Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, 276 01 Mělník www.zsjm-me.cz tel.: 315 623 015 EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO Téma: SMYSLOVÁ SOUSTAVA - HMAT, CHUŤ, ČICH, SLUCH Ročník: 8. Autor: Mgr. Martina Kopecká

2 SMYSLOVÁ SOUSTAVA - SMYSLY HMAT – v kůži po celém těle hmatová tělíska citlivá na tlak, teplo, chlad, bolest. CHUŤ – chuťové pohárky na jazyku vnímají chemické látky rozpuštěné ve vodě. ČICH – čichové buňky v nosní dutině jsou citlivé na plynné látky. Chuťový pohárekVnímání chutí na povrchu jazyka Obr. 1: Obr. 2:Obr. 3: Obr. 6:

3 Braillovo slepecké písmo je speciální druh písma, respektive systému psaní, určeného pro nevidomé, slabozraké a se zbytky zraku. Funguje na principu plastických bodů vyražených do materiálu, které čtenář vnímá hmatem. Písmo je pojmenováno podle francouzského učitele Louise Brailla, který poté, co v dětství ztratil zrak, v patnácti letech vytvořil toto písmo úpravou francouzského vojenského systému umožňujícího čtení za tmy. Obr. 8:

4 Každý znak Braillova písma tvoří mřížka šesti bodů uspořádaných do obdélníku 2×3. (Na jednotlivé body se odkazuje čísly 1–6.) Na každém z těchto šesti míst buď bod (vyvýšené místo) je, nebo není. Tímto způsobem je možno zakódovat 2 6 = 64 různých znaků, z nichž se ovšem úplně prázdný znak používá jako mezera, takže zbývá 63 použitelných znaků. Obr. 7:

5 SLUCH UCHO – vnímá zvukové vlnění o frekvenci 20 Hz – 20 kHz. 1. ZEVNÍ UCHO - UŠNÍ BOLTEC a ZVUKOVOD 2. STŘEDNÍ UCHO - BUBÍNEK a SLUCHOVÉ KŮSTKY (KLADÍVKO, KOVADLINKA, TŘMÍNEK) - představují jakýsi mikrofon, který zvukové vlny přenáší ze vzdušného do kapalného prostředí - BLANKA (odděluje střední ucho od vnitřního ucha) 3. VNITŘNÍ UCHO - KOSTĚNÝ LABYRINT - 3 části: TŘI POLOKRUHOVITÉ CHODBY - vnímání polohy PŘEDSÍŇ HLEMÝŽĎ - vlastní čidlo sluchu, uvnitř vlásky, jejich poškozením nebo úplnou ztrátou člověk přichází o sluch

6 DOPLŇ STAVBU UCHA Obr. 4:

7 STAVBA UCHA boltec zvukovod bubínek kladívko kovadlinka třmínek nerv blanka hlemýžď Eustachova trubice Polokruhovité chodby předsíň VNITŘNÍ UCHO STŘEDNÍ UCHO ZEVNÍ UCHO Obr. 5:

8 Obr. 1. http://www.google.cz/imgres?q=chu%C5%A5ov%C3%A9+poh%C3%A1rky&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=o9y6JTH2I0QKSM:&imgrefurl=http://www.ovine.cz/we b/structure/o-vecech-okolo- 14.html%3Fdo%255BloadData%255D%3D1%26itemKey%3Dcz_37&docid=9QhSuzXl5hp1TM&imgurl=http://www.ovine.cz/web/document/ovecechokolo_img/chute- 1122.jpg&w=469&h=639&ei=vnorUNyIOI36sgarzIDoDg&zoom=1&iact=hc&vpx=1523&vpy=120&dur=93&hovh=262&hovw=192&tx=90&ty=132&sig=103770183958101842382&sqi=2&pa ge=1&tbnh=144&tbnw=109&start=0&ndsp=45&ved=1t:429,r:7,s:0,i:91 http://www.google.cz/imgres?q=chu%C5%A5ov%C3%A9+poh%C3%A1rky&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=o9y6JTH2I0QKSM:&imgrefurl=http://www.ovine.cz/we b/structure/o-vecech-okolo- 14.html%3Fdo%255BloadData%255D%3D1%26itemKey%3Dcz_37&docid=9QhSuzXl5hp1TM&imgurl=http://www.ovine.cz/web/document/ovecechokolo_img/chute- 1122.jpg&w=469&h=639&ei=vnorUNyIOI36sgarzIDoDg&zoom=1&iact=hc&vpx=1523&vpy=120&dur=93&hovh=262&hovw=192&tx=90&ty=132&sig=103770183958101842382&sqi=2&pa ge=1&tbnh=144&tbnw=109&start=0&ndsp=45&ved=1t:429,r:7,s:0,i:91 Obr. 2: http://www.google.cz/imgres?q=chu%C5%A5ov%C3%A9+poh%C3%A1rky&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=hY4KBOIzWUc1_M:&imgrefurl=http://www.zsskolnika plice.cz/files/zaci/web9/web2010/machack/files/chut.htm&docid=7LMVpwYEKiHUMM&imgurl=http://www.zsskolnikaplice.cz/files/zaci/web9/web2010/machack/files/chuttpohr.jpg& w=425&h=300&ei=vnorUNyIOI36sgarzIDoDg&zoom=1&iact=hc&vpx=1131&vpy=157&dur=3902&hovh=189&hovw=267&tx=115&ty=107&sig=103770183958101842382&sqi=2&page=1& tbnh=144&tbnw=192&start=0&ndsp=45&ved=1t:429,r:5,s:0,i:85 http://www.google.cz/imgres?q=chu%C5%A5ov%C3%A9+poh%C3%A1rky&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=hY4KBOIzWUc1_M:&imgrefurl=http://www.zsskolnika plice.cz/files/zaci/web9/web2010/machack/files/chut.htm&docid=7LMVpwYEKiHUMM&imgurl=http://www.zsskolnikaplice.cz/files/zaci/web9/web2010/machack/files/chuttpohr.jpg& w=425&h=300&ei=vnorUNyIOI36sgarzIDoDg&zoom=1&iact=hc&vpx=1131&vpy=157&dur=3902&hovh=189&hovw=267&tx=115&ty=107&sig=103770183958101842382&sqi=2&page=1& tbnh=144&tbnw=192&start=0&ndsp=45&ved=1t:429,r:5,s:0,i:85 Obr. 3: http://www.google.cz/imgres?q=chu%C5%A5ov%C3%A9+poh%C3%A1rky&start=45&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=BwWt25aCDpMzzM:&imgrefurl=http://skolaj ecna.cz/biologie/Sources/Examination_Detail.php%3FintImageId%3D271&docid=- wg_xCoyGIb3eM&imgurl=http://skolajecna.cz/biologie/Images/Examination/Big/0110000/00271.jpg&w=800&h=456&ei=lnsrUJLiBNOGswad2YHQBw&zoom=1&iact=hc&vpx=1278&vpy= 308&dur=759&hovh=169&hovw=298&tx=104&ty=99&sig=103770183958101842382&page=2&tbnh=112&tbnw=196&ndsp=54&ved=1t:429,r:6,s:45,i:109 http://www.google.cz/imgres?q=chu%C5%A5ov%C3%A9+poh%C3%A1rky&start=45&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=BwWt25aCDpMzzM:&imgrefurl=http://skolaj ecna.cz/biologie/Sources/Examination_Detail.php%3FintImageId%3D271&docid=- wg_xCoyGIb3eM&imgurl=http://skolajecna.cz/biologie/Images/Examination/Big/0110000/00271.jpg&w=800&h=456&ei=lnsrUJLiBNOGswad2YHQBw&zoom=1&iact=hc&vpx=1278&vpy= 308&dur=759&hovh=169&hovw=298&tx=104&ty=99&sig=103770183958101842382&page=2&tbnh=112&tbnw=196&ndsp=54&ved=1t:429,r:6,s:45,i:109 Obr. 4, obr. 5: http://www.google.cz/imgres?q=ucho&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=gavv7ZMdF4Pr2M:&imgrefurl=http://golgihoaparat.blog.cz/0903/21-nervova- soustava&docid=1nd-AIT57aTAKM&imgurl=http://nd01.jxs.cz/281/300/5f24c2ff4a_42697469_o2.jpg&w=616&h=383&ei=yoUrUNPBBY_BtAb- pYHYCQ&zoom=1&iact=rc&dur=337&sig=103770183958101842382&sqi=2&page=1&tbnh=108&tbnw=174&start=0&ndsp=50&ved=1t:429,r:7,s:0,i:105&tx=46&ty=64 http://www.google.cz/imgres?q=ucho&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=gavv7ZMdF4Pr2M:&imgrefurl=http://golgihoaparat.blog.cz/0903/21-nervova- soustava&docid=1nd-AIT57aTAKM&imgurl=http://nd01.jxs.cz/281/300/5f24c2ff4a_42697469_o2.jpg&w=616&h=383&ei=yoUrUNPBBY_BtAb- pYHYCQ&zoom=1&iact=rc&dur=337&sig=103770183958101842382&sqi=2&page=1&tbnh=108&tbnw=174&start=0&ndsp=50&ved=1t:429,r:7,s:0,i:105&tx=46&ty=64 Obr. 6: http://www.google.cz/imgres?q=%C4%8Dich&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=I4RsBxs4s9PmaM:&imgrefurl=http://www.lidske- smysly.wbs.cz/Cich.html&docid=QOMVhwPIk9jEdM&imgurl=http://lidske-smysly.wbs.cz/cich/nos.jpg&w=479&h=313&ei=OIYrUL- wMYjYsgbB4oDwBQ&zoom=1&iact=rc&dur=456&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=120&tbnw=184&start=0&ndsp=47&ved=1t:429,r:1,s:0,i:73&tx=73&ty=49 http://www.google.cz/imgres?q=%C4%8Dich&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=I4RsBxs4s9PmaM:&imgrefurl=http://www.lidske- smysly.wbs.cz/Cich.html&docid=QOMVhwPIk9jEdM&imgurl=http://lidske-smysly.wbs.cz/cich/nos.jpg&w=479&h=313&ei=OIYrUL- wMYjYsgbB4oDwBQ&zoom=1&iact=rc&dur=456&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=120&tbnw=184&start=0&ndsp=47&ved=1t:429,r:1,s:0,i:73&tx=73&ty=49 Obr. 7: http://www.google.cz/imgres?q=braillovo+p%C3%ADsmo&hl=cs&sa=X&biw=1920&bih=979&tbs=isz:l&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=zdLra72eQvzY2M:&imgrefurl=http://fldeafblind.or g/clcenter.html&docid=6XAAHhiluEZIjM&imgurl=http://fldeafblind.org/images/Braille2.jpg&w=3300&h=2550&ei=sBQ3UNSeKcTJswaEz4HgDw&zoom=1&iact=hc&vpx=1041&vpy=205&d ur=458&hovh=197&hovw=255&tx=101&ty=114&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=108&tbnw=136&start=0&ndsp=54&ved=1t:429,r:7,s:0,i:108 http://www.google.cz/imgres?q=braillovo+p%C3%ADsmo&hl=cs&sa=X&biw=1920&bih=979&tbs=isz:l&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=zdLra72eQvzY2M:&imgrefurl=http://fldeafblind.or g/clcenter.html&docid=6XAAHhiluEZIjM&imgurl=http://fldeafblind.org/images/Braille2.jpg&w=3300&h=2550&ei=sBQ3UNSeKcTJswaEz4HgDw&zoom=1&iact=hc&vpx=1041&vpy=205&d ur=458&hovh=197&hovw=255&tx=101&ty=114&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=108&tbnw=136&start=0&ndsp=54&ved=1t:429,r:7,s:0,i:108 Obr. 8: http://www.google.cz/imgres?q=braillovo+p%C3%ADsmo&hl=cs&sa=X&biw=1920&bih=979&tbs=isz:l&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=l7patJSb6ney4M:&imgrefurl=http://chrisshepherd.net/tag/braille/&docid=iqpkbKxzYw4guM&imgurl=http://chrisshepherd.net/wp- content/uploads/2012/05/braille.jpg&w=2272&h=1704&ei=sBQ3UNSeKcTJswaEz4HgDw&zoom=1&iact=rc&dur=455&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=108&tbnw=144&star t=0&ndsp=54&ved=1t:429,r:4,s:0,i:99&tx=118&ty=51 http://www.google.cz/imgres?q=braillovo+p%C3%ADsmo&hl=cs&sa=X&biw=1920&bih=979&tbs=isz:l&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=l7patJSb6ney4M:&imgrefurl=http://chrisshepherd.net/tag/braille/&docid=iqpkbKxzYw4guM&imgurl=http://chrisshepherd.net/wp- content/uploads/2012/05/braille.jpg&w=2272&h=1704&ei=sBQ3UNSeKcTJswaEz4HgDw&zoom=1&iact=rc&dur=455&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=108&tbnw=144&star t=0&ndsp=54&ved=1t:429,r:4,s:0,i:99&tx=118&ty=51 ODKAZY:


Stáhnout ppt "Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický."

Podobné prezentace


Reklamy Google