Individuální psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Pozitivní hodnocení sebe
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
Psychologické směry Psychologie.
Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou)
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Analytická psychologie
OSOBNOST.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Motivační témata a životní příběhy
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Rozdíly mezi osobnostmi
DOSPĚLOST.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Rodinné potřeby a ekonomika
Motivační témata a životní příběhy
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Základy psychologie – úvod
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Alfred Adler Svatava Krejčová C4A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
pochází z rodiny maďarského židovského obchodníka narodil se 7. února roku 1870 ve Vídni jako druhé ze šesti dětí jako dítě byl v ohrožení života, když.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
MOTIVACE Zora Syslová.
Socializace Kejřová.
Psychologie v obezitologii
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE – Alfred Adler
Dějiny psychologie současná psychologie.
Transkript prezentace:

Individuální psychologie Alfred Adler (1870-1937)

Individuální psychologie Alfred Adler zakladatel individuální psychologie původem Žid, žil ve Vídni,v dětství nemocný – trpěl křivicí, stal se lékařem spolupracoval s Freudem zabýval se sociální nespravedlností a chudobou (zajímal se o učení K.Marxe a socialistické hnutí) 20. léta - zorganizoval a otevřel dětské poradny ve Vídni později žil v USA

Individuální psychologie Hlavní body Adlerovy teorie Usilování a nadřazenost každý člověk usiluje o překonání pocitů méněcennosti zakotvených v dětství a o dosažení nadřazenosti Společenský důraz usilování o nadřazenost – prospěšné jedinci tehdy, když je sociálně zaměřeno (činy, které prospívají všem lidem) sebestředné, antisociální usilování o nadřazenost – regresivní (zdroj deviací a charakterových selhání) Cílevědomost důležité prvky individuální psych. – volba cílů k porozumění chování člověka musíme znát cíle, které si zvolil

Individuální psychologie Vývoj osobnosti důraz na vědomé složky osobnosti nevědomí – spojoval s neurotickým chováním Pocity méněcennosti když se dítě narodí, trpí pocity slabosti („normální pocit slabosti a bezmoci mimořádně zesiluje a rozrůstá se do hluboce prožívaného pocitu méněcennosti“) pocity méněcennosti – psychologický jev, jejich příčina je fyziologická (slabost dětského těla) k překonání slabosti – kompenzační proces (jiné označení: vůle k moci, usilování o nadřazenost), tzn. že kompenzuji slabost v jedné oblasti úsilím o vyniknutí v jiné pocity méněcennosti = situace nedostatku – základní motivační činitel pro lidské chování a výkon

Individuální psychologie Usilování o nadřazenost úsilí proměnit situaci nedostatku za situaci dostatku zdravá podoba – růst, seberealizace nezdravá podoba, sobecké usilování o nadřazenost – regresivní projevy – antisociální chování, poruchy, přecitlivělost, nesnášenlivost (např. rozmazlené dítě) rozmazlené dítě – v dospělosti – pocit, že jim ostatní křivdí, špatně se k nim chovají,chtějí mít splněny všechny požadavky, projevují nepřátelství, tyranizují druhé lidi zanedbávané, nechtěné dítě – nenaučily se spolupráci, nezakusily lásku, vnímají život negativně, nedůvěřují nikomu, ani samy sobě, jsou podezíravé

Individuální psychologie Cíl vývoje osobnosti sociální cit – tzn. „vidět očima druhého“ schopnost spolupráce Individuální životní styl = znaky, rysy, způsoby chování – pokusy o kompenzaci pocitů méněcennosti a k usilování o nadřazenost + vliv rodinného prostředí (utváří individuální životní styl) + psychosomatický vztah Tvůrčí já = skloubit individualita a jedinečnost člověka s jeho sociálně zaměřeným, spolupracujícím postojem

Individuální psychologie Sourozenecké pořadí pořadí sourozenců v rodině – ukazatel jejich budoucích postojů a vzorců chování (typické znaky osobnosti nejstarších, prostředních, nejmladších dětí) Prvorozené děti musejí ustoupit ze středu rodičovské pozornosti, když přijde druhé dítě rodiče je musí připravit na příchod sourozence – jinak citově trpí (cítí se odstrčeno, žárlí,…) Druhé či prostřední děti rodí se do sociálně vyvážené situace dělí se o matčinu pozornost s ostatními sourozenci, neznají trauma odsunutí ze středu pozornosti

Individuální psychologie starší sourozenec – pro dítě podnětem k většímu usilování o úspěch „dítě se chová jako při závodech“ – snaha dohnat staršího sourozence Nejmladší děti rozmazlovány obtížně si vytvářejí sociální cit Nejstarší a nejmladší děti – největší předpoklady k poruchám přizpůsobení V současnosti Adlerova teorie o významu pořadí narození sourozenců upravována, vzhledem k proměnám společenské situace.