Učíme se empatii a tolerantnosti vůči handicapovaným spoluobčanům.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Cyklus seminářů „Musíš chtít sama“ Jdeme s kůží na trh.
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Globální problémy lidstva
POSTIŽENÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk.
200 LET LOUIS BRAILLE SONS BLANSKO DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 12.LEDNA 2009.
Smyslová ústrojí Funkce:
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/15/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Bratři Čapkové.
Člověk 2. díl Za předpokladu použití psacích potřeb.
KOMUNIKACE S NEVIDOMÝM
Projekt: Integrace žáků se zrakovým handicapem
Š I L H Á N Í (strabismus) zraková vada, při které je porušena vzájemná spolupráce obou očí každé oko míří jiným směrem v naprosté většině případů se jedno.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Čidla receptory.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Elektronická učebnice - I
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Komunikace sluchově postižených
Mark Twain Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
PROJEKT ZVLÁDNEME TO ČÁST CHODÍCÍ LIDÉ I. ZŠ ŠTÍTINA 5. TŘÍDA.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Alternativní a augmentativní komunikace
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Alternativní a augmentativní komunikace
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Lidé n/Neslyšící a nevidomí, hluchoslepota
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
TERI – L 2015 – PREZENTACE MAREK JELÍNEK, DAVID FRIC
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
SMYSLY.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Raná péče a pomůcky, prostředky a techniky v ní využívané jako předpoklad pro úspěšnou školní docházku Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D. Ústav speciálněpedagogických.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
OB21-VVP-HUM-CJL-MIK-M GRAFICKÁ STRÁNKA JAZYKA Mgr.Marie Mikulcová.
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Co je Braillovo písmo je speciální druh písma, resp. systému psaní, určeného pro nevidomé, slabozraké a se zbytky zraku. Funguje na principu plastických.
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Smyslové ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_13_Smyslové ústrojí sluchu.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Koncept bazální stimulace
Smyslová ústrojí Funkce:
Jan Neruda - život.
DMO dětská mozková obrna
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Nervová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
MARK HADDON Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Psychické procesy - vnímání
DMO (dětská mozková obrna)
Čtení a psaní genetickou metodou
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Učíme se empatii a tolerantnosti vůči handicapovaným spoluobčanům

 pohybový  zdravotní  smyslový  sociální

hmat sluch čich chuť zrak

Slepota, hluchota hluchoslepota Porušení rovnováhy … porušení smyslů … narušení vnímání světa všemi smysly Helen Keller Teprve zkušeností se učíme vnímat svět kolem nás.

• Braillovo písmo Písmo je určeno hluchoslepým osobám s praktickou či totální slepotou. Kombinace šesti bodů ve dvou sloupcích o třech řádcích tvoří jednotlivá písmena, která se čtou pomocí hmatu.

• Lormova abeceda Dlaňová abeceda je vhodná především pro prakticky či totálně hluchoslepé osoby. Jednotlivé doteky do dlaně hluchoslepé osoby odpovídají konkrétním písmenům.

V současnosti se postiženým věnuje větší pozornost… …ale bylo tomu tak vždy?

Via Lucis Příběh hluchoslepé Američanky Helen Keller

Helen Keller, sedmiletá 1887 • Tuscumbia, Alabama, USA, 27.června 1880 • v 6 měsících zřetelně vyslovuje první slova • únor v 19 měsících - onemocněla meningitidou • Meningitida je infekční onemocnění, při kterém dochází k zánětu mozkových blan (meningů). Mozek a mícha postižené meningitidou otékají a snižuje se přívod kyslíku a živin do nervové tkáně. • Obvykle je způsobena viry nebo bakteriemi (meningokoky, pneumokoky, …). • Příznaky: zvracení, zmatenost a poruchy vědomí, záchvaty, otupělost, bolesti svalů a slabost, mravenčení v prstech, oční citlivost a bolest očí při pohledu do jasného světlaočníočí • Následkem nemoci zcela ohluchla a oslepla D Ě TSTVÍ

Laura Bridgman a dr. Howe „Americké poznámky“

Anne Sullivan • v dětství téměř ztratila zrak (trachom) • naučila se komunikovat s nevidomými • do rodiny Kellerových přijela na jaře 1887 • podařilo se jí využít neúnavnou činnorodost Helenky – začala ji hned učit hláskování do dlaně (zároveň hmatový vjem – panna, bonbon, hrnek) • Zkrotila dosavadní hysterické záchvaty vzteku a tyranizování rodiny i okolí

Helen Keller Helen Keller zlom v komunikaci: zlom v komunikaci: • pumpa – voda • během 6 měsíců učení se naučila 625 slov, • pochopila abstraktní pojmy (myslet, čekat, láska …) v 10 letech zvládla: • hláskovat do dlaně slova i celé věty • Braillovo písmo a jeho přepis do latinky • používat psací stroj • psát dopisy pomocí mřížky • začíná se učit mluvit

Jeden ze způsobů komunikace s hluchoslepými

Další studium • už jako osmiletá se začíná učit francouzsky, německy, latinsky a řecky, zeměpis, historii, biologii • šest let navštěvovala Perkinsovu školu pro nevidomé • od roku 1894 strávila společně s Anne dva roky v New Yorku studiem na dvou různých školách pro neslyšící. • po návratu se zapsala do Cambridgeské dívčí školy a následně na Radcliffovu kolej (Harvard). • zde nalezla svého velkého obdivovatele, Marka Twaina – ten ji seznámil s magnátem Standard Oil, Henry H. Rogersem, který hluboce inspirován životem mladé Helen pokryl veškeré výdaje za její studium.

… a krom ě studia • dopisuje si se spisovateli, básníky, duchovními … • organizuje finanční sbírku, aby školu pro nevidomé mohl navštěvovat i chudý chlapec Tommy • se svou učitelkou podniká daleké i blízké cesty (Niagarské vodopády, světová výstava …) • píše svou první povídku a je obviněna z plagiátorství !!! • jako terapii po prožitém traumatickém „výslechu“ píše svůj životopis „The Story of My Life“

Absolventka Harvardu Helen Keller promovala v roce 1904 a stala se tak ve věku 24 let první osobností v dějinách, která s takovým smyslovým postižením vystudovala univerzitu.

Během několika let se Helen stala celosvětově uznávanou spisovatelkou. Její přátelství s Alexanderem Grahamem Bellem, Charlie Chaplinem a Markem Twainem bylo postupem času doplněno o seznam dvanácti v řadě za sebou zvolených amerických prezidentů, kteří Helen pravidelně vítali v Bílém domě. S její věrnou přítelkyní Anne Sullivan procestovaly 39 zemí světa, kde bojovaly za lidské svobody a rovná práva.

Za svůj život napsala Helen Keller 12 knih, z nichž první byla vydána již v roce 1903 ( Příběh mého života). V roce 1964 jí prezident Lyndon B. Johnson udělil Prezidentskou medaili svobody. O rok později vstoupila Helen Keller do Americké síně slávy. Zemřela ve spánku v noci na 1. června 1968, 26 dnů před svými 88. narozeninami. „Kráčet s přítelem tmou je lepší, než jít za světla ale osamocen.“ Helen Keller

Život Helen Keller inspiroval mnoho autorů …

… pro č eské č tená ř e zpracovala spisovatelka Jindra Jarošová Kniha Via lucis (Cesta světla) inspirovala tuto prezentaci inspirovala tuto prezentaci

„Člověk je považován za hluchoslepého, způsobuje- li mu kombinace jeho zrakové a sluchové vady potíže při komunikaci, v přístupu k informacím a při orientaci v prostoru.“ • Taktilní znakový jazyk • Metoda je vhodná pro osoby s praktickou nebo totální hluchoslepotou. Základem komunikace je spojení rukou hluchoslepé osoby s osobou, která znakuje. Jednotlivé znaky vycházejí ze znakového jazyka pro neslyšící, pro tuto techniku jsou však upraveny dle potřeb hluchoslepých. • Lormova abeceda • Dlaňová abeceda je vhodná především pro prakticky či totálně hluchoslepé osoby. Jednotlivé doteky do dlaně hluchoslepé osoby odpovídají konkrétním písmenům. • Braillovo písmo • Písmo je určeno hluchoslepým osobám s praktickou či totální slepotou. Kombinace šesti bodů ve dvou sloupcích o třech řádcích tvoří jednotlivá písmena, která se čtou pomocí hmatu.

• Tiskací písmena psaná do dlaně • Tato forma dorozumívání je využívaná hluchoslepými se ztrátou zraku a sluchu v pozdějším věku. Do dlaně hluchoslepého člověka se vpisují obrysy velkých tiskacích písmen. • Prstová abeceda (daktylotika) • Jedná se o komunikační systém pro hluchoslepé osoby se zachovalými zbytky zraku, nutným předpokladem je znalost latinské abecedy a českého jazyka. Abeceda využívá různé polohy a tvary prstů k vyjádření jednotlivých písmen, hlásky se spojují do slov stejně jako v mluvené řeči. V České republice se používá prstová abeceda jednoruční nebo obouruční. • Daktylotika do dlaně • Upravenou prstovou abecedu neznačí osoba do prostoru, ale umisťuje do dlaně hluchoslepého. • Tadoma • Metoda užívaná osobami s vrozenou hluchoslepotou. Hluchoslepý má svoji ruku položenou na tváři mluvčího tak, aby malíčkem vnímal vibrace hrdla, palcem pohyby rtů a ostatními prsty tvář.

 Rolnička, Soběslav  Fokus, Tábor  Klíček, Zaluží  Kaňka, Tábor  Apla, Tábor

Děkujeme za pozornost Václava Vyhnalová Eva Žaludová 2013