Kolektiv NEK II & spolupracovníci. Události od posledního SEK  Dobudováno tržní prostřední se všemi institucemi  Ruská plynová krize  Ekonomická krize.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Udržitelný rozvoj energetiky
Advertisements

Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
PROGRAM SLOVSEFF II. PROSTŘEDKY NA FINANCOVÁNÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE NA SLOVENSKU Jan PEJTER ENVIROS, s.r.o.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Pohled na budoucnost JE Dukovany ve světle státní jaderné legislativy Dana Drábová.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Aktualizace Státní energetické koncepce České republiky
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
Energetická bezpečnost ČR závěry NEK – aktualizace Václav Pačes Hynek Beran.
Současný stav aktualizace SEK v návaznosti na činnost tzv. Pačesovy komise Ing. Drahomír Šelong Most, 20. listopad 2008.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Jaká je energetická koncepce ČR
Ostrava | Projekt Energeticky nezávislý kraj analýza silných a slabých stránek.
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Energetická (ne)bezpečnost. Spotřeba energie (od 17. století, podle zdrojů) „Fotosyntetický limit“ se uplatňoval po naprostou většinu historie. Dnešní.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
VŠB - Technická univerzita Ostrava, Výzkumné energetické centrum Energetická koncepce ČR v kontextu globální energetické nejistoty Pavel Noskievič.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Chytré sítě Smart grids.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Obnovitelné a Alternativní zdroje energie
Aktualizace Státní energetické koncepce
Ruská federace x WTO a OECD
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Úspory energie a regenerace
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
BUDOUCNOST ČESKÉ ENERGETIKY V EVROPĚ
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Centrální zdroj tepla versus jeho substituční zdroje
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
 Regulace otopné soustavy (termoregulační ventily apod.)  Později zateplování budov (od roku 2000 doposud)  Aktuálně hledání alternativních.
Možnosti financování správy majetku a provozu budov z Evropských strukturálních fondů Aktuální výzvy, potenciál IROP a vícezdrojové financování Michal.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
Energetické využívání odpadů z pohledu MPO
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR, energetický systém EU: Jaká budoucnost čeká jádro? Dana Drábová Efektivitu již nelze měřit především.
Energetická (ne)bezpečnost
Transkript prezentace:

Kolektiv NEK II & spolupracovníci

Události od posledního SEK  Dobudováno tržní prostřední se všemi institucemi  Ruská plynová krize  Ekonomická krize  Nové směrnice EU  Deformace trhu dotacemi a penalizacemi, tržní soutěž potlačena přerozdělováním, vliv na investice  Česká fotovoltaika  Havárie ve Fukushimě  Odklon Německa od jaderné technologie  Nevyžádané a finančně nekompenzované přetoky energie

Současný stav - shrnutí  Nestabilní prostředí  Energetika není v EU řízena centrálně a trh byl deformován  EU nařizuje, ale nebere zodpovědnost za energetickou stabilitu EU  Sousedské vztahy nejsou dořešené

NEK II  Nominována ministrem Martinem Kubou ve slož  Hynek Beran (tajemník), ČSEn  Václav Cílek, GÚ AV ČR  Dana Drábová (předsedající), SÚJB Praha  Pavel Noskievič, VŠB Ostrava  Václav Pačes (předsedající), Učená společnost ČR  Jan Procházka, NERV  Radek Škoda, FS ČVUT Praha  Vladimír Štěpán, ENA, Praha  Vladimír Wagner, ÚJF AV ČR  Přizváni experti k jednotlivým oblastem energetiky  NEK II nemůže připravit SEK, jak se píše v tisku. Ministrovi připravíme pouze nezávislý pohled na perspektivy české energetiky  Využití materiálů z práce NEK I

Výstupy NEK  Nezávislá zpráva (kolem 30 stránek)  Zprávu možno použít  Jako součást SEK (úvodní zadání)  Samostatně jako „policy paper“  Ze zprávy bude vytvořena kniha (kolem 100 stránek), předpokládaný termín vydání je přelom 2012/2013  Zpráva i kniha jsou psány jazykem srozumitelným laikům, popisují současný stav, perspektivy, souvislosti a doporučují další vývoj

Situace ČR  Významná část energetické soustavy je zastaralá (zdroje, sítě, ale i domácnosti)  Prostředí v EU není stabilní  Omezená role státu  Nemá na obnovu finanční prostředky  Stát má omezené možnosti  Soukromé vlastnictví  Pravidla trhu  Povinnost dodržovat přerozdělovací politiku

Role státu  Ustavit stabilní prostředí pro investice  Integrace v měnících se podmínkách EU  Legislativa (a regulace)  Technická (funkčnost, stabilita, moderní technologie)  Ekonomická  Ekologická (řada implementací OZE je ekologicky závadná)  Bezpečnostní (možné samozásobení ČR v krizi)  Zdravotní

Současný stav zprávy NEK II  Draft textu (40 stran) nutno redakčně upravit a sjednotit, dílčí technická sdělení „převyprávět“  Navázán dělný vztah s náměstkem ministra P. Šolcem (minulá spolupráce již v NEK I a ASEK 2009)  Nutná veřejná oponentura závěrů a zapracování výsledků do výstupu NEK II tak, aby zadání získalo podporu odborné i laické veřejnosti  K tomu svolat konferenci (odbornou i tiskovou)  Založeno Centrum energetiky, ekonomiky a ekologie při NHÚ AV ČR

Celková doporučení I  Rozvíjet energetický mix ve všech dostupných technologiích formou přiměřenou podnebným a geologickým podmínkám ČR. Rozvíjet tento mix jako vyvážený, pestrý a harmonický, bez výrazné majority kterékoli suroviny nebo rizika závislosti na jedné surovině či technologii. K dosahování tohoto cíle a při zachování tržních mechanizmů upravit legislativu.  Rozvíjet energetické soustavy a jejich ovládání tak, aby byly integrovatelné do technických struktur EU nebo přiměřeného okolí ČR, avšak zároveň tak, aby v případě nestandardních situací byly provozovatelné samostatně a nezávisle.  V oblasti ekologické dodržovat kritérium „země k životu“, nikoli plnění dílčích nařízení, pokynů a přání zájmových skupin.  „Ekologická“ energetika nemá vést k ničení orné půdy, devastaci krajiny a neúměrnému zvyšování cen energie.

Celková doporučení II  V oblasti ekonomické vytvořit podmínky pro investory, kteří přinesou kapitál a moderní technologie. Vztah mezi investorem a státem musí být dlouhodobý a transparentní. Uzavřít prostor „vybíračům poplatků“ za zastaralá nebo nevhodná zařízení nebo dokonce poplatků arbitrážního typu.  V oblasti bezpečnostní sledovat energetickou odolnost státu a pro každou komoditu vytvořit možné náhradní řešení v případě jejího výpadku tak, aby veškeré základní životní a ekonomické funkce státu byly provozovatelné alespoň v úsporném režimu.  V oblasti politické být stabilním a spolehlivým partnerem a členem EU s dlouhodobě ujasněnou koncepcí bez vážných výkyvů při politických změnách.

Jaderná energetika  Neodcházet od této technologie, dále ji provozovat, modernizovat a rozvíjet.  K tomu je v současnosti třeba posílit a udržovat vzdělanost v oboru.  Udržet a rozvíjet nástroje na dostavbu zařízení, které je umožní realizovat včas, v nejvyšší dosažitelné kvalitě včetně bezpečnostních parametrů a za předem známou cenu.  V oblasti mezinárodně politické se nenechat tlačit do nevýhodných nebo omezujících řešení.

Uhlí  Chránit tuto cennou domácí surovinu, pracovat s ní s péčí řádného hospodáře, extenzivní těžbu nahradit částečně lepším využitím a částečně alternativami. Za žádných okolností neztratit těžební schopnost této strategické suroviny.  Nepokračovat v exportu energie vyrobené s nízkou účinností.  I přes škody ekologické je tato surovina nenahraditelná.  Problematiku limitů těžby diskutovat po komplexním posouzení všetně posouzení zdravotních rizik těžby pro obyvatelstvo. Musí být garantována moderní a vysoce účinná technologie zpracování.

Zemní plyn  Udržovat i v měnících se podmínkách konfigurace evropských soustav takovou technickou vyspělost systému, která nám umožnila hladce překonat nedávnou plynovou krizi.  Dát tomuto médiu přiměřený prostor a vytvořit pro něj vhodné podmínky.  Jde o „zboží z dovozu“. S touto realitou je potřeba počítat, nikoli ji používat ideologicky na straně jedné anebo zanedbávat vliv na importní saldo ČR na straně druhé.

Ropa  Souvisí s tématem zejména v segmentu dopravy. Informace nám nebyly MPO poskytnuty a proto názor na ropu není v této verzi implementován.  Komise považuje tuto problematiku za důležitou a bude se snažit informace doplnit.

OZE, biomasa  Implementovat tyto technologie především v decentralizovaných infrastrukturách a učinit z nich atraktivní pomoc modernímu energetickému hospodářství obyvatelstva a komunit, nikoli příležitost omezeného počtu investorů pro arbitrážní zisky, jak tomu je u fotovoltaiky.  Nenechat prostřednictvím neuvážených dotací zdražovat přírodní zdroje pro domácnosti a stavět jim jako konkurenci energetický průmysl nebo export, mnohdy za prostředky, které jsou od stejných domácností vybírány zvýšenými poplatky za ekologickou energetiku.  Rozlišovat mezi OZE a ekologií. Monokultury energetických plodin a fotovoltaické panely na bonitní orné půdě nejsou ekologické ani krajinotvorné.

Teplárenství  Budovat vícepalivové systémy, zejména na dvě hlavní primární suroviny: uhlí a zemní plyn, s možností záměny jedné za druhou a s možností doplnění systému o biomasu nebo komunální odpad.  Budovat menší zařízení na municipální nebo regionální úrovni, umožnit výstavbu nebo rekonstrukci moderních závodních energetik včetně využití OZE. Budovat kogenerační zařízení všude tam, kde je to možné, nepodporovat pouze kondenzační výroby nebo blokové výtopny. Rovněž je třeba zvážit racionální využití odpadního tepla jaderných elektráren při vytápění aglomerací, jsou-li pro to vhodné podmínky.  Budovat možnost akumulace u těchto zařízení pro kompenzaci výpadku větších energetických zařízení, například jaderných, a možnou regulaci soustav.  KVET a závodní elektrárny? (Diskuse – v průmyslu je odběr technologického tepla po celý rok.)

Zpracování odpadu  Nutno zavést přehled, technologie a také narovnat podmínky tak, aby devastace krajiny skládkami byla méně výhodná než moderní zpracování odpadu jako druhotné suroviny.  Spalování komunálního odpadu je nutno řešit současně s tříděním odpadu a jeho recyklací.  Kompostovatelný komunální odpad je vhodnou surovinou pro bioplyn.  Nutno zamezit dotovanému spalování odpadu (z prostředků tuzemské energetiky) a jeho současnému importu.

Sociální a zdravotní oblast  Místo spotřeby energie je součástí energetického systému a musí být rovněž technologicky vyspělé.  Pro modernizaci energetického hospodářství domácností je nutno stanovit vhodnou úvěrovou politiku a rovněž dlouhodobou garanci dostupnosti a ceny primární suroviny, které je pro příslušnou technologii vybráno. V tomto smyslu potřebuje energetický režim domácností stejnou stabilitu pro „malé“ investice, jako investování velkých zařízení do velkých soustav.  Hlavním problémem ovzduší v ČR není CO2, ale volně polétavý prach a částice v něm navázané.

Bilance  Z důvodů strategických a možné nahraditelnosti jedné suroviny druhou držet bilanční rezervu ve všech energetických odvětvích. V případě ekonomické výhodnosti je možné ve stabilním období tuto bilanční rezervu využít pro export.  V oblasti dlouhodobého plánování nemá smysl se zabývat bilancí na desítky let dopředu. Energetický mix i energetické soustavy je ale nutno budovat systematicky tak, aby bylo možno v případě potřeby energetiku doplňovat o nové zdroje bez nutnosti zásadních rekonstrukcí systému nebo jeho přestavby.

Inteligentní sítě  Nenechat problematiku omezit pouze na „inteligentní měření“, zejména ne bez analýzy, co a za jakým účelem chceme vlastně měřit.  Vyvarovat se řešení umožňujícím kyberútoky na energetické systémy  Revidovat problematiku HDO – Česká republika svůj „smart“ prvek už má implementován.

Úspory  Úspory společenské Dány způsobem dnešního života společnosti se současnou energetickou náročností. NEK II pouze upozorňuje, že pojem „trvale udržitelný rozvoj“ je za těchto okolností komplikované téma. Úkolem NEK II nebylo reformovat společnost, ale navrhnout energetické zajištění společnosti současné.  Úspory technické  Výroba – zmíněny možnosti především při zpracování domácího uhlí  Doprava energie – v plynárenství, teplárenství a ekeltroenergetice ztráty dlouhodobě optimalizovány, výjimkou je pouze špatný technický stav některých tepláren. Problém s dopravou biomasy při špatných implementacích (ztráty až 90 procent – dle studií NEK I).  Vytvoření vlastní užitné hodnoty (teplo, světlo) – stále existují rezervy. Program „zelená úsporám“ ignoroval úspory vzniklé svépomocí nebo v rámci občanské výpomoci, pro některé subjekty byl z tohoto důvodu nevýhodný.

Ekonomika  Investice mají dlouhodobý horizont –je nutná stabilita (právní, daňová aj.)  Aktuálním problémem jsou omezené rozpočtové možnosti státu  I nevyváženost systému: ekonomické nástroje sledují zbytečně mnoho cílů  Incentivy – jsou špatně nastavené + v nesouladu s daněmi  Daně - spravedlivý díl odvodu do státní kasy vs. podpora investic/inovací  Paleta ekonomických nástrojů je pestrá –reverzní aukce pro OZE, těžařské daně, daňové prázdniny pro výstavbu, zrychlené odpisy, odstupňování majetkových daní dle energetické náročnosti domů, podpora vědy a výzkumu v energetice aj.)  Energetika může zapůsobit i jako prorůstové opatření ( má vysoké multiplikátory)

Vzdělání a výzkum  Podpora specifických segmentů středoškolského a vysokoškolského vzdělávání  Podpora základního i aplikovaného výzkumu v oblasti energetiky podle nedávno stanovených PRIORIT  Podpora těch segmentů výzkumu, kde má ČR tradici a dobré výsledky (akumulace energie, jaderná fúze, jaderné reaktory IV. generace)  Podpora zapojení do mezinárodních (především panevropských) projektů