Psychologická smlouva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Videotrénink interakcí
Personální řízení v malých podnicích
Řízení lidských zdrojů
Pracovní smlouva VY_32_INOVACE_ 18 Pracovní smlouva.
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_11
Předmět a prameny pracovního práva
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Mzdové formy.
P ŘIJÍMÁNÍ PRACOVNÍKŮ Přijímání pracovníků představuje řadu procedur, které následují poté, co vybraný uchazeč o zaměstnání je informován o tom, že byl.
Klíčové faktory  formální: míra moci a postavení v hierarchii  neformální: množství konexí a neformální autorita Struktura organizace Jednání aktérů.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Ing. René Kuchár  Zakládající člen od roku 2001  Člen Výboru APA od roku 2011.
Běžné chyby při řízení procesů PPP Maarten Groothuis.
vytvořený v projektu OP VK
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
1 v Dřevozpracujícím družstvu Lukavec Září 2007 Jiří Majer Role benefitů.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
Práce v obchodním oddělení jako motivace a čest Praha, 21. 5
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
Konflikt sociálních rolí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Návrh novely zákoníku práce předložený vládě Svaz průmyslu a dopravy ČR souhlasil s návrhem novely zákoníku práce Stanovisko ze dne 31. března 2011.
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
1 Měření efektů manažerských vzdělávacích a rozvojových aktivit Štěpán Galbavý Partner Inventa,s. r. o.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
MARKETINGOVÝ MIX.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Pracovní smlouva - co musí a nemusí obsahovat
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
aneb Assessment Centre a Development Centre
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Personální strategie mezinárodní firmy
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
VY_62_INOVACE_ Pracovněprávní vztah.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Ekonomika malých a středních podniků
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 4 VŠFS 2016.
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy pracovněprávních vztahů
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Management - Ovlivňování
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Temperament, charakter, motivace
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Psychologická smlouva Přednáška 6

Problém: Free agent career (agenturní práce) práce na více místech, nahodilé a dočasné zaměstnání u různých zaměstnavatelů. zaměstnanci pracují jen několik dnů v týdnu. Většina lidí ale preferuje stálé zaměstnání.

Rozdíl mezi pracovně-právní a psychologickou smlouvou Zaměstnanecký vztah začíná právním aktem – zaměstnanec podepisuje pracovní smlouvu. Dále pokračuje nepsanou psychologickou smlouvou. Psychologická smlouva se utváří postupně. Zavazuje jak zaměstnance, tak zaměstnavatele. Psychologická smlouva může být vědomá i nevědomá - jedná se o skrytý aspekt zaměstnaneckého vztahu.

1. Co je to psychologická smlouva? Psychologická smlouva - soubor vzájemných očekávání a povinností zaměstnance a organizace. Společná „dohoda“ zahrnuje ujednávání o tom, jaká míra závazku se očekává od zaměstnance a jaká míra podpory se očekává od zaměstnavatele.

1.1 Vzájemná očekávání Co zaměstnanec očekává od organizace: se zaměstnanci se bude jednat spravedlivě budou zajišťovány přijatelné pracovní podmínky pracovní úkoly budou jasně sdělovány bude poskytovat zaměstnanci zpětnou vazbu o jeho výkonnosti apod. Co očekává organizace od zaměstnance: budou mít kladný vztah k práci a organizaci budou plnit přidělené úkoly budou loajální.

1.2 Subjektivnost psychologické smlouvy Psychologická smlouva není přirozeně zaznamenána v přesně formulované písemné podobě. Subjektivnost psychologické smlouvy je ovlivněna percepcí – vnímáním toho, čeho si lidé všimnou, co vidí, co slyší. Na percepci navazuje myšlenkové zpracování, hodnocení, rozhodování. Proto mohou být jednotlivá hodnocení rovnovážnosti smlouvy a jejího naplňování rozdílná.

2. Typy psychologické smlouvy Smlouva transakční Spočívá ve výměně – co poskytuje organizace a co poskytuje zaměstnanec Při dočasném zaměstnání se očekává pouze transakční smlouva, zaměstnanci jde hlavně o mzdu. Smlouva vztahová Tato smlouva je mnohem komplexnější. Je ovlivňována formálním a neformálními vztahy mezi jedincem a organizací. Při dlouhodobém zaměstnání se dlouhodobě vytváří vzájemné vztahy a kontrakty Příklad - přesčas. U transakčního kontraktu zaměstnanec očekává prémie, u vztahového to dělá s vizí, že mu třeba zaměstnavatel vyjde v něčem vstříc, až bude potřeba.

Srovnání transakční a vztahové smlouvy Charakteristika: TRANSAKČNÍ VZTAHOVÁ Zaměření plat plat a sociálně emocionální vztah Doba trvání krátkodobě neurčitě Stabilita statická dynamická Rozsah určitý, daný pronikavý, vše prostupující Ohodnocení přesně dané subjektivní

3. Důvěra a psychologická smlouva Jakýkoli pracovní vztah vychází z určité důvěry mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Důvěra je důležitá, ovlivňuje typ psychologické smlouvy. Pokud se zaměstnanec setká s porušením „podmínek“ psychologické smlouvy, daleko méně pak jeví zájem o znovuzačlenění do zaměstnaneckých vztahů. Pokud porušování pokračuje, může to vést až ke přechodu od vztahového k transakčnímu.

3 typy důvěry: (1) Základní důvěra - vychází ze strachu ze sankcí, pokut apod. Zaměstnanec věří, že mu společnost zaplatí měsíční výplatu, protože by jinak čelila soudnímu sporu, státní správě apod. Nejslabší, snadno porušitelná, sama o sobě nemůže ústit v psychologický kontrakt na základě vztahů. (2) Důvěra na základě zkušeností Podle zkušeností již může zaměstnanec očekávat dobré jednání ze strany zaměstnavatele. Je stálejší, než základní důvěra, vyvíjí se postupně. (3) Důvěra založená na vzájemném poznání: Vzájemné porozumění, emocionální pouto Je nejsilnější z tří typů důvěry. Jednotlivec se ztotožňuje se společností, nebo s jinou skupinou(zaměstnavatel).

4. Dynamika psychologické smlouvy Smlouva se vyvíjí platí především u vztahové smlouvy. Smlouva se může transformovat či změnit většinou když zaměstnavatel výrazně změní své požadavky, chování apod. V současnosti dochází k dramatickému odklonu od smlouvy zakládající se na loajalitě k zaměstnavateli založené na očekávání, že zaměstnanci bude zabezpečena práce.

5. Proměny psychologické smlouvy v posledních desetiletích 5 5. Proměny psychologické smlouvy v posledních desetiletích 5.1 Tradiční psychologická smlouva Tradiční psychologická smlouva souvisí s obdobím industrialismu (konec industriální éry 60.-80. léta 20. st.). Organizace byly schopny nabízet svým zaměstnancům relativní jistotu zaměstnání (relativní stabilita, předvídatelnost změn). Podstata klasické psychologické smlouvy – organizace nabízela zaměstnancům jistotu zaměstnání a možnost pomalého, ale pravidelného postupu. Smluvní vztahy mezi organizací a zaměstnancem se během posledních 30 let výrazně změnil.

5.2 Psychologická smlouva v současnosti Přechod od industrialismu k postindustrialismu. Úpadek tradičních oblastí ekonomiky a profesí. Dochází k obratu – od vyrábění věcí k poskytování služeb. Změny jsou považovány za konstantní jev současnosti. Restrukturalizace organizací – propuštění zaměstnanců. Rozsah propouštění ve srovnání s 80. léty 20. století dosud nevídaný.

5.3 Požadavky současných organizací Organizace nemohou nabízet jistotu zaměstnání jako dříve. Změna požadavků organizací na zaměstnance: očekávání aktivity flexibility kreativity odpovědnosti týmová práce multiskilling sebeřízení… Zaměstnanci pociťují tuto situaci jako nerovnovážnou – organizace mnohé žádá, málo nabízí.

Současná psychologická smlouva má pouze transakční aspekt. Zaměstnanci se cítí být zrazeni. Jejich očekávání jsou jiná než nabídka organizace. Zaměstnanci se proto více identifikují se svou profesí a kariérou než s organizací, ve které pracují.

6. Zaměstnatelnost (Employability) Zaměstnatelnost - pracovní vztah je pouze dočasný; od zaměstnanců se očekává neustálé učení novým dovednostem, které je udrží v pracovním poměru v různých oblastech. Jedná se o nový druh psychologické smlouvy. Aby si lidé udrželi práci, musí se stále snažit učit a získávat nové dovednosti. Častá změna zaměstnání je pozitivní jev: pomáhá lidem získávat cenné zkušenosti. Zaměstnavatelé už nejsou tvůrci pracovní jistoty a zabezpečení. Stávají se vlastně zákazníky, kterým zaměstnanci poskytují svoje znalosti, zkušenosti.

Souvislosti zaměstnatelnosti Zavedení takového typu psychologické smlouvy vede k většímu stresu (nejistota práce) a současně spíše k transakčnímu jednání. Existují různé názory na smlouvu. Tradiční loajalita založená na jistotě je zárukou vytvoření psychologické smlouvy. Úspěšní manažeři přechází z nutnosti na tento nový model. Hodně mladých lidí je názoru, že nový model je lepší, protože dává vyniknout osobním cílům a úspěchům podle schopností jedince.