BANKOVNÍ STRATEGIE 3. ročník bakalářského studia (1) © Karel Preuss, 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
MARKETING A MANAGEMENT
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Vize, Strategie, Cíle.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Možné dopady strategie Evropa 2020 na malé na malé a střední podniky Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Praha Strategie EVROPA 2020 Nové.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Aplikace metod rozhodovací analýzy při strategickém rozhodování
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Jak se učí inovační podnikání
Strategické plánování při zakládání spin-off
ZÁKLADNÍ INFORMACE Název předmětu: Základy managementu (BPH_ZMAN)
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
© LogicaCMG All rights reserved Procesní audit je efektivní nástroj k napřímení procesů, optimalizaci organizace a zlepšení využívání jejich zdrojů.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategická mezera a její analýza s ohledem na nutnost změny strategie
Předmět: Řízení podniku 1
Procesní řízení realizace projektů (praxe)
Management PAE DS 5. ročník. Témata přednášek Vývojové tendence managementu, charakteristika strategického řízení. Poslání podniku, podnikové cíle, identifikace.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové řízení Ročník / obor studia:III.
Metody Finančního řízení firmy Tomáš Sobotka A09B0008PMAB.
Návrh předmětu a jeho inovací Obchodní podnikání PhDr.Iveta Šimberová, Ph.D.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
Poradenství v obecném řízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
ÚVOD, MANAGEMENT, STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Projekt diplomové práce.  Vedoucí práce:  prof. Ing. Ladislav Blažek, CSc.  Autor práce  Jakub Zatloukal (UČO )
Projekt DP – POT MKH DIS1 téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku autor: Petr Kuchař,
Projekt BP – POT MKH DIS1 téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku autor: Petr Kuchař,
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Téma 13: Finanční plánování
Model struktury strategického managementu
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Podklady pro zpracování semestrální práce
MARKETING Přednáška P
Ekonomika malých a středních podniků
Zdravotnický management
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Ekonomika malých a středních podniků
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

BANKOVNÍ STRATEGIE 3. ročník bakalářského studia (1) © Karel Preuss, 2010

PhDr. Karel Preuss, CSc. B A N K O V N Í I N S T I T U T V Y S O K Á Š K O L A

PhDr. Karel Preuss, CSc. B A N K O V N Í I N S T I T U T V Y S O K Á Š K O L A

PRAVIDLA PRO STUDIUM Jak studovat: • nebiflovat – vytvářet si myšlenkové struktury • vnímat věci v kontextu • kriticky myslet, kriticky vnímat studované • pro každou teoretickou myšlenku se snažit najít prak- tický příklad • naučit se vnímat rozdíly v názorech, sledovat argu- mentaci, vytvářet si argumenty vlastní • hlupák není ten, kdo se zeptá – hlupákem zůstane, kdo se neptá • neváhejte mne ihned přerušit ve výkladu – ptejte se • otázka zde není proto, abychom mohli odpovědět: otázka slouží uchopení problému!

PRAVIDLA PRO STUDIUM Jak vybírat a studovat literaturu: • alespoň tři různé zdroje • co nejnovější • nestačí-li seznam doporučené literatury hledat dále: • v publikacích, které mám k dispozici • na (české i cizojazyčné) • na (cizojazyčné) • doporučuji rovněž využívat databázi EBSCO přístupnou z is.bivs.cz is.bivs.cz • nenechávat vše na poslední chvíli

POŽADAVKY KE ZKOUŠCE • je právem zkoušeného na této zkoušce přinést si a v celém jejím průběhu volně používat své poznámky, literaturu a další materiály • zkouška je ústní diskusí • u zkoušky si klademe dvě otázky: • jednu klade zkoušející – očekává se běžná na úrovni kursu • druhou musí zformulovat a zodpovědět zkoušený sám:  vlastní otázka musí směřovat k předmětu zkoušky  vyžaduje se hlubší znalost odborných názorů • v celém průběhu zkoušky se požaduje schopnost logicky a věcně správné argumentace • nejpozději 10 dnů před zkouškou poslat em návrh formu- lace vlastní otázky s anotací (max. 512 znaků) • u zkoušky předložit vytištěný seznam prostudované literatury (ci- tace dle normy ČSN ISO 690, dokument označený jménem a stud. skupinou)

Povinná: D AVID, F.R. Strategic Management: Concepts and Cases. New York : Pearson Education, s., ISBN F OTR, J., S OUČEK, I. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. Praha : Grada, s., ISBN P ITRA, Z B. Inovační strategie. Praha : Grada, s., ISBN S OUČEK, Z. Firma 21. století. Praha : Professional Publishing, s., ISBN P ORTER, M.E. Konkurenční strategie. Praha : Victoria Publishing, s., ISBN P REUSS, K. Podnikatelské strategie. 2. vyd., Praha : BIVŠ, s., ISBN S TADLER, S. Strategisches Management: Instrumente, Anwendung. Brno : MU, s., ISBN X. C ULP, C H.L. The Risk Management Process: Business Strategy and Tactics. New York : John Wiley, s, ISBN X.. Doporučená: B ARTES, F. Hodnotový management. Brno : CERM, s., ISBN B ARTES, F. Hodnotový management. Brno : CERM, s., ISBN Č ERNOHLÁVKOVÁ, E. a kol. Finanční strategie v mezinárodním podnikání. Praha : VŠE, s., ISBN D EDOUCHOVÁ, M. Strategie podniku. Praha : C.H.Beck, s., ISBN D E W IT, B., M EYER, R. Strategy: Process, Content, Context. 3rd ed., New York : West Publ. Company, s.ISBN D RUCKER, P.F. Výzvy managementu pro 21. století. Praha : C.H.Beck, s., ISBN X. C ASSERLEY, D. Facing up to the Risks. New York : John Wiley & Sons, Inc., s., ISBN G ARDENER, E.P.M., V ERSLUIJS, P.C. Bank Strategies and Challenges in the New Europe. New York : Palgrave, s., ISBN H AMEL, G., P RAHALAD, C.K. Competing for the Future. Boston : Harvard Business School Press, s., ISBN J IRÁSEK, J. Strategie. Umění podnikatelských vítězství. 2. vyd., Praha : Professional Publishing, s., ISBN K EŘKOVSKÝ, M., V YKYPĚL, O. Strategické řízení - teorie pro praxi. 2. vyd., Praha : C.H.Beck, s., ISBN M INTZBERG, H. a kol. Strategy Bites Back: it is Far More, and Less, than You Ever Imagined. Upper Saddle River, New Jersey : Pearson Prentice Hall, s., ISBN S EDLÁČKOVÁ, H. Strategická analýza. 2. přepracované vyd., Praha : C.H.Beck, s., ISBN VÝCHOZÍ LITERATURA

I. Strategie v podnikání B A N K O V N Í I N S T I T U T V Y S O K Á Š K O L A

STRATEGIE V PODNIKÁNÍ Pojem „STRATEGIE“ • Neexistuje jednotná, všeobecně přijímaná definice strategie – jsou snahy vymezit ji vymezit jak z hlediska obsahového, tak z hlediska jejího užití v praxi. • Nezřídka se pod pojmem „strategie“ rozumějí i dosti neurčité plány do budoucna, nejasné a nedostatečně formulované vize, pojem strategie se zaměňuje s pojmem pracovní hypotéza a podobně. Příklady: • „Strategie dlouhodobě určuje směr a rozsah aktivit organizace. V ideál- ním případě přizpůsobuje zdroje organizace měnícímu se prostředí, v němž organizace působí, trhům, zákazníkům a očekáváním zaintereso- vaných stran (stakeholders).” (l. c. Johnson – Scholes, 1993). • „Model či plán, který integruje hlavní organizační cíle, politiky a posloup- nost činností do soudržného celku“ (l.c. Mintzberg 1991). • Svého druhu „herní plán“, který si management vytvořil proto, aby doká- zal firmu dobře umístit v tržním prostředí, aby posílil její konkurence- schopnost, její schopnost uspokojovat zákazníky a dosahovat dobrých podnikatelských výsledků.

STRATEGIE V PODNIKÁNÍ Vymezení strategie: • Strategie představuje určení dlouhodobých základních cílů podnika- telského subjektu a zjištění nezbytných činností a zdrojů potřebných pro jejich dosahování. • Účelem strategie je formulovat a prostřednictvím strategických cílů a s nimi spojených specifických hrozeb popsat cílový obraz podnikání. • Je to jednotící téma, které dává aktivitám a rozhodnutím manažerů a dalších pracovníků – a tím i celé organizace – soudržnost a směr. • Úspěšná tvorba strategie vyžaduje: •základní myšlenku (myšlenky), charakterizující potřebnou změnu; •jednoduché, konzistentní, dlouhodobé cíle určitě (jednoznačně for- mulované); •porozumění konkurenčnímu prostředí, znalost charakteru odvětví, •schopnost zhodnocení vlastních a dostupných zdrojů, jejich potřeby a charakteru.

STRATEGIE V PODNIKÁNÍ Struktura strategie: • Vlastní strategie sestává ze struktury konkrétních strategických cílů a s jejich realizací spojených specifických hrozeb. • Struktura strategických cílů popisuje strategickou vizi, která je průmětem vůdčí myšlenky (myšlenek) a poslání podniku, představou o cílovém stavu, kterého má být dosaženo. • Vlastní strategie musí být dostatečně konkrétní, jednoznačná a pevná, přijatá strategie nemůže být ani pružná, ani alternativní. • Pružnost realizace strategie je věcí taktiky, která musí mimo jiné vyplnit prostor mezi „tvrdou“ strategií a proměnlivými potřebami každodenních situací. • Realizace strategie vyžaduje aktivní přístup všech zúčastněných, tedy jak manažerů, tak ostatních zaměstnanců – jejich podíl na realizaci je dán rozdělením úkolů v operační úrovni.

STRATEGIE V PODNIKÁNÍ Další pojmy: • Strategie = soubor strategických cílů a specifických hrozeb. • Struktura strategických cílů popisuje strategickou vizi, která je průmětem vůdčí myšlenky (myšlenek) a poslání podniku, představou o cílovém stavu, kterého má být dosaženo. • Strategie podnikatelského subjektu je jedinečná a neopakovatelná již proto, že je výrazem vlastních myšlenek a odráží vlastní situaci a schopnosti daného podniku. • Strategické koncepty – obecné koncepty jsou obvykle zpracovány v odborné literatuře a dávají odpovědi na obecné otázky tvorby strategií a strategického myšlení. • Realizace strategie vyžaduje aktivní přístup všech zúčastněných, tedy jak manažerů, tak ostatních zaměstnanců – jejich podíl na realizaci je dán rozdělením úkolů v operační úrovni. • Taktika – oblast strategické činnosti zabývající se praktickou implemen- tací strategie do konkrétních podmínek a vytvářením mechanismů zajiš- ťujících realizaci strategie. • Operační úroveň – úroveň zajišťující rozdělení úkolů odpovědným osobám.

STRATEGIE V PODNIKÁNÍ Strategie v podnikatelském subjektu: • Nelze tvrdit, že se podnikatelský subjekt nemůže obejít bez formulované strategie. • Není to pravda ani v případě subjektů, u nichž je vytvoření strategie důrazně doporučováno. Existencí strategie není podmíněna sama existence podnikatelského subjektu. • Někdy může být nahrazena intuicí či dokonalou znalostí prostředí.. • Vliv absence strategie se projeví zejména v delších obdobích, poté, kdy se vyčerpá prvotní podnikatelský impuls, s nímž byl podnik založen, a v turbulentních situacích. • Vytvoření funkční strategie podnikatelského subjektu je podmínkou pro zavedení systému cílově programového řízení (MBO). • Tento systém pak dále umožňuje aplikaci řady moderních nástrojů řízení. Příkladem může být uplatnění projektového nebo procesního řízení, metod finančního řízení, controllingu, benchmarkingu, koučování a dal- ších metod, což ve svých důsledcích vede k celkovému zlepšení řízení společnosti.

STRATEGIE V PODNIKÁNÍ Cíle podnikatelských strategií: • Základním cílem podnikatelské strategie je dosáhnout úspěchu v podni- kání, dlouhodobé stability obchodní i finanční. • Úkolem je určit chování vlastního subjektu v určitém období, na které je strategie vytvořena. • Důležitou roli sehrávají strategie při vnitřním upevňování podnikových struktur. • Udávají zaměstnancům a spolupracovníkům (tedy zdaleka ne jen managementu) směr jejich činnosti, objasňují jim smysl jednotlivých kroků a dávají obsah jejich práci. • Strategie fungují rovněž jako „maják“ v dobách turbulentního vývoje, kdy udržují směr činnosti subjektu a jeho směřování k dosažení konkrétních cílů v rychle se měnících podmínkách.

STRATEGIE V PODNIKÁNÍ Význam strategie: X2X2X2X2 X1X1X1X1 XfXfXfXf Zaměstnanci Vlastníci Zákazníci Stát Management Dodavatelé Věřitelé Obce XnXnXnXn

STRATEGIE V PODNIKÁNÍ Vnější význam strategie: • Činí podnikatelský subjekt skutečným činitelem, aktérem, tedy tím, kdo usiluje o dosažení konkrétních cílů, kdo vstupuje do konkurenčního boje jako aktivní osoba. • Musí vycházet z jasného vědomí cílů organizace, musí respektovat její schopnosti (konkurenceschopnost a vůbec celkové poměry na trhu, tržní podíl na významných trzích apod.), kapitálovou sílu společnosti v porov- nání s jejími hlavními konkurenty, přístup k surovinám nebo výchozím komponentům, know-how společnosti, požadavky udržitelného rozvoje a další skutečnosti nejen z hlediska jejich okamžitého stavu, ale zejména s ohledem na možnosti dalšího vývoje, včetně změn ke kterým dojde působením realizace vlastní strategie. • Strategie společnosti musí být pevná a v daném období neměnná.

STRATEGIE V PODNIKÁNÍ Vnitřní význam strategie: Strategie má v obchodní společnosti celou řadu funkcí. Za hlavní můžeme označit následující funkce: •soustředění úsilí společnosti, •orientace ve složitých situacích, při rozhodování v nejistotě, •motivační funkce, •koordinační funkce, •poznávací funkce ve vztahu k možnostem a budoucnosti firmy, •formování firemní kultury, •zlepšení funkčnosti systému řízení, •vytváření negociačního prostoru, respektování oprávněných skupi- nových zájmů.

Děkuji za pozornost