Dodatečná montáž Climatronicu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DEN STROJAŘŮ SPŠp a SOUs HRANICE.
Advertisements

POHONY PRO GARÁŽOVÁ VRATA 24V DC
VN zdroj pro TILECAL vila Lanna
TDR Time-domain reflectometer
Prosinec Průběh poruchy  Dne byla EN 10 normálně odstavena  Vzápětí po odstavení EN 10 poklesl tlak ve vysokotlaké sběrně napájecí.
Systém kování s originálními vlastnostmi
Server modding.cz uvádí
Kryté součástky - AutoCheck PREMIUM
Identifikátor materiálu: EU
Zjednodušené blokové schéma napájecího zdroje
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výletek kolový 17. června LP Tak jsem se odpoledne rozhodl, že se projedu na kole, v terénu, o kterém jsem již delší dobu uvažoval. Auto jsem nechal.
Programovatelné automaty rs485 RS422
Výkonové jističe nízkého napětí
Copak nám nadělil rok 2008 V tomto roce jsme zažili mnoho nečekaných změn. Dokonce takových změn, že je nám mnozí můžou závidět, ale určitě se nechceme.
Digitální učební materiál
Tepelné čerpadlo aneb jak šetřit naši Zemi
ZÁKLADNÍ DESKA.
Stavba RC modelu v měřítku 1:24 ŠKODA 130 RS
Návod k použití Zesilovač NEOM NDK & NDK
Řemenový dopravník Prezentace pro Den strojařů
STROJNÍK základy Jakub Vaculík.
Myčka kontejnerů Mo-Ro ve výměnném provedení. Výměnná nástavba.
Hra na zapamatování Informace o hře Vytvořil: Jakub Hrubý 6.A
Rekuperace pro rodinné domy a byty. Hana Zemanová 02/2011
Digitální učební materiál
Tereza Černá Globální oteplování.
PŘENOSOVÉ CESTY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Vytápění Regulace ve vytápění
Předmět: Odborný výcvik Ročník: 2. a 3. Téma: Pěstování rostlin
Tato prezentace byla vytvořena
Návrh a realizace autonomního robota Jan Čermák.
SPLIT UNITS (set model only) RAC Product data Low ambient kit AQLA.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Provozní displej Diagnostický displej Bliká při zahřívání displeje
Anotace Prezentace, která se zabývá vedením el. proudu v polovodičích. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají využití dalších.
Tato prezentace byla vytvořena
Mo.13: Elektrické přístroje pro regulaci – stykače, kontroléry, přepojovače. Zajišťují zapínání a vypínání požadovaných obvodů bez jakýchkoliv rušivých.
Novinky ve vědě a technice Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
1 Výměna Oil separator náklady : 632 Kč i s DPH, doba výměny cca něco přes hodinu i když se flákáte E46 320d 110 kW, r.v
Všestranně využitelný stroj
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Handsfree sady I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Servopohony. Servopohon Co je to servopohon ? *jsou to motory, u kterých lze nastavit přesnou polohu osy, a to pomocí zpětné vazby nebo koncového spínače.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Autoalarm II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
VY_32_INOVACE_EP_14 SADA Elektrické přístroje. Historický stěrač.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače v motorových vozidlech II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Autoalarm I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
VY_32_INOVACE_EP_11 SADA Elektrické systémy. Ventilátor topení : -má za úkol vhánět do kabiny vozidla požadovaný poměr studeného a teplého vzduchu, tok.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 3.4 Lištové rozvody Obor:Elektrikář.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základní desky Marek Kougl 1.L.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Elektrický proud II Ing. Jan Havel.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Systémy moderních elektroinstalací
Elektrické vyhřívání.
Tato prezentace byla vytvořena
Návrh mobilní skříně pro výuku
Orbis pictus 21. století Topné desky
ČÍM CHCI BÝT, AŽ VYROSTU? Václav Pfleger.
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
AUTOMATICKÉ ZAPÍNANÍ SVĚTEL MOTOROVOVÉHO VOZIDLA
Návrh mobilní skříně pro výuku
Vytápění Regulace ve vytápění
Autor: Mgr. Václav Chvál
Jízdní stabilita silničních automobilů.
Transkript prezentace:

Dodatečná montáž Climatronicu Renault Scenic 98 Dodatečná montáž Climatronicu

Počáteční úvaha Pro montáž automatického ovládání klimatizace do mého autí jsem se rozhodl po mnoha pokusech s všelijakýma termostatama a jinýma udělátkama. K tomuto rozhodnutí mě vedl fakt, že se mi párkrát v létě stalo, že jsem po delší cestě měl v autě třeba i 19stupňů aniž bych si to uvědomoval. Samozřejmě není problém si tam dát teploměr a teplotu regulovat ručně, ale není to ono.Rozhodnutí pro Climatronic z Octavie padlo, když se mi podařilo sehnat celé topení i s ovladačkou a kabeláží za velice příznivou cenu. Někdo může namítnout, že je lepší auto prodat a koupit jiné, ale myslím, že když už člověk auto zná a ví co od něj může čekat a je trochu dotvořené k obrazu svému, je lepší se pustit i do této docelá náročné přestavby. Nemluvě o tom, že mám pak dobrý pocit, že jsem něco zvládl a když to ještě člověka baví, tak je rozhodnutí jasné

Co všechno je potřeba? Ovládací panel Climatronic – vhodnější je z modelu roku 2000 a výš – je mělčí Kabelový svazek od Climatronicu k servům a čidlům 4ks servomotorků pro ovládání klapek Čidlo teploty vstupního vzduchu Čidlo teploty u výparníku Čidlo teploty vzduchu do prostoru pro nohy Čidlo venkovní teploty Čidlo slunečního svitu-není nutné Regulátor otáček ventilátoru Pár metrů drátů Nějaké konektory Standartní nářadí, pájku, ruční minifrézku nebo aspoň pilník,vrtačku Schema elektroinstalace Š Octavia Schema elektroinstalece Renault Scenic Hodně času a chuti něco dělat a vylepšit a hooodně trpělivosti

Ovládací panel Ovládací panel Climatronicu samozřejmě nepasuje do původního umístění originálního ovládání topení a klimatizace, takže je potřeba panel zabudovat a upravit plasty palubní desky tak, aby to dobře vypadalo – nejlépe aby to vypadalo jako originální vestavba.Pro tento účel jsem si sehnal druhý plastový díl palubky abych mohl auto dál používat a přitom pracovat na úpravě. Z pertinaxu(dá se použít cokoliv) jsem vyřízl obdélník o něco větší než je obvod Climatronicu a do něj otvor pro display a tlačítka. Podle valikosti této destičky jsem vyřízl otvor do plastu palubní desky a po zavrtání a zalepení šroubů pro uchycení ovl. Panelu jsem tuto desku vlepil vteřinovým lepidlem do vzniklého tvoru v plastu. Po přebroušení a odmaštění jsem přilepil desku a zároveň jakoby vytmelil přibližný budoucí tvar palubky. Pak už jen brousit, tmelit,brousit a tak stále dokola, až vznikne požadovaný tvar. Abych docílil téměř původní struktury plastu, použil jsem barvu na plastové nárazníky ve sprayi a z velké dálky jsem nanášel několik vrstev barvy tak,aby se neslila – vlastně je potřeba nastříkat tzv. pomeranč. Napoprvé to nevyšlo a tak po přebroušení a druhém pokusu se to povedlo

Změna podsvícení panelu Protože panel je podsvětlený zeleně, je potřeba vyměnit podsvětlovací diody za červené nebo oranžové, aby bylo podsvětlení stejné s ostatním v autě. V climatronicu jsou použity speciální smd diody které jsem nahradil dostupnými smd diodami červené barvy pro tlačítka a pro podsvětlení displaye šest diod 1,8mm. Není třeba se ničeho obávat, při troše opatrnosti jsem to měl hotové za hodinu. Samozřejmě je nutné použít mikropájku – v žádném případě ne trafopájku.

Demontáž palubky Odmontování celé palubní desky není až tak jednoduché jak by se mohlo zdát. V první řadě odpojit baterku Odmontovat vrchní část palubky (dva šroubky pod kryty reproduktorů) Odmontovat výškové reproduktory Vymontovat tachometr – tři šroubky Vyndat display rádia a hodin Sundat kryty pod volantem Odmontovat Airbag ve volantě Sundat volant a páčky přepinačů Odmontovat páku na polohu volantu Odšroubovat popelník a vyndat panel ovládání topení Odšroubovat pojistkovou skříňku a vysadit Odpojit všechny konektory od vypínačů Oddělat kryty topení v prostoru pro nohy Odšroubovat a oddělat přihrádku u řadící páky Vyndat rádio Odšroubovat dva šroubky za přihrádkou u řadící páky držící palubku Povolit na každé straně palubní desky dva šrouby držící desku Vyháknout všechny kabely z úchytů na palubce Povytáhnout těsnící gumu dveří v místě palubky Palubku opatrně vyjmout – pozor přitom na kabely a konektory

Regulátor ventilátoru Samozřejmě není stejný, takže je potřeba Vyrobit redukční destičku a přes ní a silikon regulátor přišroubovat do původního otvoru. Pro destičku jsem opět použil pertinax – dobře se mi opracovává

Čidla teplot Pro čidla je nutné vyvrtat otvory prům. 8mm a vypilovat nebo vyfrézovat drážky pro zajišťovací křidélka na čidlech. Čidla jsou minimálně tři na skříni topení a jedno venkovní. V závislosti na typu ovládací jednotky může být čidel víc

Servomotor cirkulace vzduchu Protože motorek se nevešel do původního prostoru, je umístěný na místě za panelem displaye rádia a klapka je ovládaná pomocí bovdenu a struny. Možná že je to i lepší z hlediska možné opravy motorku v případě poruchy, protože k původnímu umístění je velice špatný přístup a v nové pozici je přístupný velice jednoduše

Servomotory klapek Možná, že u Megana je to jinak, ale u Scenica je v prostoru topení kriticky málo místa na umístění dalších komponentů. Originální serva by samozřejmě nebyl problém namontovat, ale v mém případě jsem nemohl najít místo,kde by motorky nepřekážely nebo nevadily. Nakonec padlo rozhodnutí, že pro ovládání klapky teplého a studeného vzduchu a pro klapku vzduchu na přední sklo využiju stávající bovdeny a motorky umístím jinde. Motorek pro ovládání rozdělovací klapky se vešel přímo k hřídelce klapky a dokonce i úhel natočení byl shodný. Z hřídele rozdělovací klapky je nejprve nutné stáhnout původní ozubené kolo, aby se dala ovládát zvlášť a pak vyrobit redukci pro propojení hřídelky se servem. Pro zbývající dva motorky jsem vyrobil nosnou desku a prodloužil ramínka serv tak, aby jejich krok byl přesně 46mm což je krok původního manuálního ovládání. Deska s motorky je přišroubovaná v prostoru pod palubní deskou za popelníkem

Kabelový svazek Kabelový svazek topení z Octávie je potřeba trochu poupravit, aby nikde zbytečně nevisely dráty, ale aby svazek pěkně držel v úchytech pro kabely a vedení bylo co nejkratší. Jakmile jsou všechmy komponenty připevněné, není problém postupně upravovat jednotlivé prameny drátů tak aby přesně kabely sedly do držáků kabelů. Celý svazek je potřeba omotat textilní izolačkou aby jednotlivé dráty držely pohromadě a byly chráněny proti prodření. Napojení svazku jsem řešil pomocí klasických autokonektorů ve sdružených krytkách.

Elektrické zapojení Pro provoz potřeba zapojit jen pár vodičů na elektroinstalaci a to: Napájení pro ventilátor Napájení pro climatronic Ukostření Podsvětlení panelu Čidlo venkovní teploty Čidlo slunečního svitu Signál pro otáčky motoru Signál rychlosti jízdy Signál – kompresor zapnout Další vodiče z Climatronicu nejspíš nepůjde využít, protože systém komunikace s ŘJ motoru bude asi jiný. U mého auta není ŘJ dochlazování – její funkci částečně plní obvod v původním panelu ovládání topení a tak po proměření napětí a proudů jsem výstup z Ctronicu napojil na původní obvod v panelu který jsem dal do plastové krabičky a tím se dál nemusím zabývat problémama jako je třeba zvýšení otáček motoru při sepnutí klima a tím vlastně minimalizuji množství přidávaných drátů do auta. Čidlo venkovní teploty jsem umístil za přední nárazník. Signál otáček motoru a rychlosti jsem vzal z konektorů u tachometru – jsou to: otáčky –šedý pozice 6 a rychlost – černý pozice 1

Odzkoušení Po kompletním zapojení a kontrole zapojení je možné připojit baterii a vyzkoušet funkci. Je třeba donastavit táhla od serv tak, aby klapky dojížděly až na doraz, ale aby se serva zbytečně nenamáhala a neničily se převody

Zpětná montáž palubky Zpětná montáž palubky je otázkou asi jedné hodiny – jen je potřeba si dát pozor, aby všechny kabelové svazky byly tam kde mají být a držely ve sponkách, aby nedošlo k jejich prodření, nebo nějakým protivným zvukům a klepání za jízdy. Pak už jen samozřejmě vrátit všechny plasty,volant a vše zkompletovat do původního stavu

Úklid a zkušební provoz Po vyklizení a vyluxování jsem se vydal na zkušební jízdu a výsledek předčil mé očekávání. Po nastartování a nastavení požadované teploty se ventilátor rozjede na nízkou rychlost a po ohřátí vody v topení se otáčky zvednou a v autě se příjemně začne zvedat teplota aniž by na mně foukal někde nějaký proud vzduchu. Climatronic si nastavuje klapky tak, aby nebyl průvan. Teplotu udržoval podle teploměru který jsem si vzal ssebou naprosto přesně a to ať jsem jel 20 nebo 100 na slunci nebo ve stínu –prostě naprostá pohoda. \ještě jsem zvědav jak to bude v létě s klimou, ale tuším že podobně

Závěr Celá přestavba mi zabrala po sečtení všech hodin práce asi 50 hodin. A jestli to stálo za to? Pro mě ano protože mám dobrý pocit, že se věc povedla a vypadá to opravdu dobře a ještě líp to funguje no a co se týče financí, tak veškerý materiál, který jsem použil mě vyšel asi na 4000,- což se mi zdá jako přijatelná cena. Je však závislá od toho, jak se podaří sehnat komponenty z Octávie. Já sehnal celé topení i s ř.j. a kabeláží za 3000,-

Poděkování Rád bych na tomto místě poděkoval všem, kteří mi pomáhali řešit různé problémy a to ať na megan foru nebo na škodováckým foru ale i prostě jen přes skype či telefon No a hlavně své manželce, že se mnou měla trpělivost když jsem se nevěnoval rodině a vrtal se v autě