1 OBČANSKÁ DOHODA - NOVÁ FORMA KOORDINAČNÍ CENTRUM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj české ústavnosti
Advertisements

Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
Veřejná moc a veřejná správa
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Občanská výchova 9. ročník
Česká republika-demokratický stát
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Volební systém České republiky
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Česká republika – demokratický stát
O. s. Fórum 50 % Usiluje o společnost s vyrovnaným zastoupením mužů a žen ve veřejném životě.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Charakteristické rysy československé demokracie
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Kontrola veřejné správy
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
TEST 17. POLITOLOGIE
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
Volby a volební právo Občanská výchova.
Demokracie a její hodnoty
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Exekutiva a justice VkO 9.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Prezident ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
Právní základy státu.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Veterinární a potravinářská legislativa
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU – SLOŽKY STÁTNÍ MOCI
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Výchova k občanství Moc zákonodárná
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Veřejný ochránce práv.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
POLITICKÝ PLURALISMUS
POLITICKÝ SYSTÉM NĚMECKA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

1 OBČANSKÁ DOHODA - NOVÁ FORMA KOORDINAČNÍ CENTRUM

2 OBČANSKÁ DOHODA - NOVÁ FORMA DOHODA O SPRÁVĚ VĚŘEJNÝCH ZÁLEŽITOSTÍ SAMOTNÝMI OBČANY ČR POLITICKÉ HNUTÍ OBČANŮ

3 Kdo a co je stát?  Stát je obyvatelstvo  Stát je území  Stát je státní mocí sloužící obyvatelstvu

4 Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní čl. 2 odst. 1 Ústavy České republiky  Jsou zákony přijímány ku prospěchu lidu?  Vykonává vláda moc ku prospěchu lidu?  Důvěřuje lid moci soudní?

5 Tři na sobě nezávislé státní moci

6 Která moc a jak je - občany – voliči – lidem - povolána ke svému výkonu?  Je to výlučně moc zákonodárná ve všeobecných volbách – Poslanecká sněmovna ČR a Senát  Moc výkonná (vláda) je od tohoto rozhodnutí občana ve volbách pouze odvozena  Moc soudní je vykonávána bez občanské kontroly

7 Parlament ČR – zastupitelská demokracie  Realizace vůle občana ve státu je prostřednictvím politických stran  Realizují politické strany vůli vlastní nebo vůli občana?  Realizují politické strany vůli vlastní nebo vůli elit, které jim vládnou?

8 Politické strany dříve; a dnes? Politické strany jsou soubory v nichž se vytvoří dvě skupiny – vůdčí menšina jež je aktivní a jež vládne a vedená většina, která je tvořena většinou členů. A tak strana konec konců jsou tito lidé tato menšina, která nejčastěji ke svým cílům ostatních členů jen využívá, snažíc se je udržeti tu a tam hozenou výhodou. Ve straně vzniká oligarchie – na jedné straně vládnoucí vůdcové, na straně druhé slepé masy¹ [1] Dr. Edvard Beneš Povaha politického stranictví Občanská knihovna 1920 str. 7

9

10 Zajímají politiky reprezentující státní moc názory občanů?  Informační tok mezi státní mocí a občanem je pouze jednostranný  Politici jsou zváni do masmédií podle přání jejich vedení a ne podle přání občanů  Sdělují pak co oni považují za vhodné bez ohledu na palčivé otázky voliče

11 Zajímají se politici reprezentující státní moc o své hodnocení občanem? Hodnotíme správu státu?

12  Jednou za čtyři roky občan má v naší demokracii možnost si vybrat, které politické straně dá svůj hlas.  To je na opravdové hodnocení kvality správy státu velmi omezená možnost

13 Občan může ale vládnout prostřednictvím strany nebo politického hnutí bez ohledu na délku volebního období OBČANSKÁ DOHODA – NOVÁ FORMA * Moderní demokratická platforma pro správu veřejných záležitostí * Přímý vliv občana na otázky, které se ho dotýkají * Volba řešení otázek správy veřejných záležitostí

14

15 Princip nové formy  OBČANSKÁ DOHODA – NOVÁ FORMA je koncepcí správy veřejných záležitostí vycházející právě z této rovnoprávnosti každého občana a jeho svobody volby cílů.  NOVÁ FORMA je občanskou dohodou, o pravidlech pro přijímání mocenských rozhodnutí realizovaných ústavním způsobem prostřednictvím politického hnutí  Struktura organizace OBČANSKÉ DOHODY – NOVÁ FORMA opticky připomíná pyramidu obrácenou na špičku, když veškerá rozhodnutí přijímají členové hnutí a provádí je orgány hnutí

16 Cíl – umožnit co největší skupině občanů možnost problém ve správě veřejných záležitostí pojmenovat, navrhnout řešení tohoto problému, ke způsobu řešení se vyjádřit, vést korektní diskusi konfrontovanou s odbornými stanovisky, rozhodnout o způsobu řešení a kontrole občany v čase jak se jimi přijaté rozhodnutí naplňuje s možností aktivního vstupu do procesu realizace rozhodnutí a kontroly

17 Prostředky dosažení cíle  Přímá komunikace uvnitř hnutí  Otevřenost diskuse a řešených témat  Závaznost přijatých rozhodnutí  Uvnitř hnutí široká pluralita názorů navenek jednota projevu vůle

18 Organizace  Členem hnutí se může stát každá fyzická osoba a nejsou žádné okolnosti, které by mohly svědčit proti jeho přijetí  Organizace – po skupinách čtyř, kdy v čele jednotky stojí delegát  Každý je členem skupiny 4 kam byl získán a zároveň delegátem skupiny čtyř u nových třech členů, které pro myšlenku hnutí získal

19 Práva člena hnutí  Být informován o závažných otázkách správy veřejných záležitostí prostřednictvím elektronického zpravodaje zasílaného na jeho ovou adresu  Otevírat témata k řešení na všech teritoriálních stupních  Vyjadřovat se ke všem tématům  Hlasováním přijímat rozhodnutí o způsobu řešení konkrétního téma  Volit a být volen do orgánů hnutí  Ucházet se o místo na kandidátce OBČANSKÉ DOHODY – NOVÁ FORMa

20 Systém politického hnutí OBČANSKÁ DOHODA – NOVÁ FORMA nabízí občanovi, aby s vyvinutím minimálního úsilí a s drobným časovým zatížením rozhodl o záležitostech, které se jej přímo dotýkají ať již místně na úrovni kraje či celostátní a nemusel se spoléhat pouze na politickou reprezentaci, které může za její činnost vystavit účet jen jednou za čtyři roky

21 Povinnosti člena hnutí  Jednou měsíčně vyjádřit svůj názor k libovolnému tématu na portálu politického hnutí  Zřídit novou skupinu čtyř, kde je delegátem dalších třech členů  Uhradit měsíčně členský příspěvek  Prověřit plnění povinností členy skupiny čtyř jejímž je leaderem

22 Prostředky k dosažení projevené vůle občanů v hlasování  Zastupiteli na místní a krajské úrovni  Poslanci a senátory  BEZ OHLEDU NA VOLNÝ MANDÁT  Členy vlády reprezentujícími program polického hnutí OBČANSKÁ DOHODA – NOVÁ FORMA

23 Jaký je vztah mezi zvolenými poslanci a vládou?

24 Vztah moci výkonné - vlády a Poslanecké sněmovny Má býti Vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně čl. 68 odst. 1 Ústavy ČR Reálný stav Předsedou vlády se stává předseda nejsilnější politické strany, té která získá nejvíce hlasů od voličů. Po politickém vyjednávání, kdy se členy vlády a jejími místopředsedy stávají ostatní koaliční partneři je reálné volání členů vlády k odpovědnosti Poslaneckou sněmovnou iluzí – vždyť ve vládě jsou lidé, kteří jsou leadery svých stran. Lidé nadaní autoritou vůči svým poslancům a členům strany. Co rozhodnou jejich poslanci odhlasují.

25 Vztah moci výkonné - vlády a Poslanecké sněmovny  Řešení: Občanská dohoda – Nová forma nikdy neobsadí svého leadera na vedoucí pozici ve vládě. Žádný ze zvolených poslanců nebude vykonávat funkci v moci výkonné. Tím bude zachován princip faktické odpovědnosti vlády Poslanecké sněmovně  vláda bude vládnout podle zákonů a v jejich mezích naplňujíce volební program.  Zákony budou sloužit občanům a nikoliv moci výkonné k pohodlné správě státu na úkor svobod a práv občanů

26 Obecné zásady pro práci v politickém hnutí OBČANSKÁ DOHODA – NOVÁ FORMA  Neslučitelnost funkce v exekutivě a moci zákonodárné  Neslučitelnost volené funkce v politickém hnutí a ve vládě či vedení kraje  Omezení výkonu téže funkce v politickém hnutí na dvě volební období  Omezení výkonu funkce v exekutivě na dvě volební období

27  Omezení výkonu funkce v Parlamentu ČR na dvě volební období  Majetkový cenzus kandidátů na volené veřejné funkce