II. ROČNÍK MEZINÁRODNÍ KONFERENCE Střední Morava-křižovatka dopravních a ekonomických zájmů - 13.9.2012, Luhačovice Pavel ŠVAGR „Dopravní módy a rozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regionální dimenze sítě TEN-T
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Tisková konference MD a SŽDC
Dopravní stavby na střední Moravě
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie, Ministerstvo dopravy
Strategie dopravy MD ČR
Statutární město Ostrava Hlavní problémy v oblasti dopravy statutárního města Ostravy •Krácení finančních prostředků •Dokončování rozpracovaných.
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Dopravní sektorové strategie ČR, výhled a rizika projektů regionu střední a východní Moravy v období Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie Ministerstvo.
Zastavené stavby ŘSD a vývoj staveb v 2. polovině roku 2010 ministr dopravy Vít Bárta.
FINANCOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY: Jaký je aktuální stav a perspektiva dalších let? , Praha Pavel ŠVAGR.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Potřeby dopravní infrastruktury z pohledu krajů Ing. Jaroslav Drozd statutární náměstek hejtmana ZK Dopravní politika ČR, sektorové strategie a OPD2 Priority.
Informace o dotačních titulech Olomouckého kraje.
Výhled financí obcí Ing. Luděk Tesař.
Priority rozvoje dopravní infrastruktury střední a východní Moravy a Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Praha, 15. březen 2012 „POLSKO - OBCHODNÍ PARTNER“ Karel Kysilka, rada velvyslanectví velvyslanectví České republiky v Polsku.
Dopravní síť České Republiky
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Statutární město Ostrava
Silnice nebo železnice
podmínky a předpoklady –
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Financování dopravní infrastruktury 2015 – 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě - GEPARDI M.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Výroční zpráva SFDI za rok dubna RozpočetCelkem Národní zdroje Dluhopisový program D47 EUEIB Schválený
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok  RJMK dne projednala návrh rozpočtu JMK na rok 2016 a doporučila ZJMK ke schválení.  Rozpočet.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Nadřazená dopravní infrastruktura Zlínského kraje
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Strategické úkoly MD Pardubice
Rozvinutá dopravní infrastruktura jako podmínka růstu ekonomiky ČR
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě - GEPARDI M
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
PROGRAM WORKSHOPU Úvodní slovo: Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. – MD ČR (odbor fondů EU) Prof. Ing. Petr Moos, CSc. – ČVUT (Fakulta dopravní) 1. MD ČR – připravované.
Investice a neinvestiční opravy na krajské silniční síti v r. 2018
EU Moravskoslezský kraj a příležitosti budoucí kohezní politiky
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Priority rozvoje dopravní infrastruktury střední a východní Moravy a Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Financování dopravní infrastruktury v ČR
a předvídatelnost financování dopravní infrastruktury
Financování silnic II. a III. třídy
VIII. ročník Konference Moravské dopravní fórum
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

II. ROČNÍK MEZINÁRODNÍ KONFERENCE Střední Morava-křižovatka dopravních a ekonomických zájmů , Luhačovice Pavel ŠVAGR „Dopravní módy a rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě“

A. MORAVA a hlavní dopravní módy „čas je proti nám“

ZÁKLADNÍ DOPRAVNÍ SÍŤ STÁLE NENÍ KOMPLETNÍ POZEMNÍ KOMUNIKACE ŽELEZNICE VODNÍ CESTY MORAVA … chybí spojení SEVER-JIH a ZÁPAD-VÝCHOD, platí pro Moravu i Čechy -nedokončená páteřní dálnice D1 (úsek Říkovice-Lipník) -chybějící kapacitní alternativa v podobě R35 (Opatovec-Staré Město-Mohelnice + zbytek trasy) -chybějící návaznost rychlostních silnic (R43, R48, R49, R52, R55) -nedokončené rekonstrukce uzlů na I.-III. koridoru (např. žst. Přerov, Brno, Olomouc, Břeclav) -nedokončené optimalizace tratí (např. Český Těšín – Dětmarovice, Bystřice n.O. - Český Těšín) -realizace průplavního spojení Dunaj-Odra-Labe – jak dál? (komplexní vyhodnocení přínosů )

MAGICKÝ TROJÚHELNÍK – MORAVA - kde jsou kritické body ? M G T Potřeby Zhotovitelské kapacity Disponibilní finanční zdroje dostatečné? známe celkem v objemu cca 350 mld. Kč není problém !!! Strategické materiály MD: - dokončení sítě dokončení sítě dokončení sítě 2025 ??  víme, co chceme   kritický bod - model ŘSD..… 2223 (z r. 2010)

11 let MORAVY v ROZPOČTU SFDI = 7 let minulost + rok roky výhledu JMENOVITĚ SPECIFIKOVANÉ AKCE (bez oprav a údržby) Kraj Moravskoslezský, Olomoucký, Zlínský, Jihomoravský, Vysočina Zdroj: SFDI

MORAVA V NÁVRHU ROZPOČTU SFDI na roky JMENOVITĚ SPECIFIKOVANÉ AKCE (bez oprav a údržby) v mil. Kč Zdroj: SFDI Kraj Moravskoslezský, Olomoucký, Zlínský, Jihomoravský, Vysočina - D Přerov – Lipník - R48 Rychaltice - Frýdek Místek - I/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava, Ostrava - I/44 Vlachov – Rájec - I/35 Valašské Meziříčí - Lešná, 2. etapa - I/49 Malenovice - Otrokovice okres Zlín - Elektrizace tratě vč. PEÚ Brno - Zastávka u Brna - Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice - Rekonstrukce žst. Přerov 1.stavba - Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 2.stavba - Rekonstrukce žst. Olomouc - Rekreační přístav Petrov - Rekreační přístav Napajedla – Pahrbek - Plavební komora Bělov

ROZPOČET SFDI – kde se stala chyba? Zdroj: SFDI

B. DOPRAVNÍ INFRASTUKTURA vs. EKONOMIKA

Vyplatí se státu investovat do dopravní infrastruktury? MORAVA - Kraj Moravskoslezský, Olomoucký, Zlínský, Jihomoravský, Vysočina NEZAMĚSTNANOST VÝDAJE SFDI 131 tis. osob rok mld. Kč 161 tis. osob rok mld. Kč změna +30 tis. osob -10 mld. Kč Zdroj: ČSÚ, SFDI multiplikační efekty výstavby produkční funkce regionu + = prosperita v čase růst HDP (region, stát) zaměstnanost (region) vyšší životní úroveň = spokojený občan

OPAKOVÁNÍ MATKA MOUDROSTI spotřební daň z min. olejů 80 mld. Kč/rok silniční daň 5 mld. Kč/rok mýto+dálniční známky 11 mld. Kč/rok 96 mld. Kč/rok ZDROJE CELKEM (cca) 96 mld. Kč/rok VÝDAJE - národní 41 mld. Kč VÝDAJE – fondy EU 21 mld. Kč VÝDAJE – úvěr EIB 4 mld. Kč 66 mld. Kč/rok VÝDAJE CELKEM 66 mld. Kč/rok SFDISFDI 43% … STAVEBNICTVÍ se v ČR podílí na tvorbě HDP cca 7-8% … STAVEBNICTVÍ v civilním sektoru zaměstnává cca 9% zaměstnaných (cca 450 tis. osob) Kolik platí uživatel dopravní infrastruktury přímo do státního rozpočtu? (bez poplatku za železniční dopravní cestu) ROK 2012 DO SFDI 9,1% 100% 100% 23 mld. Kč +

BÍLÁ KNIHA EVROPSKÉ KOMISE březen 2011 Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje „Budoucí prosperita našeho kontinentu bude záviset na tom, zda všechny jeho regiony budou schopny zůstat plně a konkurenčně zapojeny do světové ekonomiky. Aby tomu tak bylo, je zapotřebí účinné dopravy.“

ZÁVĚRY: Morava má nezpochybnitelný potenciál být efektivní spojnicí všech dopravních módů – nedobudovaná infrastruktura je však brzdou udržitelného fungování dopravy Je potřeba podpořit společenskou diskusi o přínosech investování do dopravní infrastruktury v době ekonomické recese. Aby bylo možné seriózně plánovat rozvoj, musí dojít ke stabilizaci financování dopravní infrastruktury. Proto je nezbytné obnovit veřejnou debatu o posílení národních zdrojů v rozpočtu SFDI – zvyšme podíl Fondu na výnosu spotřební daně z minerálních olejů z 9,1% na minimálně 25% a nahraďme tak postupně každoročně nejistou dotaci ze státního rozpočtu - toto opatření by stabilizovalo financování dopravní infrastruktury ročně o cca 13 mld. Kč. Diskutujme o možnosti fixovat minimální výši ročních výdajů z rozpočtu SFDI k výši hrubého domácí produktu – na úrovni minimálně 2% HDP (ročně by tak mělo být dispozici pro dopravní infrastrukturu minimálně 80 mld. Kč) Klesající trend finančních zdrojů pro dopravní infrastrukturu Moravy podvazuje ekonomický růst regionů MORAVA SE DOČKÁ OPTIMÁLNÍ DOPRAVNÍ SÍTĚ

Děkuji za pozornost.