Prof. PhDr. Alena Vališová, PhD

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Advertisements

Předmět a prameny pracovního práva
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Vzdělávání a jeho kategorie
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
sociální psychologie Škola:
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Výstupy projektu Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Setkání děkanů technických fakult ČR Praha Stanovisko.
(komentovaný přehled)
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Psychologie II Sociální psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Průřezová témata.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Základy sociální psychologie
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Transkript prezentace:

Prof. PhDr. Alena Vališová, PhD Prezentace výsledků a představení odborného informačního materiálu, výstupy z učení v ČR Prof. PhDr. Alena Vališová, PhD Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích neuniverzitního typu, registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/28.01 Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol 15

„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu“ Projekt směřuje k  inovaci: v  oblasti hodnocení výsledků studia (u posluchačů bakalářského stupně na vysokých školách technického zaměření); v oblasti koncipování učebního obsahu (v podobě studijních programů, modulů a studijních opor); v oblasti používaných metod výuky u akreditovaných bakalářských programů – z oblasti stavebnictví, logistiky a ekonomiky.

Cílová skupina: studenti (oborů Ekonomika podniku, Stavební management, Konstrukce staveb a Logistika – prezenční a kombinovaná forma bakalářského studia akademičtí pracovníci dvou veřejných vysokých škol neuniverzitního typu s  akreditovanými bakalářskými studijními programy – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích a Vysoká škola polytechnická v Jihlavě a studenti a pracovníci soukromé Vysoké školy logistiky o.p.s.

Konkrétní výstupy vycházejí z logicky promyšlených cílů a z realizovaných výzkumných metod – především nestandardizovaných dotazníků pro studenty a pro akademické pracovníky Výzkum potvrdil všeobecně platný fakt, že naše školství stále ještě „trpí neduhem“, který se zčásti projevuje i na vysokých školách – neúměrným důrazem na fakta při současném přehlížení širších souvislostí a vztahů (Cejpek, 2005, s. 275). Při dnešním rozvoji poznání (vědy i techniky), které je neustále v  rychlém sledu překonáváno novými poznatky, objevy a vynálezy, nejde v procesu vzdělávání ani tak o předávání faktů jako o to, aby vysokoškolský učitel se svojí přirozenou autoritou předal studentům své postoje, aby je naučil jistým dovednostem a vedl je k osvojení si kritického myšlení.

Autorita Autoritu je možné představit: jako multidimenzionální a multidisciplinární pojem; pojetí autority a její historické proměny v pedagogických kontextech; vzájemné souvislosti mezi autoritou a výchovou.

Autorita jako multidimenzionální a multidisciplinární pojem Kritéria: genetické a sociální hledisko. Dle sociálního statusu: - Osobní - Poziční - Funkční Na základě důsledků v chování sociálního okolí - Autorita skutečná - Autorita zdánlivá

Autorita jako multidimenzionální a multidisciplinární pojem Dle sociální prestiže Formální - Neformální Dle nositele v dějinném vývoji autoritu rodičovskou autoritu silnějších, starších, autoritu panovníků, náboženskou, úřední či vědeckou

Pojetí autority a její historické proměny v pedagogických kontextech Autorita v kontextu pedagogického myšlení první poloviny dvacátého století. Non-direktiva a svoboda ve vyhraněných pedagogických směrech. Principy humanistické psychologie a non-direktivní působení výchovy. Vlivy postmoderního myšlení na pojetí autority.

Autorita v kontextu pedagogického myšlení první poloviny dvacátého století Pedagogické myšlení a jeho prolínání do chápání autority bylo ovlivněno řadou konkrétních filozofických a psychologických teorií např: Naturalistické pojetí výchovy koncepce personalistické duchovědné orientace pragmatická pedagogika.

Non-direktiva a svoboda ve vyhraněných pedagogických směrech Revolta proti jakékoliv autoritě a prosazování snahy emancipovat se od ní jsou charakteristické znaky těchto vztahů. Vznikají extrémní koncepce, k nimž patří například tzv. emancipační pedagogika a tzv. antipedagogika.

Principy humanistické psychologie a non-direktivní působení výchovy Výrazný proud představuje pedagogické myšlení, které se opírá výrazně o humanistickou psychologii. V kontextu autority je zde zvláště významný pojem vývoje a pojem seberealizace. Z toho potom pramení i interpretace svobody a nondirektivity.

Vlivy postmoderního myšlení na pojetí autority Pojetí autority v pedagogických souvislostech 70. – 80. let dvacátého století výrazně ovlivnila i etapa postmoderny. Nové aspekty v pojetí autority zohledňují v současnosti: o postavení subjektu ve společnosti; o potřebu svobody a seberealizace individua; o schopnost orientace ve složitých sociálních vazbách a náročných životních situacích; o význam individuální a sociální odpovědnosti, sebeovládání a volního úsilí; o osobnostní charakteristiky.

Vzájemné vztahy mezi autoritou a výchovou Tři úrovně, které se vzájemně propojují, jsou na sobě závislé a obsahově se k sobě přibližují: Makrosociální - zahrnuje především vztah autority a výchovy ve společnosti, vyplývající ze vztahů norem a hodnot rodiny, školy a společnosti v tom nejširším kontextu. Mikrosociální či interindividuální - tematicky jde převážně o hodnoty, normy jednání, pravidla a zásady, které jsou určovány například rodinným životem nebo interakčním schematem ve škole, základním zájmem je odkrytí konkrétního situačního jednání, je rovinou každodenních aktivit mezi pedagogy a současnou mládeží. Intraindividuální - směřuje ke zkoumání toho, jakým způsobem se jednající subjekty (děti, dospívající) učí normám a hodnotovým orientacím od druhých, jakými prostředky jsou nejvíce ovlivňováni, jak je určován vývoj osobnosti, charakteru nebo individuálního jednání.

Vzájemné vztahy mezi autoritou a výchovou Dva základní aspekty: Aspekt relativnosti - jedinec získává autoritu v určitém časovém období, vůči svému sociálnímu okolí, vůči určitým lidem, konkrétním skupinám (například na svém pracovišti, v rodině, v zájmové skupině). Aspekt asymetričnosti - nositel autority působí na ostatní lidi ve svém okolí rozhodujícím, převažujícím vlivem, vytváří vztah nadřízenosti a podřízenosti, vztah vedení a následování. Asymetričnost vztahu může pramenit z formální pozice nositele autority, ale také z jeho neformálního postavení, případně z kombinace obojího.

Fenomén autority a doporučené desatero: 1. Autorita jako multidimenzionální a multidisciplinární pojem (pro objasňování termínu autorita je nezbytné uvědomit si potřebu jeho vědecké interpretace z pozic různých vědních disciplín). 2. V pojetí autority nejde o izolovaný problém (autorita není problémem, který je možné vytrhávat ze společenských kontextů, naopak je nutné ho vidět v jejich rámci, vzájemných vztazích a vzájemném podmiňování; průběhu historického vývoje se jednotlivé aspekty problematiky autority proměňují). 3.Autorita není autoritářství (autorita není v rozporu s demokracií a demokratickými principy výchovy). 4.Autorita není v rozporu s kritičností (fungování autority ve výchově neznamená nekritický pohled na světě a absenci konstruktivní kritiky). 5.Autorita nemusí vést ke konformitě (přítomnost autority nesměřuje automaticky ke slepé poslušnosti a bezzásadové přizpůsobivosti, nýbrž respektuje pluralitu názorů).

Fenomén autority a doporučené desatero: 6. Autorita vyjadřuje vztah (autoritu není možné chápat jako vlastnost osobnosti nebo její charakteristiku, ale jako vztahovou záležitost). 7. Aspekt relativnosti a asymetričnosti v chápání autority (příjemce vlivu podmiňuje existenci autority tím, že vliv nositele autority uznává, respektuje a přijímá; jedinec získává autoritu v určitém časovém období). 8. Specifika přijímání a rozvíjení autority v různém sociálním prostředí (sociální role nositele a příjemce autority se vzájemně dotvářejí, jsou komplementární, ovšem asymetrické). 9. Rozvíjení autority jako dlouhodobý proces (autoritu si těžko a dlouho budujeme, snadno ji však můžeme ztratit). 10.Nebezpečí relativizace autority v sociálním kontextu (pokud mladí lidé nenacházejí autoritu v rodině a ve škole, hledají ji jinde; mohou tak směřovat do nejrůznějších závadových sociálních skupin, náboženských sekt a podobně).

Děkuji za pozornost