Bezpečnost a ochrana zdraví při práci je věcí každého z nás. Cenná pro Vás. Přínosná pro firmu. Účast zaměstnanců Kampaň Zdravé pracoviště 2012–2013 Účast.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do kampaně Koordinaci zajišťuje Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (EU-OSHA) Kampaň probíhá ve více než 30 zemích Podporu.
Advertisements

Konference Asociace aktivních škol
Komunitární program PROGRESS
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Partnerství při prevenci rizik Kampaň Zdravé pracoviště 2012–2013 Jméno a funkce přednášejícího Datum | Název akce Bezpečnost a ochrana zdraví při práci.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
ECVET v Programu celoživotního učení
Vůdčí řídící schopnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci Kampaň Zdravé pracoviště 2012–2013 Jméno a funkce přednášejícího Datum | Název.
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
Účast na bezpečnosti a ochraně zdraví při práci Kampaň Zdravé pracoviště 2012–2013 Jméno a funkce přednášejícího Datum | Název akce Bezpečnost a ochrana.
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
KULATÝ STŮL PRO STUDENTY FBI VŠB-TUO “Safety AGENT“ Posilování partnerství v oblasti bezpečnosti průmyslu r.č. CZ.1.07/2.4.00/ , Podnikatelský.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 28. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Celostátní síť pro venkov
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
JPD 3 CZ / /0370 Posílení konkurenceschopnosti pražských podnikatelů v programech zahraniční rozvojové spolupráce Evropských společenství.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Běžné chyby v hodnocení rizik
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
MENTORING. Strategické dokumenty  Cestovní mapa EU v oblasti rovnosti mužů a žen : „Trvale nízké zastoupení žen v politice je jedním z deficitů.
Aplikace komunitně vedeného místního rozvoje do venkovského prostředí Venkovská konference Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. (20.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
OMC Pracovní skupina pro součinnost ve vzdělávání, zejména uměleckém.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
SPRÁVNÁ PRAXE Malé a střední podniky. Evropský týden BOZP (EW BOZP) Evropský týden BOZP každý rok vrcholí prezentací výsledků programu SPRÁVNÁ PRAXE 
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
Aktivní a věcná komunikace je základem kvality každodenně poskytovaných služeb. V Sodexo ji rozdělujeme na několik stupňů, které umožní věnovat se různé.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
0350 – Podpora nových vzdělávacích metod v systému vzdělávání ČMKOS Žadatel: ČMKOS Partner: AIVD Mgr. Dušan Martinek
Komunitární program PROGRESS Jitka Zukalová, MPSV, oddělení Evropské unie.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Implementace EQAVET v ČR
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
ESF – JPD 3 Grantové schéma 4.1
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Pracovní doba, BOZP Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES – přednáška č. 4.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
1 Projekt Brno-Zdravé město. 2 Cíl zlepšení zdraví a kvality života obyvatel podpora udržitelného rozvoje Projekt Zdravé město Zásady mezioborová spolupráce.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
OBECNÁ ZJIŠTĚNÍ ZE ZKUŠENOSTÍ ZAMĚSTNAVATELŮ A ZAMĚSTNANCŮ S ODŠKODŇOVÁNÍM PRACOVNÍCH ÚRAZŮ A NEMOCÍ Z POVOLÁNÍ 6. konference Společně bezpečně v EU –
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 PROGRAMY INSPEKCÍ Robert Mout DCMR – Agentura pro ŽP.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Společenská odpovědnost a školy
Interní postupy MAS Brdy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Úspěchy českého předsednictví v oblasti zdravotnictví
Komunitární program PROGRESS
Transkript prezentace:

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci je věcí každého z nás. Cenná pro Vás. Přínosná pro firmu. Účast zaměstnanců Kampaň Zdravé pracoviště 2012–2013 Účast na bezpečnosti a ochraně zdraví při práci Datum | Název akce

2 Obecný cíl: řídit klíčové riziko podnikání prostřednictvím vynikající výkonnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví Základní zásady pro dosažení vysoké výkonnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví: •systém řízení založený na hodnocení rizik, •provádění prostřednictvím: plánování, realizace, monitorování a přezkumu, •silné a aktivní vůdcovství vycházející z nejvyšší úrovně, •účast zaměstnanců.

3 Kultura bezpečnosti a ochrany zdraví založená na vůdcovství a účasti je: Kultura, v níž každý přijímá svá práva, úlohy a odpovědnost ve vztahu k bezpečnosti a ochraně zdraví a spolupracuje s ostatními s cílem zabránit nemocem a úrazům. Vůdcovství jde ruku v ruce s účastí. Shora dolů směřující vedení: •se musí prokazatelně zasazovat o bezpečnost a ochranu zdraví, •nese odpovědnost za vytváření podmínek pro partnerství a účast. Bez dobrého vůdcovství nebude účast úspěšná.

4 Co znamená účast zaměstnanců? (1) Základní účast zaměstnanců zahrnuje: •poskytování informací, •poskytování pokynů a odborné přípravy, •projednávání se zaměstnanci a jejich zástupci. Jedná se o zákonné požadavky ve všech členských státech.

5 Co znamená účast zaměstnanců? (2) Plná a skutečná účast zaměstnanců a jejich zástupců na řízení bezpečnosti a ochrany zdraví přesahuje rámec pouhého informování, školení a projednávání. •Zaměstnanci a jejich zástupci se mohou účastnit rozhodování o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a jsou k této účasti povzbuzováni. •Existuje efektivní komunikace zdola nahoru: zaměstnancům se naslouchá a podle jejich vyjádření se jedná. •Vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci jsou založeny na spolupráci, důvěře a společném řešení problémů. Tento přístup má největší potenciál pro zlepšení v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví.

6 Obousměrný proces Účast zaměstnanců v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví je jednoduše obousměrný proces, v němž vy a vaši zaměstnanci / zástupci zaměstnanců: •spolu hovoříte, •vzájemně nasloucháte svým obavám, •formulujete své obavy a společně řešíte problémy, •hledáte a sdílíte stanoviska a informace, •ve vhodnou dobu diskutujete o sporných otázkách, •berete v úvahu to, co má každý na srdci, •rozhodujete společně.

7 Přínosy pro řízení bezpečnosti a ochrany zdraví Spolupráce se zaměstnanci poskytuje zaměstnavatelům nezbytnou pomoc při praktickém řízení oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví prostřednictvím: •navyšování zdrojů, které mají k dispozici, •pomoci při určování rizik na pracovišti, •zajišťování praktické povahy kontrol v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví, •zvyšování míry angažovanosti při těchto kontrolách a při prosazování bezpečného a zdraví nepoškozujícího způsobu práce.

8 Právní předpisy Projednávání se zaměstnanci je zakotveno v právních předpisech o bezpečnosti a ochraně zdraví z důvodu významu této činnosti pro předcházení rizikům a nalézání účinných řešení. V rámci řízení bezpečnosti a ochrany zdraví existují v Evropě minimální požadavky na zaměstnavatele, aby: •poskytovali zaměstnancům informace, •poskytovali zaměstnancům pokyny a školení, •projednávali se zaměstnanci a jejich zástupci. Konkrétní požadavky jsou stanoveny vnitrostátními právními předpisy.

9 „Rámcová směrnice EU o BOZP“ 89/391 stanoví minimální požadavky na projednávání se zaměstnanci (1) Zaměstnavatelé musí projednávat se zaměstnanci a/nebo jejich zástupci a umožnit jim účastnit se všech jednání týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Zaměstnavatelé musí: •respektovat právo zaměstnanců předkládat návrhy, •organizovat vyváženou účast zaměstnanců.

10 „Rámcová směrnice EU o BOZP“ 89/391 stanoví minimální požadavky na projednávání se zaměstnanci (2) Se zaměstnanci musí být projednáno: •jakékoli opatření, které může mít podstatný vliv na bezpečnost a ochranu zdraví, •určení zaměstnanců odpovědných za činnosti v oblasti BOZP a přizvání externích služeb, •informace týkající se hodnocení rizik a skupin zaměstnanců vystavených rizikům, včetně projednávání těchto témat: •ochranná opatření, •seznam závažných úrazů a nehod, které musí být hlášeny úřadům, •školení zaměstnanců v oblasti BOZP.

11 „Rámcová směrnice EU o BOZP“ 89/391 stanoví minimální požadavky na projednávání se zaměstnanci (3) Zástupci zaměstnanců mají právo požádat zaměstnavatele o přijetí náležitých opatření v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví. Zaměstnavatelé musí zástupcům zaměstnanců umožnit: •placené volno a poskytnout jim prostředky k výkonu jejich práv, •přednést připomínky při kontrolách ze strany orgánů. Vnitrostátní právní předpisy a zvyklosti stanoví konkrétní požadavky na poskytování informací a projednávání, na zástupce zaměstnanců a společné bezpečnostní výbory.

12 Režim umožňující účast (1) Účast musí být systematická, důsledná a plánovaná. Je nezbytné zajistit skutečnou a efektivní účast při hodnocení rizik. Účast nemusí být složitá. Lze ji realizovat: •prostřednictvím zástupců zaměstnanců a bezpečnostních výborů, •pomocí pracovních skupin pro řešení konkrétních problémů, •během školení – přivedením zaměstnanců k tomu, aby se podělili o své názory na projednávané otázky.

13 Režim umožňující účast (2) Osobní komunikaci a zpětnou vazbu lze zajistit: •stanovením postupů pro hlášení zranění, případů, kdy ke zranění téměř došlo apod., a poskytováním zpětné vazby ve věci námětů na zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví, •začleněním problematiky BOZP do porad o nástrojích BOZP, krátkých informačních schůzek, schůzí oddělení/týmů, prostřednictvím diskusí na intranetu organizace, programů předkládání nápadů atd., •prováděním průzkumů a jiných studií.

14 Režim umožňující účast (3) Zástupci zaměstnanců versus přímá účast zaměstnanců: •Přímá účast zaměstnanců a zástupci zaměstnanců nepředstavují alternativy, ale různé cesty, které je nutné co nejúčinněji kombinovat. •Zástupce zaměstnanců, který může předkládat názory svých kolegů, představuje účinný způsob, jak zapojit do problematiky bezpečnosti a ochrany zdraví všechny pracovní síly. Požadavky na zástupce zaměstnanců a formální struktury, například bezpečnostní výbory, stanoví vnitrostátní právní předpisy a zvyklosti.

15 Faktory úspěchu (1) Vůdcovství prokazující snahu o dialog a zapojení zaměstnanců: •otevřený přístup, •vždy zajišťovat zpětnou vazbu, •poskytnout dostatek času, •povzbuzovat zaměstnance, aby se zapojili, a to rovněž ve funkci zástupců zaměstnanců. Použití kombinace formálních a neformálních metod Umožnění účasti všem... zaměstnancům pracujícím na směny, na částečný úvazek, zaměstnancům pracujícím doma atd.

16 Faktory úspěchu (2) Systematická účast na procesech řízení BOZP Poskytování školení manažerům, pracovníkům dohledu a zástupcům zaměstnanců Kultura, v níž jsou bezpečnost a ochrana zdraví součástí úlohy každého člověka

17 Závěr (1) Plná účast zaměstnanců: •Vyžaduje efektivní komunikaci a projednávání, důvěru a respekt, součinnost a partnerství, ústní komunikaci, naslouchání a spolupráci.

18 Závěr (2) Přínosy řádné účasti zaměstnanců: •nejlépe využívá znalosti všech, •přináší prospěch podniku v podobě nižší úrazovosti, •často vede ke zvýšené produktivitě, kvalitě a účinnosti, •silnější angažovanost zaměstnanců, •větší spolupráce, •společné řešení problémů.

Klíčová silná stránka: národní kontaktní místa a tripartitní sítě Ale také… zapojení ostatních zúčastněných subjektů / partnerů •Oficiální partneři kampaně (celoevropské a mezinárodní organizace) včetně sociálních partnerů, nevládních organizací, odvětvových svazů a sítí, soukromých společností. •Orgány EU včetně Evropské komise a Evropského parlamentu, zastoupení EU, agentury EU, síť Enterprise Europe Network. 19 Provádění kampaně za pomoci sítě

Kampaň je otevřena všem jednotlivcům a organizacím. Můžete se zapojit těmito způsoby: •budete šířit a zveřejňovat informace a materiály o kampani, •připojíte se k jedné z mnoha akcí, konferencí, soutěží, reklamních kampaní, které budou během kampaně probíhat, •budete organizovat své vlastní aktivity. 20 Jak se zapojit?

Celoevropské organizace mohou také podat přihlášku s cílem stát se partnery kampaně. Agentura nabízí: •osvědčení partnera, •uvítací balíček, •propagaci na úrovni EU a ve sdělovacích prostředcích, •on-line komunikační platformu, •oddíl internetových stránek vyhrazený partnerům. 21 Nabídka partnerství v kampani

•Oceňují vynikající a inovativní příspěvky. •Povzbuzují manažery a zaměstnance ke spolupráci. •Zlepšují bezpečnost a ochranu zdraví na pracovišti. •Členské státy EU, EHP, země západního Balkánu a Turecko. •Dvě kategorie:  pracoviště, která zaměstnávají méně než 100 osob,  pracoviště se 100 či více zaměstnanci. •Vítězové jsou vybíráni z přihlášek předaných národními kontaktními místy 22 Evropské ceny za správnou praxi

•Průvodce kampaní •Praktické průvodce pro zaměstnance a vedoucí pracovníky •Příklady správné praxe •Novinky o akcích v rámci kampaně •Prezentace a animované videoklipy •Vše dostupné ve 24 jazycích 23 Zdroje

•Zahájení kampaně 18. dubna 2012 •Evropské týdny bezpečnosti a ochrany zdraví při práci říjen 2012 a 2013 •Slavnostní vyhlášení soutěže Ceny za správnou praxi duben 2013 •Summit Zdravé pracoviště listopad Hlavní data

•Navštivte internetovou stránku kampaně •Chcete-li se dozvědět více o akcích a činnostech ve své zemi, obraťte se na národní kontaktní místo 25 Další informace