Stylistika Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: kvinta Anotace: výklad a procvičení základních stylistických pojmů Klíčová slova: stylistika, styl,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozbor neuměleckého textu
Free Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk.
Interpretace neuměleckého textu Výklad II. Označte v textu termíny Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení funkce přesvědčovací,
Interpretace neuměleckého textu Výklad III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_08
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Elektronická učebnice - II
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
STYL ÚŘEDNÍHO JEDNÁNÍ (JEDNACÍ, PRAKTICKY ODBORNÝ)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Přehled stylů, jejich hlavní znaky a druhotné (odvozené) styly
Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura – Funkční styly.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Stylistika Marcela Jurková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Literatura - Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Stylistika = nauka o slohu (stylu), o výstavbě jazykového projevu (ústního a písemného) cíl: vytříbený ústní nebo písemný projev.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Administrativní funkční styl
9. ročník Michaela Hantková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Kritéria hodnocení písemné práce
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
O útvarech, žánrech a textech
Funkční styl odborný.
Písemná práce Základní informace.
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Stylistika Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: kvinta Anotace: výklad a procvičení základních stylistických pojmů Klíčová slova: stylistika, styl, slohotvorné činitele, funkční styly Tematická oblast: stylistika Projekt: EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221 Autor: Mgr. Jiří Kaňák Datum: 1. září 2013 Škola: Gymnázium Jana Opletala Litovel

Stylistika – úvod nauka o výběru a způsobu užívání jazykových prostředků Stylistiku dělíme na: nauku o stylizaci (výběr jazykových prostředků a výstavba výpovědi) kompozici (účelné a logické uspořádání látky)

Styl Stylistika postihuje rozdíly mezi projevy a definuje STYL Styl lze definovat jako souhrn charakteristických znaků textu Rozlišujeme: styl individuální styl umělecké školy styl doby atd.

Individuální styl Identifikujte stylistické rozdíly mezi následujícími texty: a) Vladimír, mistr hmatové imaginace, vždycky umírající, na zhebnutí, vždy jen proto, aby byl schopen vstát z mrtvých, omladit se, vždycky nabrat sílu, prorazit hlavou zeď, dostat se na druhou stranu a po pupeční šňůře nazpátek k počátku všech věcí, nazpátek do prvního týdne stvoření světa. (B. Hrabal: Něžný barbar) b) Druhej den ráno jsem vstával pinkulich v osm nula nula, bratři moji, a poněvadž jsem se pořád ještě cítil vyplivanej, sedřenej, utrápenej a rozlámanej a oči jsem měl pořádně zalepený moldánkama, řekl jsem si, že nepůjdu do školy. (A. Burghess: Mechanický pomeranč) c) Blázniviny se rozsévají nazdařbůh. Popřejte této příhodě místa v kraji mladoboleslavském, za času nepokojů, kdy král usiloval o bezpečnost silnic, maje ukrutné potíže se šlechtici, kteří si vedli doslova zlodějsky, a co je horší, kteří prolévali krev málem se chechtajíce. (V. Vančura: Markéta Lazarová) Ad a) dlouhé souvětí, hromadění výrazů, obrazná pojmenování, nadsázka, Ad b) dlouhé souvětí, nespisovný jazyk, argot, hromadění výrazů, kontakt se čtenářem, Ad c) dlouhá souvětí, archaismy, kontakt se čtenářem, přechodníky

Individuální styl Identifikujte stylistické rozdíly mezi následujícími texty: a) Vladimír, mistr hmatové imaginace, vždycky umírající, na zhebnutí, vždy jen proto, aby byl schopen vstát z mrtvých, omladit se, vždycky nabrat sílu, prorazit hlavou zeď, dostat se na druhou stranu a po pupeční šňůře nazpátek k počátku všech věcí, nazpátek do prvního týdne stvoření světa. (B. Hrabal: Něžný barbar) – ojediněle nespisovné výrazy, hromadění synonym, obrazná pojmenování, dlouhé souvětí b) Druhej den ráno jsem vstával pinkulich v osm nula nula, bratři moji, a poněvadž jsem se pořád ještě cítil vyplivanej, sedřenej, utrápenej a rozlámanej a oči jsem měl pořádně zalepený moldánkama, řekl jsem si, že nepůjdu do školy. (A. Burghess: Mechanický pomeranč) – převážně nespisovný jazyk, hromadění adjektiv, slang c) Blázniviny se rozsévají nazdařbůh. Popřejte této příhodě místa v kraji mladoboleslavském, za času nepokojů, kdy král usiloval o bezpečnost silnic, maje ukrutné potíže se šlechtici, kteří si vedli doslova zlodějsky, a co je horší, kteří prolévali krev málem se chechtajíce. (V. Vančura: Markéta Lazarová) – velká míra archaických výrazů a slovních tvarů, dlouhé souvětí, inverze Ad a) dlouhé souvětí, hromadění výrazů, obrazná pojmenování, nadsázka, Ad b) dlouhé souvětí, nespisovný jazyk, argot, hromadění výrazů, kontakt se čtenářem, Ad c) dlouhá souvětí, archaismy, kontakt se čtenářem, přechodníky

Slohotvorné činitele - subjektivní inteligenční úroveň logické myšlení zkušenosti a rozhled vzdělání metajazykové myšlení znalost tématu zaměstnání, soc. prostředí povaha, momentální stav psych i fyz. pohlaví a věk vztah k adresátovi osobní sklony

Slohotvorné činitele - objektivní funkce projevu ráz – veřejné/soukromé atmosféra prostředí charakter adresáta forma – monolog/dialog; psaná/mluvená připravenost komunikace téma kód – útvar českého jazyka

Funkční styly – prostě sdělovací jeho cílem je něco sdělit, informovat volnější vyjadřování, stručnost, jednoduchost běžný rozhovor, zprávy, nápisy atd. nemá tak bohatou slovní zásobu jako ostatní styly slovní zásoba – časté prostředky hovorové, nespisovné, vulgarismy syntax – věty nedokončené, narušené, chyby ve větné stavbě

Funkční styly – odborný jeho cílem je něco sdělit na odborné bázi objektivní vyjadřování, přesné a jednoznačné pojmenování v rámci odborného stylu rozlišujeme: a/ styl vědecký – převažují termíny b/ prakticky odborný – popisy pracovních postupů ve výrobě, přehlednost c/ populárně naučný – publicistické a beletristické prvky, názorná přirovnání, grafy, termíny se vysvětlují slovní zásoba – odborné názvy a ustálená slovní spojení jako „mít platnost, podat důkaz, být výsledkem“, vždy spisovné, většinou autorský plurál syntax – složitá souvětí

Funkční styly – administrativní jeho cílem je něco řídit zkratky, značky adresátům se vyká věty heslovité jazyk spisovný, neutrální

Funkční styly – publicistický cílem je informovat, ale i získávat a ovlivňovat a/publicistika psaná; b/ publicistika mluvená Slovní zásoba – požadavek srozumitelnosti, často užívá slangu, frazeologických obratů, knižních výrazů, metafor syntax – věta jednoduchá se široce rozvitými vět. členy časté věty tázací – řečnické otázky časté citace novinové titulky

Funkční styly – umělecký cílem je něco sdělit esteticky využívá prostředků všech předchozích stylů zvláštnosti slovní zásoby – poetismy, archaismy, neologismy obrazná pojmenování

Slohové postupy – informační cílem je prosté podání informace Realizuje se jako: v oblasti prostě sdělovací – zpráva, oznámení, dopis odborné – úřední dopis, žádost publicistické – zprávy v denním tisku, inzeráty, reklamy

Slohové postupy - vyprávěcí vypráví příhodu v jistém sledu dějových prvků Realizuje se jako: v oblasti prostě sdělovací – příhody, zážitky, vzpomínky publicistické – reportáže, črty, fejetony

Slohové postupy – popisný vystihuje znaky a vlastnosti popisovaného celku Realizuje se jako: v oblasti prostě sdělovací – dotazníky, seznamy, charakteristiky, životopisy prakticky odborné – odborné popisy, návody publicist. – popisy v prospektech

Slohové postupy - výkladový srovnává různé jevy a objasňuje jejich vzájemné vztahy Realizuje se jako: v oblasti prakticky odborné – předpisy, směrnice, zákony vědecko-naučné – učebnice, referáty

Použitá literatura Vančura, V. Markéta Lazarová. 1. vyd. Praha: Academia, 2008. 132 s. ISBN: 978-80-200-1593-8 Burghess, A. Mechanický pomeranč. 1 vyd. Praha: Volvox Globator, 1992. 165 s. ISBN 8090122698 Hrabal, B. Něžný barbar. 1. vyd. Praha: Odeon, 1990. 155 s. ISBN 80-207-0110-9 Grepl, M. a kol. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2008. 800 s. ISBN 978-80-7106-980-5 Čechová, M. Současná stylistika. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 2008. 381 s. ISBN: 978-80-7106-961-4