II. ROČNÍK MEZINÁRODNÍ KONFERENCE Střední Morava-křižovatka dopravních a ekonomických zájmů , Luhačovice Pavel ŠVAGR „Dopravní módy a rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě“
A. MORAVA a hlavní dopravní módy „čas je proti nám“
ZÁKLADNÍ DOPRAVNÍ SÍŤ STÁLE NENÍ KOMPLETNÍ POZEMNÍ KOMUNIKACE ŽELEZNICE VODNÍ CESTY MORAVA … chybí spojení SEVER-JIH a ZÁPAD-VÝCHOD, platí pro Moravu i Čechy -nedokončená páteřní dálnice D1 (úsek Říkovice-Lipník) -chybějící kapacitní alternativa v podobě R35 (Opatovec-Staré Město-Mohelnice + zbytek trasy) -chybějící návaznost rychlostních silnic (R43, R48, R49, R52, R55) -nedokončené rekonstrukce uzlů na I.-III. koridoru (např. žst. Přerov, Brno, Olomouc, Břeclav) -nedokončené optimalizace tratí (např. Český Těšín – Dětmarovice, Bystřice n.O. - Český Těšín) -realizace průplavního spojení Dunaj-Odra-Labe – jak dál? (komplexní vyhodnocení přínosů )
MAGICKÝ TROJÚHELNÍK – MORAVA - kde jsou kritické body ? M G T Potřeby Zhotovitelské kapacity Disponibilní finanční zdroje dostatečné? známe celkem v objemu cca 350 mld. Kč není problém !!! Strategické materiály MD: - dokončení sítě dokončení sítě dokončení sítě 2025 ?? víme, co chceme kritický bod - model ŘSD..… 2223 (z r. 2010)
11 let MORAVY v ROZPOČTU SFDI = 7 let minulost + rok roky výhledu JMENOVITĚ SPECIFIKOVANÉ AKCE (bez oprav a údržby) Kraj Moravskoslezský, Olomoucký, Zlínský, Jihomoravský, Vysočina Zdroj: SFDI
MORAVA V NÁVRHU ROZPOČTU SFDI na roky JMENOVITĚ SPECIFIKOVANÉ AKCE (bez oprav a údržby) v mil. Kč Zdroj: SFDI Kraj Moravskoslezský, Olomoucký, Zlínský, Jihomoravský, Vysočina - D Přerov – Lipník - R48 Rychaltice - Frýdek Místek - I/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava, Ostrava - I/44 Vlachov – Rájec - I/35 Valašské Meziříčí - Lešná, 2. etapa - I/49 Malenovice - Otrokovice okres Zlín - Elektrizace tratě vč. PEÚ Brno - Zastávka u Brna - Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice - Rekonstrukce žst. Přerov 1.stavba - Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 2.stavba - Rekonstrukce žst. Olomouc - Rekreační přístav Petrov - Rekreační přístav Napajedla – Pahrbek - Plavební komora Bělov
ROZPOČET SFDI – kde se stala chyba? Zdroj: SFDI
B. DOPRAVNÍ INFRASTUKTURA vs. EKONOMIKA
Vyplatí se státu investovat do dopravní infrastruktury? MORAVA - Kraj Moravskoslezský, Olomoucký, Zlínský, Jihomoravský, Vysočina NEZAMĚSTNANOST VÝDAJE SFDI 131 tis. osob rok mld. Kč 161 tis. osob rok mld. Kč změna +30 tis. osob -10 mld. Kč Zdroj: ČSÚ, SFDI multiplikační efekty výstavby produkční funkce regionu + = prosperita v čase růst HDP (region, stát) zaměstnanost (region) vyšší životní úroveň = spokojený občan
OPAKOVÁNÍ MATKA MOUDROSTI spotřební daň z min. olejů 80 mld. Kč/rok silniční daň 5 mld. Kč/rok mýto+dálniční známky 11 mld. Kč/rok 96 mld. Kč/rok ZDROJE CELKEM (cca) 96 mld. Kč/rok VÝDAJE - národní 41 mld. Kč VÝDAJE – fondy EU 21 mld. Kč VÝDAJE – úvěr EIB 4 mld. Kč 66 mld. Kč/rok VÝDAJE CELKEM 66 mld. Kč/rok SFDISFDI 43% … STAVEBNICTVÍ se v ČR podílí na tvorbě HDP cca 7-8% … STAVEBNICTVÍ v civilním sektoru zaměstnává cca 9% zaměstnaných (cca 450 tis. osob) Kolik platí uživatel dopravní infrastruktury přímo do státního rozpočtu? (bez poplatku za železniční dopravní cestu) ROK 2012 DO SFDI 9,1% 100% 100% 23 mld. Kč +
BÍLÁ KNIHA EVROPSKÉ KOMISE březen 2011 Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje „Budoucí prosperita našeho kontinentu bude záviset na tom, zda všechny jeho regiony budou schopny zůstat plně a konkurenčně zapojeny do světové ekonomiky. Aby tomu tak bylo, je zapotřebí účinné dopravy.“
ZÁVĚRY: Morava má nezpochybnitelný potenciál být efektivní spojnicí všech dopravních módů – nedobudovaná infrastruktura je však brzdou udržitelného fungování dopravy Je potřeba podpořit společenskou diskusi o přínosech investování do dopravní infrastruktury v době ekonomické recese. Aby bylo možné seriózně plánovat rozvoj, musí dojít ke stabilizaci financování dopravní infrastruktury. Proto je nezbytné obnovit veřejnou debatu o posílení národních zdrojů v rozpočtu SFDI – zvyšme podíl Fondu na výnosu spotřební daně z minerálních olejů z 9,1% na minimálně 25% a nahraďme tak postupně každoročně nejistou dotaci ze státního rozpočtu - toto opatření by stabilizovalo financování dopravní infrastruktury ročně o cca 13 mld. Kč. Diskutujme o možnosti fixovat minimální výši ročních výdajů z rozpočtu SFDI k výši hrubého domácí produktu – na úrovni minimálně 2% HDP (ročně by tak mělo být dispozici pro dopravní infrastrukturu minimálně 80 mld. Kč) Klesající trend finančních zdrojů pro dopravní infrastrukturu Moravy podvazuje ekonomický růst regionů MORAVA SE DOČKÁ OPTIMÁLNÍ DOPRAVNÍ SÍTĚ
Děkuji za pozornost.