POH Ústeckého kraje Z ávazná část. Závazná část POH Ústeckého kraje vychází z: 1.Základní charakteristiky kraje 2.Cílů POH ČR, které musí POH Ústeckého.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMPOSTOVÁNÍ Jihlava
Advertisements

Projekt KIC pro nakládání s odpady
Řešení komunálního odpadu v městech a obcích
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Odpady 2014 – jak dál v Olomouckém kraji ? Konference samospráv Olomouc
SITUACE ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Kabinet odpadů Tereza Paulová 28. duben 2011.
Nová zelená úsporám 2013 možnosti využití výrobků f. DAFE-PLAST.
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Nebezpečné odpady.
Energetické využití odpadů v Moravskoslezském kraji
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Budoucnost odpadového hospodářství z pohledu Ministerstva životního prostředí XII. Celostátní finanční konference “Pokles ekonomiky a dopad na hospodaření.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Písemka č.III  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b 2 b 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Nástroje územního plánování
Realizace rozvojových aktivit v obcích regionu České Švýcarsko 1. schůzka PS
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu
POH ČR Babylon Liberec 22. října 2014 Ing
Sdružení podnikatelů v teplárenství Seminář: Odpady a obaly Energetické využití – odpady v teplárenství Ing. Martin Háje, Ph.D. ředitel výkonného.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
BABYLON 22. říjen 2014 Liberec Databáze kompostáren za rok 2013 Kristýna HUSÁKOVÁ odbor odpadů.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
KATALOG ZAŘÍZENÍ Babylon Liberec 22. října 2014 Ing
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
Odpadové hospodářství Královéhradecký kraj
CESTA ODPADŮ Start: město Horšovský Týn.
Jeseník – jednička ve třídění odpadů a úspory energie
Současný systém managementu skládkování v MSK
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Sítě 2000 Okresní úřad Hodonín geografický informační systém.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
Odpadové hospodářství
IX. ročník odborného semináře MŽP, KÚ, SFŽP, ČIŽP a CENIA k odpadovému hospodářství Liberec, října 2014 Provozovaná zařízení v rámci odpadového.
Proč se zabývat odpady?. Obec § Legislativa EU, stát Hygienické odstranění odpadu Spokojenost občana (voliče) Proč Za co Výběr poplatky od občanů Snižovat.
SITUACE V ODPADECH Z POHLEDU SVAZU MĚST A OBCÍ ČR Bc. Marek Sýkora člen Komise životního prostředí Předsednictva Svazu měst a obcí České republiky XII.
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
Aktuální informace v odpadovém hospodářství v Libereckém kraji „Aktuální informace v odpadovém hospodářství v Libereckém kraji“ Radim Zika
Hodnocení plnění POH LK
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Finanční podpora v oblasti odpadového hospodářství Královéhradeckého kraje.
Liberec Ing. Ida Svobodová Aktivity projektu Intenzifikace tříděného sběru v Libereckém kraji pro rok 2008.
Odpadového hospodářství na území ORP Pacov Ivana Eva Razimová.
Odpadové hospodářství a jeho výhled v České republice
Praha 28. dubna 2015 Kontrolní činnost České obchodní inspekce v oblasti výkupu odpadů Mgr. Michael Maxa Česká obchodní inspekce.
LEGISLATIVNÍ RÁMEC A LIMITY (POH kraje) :   snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů (BRKO) ukládaných na skládky tak,
Právní režim nakládání s odpady
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Plán odpadového hospodářství Karlovarského kraje Veřejné projednání návrhu POH Ing Martina Škvorová Ing. Pavel Novák s.r.o.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Elektroodpad… Je vysloužilé elektrozařízení, kterého se chceme zbavit… Jedná se o všechna zařízení, která fungují na elektrický proud nebo na baterky…
KOMUNÁLNÍ ODPADY A JEJICH ENERGETICKÉ VYUŽITÍ Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí EGÚ Brno, Energetika 2015 Brno, 23. září 2015.
DSO Tolštejn – Odpadové hospodářství Ing. Jan Slavík, Ph.D.
Energetické využívání odpadů Odpady 2013 a jak dál? Štěpán Jakl odbor odpadů.
Plán odpadového hospodářství Středočeského kraje na období 2016 – 2025 Semináře obce SK 2017 FITE a.s.
POH krajů Problémové oblasti jejich přípravy Porada (MVČR) 7
balíček k oběhovému hospodářství a prevence vzniku odpadu
Aktuální informace z odpadového hospodářství
Transkript prezentace:

POH Ústeckého kraje Z ávazná část

Závazná část POH Ústeckého kraje vychází z: 1.Základní charakteristiky kraje 2.Cílů POH ČR, které musí POH Ústeckého kraje převzít, přesto že ne všechny cíle mohou být ovlivněny 3.Porovnání skutečného stavu odpadového hospodářství ÚK s cíly POH ČR

Zásady pro nakládání s komunálními odpady Cíl 2.1 (PH ČR č. 20) Zvýšit využívání odpadů s upřednostněním recyklace na 55 % všech vznikajících odpadů do roku 2012 a zvýšit materiálové využití komunálních odpadů na 50% do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000

Opatření Všechny obce v kraji budou od provozovat na svém území systém odděleného sběru využitelných složek komunálních odpadů minimálně ve složení papír, plasty, sklo Veškeré odpady získané ze separovaného sběru (PAPÍR, PLAST, KOVY, SKLO, KOMPOZITNÍ OBALY), budou bezpodmínečně využity materiálově, případně energeticky Zvýšit výtěžnost separovaného sběru využitelných složek komunálního odpadu z domácností (papír, plasty, sklo, kovy, kompozitní obaly) na území kraje následovně:

Výtěžnost sep. sběru v komoditách papír, sklo, plasty, komp. obaly, kov. obaly (max. 8 % kovů) Kg/os/rokStruktura (podíl jednotlivých složek z celkového množství vytříděných odpadů Sklo 26,4 % Cíl Kovy max. 8 %, sklo min. 28 % Cíl Kovy max. 8 %, sklo min. 29 % Cíl Kovy max. 8 %, sklo min. 30 % Cíl Kovy max. 8 %, sklo min. 31 % Cíl Kovy max. 8 %, sklo min. 32 % Cíl Kovy max. 8 %, sklo min. 33 %, plasty min. 14 %

Cíl č (POH ČR č. 31) Snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky tak, aby podíl této složky činil v roce 2010 nejvíce 75 % hmotnostních, v roce 2013 nejvíce 50 % hmotnostních a výhledově v roce 2020 nejvíce 35 % hmotnostních z celkového množství BRKO vzniklého v roce 1995

Opatření Od lze na skládky ukládat pouze upravené komunální odpady obsahující maximálně 9 % biologicky rozložitelné složky Od budou odděleně shromažďovány a dále materiálově využívány biologicky rozložitelné odpady ze soustředěných potravinářských zdrojů Obce a města jsou povinny odebrat alespoň polovinu z množství kompostů vyhovující jakosti, které je možné vyrobit z biologicky rozložitelného komunálního odpadu, vzniklého na jejich území v předchozím roce.

Projekty k podpoře dosažení cílů POH Ústeckého kraje

Pilotní projekt „Intenzifikace odděleného sběru a zajištění využití komunálních odpadů včetně jejich obalové složky – Ústecký kraj – EKO-KOM“. Analýza výskytu odpadu ve vybraných oblastech, vymezení svozových oblastí, technického vybavení a systému nakládání s komunálními odpady v obcích. Podpora technického a organizačního zajištění odděleného sběru a využití využitelných složek KO vč. obalů s cílem zintenzivnit nebo doplnit sběr a dotřídění komodit papír, plast, sklo a nápojový karton. Informační kampaň o systému využívání odpadů v jednotlivých svozových oblastech Realizace je plánována na období

Pilotní projekt „Ověření proveditelnosti třídění biologicky rozložitelné složky komunálního odpadu“. Zahájen v září 2003, rozšířen v květnu 2004, předpoklad ukončení rok Návrh systému sběru biologicky rozložitelné složky, vč. vhodných sběrových prostředků. Vysvětlení a propagace systému dotčeným občanům. Ověření finančních a jiných stimulů občanů k podpoře třídění. Ověření množství a jakosti vytříděných odpadů Ověření účinnosti třídění a četnosti svozu.

Realizační projekt „Ústecký kraj – úprava směsného komunálního odpadu“. Účelem projektu je rozpracování opatření a nástrojů k dosažení závazných cílů POH ÚK v oblasti komunálních odpadů, které směřují k odklonění neupravených komunálních odpadů od skládkování. Výstupem bude rozpracování vhodných variant investičního záměru v oblasti nakládání se směsným komunálním odpadem. Harmonogram: Zadání a výběr zpracovatele 02/05 Prezentace závarů projektu odborné veřejnosti 12/05.

Zásady pro snižování podílu odpadů ukládaných na skládky

Skládky S-IO : počet 8, celková kapacita m 3 Vzhledem k zákazu skládkování využ. odpadů a povinnosti využívání stavebních odpadů je kapacita dostatečná.

Skládky S-OO: počet 12, 11 skládek pro směsné kom. odpady o celk. kapacitě m 3, 2 vybaveny zařízení na využití bioplynu Kapacita je dostatečná i v případě, že by byly uzavírány skládky, které nevyhoví požadavkům EU.

Skládky S-NO: počet 5, vybavené podle platné legislativy, jejich volná kapacita přesahuje potřeby kraje,využívány pro ukládání ostatních odpadů a pro ukládání odpadů ze sousedních krajů.

Cíl č. 6.1 (POH ČR č. 27) Snížit hmotnostní podíl odpadů ukládaných na skládky o 20 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000 a s výhledem dalšího postupného snižování

Opatření 6.1.1Prosazovat důsledné dodržování hierarchie nakládání s odpady: prevence vzniku – materiálové využití – energetické využití – odstraňování Biologicky rozložitelné odpady ukládat pouze na skládky vybavené zařízením k energetickému využití skládkového plynu a jen v případě, že se jedná o materiálově nevyužitelné biologicky rozložitelné odpady V případě přeshraniční přepravy odpadů do ČR za účelem jejich využití vyloučit skládkování odpadů vzniklých v souvislosti s jejich využitím.

Cíl č. 6.2 (POH ČR č. 18) Nepodporovat výstavbu nových spaloven komunálního odpadu ze státních prostředků; Nepodporovat výstavbu nových skládek odpadů ze státních prostředků Cíl č. 6.3 (POH ČR č. 28) Uzavřít a rekultivovat skládky, které nejsou dlouhodobě schopny plnit zákonné požadavky na provoz a technický stav; skládky odpadů, které nesplňují podmínky stanovené zákonem o odpadech a prováděcím právním předpisem, provozovat nejdéle do 16. července 2009 na základě rozhodnutí krajského úřadu v souladu se schváleným plánem úprav skládky

Cíl č. 6.4 (POH ČR č. 29) Provést prověrku provozu a technického stavu všech provozovaných skládek odpadů v termínu do 31. prosince 2004

Opatření Nepodporovat výstavbu nových skládek ostatních a nebezpečných odpadů. Výstavba nových kazet u stávajících skládek odpadů disponujících platným rozhodnutím o využití území tím není dotčena U všech skládek provozovaných na území kraje do konce roku 2004 provést prověrku provozu a technického stavu a u skládek, které nevyhovují platným právním předpisům, schválit “Plán úprav skládky“ předložený provozovatelem s cílem přizpůsobit nevyhovující skládky novým právním předpisům v termínu do U všech skládek každý rok provést kontrolu plnění Plánu úprav skládky. S provozovateli skládek, kteří Plán úprav skládky nepředloží v zákonném termínu do nebo schválený Plán úprav nebudou realizovat ve schváleném rozsahu, vč. časové harmonogramu, zahájit řízení o ukončení provozu skládky.

Zásady pro nakládání s dalšími významnými skupinami odpadů

Stavební a demoliční odpady Cíl č (POH ČR č. 21) Využívat 50% hmotnosti vznikajících stavebních a demoličních odpadů do 31. prosince 2005 a 75 % hmotnosti vznikajících stavebních a demoličních odpadů do 31. prosince 2012

Opatření Od zavést do systémů nakládání s komunálními odpady všech obcí a měst Ústeckého kraje svoz stavebních a demoličních odpadů od občanů V rámci stavebních a kolaudačních řízení požadovat předložení bilance vznikajících stavebních a demoličních odpadů všech kategorií s uvedením konkrétního způsobu nakládání s odpady, vč. odpadů obalů ze stavebních výrobků a zařizovacích předmětů Pro terénní úpravy a rekultivace využívat výhradně neznečištěné výkopové zeminy, rekultivačních výrobky s certifikáty nebo upravené stavební a demoliční odpady. Za úpravu je považováno min. třídění a drcení odpadů, není-li s ohledem na charakter stavby (rekultivace) a druh a původ odpadů stanoveno rozhodnutím o využití odpadů stanoveno jinak

Opatření Nepodporovat rekultivace ploch a provádění terénních úprav s použitím netříděných a neupravených stavebních a demoličních odpadů Podporovat v obcích vznik deponií pro shromažďování stavebních a demoličních odpadů vhodných k recyklaci Podporovat činnost drtících a třídících linek pro drcení a třídění stavebních a demoličních odpadů za předpokladu splnění technických, hygienických a bezpečnostních požadavků a místních požadavků územního rozvoje.

Odpadní elektrická a elektronická zařízení (OEEZ) Cíl č (POH ČR č. 22) Dosáhnout nejpozději do 31. prosince 2006 úrovně odděleného sběru tříděných odpadních elektrických a elektronických zařízení z domácností v množství 4 kg na osobu za rok. Cíl č (POH ČR č. 23) Dosáhnout u velkých domácích spotřebičů a automatických výdejních stojanů využití minimálně 80 % průměrné hmotnosti použitého spotřebiče a opětovně použít nebo recyklovat materiály, látky a součásti z nich v rozsahu minimálně 75 % průměrné hmotnosti spotřebiče do 31.prosince 2006

Cíl č (POH ČR č. 24) Dosáhnout u zařízení informační technologie a komunikačních a spotřebitelských zařízení využití minimálně 75 % průměrné hmotnosti použitého spotřebiče a opětovně použít nebo recyklovat materiály, látky a součásti z nich v rozsahu minimálně 65 % průměrné hmotnosti spotřebiče do 31. prosince 2006 Cíl č (POH ČR č. 25) Dosáhnout u malých domácích spotřebičů, osvětlovacích zařízení, elektrických a elektronických nástrojů, hraček a přístrojů pro monitorování a regulaci využití minimálně 70 % průměrné hmotnosti použitého spotřebiče a opětovně použít nebo recyklovat materiály, látky a součásti z nich v rozsahu minimálně 50 % průměrné hmotnosti použitého spotřebiče do 31. prosince 2006

Cíl č (POH ČR č. 26) Dosáhnout opětovného použití nebo recyklace materiálů, látek a součástí z výbojek v rozsahu - minimálně 80 % hmotnosti použitého spotřebiče do Opatření: Vytvořit dostatečně hustou síť míst zapojených do systému plnění povinností zpětného odběru použitých elektrických a elektronických zařízení – minimálně jedno na obec nebo na městskou část, kde se nachází prodejce těchto výrobků Realizovat systematickou kontrolní činnost cílenou na správné zařazování OEEZ pod stanovená katalogová čísla u provozovatelů zařízení ke sběru, výkupu, využívání a odstraňování odpadů a další nakládání s nimi.

Opatření S ohledem na povinnost zpětného odběru nepodporovat financování výstavby zařízení na zpracování vyřazených výrobků z domácího a obchodního chlazení s obsahem CFC z prostředků kraje ani z dotačních fondů podmíněných vydáním stanoviska kraje Podporovat výstavbu centrálních demontážních středisek pro odpadní elektrická a elektronická zařízení, která v souladu s NV č. 197/2003 Sb., budou splňovat limity materiálového vyžití. Preferováno bude zařízení, které bude zaměstnávat osoby se sníženou pracovní schopností Podporovat další rozvoj stávajících zařízení, na zpracování odpadních elektrických a elektronických zařízení, která budou splňovat podmínku materiálového využití stanovenou NV č. 197/2003 Sb.