Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."— Transkript prezentace:

1  „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluZáklady teorie literatury Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_33/13 Jméno autoraMgr. Simona Tomášková Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

2 Podstata a funkce literatury Literární druhy a žánry Vypracovala: Mgr. Simona Tomášková

3 Název Aktivita III/2. Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Český jazyk a literatura Popis Aktivita _Literární žánry– určeno pro žáky 1. ročníků tříletých učebních oborů Přispěvatelé Mgr. Simona Tomášková Jazyk český Typ interakce výkladové učení Druh výukového zdroje prezentace Jazyk cílové skupiny český Typická délka použití 0 hod. 25 minut Speciální vzdělávací potřeby žádné Licence a práva užití http://cs.wikipedia.org/wiki/Literatura Technické a softwarové požadavky Interaktivní tabule, projektor Celková délka 0 hod. 25 minut Zařazení do struktury RVP Všeobecné vzdělávání Podniková klíčová slova Literární žánry, bajka, pověst, pohádka, román, novela, báje atd.

4  literatura je souhrn slovesných děl uměleckých i odborných  soubor všech zachovaných slovesných textů a písemných záznamů v různých jazycích světa  Literatura (z lat. littera = písmeno) nebo též písemnictví v širším slova smyslu je souhrn všech psaných textů, (z lat. textum = tkanina) tj. všech existujících písemně zaznamenaných jazykových projevů lidstva. Tedy literatura umělecká, naučná, technická, časopisecká, memoárová i soukromá korespondence. V užším slova smyslu se literaturou obvykle myslí literatura umělecká, čili krásná literatura, beletrie

5  Společenské funkce literatury:  1) poznávací  2) estetické působení – tlumočí určité pojetí krásy  3) citové působení  4) výchovný vliv – zpětné působení literatury na život   Literární dílo má: obsah – skutečnosti a představy, o nichž dílo vypovídá  formu – způsob literárního zpracování této výpovědi  - obsah ovlivňuje formu a naopak

6  1 ) Lidovou slovesnost (písně, pohádky, pověsti,…)  2) Texty umělé literatury (próza, poezie)  Próza – díla bez veršů v dramatické podobě  Poezie = verše: a) lyrická b) epická c) dramatická

7  EPIKA ( děj) PRÓZA  LYRIKA (zachycuje city, myšlenky, nálady, dojmy) POEZIE  DRAMA (princip předvádění, děj je dialog i monolog) DRAMA

8  Epika: 1. Malá 2. Střední 3. Velká

9  Malá epika:  příběh – nejjednodušší žánr; má své vyhrocení (pointu)  bajka – ze života zvířat či věcí, kteří jednají jako lidé a mají jejich vlastnosti; má mravoučný závěr

10  obsahuje i stručnou charakteristiku postav a prostředí  báje (mýtus) – pokus o výklad světa, hrdiny jsou bohové; soustava mýtů (mytologie) se stala základem náboženských soustav starých národů pověst – spojení historického jádra a fantazie, čerpá z minulosti národa, často pojednává o činech historických hrdinů, váže se k určité osobě či místu

11  povídka – kratší příběh většinou časově i místně určen, více osob i děje než u příběhu  novela – stručnější povídka; děj se soustřeďuje na jednu událost, mívá překvapivý závěr

12  pohádka – původně žánr lidové slovesnosti; vymyšlený příběh s nepravděpodobným dějem, vystupují zde nadpřirozené bytosti, dobro vítězí nad zlem

13 epos – řada událostí soustředěných kolem společného jádra, bohatý děj, spousta příběhů, hodně postav, bohatý popis, často veršovaný román – větší rozsah, řada událostí, hodně dějů a postav

14  píseň – nejstarší žánr, prosté vyjádření, přesný hudební rytmus a rým, pravidelná sloka, refrén  a) lidová – neznáme autora  b) umělá  óda – oslavná báseň většího rozsahu  hymnus – slavnostní píseň menšího rozsahu, týká se národa, vlasti apod.  elegie (žalozpěv) – vyjadřuje smutek nad ztrátou někoho nebo něčeho

15  satira – básně různého obsahu, které vyjadřují hodnocení určité skutečnosti epigram – drobná často satirická báseň, která vyjadřuje úsudek o určitém životním jevu dithyramb – jásavý zpěv vyjadřující bezprostřední radost nebo nadšení „pásmo“ – žánr moderní poezie, využívá mnohovýznamovosti a volného přiřazování veršů, každý verš má samostatné té,a ale celkově navozuje dojem jednoho zážitku

16  balada – veršovaná skladba pochmurného děje často s tragickým koncem, děj je zhuštěný a lyrický prvek se uplatňuje v popisu prostředí romance - báseň veselé nálady, konflikt je řešen smírně poema (básnická povídka) - zachycuje události ze života jednotlivce

17  tragédie – hodnocena jako nejvýznamnější, jde o nerovný zápas hlavního hrdiny, který končí jeho smrtí  komedie – veselé motivy sloužící k pobavení  tragikomedie – prvky komična smíšené s tragickým motivem

18 http://cs.wikipedia.org/wiki/Literatura


Stáhnout ppt " „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google