Společenská kultura Kultura odívání ; VY_32_INOVACE_D3_07

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenská kultura Kulturní instituce v ČR ; VY_32_INOVACE_D3_09
Advertisements

Vypracovala: Klára Svatoňová, 2.B
Metrické vlastnosti.  Odchylka dvou r ů znob ěž ných p ř ímek je velikost ka ž dého z ostrých nebo pravých úhl ů, které p ř ímky spolu svírají. • (R.
Móda za 1. světové války Zlatý věk
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Střední zdravotnická škola Mostecká Tábor DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Klasicistní MÓDA VY_32_INOVACE_ 18 Klasicistní móda.
Gotická móda VY_32_INOVACE_ 04 Gotická móda.
Společenské úlohy oděvů aneb
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Prezentace společenských oděvů
Úvod Tuning obrázky LOGAN AT Č lánek o tuningu BMW O Motorech Co pat ř í k tuningu Odkazy.
Hrad Chenonceau, mistrovské dílo francouzské renesance, je známý pro nádhernou polohu na ř ece Cher. Tento nádherný hrad z šestnáctého století je.
Hynek Moliš Králík domácí
 Je soubor jednoduchých a ú č elných opat ř ení vedoucích k záchran ě ž ivota.
Pica pica Straka obecná.
Pro č práv ě hotelový porcelán?. N ě co málo o G. Benedikt G. Benedikt je č eská porcelánka, kterou vlastní č eský majitel, její historie se za č ala.
ˇ (H2O).  Voda je velmi č astým nám ě tem v um ě ní. Vyskytuje se tém ěř ve všech um ě leckých sférách….a ť u ž se jedná o fotografii, obrazy, hudbu.
POLYAMIDOVÁ VLÁKNA.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o
 Typický osobní po č íta č m ůž eme rozd ě lit na t ř i č ásti:  Po č íta č ová sk ř í ň  Monitor  Další vstupn ě -výstupní za ř ízení (klávesnice,
ČÍM PÍŠEME ? A č ím se psalo d ř ív?. NEJSTARŠÍ PÍSMO VYTVO Ř ILI SUMEOVÉ NÁSTROJEM PSANÍ BYLA RÁKOSOVÁ PISÁTKA ZNAKY SE VTLA Č OVALY DO HLIN Ě NÝCH TABULEK.
ROMÁNSKÁ ARCHITEKTURA
Delfín obecný.
VY_52_INOVACE_ZBO2_5164HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Velké planety Plynní obři
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
VY_52_INOVACE_ZBO2_5864HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
KLASICISMUS VY_32_INOVACE_ 15 Klasicismus.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 14Číslo DUM.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
VÁŽKY Chrystyna Syňuková 2.B.
VY_52_INOVACE_ZBO2_5364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Renesanční móda VY_32_INOVACE_ 07 - Renesanční moda.
ODÍVÁNÍ A OBUV VE STAROVĚKÉM ŘÍMĚ
BAROKNÍ ODĚVY. šaty bohatých ž en krásné a velmi zdobné, náro č né na oblékání a plné detail ů : šaty bohatých ž en krásné a velmi zdobné, náro č né na.
Barokní móda.
Wolfgang Amadeus Mozart Jeho doba - 18.století. Politika  klasicismus (2. polovina 17. stol. a 18. stol.)  umění klasicismu ovlivňovala politická a.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_19 TÉMA: Renesanční.
Vývoj módy od A do Z Jana Vosátková Alina Sutulová.
První světová válka ( ) změnila světový vývoj v módě.
Ž áci poprvé zasedli do zdejších školních lavic 1. zá ř í Naše škola má vytvo ř ený školní vzd ě lávací program s názvem Aktivita, tvo ř ivost,
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Dana Vítková NÁZEV: VY_32_INOVACE_177_Jak se lidé oblékali TÉMA: STŘEDOVĚK.
Črta… SVATEBNÍ ŠATY V MINULOSTI. Přiléhavý střih, zdůrazněná vertikála štíhlé siluety, úzké rukávy, dlouhá sukně – gotické svatební šaty.
Zpracovala Irena Krištofová.  Typický oděv má …  Popis ženského oděvu  To co měli na hlavě bylo velice důležité  Co všechno museli nosit páni  Fotky.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ DĚJEPIS VY_32_INOVACE_13_ středověká kultura oblékání Jméno autora:Mgr. Lenka Habartová.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzd ě lávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0107 Název vzd ě lávacího materiálu: Ochranné.
TECHNOLOGIE Multimediální prezentace Sada: / Nepodšité oděvy Téma prezentace: Rozdělení dámských šatů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Přemyslovské Čechy Datum vytvoření
Móda krátkých vlasů: 60. léta V 60 letech dochází ke vzniku módy tupírovaných účesů z polodlouhých, dlouhých vlasů. Vlasy se seřezávaly pouze ve špičkách.
Móda a její přesah do dnešní doby
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
VY_32_INOVACE_11_31_Oblečení
5000let př. n. letopočtem-3500l.př.n.l.
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Architektura do začátku 20. století.
Technické prostředky v požární ochraně
Název školy: ZŠ Průhonice
Novověk - Renesance.
Druhá polovina 19. století (druhé rokoko)
SECESE Poslední móda dlouhých vlasů u žen.
Móda krátkých vlasů: 60. léta
První světová válka ( ) změnila světový vývoj v módě.
HYGIENA A LÍČENÍ Hygiena byla samozřejmostí.
Móda krátkých vlasů 30. léta
Středověká společnost- vrcholná
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _7.ročník_16
Transkript prezentace:

Společenská kultura Kultura odívání ; VY_32_INOVACE_D3_07 Interaktivní výklad: Odívání a móda v historickém spektru. 1.A.; 28.02.2013 Mgr. Ludmila Muchová

Kultura odívání

1) Období románské kultury: Suroviny pro domácí výrobu tkaniny byly len, konopí a ovčí vlna V zámožných vrstvách byly oblíbené látky dovážené z Byzance Roucha se lemovala kožešinami Prostý lid používal kožešiny vlčí, bobří, vydří Základní prvky oblečení bylo velmi jednoduché – tunika a plášť, stejné u šlechty i prostého lidu. Rozdíl byl pouze v kvalitě, jemnosti a barvě materiálu.

1) Období románské kultury: Mužský oděv se skládal ze dvou základních částí – nohavic a haleny Halena byl původně pruh plátna, jednoduchý základní oděv. Dá se předpokládat, že ji Slované nosili jako pozdější košili, tedy krátkou. Další součástí oděvu byl kabátec nebo suknice, pravděpodobně z těžší látky a pošitý kožešinou, oblékaný přes halenu

1) Období románské kultury: Obr. č. 1 – Odívání románské kultury

2) Gotická kultura Objevil se nový vynález – zapínání na knoflíky a knoflíkové dírky. Ženský oděv 14. století, podobně jako mužský, měl zdůrazňovat tvar postavy Sukně přiléhala těsně k tělu, rukávy měly obvykle ozdobné cípy Významným doplňkem šatů byl opasek Na mužském oděvu se objevil nový estetický prvek – hedvábná košile

2) Gotická kultura: Obr. č. 2 – odívání -gotika

3) Renesanční móda v Itálii: Typickým prvkem odívání byl ideál harmonie Mužský oděv se v podstatě nelišil od oděvu z předcházejícího období. Skládal se z přiléhavého kabátce a nohavic, které jasně zdůrazňovaly linii nohou. Svrchní částí byl krátký tappert bez rukávů, řasený do pravidelných záhybů, lemovaný i podšívaný kožešinami

3) Renesanční móda ve Španělsku: Ženská i mužská móda se v této době formovala korzetem, který se vyztužoval kosticemi a u dívek dokonce kovovými deskami, které měly zabránit poprsí ve vývinu Přes korzet si ženy oblékaly dvojité svrchní roucho z těžkého hedvábí, zdobené perlami, drahokamy, stužkami a výšivkami Vlasy se vyčesávaly vysoko, upevňovaly se u temene a zdobily se šperky nebo malými kloboučky Účes mužů byl krátce střižený, nosily se i krátké bradky Pokrývkou hlavy byl baret a vysoký tuhý klobouk.

Obr. č.3 - odívání v období renesance 3) Renesanční móda: Obr. č.3 - odívání v období renesance

3) Renesanční móda v Anglii: Mužská móda se v Anglii jen mírně odchýlila od španělského vzoru Okruží na krku a na zápěstí se změnilo na krajkový límec a manžety. Další odchylkou byla mnohem větší Ženy se snažily oblékáním co nejvíce napodobit královnu Alžbětu I. Obvykle se nosívaly šaty s hlubokou dekoltáží a dvojitým límcem křídlovitého tvaru.

3) Renesanční móda v Anglii: Obr. č. 4 - Alžběta I. v renesančním oděvu s hlubokou dekoltáží a křídlovitým límcem

4) Barokní móda: V ženském oděvu byl stále více oblíbený oválný výstřih, který odhaloval poprsí, ramena a šíji. Jednoduchá spodní košile měla hladké rukávy, nejčastěji byla červená. Důležitým prvkem oblečení byl korzet vyztužovaný velrybími kosticemi, v extrémních případech i kovem. Stahoval především pas a zdůrazňoval poprsí. Rukávy z hedvábných tkanin se postupně zkracovaly, až na konci 17. století odhalovaly celé předloktí

4) Barokní móda: Nejhonosnější součástí mužského oděvu byla košile s ležatým límcem a manžetami Přes ni s oblékala vesta s užšími rukávy sahající po kolena Svrchním oděvem byl kabátec, stejně dlouhý jako vesta se širšími rukávy, které odhalovaly manžety od košile Nohavice sahaly pod kolena, doplňovaly je punčochy upevňované provázky. Typické pro mužskou módu 17. století byla úprava hlavy, tedy bohatá paruka z pravých vlasů i vlny, kterou tvořila soustava velkých loken padajících mnohdy až na hrudník.

4) Barokní móda: Obr. č. 5 - Příklad barokního scénického kostýmu - oblý výstřih, úzký pas, bohatá sukně, perlový náhrdelník a náušnice, Madame de Montespan, milenka Ludvíka XIV.

5) Rokoko: Střih ženského i mužského oděvu se víceméně shodoval s barokem, byl však zhotovován z lehčích látek pastelových barev nebo se vzorem velkých i drobných kvítků Estetickým vyjádřením ženské krásy byl kontrast mezi úzkým pasem a ohromnou sukní, podpíranou spodní obručovou sukní Sukně vrchních šatů byla po celé své délce, po vzoru baroka, ve středu rozstřižená a odhalovala spodní sukni Mužský oděv skládající se z kabátce, vesty a nohavic, který se zformoval za dob baroka, přetrval do období rokoka téměř nezměněn.

5) Rokoko: Obr. č. 6 – móda rokoko

6) Klasicismus: Oblibu si opět získaly těžké látky a zlaté a stříbrné výšivky. Původně dlouhé splývající tuniky se střihem rozdělily na krátký živůtek s velkým výstřihem a nabíranými rukávy a sukni s dlouhou vlečkou Krásu šatů doplňoval i plášť s vysokým stojatým límcem Módně oblečený muž nosil frak, nejčastěji tmavomodrý, tmavozelený nebo tmavohnědý, bílou košili, vestu a přiléhavé nohavice doplněné punčochami. Doplňkem byly cylindry nebo dvojrohé „napoleonské“ klobouky, barevné rukavice a vycházkové hole.

6) Klasicismus: Obr. č. 7 - Krátký živůtek s nařasenými rukávy a splývavá empírová sukně

7) 60. léta 19. století: Jejím základem byl těsně stažený korzet a vycpávka z koňských žíní – turnýra, která se přivazovala vzadu v pase Vysoko zdvihnuté poprsí, silně stažený pas a velmi zdůrazněná zadní část. Ženu opticky zvyšovaly dlouhé vlečky a vysoké účesy. Šaty se šily z látek, které měly rozličnou strukturu a vyznačovaly se ostrými barvami, např. tmavě modrou, ostře zelenou, fialovou a rudou.

8) 70 léta: V 70. letech se šaty začaly šít jako dvojdílné komplety, kabátek a sukně. Kabátek pro každodenní nošení byl uzavřený, výstřihy měly jen plesové šaty, měl přiléhavé rukávy a svou délkou přesahoval pas. Každý druh šatů měl specifické vlastnosti. Domácí oděv kladl důraz na pohodlnost, cestovní na praktičnost a plesové šaty měly svou noblesou umocňovat krásu ženy. Ke každým šatům byly nutné jiné doplňky, klobouky, vějíře, kabelky a boty.

8) 70 léta: Mužský oděv se v této době vyznačoval jednoduchostí, byl převážně tmavý. Frak byl již výhradně večerním oděvem, pro každodenní nošení ho vystřídal žaket, později sako Byl volnější a patřily k němu pruhované kalhoty. V této době se poprvé objevuje smoking

8) 70 léta: Obr. č. 8 - Mužský oděv se v této době vyznačoval jednoduchostí, byl převážně tmavý. Frak byl již výhradně večerním oděvem, pro každodenní nošení ho vystřídal žaket, později sako. Byl volnější a patřily k němu pruhované kalhoty. V této době se poprvé objevuje smoking

9) „Krásná epocha“ – přelom století: Pro módu „krásné epochy“ typická je větší jednoduchost Štíhlost ženského pasu kontrastovala se širokými rameny a hladkou zvonovitou sukní. Dojem křehkosti zvyšovaly i vyčesané účesy a drobné okrouhlé kloboučky – kapotky Zvláštní pozornost opět získaly rukávy, tentokrát všívané vysoko s drobnými záhyby Sukni rozšiřovaly klíny a obruby. Klobouky, rukavice a kabelky byly pro dámu stále nezbytností.

9) „Krásná epocha“ – přelom století: Pánská móda nabrala sportovního a praktického rázu. Tvořila ho košile, vázanka, sako a přiléhavé kalhoty. Na sport se začaly nosit pumpky, kalhoty s vykasanými okraji, které byly praktické při jízdě na bicyklu. Na hlavě se poprvé u mužů, ale i u žen, objevily slamáky

9) „Krásná epocha“ – přelom století: Obr. č. 9 - List z módního časopisu z 90.let 19.století

10) 20. století: V období před a během první světové války se objevil nový módní styl Jeho základem byly rovný korzet a dlouhá sukně zužující se směrem ke kotníkům. V takto šitých šatech nebyly ženy schopny normální chůze, musely cupitat Pod sukněmi zmizely spodničky, výstřihy začaly opět pomalu odhalovat krk Po první světové válce se ženská móda opět radikálně změnila. Sukně se zkrátily až po kolena, pas klesl pod přirozenou hranici. Rukávy vyšly z módy, šaty se šily jen s ramínky, či velmi krátkými rukávky. Dlouhé rukávy měly pouze kabáty a svetříky

10) 20. století: Účes se zkrátil na mikádo, popřípadě se dlouhé vlasy svazovaly do drdolů. Byly šity i speciální sportovní oblečení, byly to většinou krátké šortky a košilka bez rukávů sešité k sobě a přepásané páskem. 2. sv. válka - účes se zkrátil na mikádo, popřípadě se dlouhé vlasy svazovaly do drdolů.

10) 20. století: Po 2. světové válce se móda měnila téměř každým rokem. Do šedesátých let panoval módní diktát pařížských módních salónů Od sedmdesátých let byla novost modelů založena na neobvyklých kombinacích, později se začala formovat i móda odpovídající politickým názorům či hudebnímu vkusu nositele. Každý módní návrhář si vypěstoval svůj módní styl, každý měl k módě individuální přístup.

Zdroje: Dějiny odívání v Evropě. In: [online]. [cit. 2012-10-14]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_od%C3%AD v%C3%A1n%C3%AD_v_Evrop%C4%9B