Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický děj s ideálním plynem AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFyzika Tematický okruhMolekulová fyzika a termika Ročník2 Datum tvorbysrpen 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Izobarický děj s ideálním plynem

3 Izobarický děj je děj, při kterém je tlak plynu stálý. Ze stavové rovnice vyplývá pro izobarický děj s ideálním plynem stálé hmotnosti vztah: Při izobarickém ději s ideálním plynem stálé hmotnosti je objem plynu přímo úměrný jeho termodynamické teplotě (Gay-Lussacův zákon). Zákon experimentálně objevil r. 1802 francouzský fyzik Joseph Louis Gay-Lussac.

4 Při izobarickém ději je tlak plynu stálý. Proto je grafem, který znázorňuje izobarický děj v p-V diagramu, úsečka rovnoběžná s osou V, tzv. izobara.

5 Izobary v meteorologické mapě: [1]

6 Při izobarickém ději se mění vnitřní energie plynu (mění se jeho teplota) a zároveň plyn koná práci (mění se jeho objem). Jestliže plyn o hmotnosti m při izobarickém ději přijme teplo Q p, vyplývá z prvního termodynamického zákona kde c p je měrná tepelná kapacita plynu při stálém objemu, ΔT přírůstek teploty.

7 Pokud bychom chtěli stejnému plynnému tělesu zvýšit teplotu o určitou hodnotu ΔT, museli bychom v případě izobarického děje dodat plynu větší množství tepla než v případě děje izochorického, protože by se při izobarickém ději část tepla spotřebovala na práci vykonanou plynem. Pro daný plyn platí Q p > Q V. Z uvedené úvahy plyne, že pro každý plyn je c p > c V a lze odvodit vztah

8 Aplety demonstrující izobarický děj: http://phet.colorado.edu/en/simulation/ga s-properties http://group.chem.iastate.edu/Greenb owe/sections/projectfolder/flashfiles/g aslaw/charles_law.html

9 Otázky: 1.Je možné dát jednoznačnou odpověď na otázku, jaké teplo je třeba k ohřátí 1 kg kyslíku o hmotnosti 1 kg z teploty 0 °C na 100 °C? Vysvětlete. 2.Vysvětlete, proč u pevných a kapalných látek nemusíme rozlišovat c p a c V a proč u plynů rozlišovat musíme. 3.Vyhledejte ve fyzikálních tabulkách měrné tepelné kapacity vodíku, kyslíku a metanu a ověřte pro ně platnost vztahu mezi c p a c V.

10 Použité zdroje: BARTUŠKA, Karel. Fyzika pro gymnázia: Molekulová fyzika a termika. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1994, 254 s. ISBN 80-858-4946-1. SVOBODA, Emanuel aj. Přehled středoškolské fyziky. 4. upravené vydání. Praha: Prometheus, 2006. 515 s. ISBN 80-7196-307-0. Použité obrázky: [1] Asierog. Wikimedia Commons [online]. 15. 11. 2012. [cit. 14. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Isobaras.png?uselang=cs


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický."

Podobné prezentace


Reklamy Google