1 OBČANSKÁ DOHODA - NOVÁ FORMA KOORDINAČNÍ CENTRUM
2 OBČANSKÁ DOHODA - NOVÁ FORMA DOHODA O SPRÁVĚ VĚŘEJNÝCH ZÁLEŽITOSTÍ SAMOTNÝMI OBČANY ČR POLITICKÉ HNUTÍ OBČANŮ
3 Kdo a co je stát? Stát je obyvatelstvo Stát je území Stát je státní mocí sloužící obyvatelstvu
4 Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní čl. 2 odst. 1 Ústavy České republiky Jsou zákony přijímány ku prospěchu lidu? Vykonává vláda moc ku prospěchu lidu? Důvěřuje lid moci soudní?
5 Tři na sobě nezávislé státní moci
6 Která moc a jak je - občany – voliči – lidem - povolána ke svému výkonu? Je to výlučně moc zákonodárná ve všeobecných volbách – Poslanecká sněmovna ČR a Senát Moc výkonná (vláda) je od tohoto rozhodnutí občana ve volbách pouze odvozena Moc soudní je vykonávána bez občanské kontroly
7 Parlament ČR – zastupitelská demokracie Realizace vůle občana ve státu je prostřednictvím politických stran Realizují politické strany vůli vlastní nebo vůli občana? Realizují politické strany vůli vlastní nebo vůli elit, které jim vládnou?
8 Politické strany dříve; a dnes? Politické strany jsou soubory v nichž se vytvoří dvě skupiny – vůdčí menšina jež je aktivní a jež vládne a vedená většina, která je tvořena většinou členů. A tak strana konec konců jsou tito lidé tato menšina, která nejčastěji ke svým cílům ostatních členů jen využívá, snažíc se je udržeti tu a tam hozenou výhodou. Ve straně vzniká oligarchie – na jedné straně vládnoucí vůdcové, na straně druhé slepé masy¹ [1] Dr. Edvard Beneš Povaha politického stranictví Občanská knihovna 1920 str. 7
9
10 Zajímají politiky reprezentující státní moc názory občanů? Informační tok mezi státní mocí a občanem je pouze jednostranný Politici jsou zváni do masmédií podle přání jejich vedení a ne podle přání občanů Sdělují pak co oni považují za vhodné bez ohledu na palčivé otázky voliče
11 Zajímají se politici reprezentující státní moc o své hodnocení občanem? Hodnotíme správu státu?
12 Jednou za čtyři roky občan má v naší demokracii možnost si vybrat, které politické straně dá svůj hlas. To je na opravdové hodnocení kvality správy státu velmi omezená možnost
13 Občan může ale vládnout prostřednictvím strany nebo politického hnutí bez ohledu na délku volebního období OBČANSKÁ DOHODA – NOVÁ FORMA * Moderní demokratická platforma pro správu veřejných záležitostí * Přímý vliv občana na otázky, které se ho dotýkají * Volba řešení otázek správy veřejných záležitostí
14
15 Princip nové formy OBČANSKÁ DOHODA – NOVÁ FORMA je koncepcí správy veřejných záležitostí vycházející právě z této rovnoprávnosti každého občana a jeho svobody volby cílů. NOVÁ FORMA je občanskou dohodou, o pravidlech pro přijímání mocenských rozhodnutí realizovaných ústavním způsobem prostřednictvím politického hnutí Struktura organizace OBČANSKÉ DOHODY – NOVÁ FORMA opticky připomíná pyramidu obrácenou na špičku, když veškerá rozhodnutí přijímají členové hnutí a provádí je orgány hnutí
16 Cíl – umožnit co největší skupině občanů možnost problém ve správě veřejných záležitostí pojmenovat, navrhnout řešení tohoto problému, ke způsobu řešení se vyjádřit, vést korektní diskusi konfrontovanou s odbornými stanovisky, rozhodnout o způsobu řešení a kontrole občany v čase jak se jimi přijaté rozhodnutí naplňuje s možností aktivního vstupu do procesu realizace rozhodnutí a kontroly
17 Prostředky dosažení cíle Přímá komunikace uvnitř hnutí Otevřenost diskuse a řešených témat Závaznost přijatých rozhodnutí Uvnitř hnutí široká pluralita názorů navenek jednota projevu vůle
18 Organizace Členem hnutí se může stát každá fyzická osoba a nejsou žádné okolnosti, které by mohly svědčit proti jeho přijetí Organizace – po skupinách čtyř, kdy v čele jednotky stojí delegát Každý je členem skupiny 4 kam byl získán a zároveň delegátem skupiny čtyř u nových třech členů, které pro myšlenku hnutí získal
19 Práva člena hnutí Být informován o závažných otázkách správy veřejných záležitostí prostřednictvím elektronického zpravodaje zasílaného na jeho ovou adresu Otevírat témata k řešení na všech teritoriálních stupních Vyjadřovat se ke všem tématům Hlasováním přijímat rozhodnutí o způsobu řešení konkrétního téma Volit a být volen do orgánů hnutí Ucházet se o místo na kandidátce OBČANSKÉ DOHODY – NOVÁ FORMa
20 Systém politického hnutí OBČANSKÁ DOHODA – NOVÁ FORMA nabízí občanovi, aby s vyvinutím minimálního úsilí a s drobným časovým zatížením rozhodl o záležitostech, které se jej přímo dotýkají ať již místně na úrovni kraje či celostátní a nemusel se spoléhat pouze na politickou reprezentaci, které může za její činnost vystavit účet jen jednou za čtyři roky
21 Povinnosti člena hnutí Jednou měsíčně vyjádřit svůj názor k libovolnému tématu na portálu politického hnutí Zřídit novou skupinu čtyř, kde je delegátem dalších třech členů Uhradit měsíčně členský příspěvek Prověřit plnění povinností členy skupiny čtyř jejímž je leaderem
22 Prostředky k dosažení projevené vůle občanů v hlasování Zastupiteli na místní a krajské úrovni Poslanci a senátory BEZ OHLEDU NA VOLNÝ MANDÁT Členy vlády reprezentujícími program polického hnutí OBČANSKÁ DOHODA – NOVÁ FORMA
23 Jaký je vztah mezi zvolenými poslanci a vládou?
24 Vztah moci výkonné - vlády a Poslanecké sněmovny Má býti Vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně čl. 68 odst. 1 Ústavy ČR Reálný stav Předsedou vlády se stává předseda nejsilnější politické strany, té která získá nejvíce hlasů od voličů. Po politickém vyjednávání, kdy se členy vlády a jejími místopředsedy stávají ostatní koaliční partneři je reálné volání členů vlády k odpovědnosti Poslaneckou sněmovnou iluzí – vždyť ve vládě jsou lidé, kteří jsou leadery svých stran. Lidé nadaní autoritou vůči svým poslancům a členům strany. Co rozhodnou jejich poslanci odhlasují.
25 Vztah moci výkonné - vlády a Poslanecké sněmovny Řešení: Občanská dohoda – Nová forma nikdy neobsadí svého leadera na vedoucí pozici ve vládě. Žádný ze zvolených poslanců nebude vykonávat funkci v moci výkonné. Tím bude zachován princip faktické odpovědnosti vlády Poslanecké sněmovně vláda bude vládnout podle zákonů a v jejich mezích naplňujíce volební program. Zákony budou sloužit občanům a nikoliv moci výkonné k pohodlné správě státu na úkor svobod a práv občanů
26 Obecné zásady pro práci v politickém hnutí OBČANSKÁ DOHODA – NOVÁ FORMA Neslučitelnost funkce v exekutivě a moci zákonodárné Neslučitelnost volené funkce v politickém hnutí a ve vládě či vedení kraje Omezení výkonu téže funkce v politickém hnutí na dvě volební období Omezení výkonu funkce v exekutivě na dvě volební období
27 Omezení výkonu funkce v Parlamentu ČR na dvě volební období Majetkový cenzus kandidátů na volené veřejné funkce