Univerzita Pardubice Fakulta filozofická Katedra sociálních věd

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příklady sociálně ekonomických iniciativ v Polsku 2013.
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
REVITALIZACE PRAŽSKÉ TRŽNICE
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Sídlo místní akční skupiny: Maleč 48 (okres Havlíčkův Brod)
Představení města v urbánním rozměru Mgr. Jan Mareš, primátor
ROP – možnosti pro cestovní ruch
Dana Hendrychová Anna Vostřelová Univerzita Pardubice
Objektivní faktory.
NÁVŠTĚVA JIŽNÍ MORAVY 7. BŘEZNA 2012 ÚVOD Návštěvu JIŽNÍ MORAVY- obcí kde se pěstuje a vyrábí víno jsme provedli Navštívili jsme obce Vrbice.
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE Ing. Marek Juha
Mikroregion Úhlava Marketingová značka jako nástroj udržitelného rozvoje.
Projekt: Regionální centrum pro volnočasové aktivity, tělovýchovnou, kulturní a spolkovou činnost Předběžná studie proveditelnosti.
Dopady CR na rezidenty, případová studie Lipno nad Vltavou Pavlína Kubů 1.
Moravskoslezský kraj, Ostrava – Jak dál?. Počet obyvatel Moravskoslezský kraj – dnes (2010) – tis. obyvatel - pokles za posledních 20 let o 40 tis.!
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2014 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Volnočasové projekty a EU financování
PhDr., PaedDr. Hana Horáková, Ph.D.
XV. celostátní finan č ní konference , Praha Přínosy meziobecní spolupráce Svazek měst a obcí Krkonoše a formy spolupráce veřejného sektoru.
SLUŽBY Nevýrobní složka hospodářství. Nejdynamičtěji se rozvíjející sektor hospodářství (za 10 let vzrostl o 15% podíl na HDP na 55%). Maloobchod, peněžnictví,
1 Pro koho je venkovská turistika a agroturistika největší příležitostí ? Ing. Marie Stříbrná.
MĚSTO ČESKÝ BROD VEŘEJNÉ SETKÁNÍ V rámci procesu přípravy Strategického plánu rozvoje města Český Brod.
Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu ČR - DSO Tato distanční studijní opora vznikla v roce 2005 z velké většiny jako praktický dílčí výstup.
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
Zdvořilá nevšímavost: Vztahy mezi Holanďany a obyvateli obce Stupná
M ĚSTSKÁ ČÁST P RAHA 21 M ĚSTSKÁ ČÁST P RAHA 21 Zavádění procesu místní Agendy 21 Strategie, otevřenost, spolupráce koordinátorka MA21 Iva Hájková
Městské informační centrum Liberec. LIBEREC EVROPSKÉ MĚSTO SPORTU 2012 V roce 2011 bylo městu Liberec uděleno prestižní ocenění EVROPSKÉ MĚSTO SPORTU.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů. HOTEL PARK OSTRUŽNÁ Nově postavený horský hotel v krásném prostředí lyžařského, turistického a cykloturistického.
Název prezentace v zápatí1 Environmentální a sociálně- ekonomické aspekty těžby 1 POPULARIZACE VĚDY A VÝZKUMU V PŘÍRODNÍCH VĚDÁCH A MATEMATICE S VYUŽITÍM.
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Didaktické metody pro výuku cestovního ruchu na školách.
Marketingové prostředí obce
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
 Letní koupaliště Ressl je nejstarší ze všech čtyř mosteckých veřejných koupališť. Vzniklo už v 60. letech 20. století.  V roce 2006 prošel areál.
projekty podporující cestovní ruch v obci Modrá
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Mgr. Jan Charousek Liberec Cestovní ruch je otevřený a dynamický systém, který tvoří dva podsystémy: Subjekt cestovního ruchu Objekt cestovního.
Rodinná politika v Jihomoravském kraji Rodinná politika v centru pozornosti krajů a obcí ( Jihlava – konference)
Strategie spolupráce obcí MAS Královská stezka Výstup projektu „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ Mgr. Lucie Růžičková, Královská.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Fórum podnikatelů cestovního ruchu Liberec – Krkonoše – svazek měst a obcí Josef Nosek – manažer, regionální rozvoj.
Dotazníkové šetření. Cílem ankety je zjistit potřeby obyvatel města Toužim, zlepšit přehled městských zastupitelů o vnímání jejich potřeb z hlediska poskytování.
MA-G 21 Konference pro podnikatelský sektor Náměšť nad Oslavou 15. října 2012 Petr Holý.
Lomnice nad Popelkou Liberec Lomnice nad Popelkou Představení města Lomnice a památky Program regenerace Lomnické zkušenosti.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Otevřená diskuse pro občany obcí Ctiněves, Černouček, Horní Beřkovice, Jeviněves a Ledčice.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Otevřená diskuse pro občany obcí Černěves, Dobříň, Dušníky, Krabčice, Kyškovice, Libkovice.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Podpora obcí s rozšířenou působností z ROP Střední Morava v programovém období Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Služby Patří do TERCIÉRU, III. sektoru hospodářství + KVARTÉR (nevýrobní součást hospodářství. Čím větší podíl na celém hospodářství státu služby mají,
Výsledky dotazníkového šetření v obci Lípa nad Orlicí (prosinec leden 2016) ZPRACOVATEL VÝSLEDKŮ GROSSMAN AGENCY S.R.O.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Procházka po knihovnách
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Moje práce na Broumovsku
Postavení CR v hospodářství
Výsledky projednávání
Český dům Moskva Jiří Podhola.
Strategický plán rozvoje obce pro období
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Kamýk nad Vltavou Počet obyvatel : 907
Transkript prezentace:

Univerzita Pardubice Fakulta filozofická Katedra sociálních věd SPOKOJENOST OBČANŮ S ROZVOJEM OBCE A CESTOVNÍHO RUCHU V ČERNÉM DOLE Petra Benešová POHOSTINSTVÍ V OBCI ČERNÝ DŮL Hanh Nguyen Univerzita Pardubice Fakulta filozofická Katedra sociálních věd

Popis terénu Kde: Černý Důl v Krkonoších Tři části - Černý Důl, Čistá a Fořt 6,5 km východně od Vrchlabí 684 m. n. m. Součást KRNAPu (Krkonošský národní park) Kdy: 20. 6. až 4. 7. 2012 Vedení: PaedDr. Hana Horáková, Ph.D a PhDr. Tereza Hyánková, Ph.D

Metodologie Strukturovaný a polostrukturovaný rozhovor: předem domluvené rozhovory, náhodné rozhovory Trvání: přibližně 20 – 30 minut Zúčastněné a polozúčastněné pozorování: př.: pozorování zaměstnanců a klientely v restauracích, mapování terénu, pozorování obyvatel (činnosti, kam chodí atd.) Žádné velké komplikace: zpočátku menší problém s komunikací (lidé nechtěli být nahráváni na diktafon), jazyková bariéra (Holanďané)

ÚVOD 724 obyvatel Co se v obci vyskytuje: Pošta, úřad, mateřská škola, základní škola, zdravotní zařízení, obchod, hotel, penziony, restaurace Poskytuje - uspokojení zájmů a potřeb turistů, cykloturistů, vyznavačů zimních sportů, milovníků odpočinku v létě u vody Široké spektrum služeb - poskytují místní podnikatelé V blízkosti – Černá Hora (1299 m n.m.) Dříve německá obec Stěhování lidí za prací První písemné zmínky: 1383 počátky dolování železné rudy 1564 povýšen na městys 16. století počátky dřevařství a těžby dřeva 18. století - důležitá těžba vápence - funguje dodnes Zajímavost: 1874 vznik prvních spolků (dobrovolní hasiči)

Spokojenost občanů s rozvojem obce a cestovního ruchu v černém dole Výzkumné otázky Jak jsou obyvatelé spokojeni s rozvojem obce? Co jim chybí a proč? Jak jsou spokojeni s rozvojem cestovního ruchu? Je z jejich pohledu cestovní ruch přínosem či nikoliv a proč?

SPOKOJENOST Co lidé řekli o spokojenosti? Spokojeni - lidé staršího věku, především lidé v důchodu Spíše nespokojeni – mladí lidé Kultura - většinou spokojeni Služby - spokojeni Důležitý - spolek Krakonoš - výrazný vliv na rozvoj obce nejvíce kulturních akcí Příjezd Krakonoše (30 let), maškarní ples pro děti, dětský den, drakiáda pro dospělé pivní den, taneční zábavy, koncerty, den městyse Co lidem chybí? Vybavenost obce: některým nechybí nic - spíše lidé v důchodu (moc toho nepotřebují) pro mladé je toho málo, nemají, co dělat divadlo a nejvíce dětské hřiště, naučné stezky, vycházkové stezky, welness Uvítali by : bobová dráha, minigolf, U-rampy, rozšíření parkovací plochy u Ski parku, relax park, kulturní dům (plesy, koncerty, divadlo) ALE - spousta záležitostí by se neuživilo (obchody, kino a další)

SPOKOJENOST Zaměstnanost: Největší zaměstnavatel - textilní závod Mileta (50 místních obyvatel) Lomové hospodářství KVK Kunčice (12 zaměstnanců) Hotel Aurum Skipark Pronajímání části domu Vlastnictví penzionu, restaurace Často dojíždění za prací do jiných měst Věkové složení obce: Průměrný věk obyvatel je necelých 40 let (39,84) Velmi málo mladých lidí, spíše lidé v důchodu Staří lidé vymírají, mladí nepřicházejí

Textilní závod Mileta

Skipark

Penzion Lukáš

SPOKOJENOST Spokojenost s rozvojem CR: Velmi malá – čím dál větší úpadek CR - uživí se hlavně jen díky Ski areálu a českých rodin s dětmi Vyžití pro turisty - hlavně v zimě, v létě také chybí Je turismus přínosem? Ano Proč? – obživa většiny obyvatel Problém s turisty a ruchem – není, vnímáni pozitivně Pokles turismu: Turismus klesá – od dob krize Holanďané, Němci – jezdí velmi málo – stálý pokles Posledních 5 let – velká změna struktury návštěvníků – Češi, Poláci (Češi převažují)

Rekreační objekt

VEDENÍ OBCE Co řekl starosta: Do roku 2000 – Bohem zapomenutý kraj Cestovní ruch: Připravuje se - plán rozvoje cestovního ruchu Prezentace obce: Prostřednictvím dvou svazků obcí - Svazek měst a obcí Krkonoše Účast na veletrzích cestovního ruchu Nové - Region Card = tzv. slevové karty pro návštěvníky Krkonoš Rozvoj: Snahy o změnu k lepšímu – v posledních letech velké zlepšení Podílení se na rozvoji a tvorbě veřejně prospěšných projektů

VEDENÍ OBCE Rozvojové projekty: Rozšiřování Ski- parku, nové cyklostezky, turistické trasy Golfové hřiště, dětská hřiště ve všech třech částech Černého Dolu Opravy památek, opravy silnice, vodovodní věci, zastávky, orientační systém Rekonstrukce náměstí Prostor pro kulturní záležitosti

Náměstí – Černý Důl

ZÁVĚR Spokojenost: Lidé jsou vesměs spokojeni s životem v Černém Dole – velkým pozitivem je příroda, zdravé životní prostředí a klid. Chybí kulturní vyžití pro mladé, obchody. Na druhou stranu chápou, že Černý Důl je malá obec a některé záležitosti nelze uskutečnit. Za kulturním vyžitím, nákupy, do škol není problém dojíždět.

Pohostinství v obci Černý Důl Výzkumné otázky Do jaké míry pohostinství ovlivňuje život obce Černý Důl? Co ovlivňuje podobu pohostinství v Černém Dole? Jaké typy restaurací tam jsou?

Typy restaurací Restaurace u Pajerů: Menší hlavní místnost + kuřácký salónek + menší venkovní terasa Interiér budí dojem typické horské hospůdky Pestrý nápojový a jídelní lístek, v češtině i němčině Obsluha přívětivá a ochotná Stálá domácí i zahraniční klientela Dobrá cena, dobrá kvalita Dobré místo pro setkání (sportovní)

Typy restaurací Bistro u Švandů: Malá místnost rozdělená na dvě části – regály se smíšeným zbožím / jídelní stoly, bez venkovní terasy (pouze lavička se stolem) Vzhled působí obyčejně Nízká cena, špatná kvalita Obsluha nesympatická a neochotná Klientela klesá Cizinci sem nechodí

Typy restaurací Restaurace u Tibora: Velký vnitřní prostory + velká venkovní terasa Vzhled velmi hezký, nelaciný Jídelní a nápojový lístek velmi rozšířený, v češtině, němčině, angličtině i holandštině Obsluha velmi přívětivá a ochotná Dobrý servis a jídlo, ceny vyšší Velká a stálá domácí i zahraniční klientela Skvělé místo pro rodinné oslavy

Vliv restaurací Vztah mezi cizinci a místními: Denně mnoho setkání místních s cizinci Kladný postoj: navazování vztahů s cizinci – udržení klientely, snaha místních poznat cizince Záporný postoj: lidé si na cizince stěžují (hlučnost, nepořádek, krádeže) Hierarchie: Různé restaurace = různá klientela Důvody: finanční, vzdělanostní, zájmové Jedinec komunikuje spíše s jedincem téže skupiny

Vliv restaurací Konkurence: Turisticky navštěvované místo – mnoho restaurací Žádná konkurence – pomáhají si navzájem, všichni se mezi sebou znají Ekonomika: Čím více turistů, tím lepší ekonomický rozvoj Dobrá kvalita restaurace – klientela je doporučí dál = růst přijíždějících turistů

Závěr Pohostinství ovlivňuje ve velké míře: hierarchii společnosti, vztahy mezi cizinci a místními, ekonomiku Neovlivňuje míru konkurence