PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE Zpracovala: Anežka Domanská Zuzana Ondrůšková Třída: 4. A
PRENATÁLNÍ STADIUM 9 měsíců před narozením dítěte Plod je samostatný organismus Matka vytváří pouze prostředí Má 3 fáze
1. Fáze: Fáze oplození, uhnízdění blastocysty a vytvoření tří zarodečných listů Trvá 3 týdny (vytváří se nervová trubice)
2. Fáze: Embryonální fáze 4. – 12. Týden Vytváří se základy hlavních orgánů V 5. týdnu začne tlouct srdce
3. Fáze: Fetální fáze: 12. týden – narození Dokončuje se vývoj orgánů, některé začínají fungovat Vytváří se předpoklady pro budoucí život
Charakteristiky plodu: Plod je aktivní organismus (reaguje na sluchové a pohybové podněty) Je schopen se učit (poznává hlasy) Již od začátku prokazuje individualitu (každý reaguje jinak)
Komunikace plodu: Pro plod je důležitá komunikace s matkou 3 způsoby komunikace: Fyziologická (např. stres) Smyslová (sluch) Emoční (emoce matky se přenáší na dítě) V polovině těhotenství se dítě začne hýbat Důležitá je komunikace i s otcem (čtení)
NOVOROZENEC 1. měsíc po narození Když se dítě narodí, má nepodmíněné reflexy, které mu umožňují adaptovat se na nové prostředí, umožňují mu přežít Zrání svalové soustavy Začíná ovládat svaly (hlava – nohy, střed těla – ven, malík – palec) Klešťový úchop – palec + zbývající prsty
Dítě a smysly: Dítě vnímá smyslové podněty: Důležitý taktilní dotyk Sluch (má zkušenosti z prenatálního stadia) Začíná se vyvíjet zrak (vidí na 20 – 30 cm)
Co je důležité? Pro dítě s matkou jsou nejdůležitější první okamžiky po porodu, dítě navazuje bazální důvěru Do vztahu by se měl zapojit i otec Silně návykové období Probíhá proces učení musí mít podnětné prostředí
KOJENEC Konec 1. měsíce – 1 rok Období receptivity Dítě je otevřeno podnětům z vnějšku (okolnímu světu) Musí vědět, že jsou tyto podněty pro něj neohrožující – rozvoj bazální důvěry Rozvíjí se proces učení Získává zkušenost
Co je důležité? Senzomotorické myšlení (1,5 – 2 roky) Nejdůležitější je zrak (ovlivňuje myšlení, při poruchách zraku má dítě problémy) Na konci období pochopí trvalost sebe a okolí
Rozvoj řeči: Závislý na podnětech z vnějšku Musí slyšet kvalitní řeč (artikulovaná, pomalá, opakovaná) 4. měsíc – produkuje zvuky podobné řeči 6. – 8. měsíc – žvatlání 10. měsíc – začíná řeči rozumět 1 rok – dítě začne používat slova, která mají význam
Socializace: Mezi dítětem a matkou je symbiotická vazba – dítě si přesně neuvědomuje hranice mezi sebou a matkou 1 rok – uvolnění symbiotické vazby – dítě si jasně uvědomí své hranice (lepší autonomie) = psychické narození 6. - 9. měsíc – dítě začne rozlišovat mezi známými a neznámými lidmi
Rozvoj identity: 3. – 6. měsíc – tělesné já = AHA EFEKT (dítě zjistí, že prožívá) 4. měsíc - kruhová reakce (dítě zjistí, že může být příčinou nějakého děje) 6. – 12. měsíc – primární identita (dítě si začne uvědomovat trvalost a spojitost vlastní existence), k vytvoření pomáhá kruhová reakce, oceňování a přijímání okolím
Nechtěné děti: Problémy při odmítání dítěte: Dítě potřebuje citovou odezvu Jinak může dojít k citové deprivaci Matka poskytuje dvojnou (ambivalentní) vazbu
BATOLE 1 – 3 roky Dítě uvolňuje vazby, osamostatňuje se Období autonomie Dítě se naučí chodit Mělo by žít v bezpečném a neohrožujícím prostředí
Poznávací procesy: Symbolické stadium Operace s představami Snaží se poznat pravidla, podle kterých funguje svět
Rozvoj řeči: Dítě musí mít podnětné prostředí Musí mít prostor k imitaci Řeč je vázána na myšlení 2 roky – první dvouslovné věty Agramatická řeč
Socializace: Hlavní úkol: osamostatnění se Neohrožující prostředí, navazuje kontakty Učí se platným normám na základě identifikace nebo imitace Musí mít jasná a srozumitelná pravidla Prohlubuje se vztah dítěte k matce a především k otci Na konci období je důležitý vliv vrstevníků
Rozvoj osobnosti: Osamostatnění se od matky, ale nesmí být násilné, jinak může dojít k separační úzkosti 2 – 3 rok – sociální já (začne se označovat 1. os. singuláru – já) Objeví svou vůli, snaží se prosadit