PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Kojenecké období.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Prenatální období Škola:
Od prenatálního období po mladší školní věk
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Komunikace s dětským pacientem
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČLOVĚK
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Člověk 2. díl Za předpokladu použití psacích potřeb.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rozmnožovací soustava 5. ročník
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová psychologie Prenatální období.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
Socializace Kejřová.
Sociální psychologie.
Období lidského života
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE Zpracovala: Anežka Domanská Zuzana Ondrůšková Třída: 4. A

PRENATÁLNÍ STADIUM 9 měsíců před narozením dítěte Plod je samostatný organismus Matka vytváří pouze prostředí Má 3 fáze

1. Fáze: Fáze oplození, uhnízdění blastocysty a vytvoření tří zarodečných listů Trvá 3 týdny (vytváří se nervová trubice)

2. Fáze: Embryonální fáze 4. – 12. Týden Vytváří se základy hlavních orgánů V 5. týdnu začne tlouct srdce

3. Fáze: Fetální fáze: 12. týden – narození Dokončuje se vývoj orgánů, některé začínají fungovat Vytváří se předpoklady pro budoucí život

Charakteristiky plodu: Plod je aktivní organismus (reaguje na sluchové a pohybové podněty) Je schopen se učit (poznává hlasy) Již od začátku prokazuje individualitu (každý reaguje jinak)

Komunikace plodu: Pro plod je důležitá komunikace s matkou 3 způsoby komunikace: Fyziologická (např. stres) Smyslová (sluch) Emoční (emoce matky se přenáší na dítě) V polovině těhotenství se dítě začne hýbat Důležitá je komunikace i s otcem (čtení)

NOVOROZENEC 1. měsíc po narození Když se dítě narodí, má nepodmíněné reflexy, které mu umožňují adaptovat se na nové prostředí, umožňují mu přežít Zrání svalové soustavy Začíná ovládat svaly (hlava – nohy, střed těla – ven, malík – palec) Klešťový úchop – palec + zbývající prsty

Dítě a smysly: Dítě vnímá smyslové podněty: Důležitý taktilní dotyk Sluch (má zkušenosti z prenatálního stadia) Začíná se vyvíjet zrak (vidí na 20 – 30 cm)

Co je důležité? Pro dítě s matkou jsou nejdůležitější první okamžiky po porodu, dítě navazuje bazální důvěru Do vztahu by se měl zapojit i otec Silně návykové období Probíhá proces učení musí mít podnětné prostředí

KOJENEC Konec 1. měsíce – 1 rok Období receptivity Dítě je otevřeno podnětům z vnějšku (okolnímu světu) Musí vědět, že jsou tyto podněty pro něj neohrožující – rozvoj bazální důvěry Rozvíjí se proces učení Získává zkušenost

Co je důležité? Senzomotorické myšlení (1,5 – 2 roky) Nejdůležitější je zrak (ovlivňuje myšlení, při poruchách zraku má dítě problémy) Na konci období pochopí trvalost sebe a okolí

Rozvoj řeči: Závislý na podnětech z vnějšku Musí slyšet kvalitní řeč (artikulovaná, pomalá, opakovaná) 4. měsíc – produkuje zvuky podobné řeči 6. – 8. měsíc – žvatlání 10. měsíc – začíná řeči rozumět 1 rok – dítě začne používat slova, která mají význam

Socializace: Mezi dítětem a matkou je symbiotická vazba – dítě si přesně neuvědomuje hranice mezi sebou a matkou 1 rok – uvolnění symbiotické vazby – dítě si jasně uvědomí své hranice (lepší autonomie) = psychické narození 6. - 9. měsíc – dítě začne rozlišovat mezi známými a neznámými lidmi

Rozvoj identity: 3. – 6. měsíc – tělesné já = AHA EFEKT (dítě zjistí, že prožívá) 4. měsíc - kruhová reakce (dítě zjistí, že může být příčinou nějakého děje) 6. – 12. měsíc – primární identita (dítě si začne uvědomovat trvalost a spojitost vlastní existence), k vytvoření pomáhá kruhová reakce, oceňování a přijímání okolím

Nechtěné děti: Problémy při odmítání dítěte: Dítě potřebuje citovou odezvu Jinak může dojít k citové deprivaci Matka poskytuje dvojnou (ambivalentní) vazbu

BATOLE 1 – 3 roky Dítě uvolňuje vazby, osamostatňuje se Období autonomie Dítě se naučí chodit Mělo by žít v bezpečném a neohrožujícím prostředí

Poznávací procesy: Symbolické stadium Operace s představami Snaží se poznat pravidla, podle kterých funguje svět

Rozvoj řeči: Dítě musí mít podnětné prostředí Musí mít prostor k imitaci Řeč je vázána na myšlení 2 roky – první dvouslovné věty Agramatická řeč

Socializace: Hlavní úkol: osamostatnění se Neohrožující prostředí, navazuje kontakty Učí se platným normám na základě identifikace nebo imitace Musí mít jasná a srozumitelná pravidla Prohlubuje se vztah dítěte k matce a především k otci Na konci období je důležitý vliv vrstevníků

Rozvoj osobnosti: Osamostatnění se od matky, ale nesmí být násilné, jinak může dojít k separační úzkosti 2 – 3 rok – sociální já (začne se označovat 1. os. singuláru – já) Objeví svou vůli, snaží se prosadit