Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_06 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika Téma:Stavové změny a energie Autor:Mgr. Jan Rosecký Předmět:Fyzika Ročník:2. ročník VG Využití:Prezentace určena k výkladu látky z molekulové fyziky a termiky na gymnáziu. Anotace: Prezentace se skládá z úvodního opakování, vyvození látky k tématu stavové změny a energie a závěrečného shrnutí (procvičení učiva). Šedé texty jsou při výkladu na interaktivní tabuli dopisovány a dokreslovány. Před použitím prezentace je doporučeno je smazat.
Molekulová fyzika a termika Stavové změny a energie Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě
Opakování •Hodnota určená v předchozím příkladu platí pro děj izotermický, izobarický, izochorický či jiný? není jasné, ale předpokládali jsme stálý tlak, děj izobarický •K čemu se může dodané teplo využít? zvýšení vnitřní energie, vykonání práce plynem •K čemu je využito teplo dodávané pevnému či kapalnému tělesu? zvýšení vnitřní energie, vykonání práce (zvětšení objemu) •K čemu je využito teplo dodávané plynu, jehož teplota se nemění? vykonání práce (zvětšení objemu) •K čemu je využito teplo dodávané plynu, jehož objem se nemění? zvýšení vnitřní energie •K čemu je využito teplo dodávané plynu, jehož tlak se nemění? zvýšení vnitřní energie, vykonání práce (zvětšení objemu)
Stavové změny z energetického hlediska DějNemění seDodané teploPoznámky IT ICh IB
Obr. 1
Shrnutí •K čemu se může dodané teplo využít u plynu? •K čemu je využito teplo dodávané plynu při izotermickém ději: při izochorickém ději: při izobarickém ději: •Kterou hodnotu měrné tepelné kapacity nalezneme v tabulkách? •Jak určíme hodnotu měrné tepelné kapacity pro izochorický děj?
Zdroje •Obr. 1: Soubor:Simeon Poisson.jpg [online]. Wikipedie: Otevřená encyklopedie, 2016 [cit ]. Dostupné z: volné dílo