Nonverbální komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Advertisements

Komunikace Společenská kultura
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
KmK II 7 M. Hádková.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Umění prezentace.
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
Neverbální komunikace
Ústřední pilíř sociální psychologie
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě nebo nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem.
GESTIKA – SDĚLOVÁNÍ POMOCÍ GEST
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Komunikace – neverbální komunikace
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Přednáška č.1: Komunikace
Komunikace Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jak správně sedět u počítače
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KOMUNIKACE V..
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Komunikace s rodiči.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
– Nonverbální komunikace. Podávání ruky Dlan ě nahoru, dol ů Leklá ryba Mocenská ruka – drti č „normální podání ruky“ Jeden už chce odejít.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Neverbální komunikace
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
KOMUNIKACE.
Komunikace..
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Škývarová. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Zdraví Název sady: Člověk a jeho svět 2.ročník Číslo projektu:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VYSVĚTLIT ŽÁKŮM, CO JE NEODKLADNÁ PRVNÍ POMOC, POPSAT A VYZKOUŠET SI, JAK POSTIŽENÉHO ULOŽIT DO STABILIZOVANÉ POLOHY, JAK PROVÁDĚT NEPŘÍMOU MASÁŽ SRDCE.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ IX 1.POMOC Resuscitace Nepřímá masáž srdce Umělé dýchání Šok Záchrana tonoucího.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.29_Prvni_pomoc_zastava_dechu.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Znaky života člověka Průběh lidského života
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_18_lidské tělo
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Temperament, charakter, motivace
Komunikace. Communicare – spolupodílet se, sdílet, mít podíl na něčem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Lidská přitažlivost.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

Nonverbální komunikace Řeč viděna - Řeč těla

Jak získáváme své informace? Slova 7% Tón hlasu 38% Řeč těla 55%

Řeč viditelná = řeč těla Řeč slyšitelná = řeč slov Řeč viditelná = řeč těla Shoda – Náhrada- Protiřečení- Za 1 den mluvíme 10-12 min. Průměrná věta trvá 2,5 vteřin

80% informací si člověk získává očima 10% sluchem 10% ostatními smysli 95% dotázaných by raději přišlo o sluch než zrak

„Slova nejen selhávají, podvádějí nebo se ukazují jako zbytečná, ale někdy vyjadřují tak málo, že je lépe dívat se než naslouchat a je to také mnohem zajímavější.“ Warren Lamb

Mim dokáže beze slov vyjádřit děj Shakespeare: „Posunek, toť řeč sama.“

Neslyšící – znaková řeč Němý film = řeč těla Neslyšící – znaková řeč

specialista na nonverbální komunikaci Warren Lamb: „Slova nejen selhávají, podvádějí nebo se ukazují jako zbytečná, ale někdy vyjadřují tak málo, že je lépe dívat se než naslouchat a je to také mnohem zajímavější.“

Děti a zvířata Vykulení očí, posunek, „grimasa“, Přísný anebo laskavý pohled

Nonverbální komunikaci můžeme rozdělit do čtyř skupin. SYMBOLY = signál OK, znamení vítězství či ono známé držení palce. ILUSTRÁTORY = pro zdůraznění slov nebo frází, naznačení vztahů, nakreslení obrazu ve vzduchu, REGULÁTORY = signály změn , předat slovo , přerušit hovor.. ADAPTÉRY = jsou pohyby, gesta a ostatní činnosti, používané pro zvládnutí našich pocitů

Všichni lidé umí číst ve tvářích Psycholog Paul Ekman: Všechny kultury,včetně izolovaného kmene Fore na Nové Guinei, dokáží výrazy tváří interpretovat správně. Indonéské masky

Umíte číst ve tvářích? Štěstí Hněv Překvapení Strach Znechucení Smutek

B C Kdo je kdo? A F D E

Znaková řeč: Symboly Poklepání na čelo: Ukazovák nahoru: Ukazovák dolů: Dva prsty V: Poslat pusu: Mrknout: Podání ruky: Chytnout se za srdce: Dupat nohama:

„Halo efekt“ Posluchač hodnotí: Příchod řečníka Chování řečníka Obličej řečníka Oblečení řečníka Čistotu a hygienu

Jak tento čas využíváte? Udělat si první dojem trvá 30 vteřin nebo méně!!! Jak tento čas využíváte?

vlastní sebeúcta se zrcadlí v naší neslovní komunikaci gesto úpravy vlasů snaha skrýt jakoukoli část našeho těla snaha zakrýt si ústa správné držení těla při chůzi a při sezení.

Kouzlo a moc lidského hlasu Síla hlasu Uklidňovat nebo provokovat. Tón hlasu Chlad starostlivost Nezájem něhu a lásku Neúčast zájem Rychlost řeči Rychlá řeč = přesvědčivě, ale i nedostatečně Pomalá řeč = provokuje a dráždí

Nevědomá ---nezručnost Co je zručnost? Nevědomá ---zručnost Vědomá---zručnost Vědomá---nezručnost Nevědomá ---nezručnost

Nonverbální komunikace: sledovaná oblast č.1. = prostor! Stát u dveří a vzkazovat, nesměle vysvětlovat, omlouvat se,… Medicínská metoda =„dýchání z úst do úst“

Nonverbální komunikace: sledovaná oblast č.1. = prostor! Hra s prostorem Freud: Růst paniky mezi lidmi v přeplněném prostoru. Pokus: Potkani v přeplněném prostoru jsou agresivní a požírají se navzájem. Každý máme svoji intimní zónu

Společenský odstup 120-360 cm Odstup na veřejnosti od 360 cm Udržování prostoru: Společenský odstup 120-360 cm Intimní odstup Osobní odstup 50-120 cm Odstup na veřejnosti od 360 cm

Intimní zóna: Prolamujeme ji jen ve dvou případech: Láska a sex Nepřátelství a útok A co dopravní prostředky, výtahy,…? Vzdálenost a uhel, který svíráme s druhou osobou

Nonverbální komunikace: sledovaná oblast č.2 = mimika! Vyjadřuje emoce mluvícího Vyjadřuje temperament mluvícího Rozhoduje o pravdivosti řečeného Živá řeč předpokládá i živý obličej!

Nonverbální komunikace: sledovaná oblast č.3. = úsměv! Zvláštní charakteristický rys člověka. Mimořádně pozitivní prvek mimoslovní komunikace Na jeho délce závisí i význam našeho sdělení Co vyjadřuje? Radost, uspokojení, štěstí, lásku Dobrou vůli, snahu vyjít vstříc, přátelství, pozdrav… Pozitivní postoj Pozor na úšklebek: zraňuje, uráží, vysmívá se, …

Úsměv: Keep smiling Udržuj trvalý úsměv, zvykni si na něj. Všeobecná lidská tendence je napodobovat lidské výrazy v okolí.

Nonverbální komunikace: sledovaná oblast č.4. = oči ! Oči patří těm, k nimž mluvím Vyhýbavé pohledy – na strop či oknem ven Hypnotizující pohledy – Jaké jsou lidské oči? Pozorné, těkavé, přísné, nejisté, ústupné, dětsky jasné, rozzářené, vzrušené, uslzené, smutné, rozzlobené, zoufalé, koketující, unavené, nemocné, milující, ….

Oči – do duše okno! Oči – zrcadlo duše!

Nonverbální komunikace: sledovaná oblast č.5. = ruce ! Ruce řeknou víc než celá kniha!

Ruce: Zdraví, mazlí, chválí, hladí, svírají se v pěst, vzrušují i uklidňují, spráskneme ruce nad hlavou,… Vzali jsme život do rukou, Držíme palce někomu, Klademe ruce na srdce nebo do ohně Rádi bychom složili někdy ruce do klína, Chceme vyřídit těžkou situaci levou rukou Jsme spokojeni,když nám druzí zobou z ruky Uchopit příležitost

Ruka = „vyslanec mozku“ Aristoteles a Kant Prosící ruka = otevřená dlaň, otočená vzhůru Rozkazující ruka = dlaň dolů Lež , která lechtá-(svědí). D.Morris

Ruce jsou detektory Třít si oko… je to ukrutná lež! Třít si bradu… zvažuju situaci… Škrábat si hlavu… nejsem si jist… Škrábat se za uchem… zacpal bych si uši! Uvolňovat si límec… jak se vymanit z tlaku? Bubnování prsty… jsem hrozně netrpělivý! Ukazování prstem … kritičnost, uzavírání se,..

Potřásání rukou Rybí stisk ruky = neupřímnost, nedostatek lidského tepla, slabý charakter Dlaň dolů či nahoru? Když se o sebe třou dlaně: Sepnutí rukou za zády: Stříška z prstů:

Bariéry a hranice z rukou a nohou Zkříženýma rukama a nohama dáváme najevo: Svoji připravenost se bránit Svoji nejistotu Pocit ohrožení Ztracené sebevědomí Svoji uzavřenost, nesmělost

Nonverbální komunikace: sledovaná oblast č.6. = posuňky ! Zamávání na rozloučenou Pohyb hlavou: (souhlas, naslouchám, překvapení,..) Zdvižený palec ve starém Římě Korejská válka Když hostitel vstane…. Rozpřažené paže…

Nonverbální komunikace: sledovaná oblast č.7. = doteky! Velký význam již před narozením Důležitá komunikace po narození Primitivní národy= kojenec více doteků Dotek ramena a rukou – normální v Jižní Americe Projev srdečnosti Proč hladíme?

Nonverbální komunikace: sledovaná oblast č.8. = zlozvyky! Pokašlávání Pohrávání Vůně a pachy Vzhled Čistota

Nonverbální komunikace: „To, co kdo dělá, mluví za tři“ „ Co kdo dělá mluví hlasitěji, než jeho slova“ Řeč viděná nesmí být podceňována!!! Sílu slova buď ruší, nebo umocňuje!

Naše neverbální sdělení se často stává oknem, kterým dáváme nahlédnout do našeho srdce více než tím, co vyjádříme svými slovy.

„Neříká nic, a přece jeho oči mluví.“ Henry Longfellow „Na tváři rozumného se projevuje moudrost“ Bible Př 17,24

Tělo nelže! Odhaluje naše pravé záměry. Jí se vyjadřuje svět citů a nálad. Je to řeč naších pocitů!

Je přímí Nemá rovnou páteř Nevychází vstříc Odešel, odvrátil se,.. Pohledy – „probodávají“ Příležitosti – „uchopit“ „postavit se“ „osahat“ …