STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
Mediální produkt.
Slohové postupy.
Obecné poučení o literatuře
Základy literární teorie
Osnova rozboru uměleckého textu
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Gramatika Vypravování
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
Victor Hugo ( ).
VYPRAVOVÁNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Kompozice a obsah literárního díla
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
Sociologie pro SPP/SPR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
próza = rytmicky neviazaná reč
Tematická a kompoziční složka literárního díla
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Transkript prezentace:

STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA - jednotlivé složky uměleckého díla spolu úzce souvisejí - nelze je od sebe oddělit - vzájemně se ovlivňují - podobu literárního díla ovlivňují i stylotvorné faktory – objektivní a subjektivní

1. Vrstva jazyková - spisovatel si vybírá jazykové prostředky a využívá je jedinečným způsobem - jazykovou stránku výrazně ovlivňuje zvolená výrazová forma – poezie, próza, drama - práce s jazykem je nejvíce patrná v oblasti slovní zásoby, při vytváření tzv.figur a tropů: a. slovní zásoba : archaismy, slova knižní a zastaralá, neologismy, poetismy (slova pro poezi b. tropy c. figury

Základní tematické složky jsou: 2. Vrstva tematická Základní tematické složky jsou: - motiv - téma - děj - postava - čas a prostor - látka

LÁTKA látka = ta část skutečnosti, kterou si autor vybral k uměleckému zpracování (osoba, událost, děj)‏ - látku rozlišujeme na námět a předlohu = konkrétní námět, který byl zpracován v literatuře již dříve ( Plautova hra Komedie o hrnci byla předlohou pro Moliérova Lakomce)‏ - úpravou uměleckého díla či jeho části vzniká parafráze, popř. variace, která je obsahově i formálně volnější - adaptací se rozumí buď převedení literárního díla do podoby divadelní hry, filmu, televizní inscenace, nebo přizpůsobení textu jinému okruhu čtenářů, než autor původně zamýšlel, např.dětem

- motiv je nejmenší stavební a významová složka literárního díla motiv = dílo se skládá z určitých motivů, kterými může být cokoliv – postava, zvíře, neživá věc, přírodní jev, promluva, gesto, situace apod. - motiv je nejmenší stavební a významová složka literárního díla - motivy se mohou opakovat, stavět do protikladů nebo stupňovat ve vyšší celky - dělí se na dynamické (posouvají děj dopředu) a statické (nemají vliv na plynutí děje)‏

DĚJ děj = vše, co se v díle odehrává - v rámci děje můžeme rozlišit fabuli a syžet - fabule - je souhrn jednotlivých událostí toho, co se vypráví - syžet – představuje způsob vnitřní výstavby děje, konkrétní naplnění fabule – uspořádání jednotlivých výjevů, výběr postav, prostředí apod.

POSTAVA postava – má stěžejní úlohu při rozvíjení děje - literární typ – vzniká, pokud je postava nositelkou vlastností, jež jsou příznačné pro určitou skupinu lidí - lyrický subjekt - způsob sdělení , které je čtenáři předkládáno v nedějové lyrice

AUTORSKÝ POSTOJ autorský postoj – lze ho vyčíst z každého literárního díla, jde o to, jak se autor pravděpodobně staví ke skutečnosti, kterou zachycuje - autorský postoj se odráží například v tom, zda vzniká dílo vážné – tragické, či komické - satira (sarkasmus) – kritické nazírání skutečnosti v komických dílech - parodie – dílo, které dosahuje komiky napodobováním jiného literárního díla, jeho jazyka, postavy apod., je vlastně karikatura provedená slovem, využívá často slabých stránek určitého díla – či dílo, které stylem vysoké literatury zachycuje jevy směšné, pokleslé, tím se liší od travestie – jež naopak zpřízemňuje témata pojímaná jako velká a vznešená

TÉMA téma – výsek skutečnosti zobrazovaný literárním díle, skládá se z motivů - témata postav ( motivy vzhledu, povah, chování, jednání, jazykového projevu, myšlenek, citů aj.) - témata prostředí (zachycuje vnější prostředí – geografické a sociální, v němž se postavy pohybují) - témat může být v díle více – témata hlavní a vedlejší

! - titul – může napovědět mnohé o tematické stránce díla - může naznačit hlavní motiv, látku, postavu, prostředí, děj, téma, autorský postoj, žánr apod. - incipit – počáteční zvýrazněná písmena textu, starší díla neměla tituly - po vynálezu knihtisku se objevil titulní list – titul, jméno autora, nakladatel, místo a rok vydání ad. (např. ilustrátor)‏

3. Vrstva kompoziční - princip uspořádání jednotlivých témat - pro hodnocení způsobů kompozice jsou základními body počátek a konec díla - kompozice literárního díla je dána tím, jak jsou v něm uspořádány a spojeny jeho tematické nebo jazykové složky, a to z hlediska příčinnosti (logiky), času a prostoru - proti přísně logické kompozici (bajka) existuje protipól – díla psaná metodou tzv. proudu vědomí

KOMPOZIČNÍ POSTUPY - mohou být použity jak v rámci celého díla, tak v jeho částech ( kapitolách, odstavcích, slokách)‏ - torzovité texty staré literatury neumožňují přesné určení kompoziční výstavby

a. chronologická (kronikářská) kompozice - děj se vyvíjí podle časové posloupnosti, jak šly události za sebou

b. retrospektivní ( zpětná) kompozice - autor na začátku naznačí či přímo prozradí výsledek děje a teprve pak se čtenář dozví, co se vlastně odehrálo - někdy předsadí chronologicky vyprávěnému ději jen první kapitolu - typické pro knihy vzpomínek, detektivky - pokud je čtenář vtažen přímo do děje, nezdržuje se úvodem, hovoří se u postupu in medias res = k jádru věci

- dílo se skládá z více příběhů vložených do příběhu hlavního c. kompozice rámcová - dílo se skládá z více příběhů vložených do příběhu hlavního - vložené příběhy mohou být rozvíjeny dalšími epizodami – typické pro rozsáhlá orientální díla

d. paralelní ( prolínavá) kompozice - souběžně se seznamujeme s několika dějovými liniemi, např. s jednotlivými osudy hlavních postav - různými způsoby se dějové linie propojují - využívána v rozsáhlých dílech s bohatým dějem – historické romány

- v dílech s motivem putování či pronásledování e. řetězová kompozice - děj se odvíjí jako sled samostatných příhod spojených jednou postavou či několika málo postavami - v dílech s motivem putování či pronásledování

- výrazné zakončení se nazývá pointa ukončení děje - jednoznačně epická díla bývají většinou uzavřena happy – šťastně, nebo tragicky - výrazné zakončení se nazývá pointa - pointa – dílo nebo jeho část je ukončeno překvapivým výrazným motivem, někdy jde jen o shrnutí motivů - někdy autor dějově, popř.tematicky dílo neuzavře a zvolí otevřený konec

syžet - pevné uspořádání dějových složek, tzn.vnitřní výstavbě děje, se říká syžet - pevné kompoziční uspořádání děje bylo typické pro antické drama : a. expozice (úvod děje, výchozí situace)‏ b. kolize (zauzlení – počátek zápletky)‏ c. krize (rozvinutí zápletky až k ostrému, nesmiřitelnému konfliktu), d. peripetie (nové zauzlení děje, překvapivý zvrat načas odkládající konečné řešení)‏ e. katastrofa (tragický závěr)‏

- oblíbený ve středověké a barokní literatuře f. kontrast - řazení protikladných jevů vedle sebe - oblíbený ve středověké a barokní literatuře

- opakem je retardace = zpomalování g. gradace - děj je organizován na principu stupňující se myšlenkové a emocionální intenzity - opakem je retardace = zpomalování

VYPRÁVĚCÍ POSTUPY - v epických textech - řeč vypravěče : a. prézens historický b. minulý čas c. 3.osoba = er-forma d. 1.osoba = ich-forma - řeč postav: a. nevlastní přímá řeč – vnitřní monolog postav, není oddělena uvozovkami - např. Pavel sáhl po její ruce, pojď, tady nemůžeme zůstat. b. nepřímá řeč – reprodukce řeči postav vypravěčem - např. Pavel sáhl po její ruce a řekl, že tady nemohou zůstat.