dispozici nevyu ž ité zdroje Zam ěř ení na ovlivn ě ní AD monetární a fiskální politikou

Fiskální politika 1. Expanzivní: vláda se zvýšením G sna ž í o posun AD doprava 2. Restriktivní: Snaha o posun AD dol ů a doleva (p ř. Zvýšením nep ř ímých daní) 3. Neutrální: Do tr ž ního mechanismu vláda nezasahuje Monetární politika Nástroj hospodá ř ské politiky centrální banky Opat ř ení jako: regulace nabídky pen ě z, úrokových sazeb, úv ě rových podmínek, m ě nového kurzu 1. Expanzivní: CB zvýší nabídku pen ě z v ob ě hu = pokles „i“ a r ů st investic 2. Restriktivní: CB sní ž í nabídku pen ě z v ob ě hu = vzroste „i“ a omezují investice

PAVELKA, Tomáš a Zden ě k MENDL. Makroekonomie: základní kurz. Vyd. 3. Slaný: Melandrium, 2007, 278 s. Č eské d ě jiny (Daranus). ISBN  Jak se zm ě ní cenová hladina, reálný produkt a zam ě stnanost, jestli ž e vláda sní ž í vládní nákupy? P ř edpokladem je krátké období.  Centrální banka zvýší pen ěž ní zásobu v ekonomice. Jak se vlivem této intervence zm ě ní cenová hladina, reálný produkt a zam ě stnanost v krátkém a jak v dlouhém období?  Zakreslete krátkodobou AS a znázorn ě te do grafu, jak se AS zm ě ní poklesem cen ropy na sv ě tových trzích.  Zakreslete graficky dopad znehodnocení domácí m ě ny na k ř ivky AD a SAS.

 BELLOVÁ, Jana a Otto MÜNCH. Ob č anský a spole č enskov ě dní základ: základní kurz. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, 190 s. Maturitní otázky. ISBN  PAVELKA, Tomáš a Zden ě k MENDL. Makroekonomie: základní kurz. Vyd. 3. Slaný: Melandrium, 2007, 278 s. Č eské d ě jiny (Daranus). ISBN  PETR Ž ELOVÁ, Jana a Otto MÜNCH. Maturitní otázky - ekonomie: základní kurz. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 278 s. Maturitní otázky. ISBN  agregatni-poptavka agregatni-poptavka  agregatni-nabidka-poptavka.php agregatni-nabidka-poptavka.php