Věty s podmětem, věty bez podmětu, větný ekvivalent

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Větné členy.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VĚTNÉ ČLENY V PŘÍSTAVKOVÉM VZTAHU
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Několikanásobné větné členy
Věta.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Skladba – stavba větná Zápor.
Skladba – stavba větná Zápor.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Hrátky s češtinou.
Přísudek.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Věty s podmětem, věty bez podmětu, větný ekvivalent
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Český jazyk – 7. ročník. Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy 7, SPN, Praha E.
Věta jednočlenná a dvojčlenná
holé, rozvité, několikanásobné
Formální skladební vztahy
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Větný ekvivalent VY_32_INOVACE_54_Vetny ekvivalent
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Vy_32_INOVACE_72_Věta jednočlenná a dvojčlenná
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_12_INOVACE_Rů_I_30 Větný ekvivalent Název projektu: OP VK
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Věty s podmětem, věty bez podmětu, větný ekvivalent Skladba – stavba větná Věty s podmětem, věty bez podmětu, větný ekvivalent

Stavba větná – základní pojmy zápor mluvnický větný zápor mluvnický členský zápor slovní dvojí zápor shoda, řízenost, slabá závislost (přimykání) přívlastek těsný a volný přívlastek postupně rozvíjející a několikanásobný významový poměr mezi složkami několikanásobného větného členu – slučovací, stupňovací, odporovací, vylučovací a důsledkový přístavkový vztah

Věta s podmětem, věta bez podmětu; větný ekvivalent Forma výpovědi obsahuje příklady věta s podmětem část přísudkovou + část podmětovou Monika se směje. Spí jako dudek. (0) Obloha je modrá. Maminka je inženýrka. Mladost radost. věta bez podmětu Setmělo se. Už je mi dobře. Tomášovi bylo do zpěvu. větný ekvivalent základní člen podstatné jméno přídavné jméno infinitiv příslovce citoslovce částice Pozor! Těch lidí! Martine! Nádherné! Moc zajímavé! Nastupovat! Dobře! Úplně špatně! Cha cha! Achich ouvej! Ano. Kdepak!

Rozlište věty s podmětem, bez podmětu a větné ekvivalenty Rytířský turnaj Je vedro k zalknutí. Sluneční paprsky se odrážejí od rytířských brnění. Trá-ta-ta-ta-tá! Heroldi zatroubili první tóny. Pozor! Připravit! Rytíři se uprostřed louky stavějí proti sobě. Diega oslnilo slunce a zatmělo se mu před očima. Také oř pana z Luneville je zřejmě oslněn a vzpíná se. Druhé zatroubení. Sokové se pozdravují vysoko zdviženými dřevci. Při třetím zatroubení obracejí dřevce a mírným klusem míří k obvodu prostranství. Tam se zastavují a obracejí čelem k sobě. Čtvrté a poslední zatroubení. Do útoku! Diego útočí. Jeho bělouš jakoby byl srostlý s jezdcem. Rozumí každému hnutí svého rytíře. Půlobrat doprava. Krok vpřed. Diego pozvedne dřevce, okrášlené zelenou a bílou stuhou. Koněm trhne vpřed a …

věta s podmětem – věta bezpodmětá – větný ekvivalent Řešení: věta s podmětem – věta bezpodmětá – větný ekvivalent Rytířský turnaj Je vedro k zalknutí. Sluneční paprsky se odrážejí od rytířských brnění. Trá-ta-ta-ta-tá! Heroldi zatroubili první tóny. Pozor! Připravit! Rytíři se uprostřed louky stavějí proti sobě. Diega oslnilo slunce a zatmělo se mu před očima. Také oř pana z Luneville je zřejmě oslněn a vzpíná se. Druhé zatroubení. Sokové se pozdravují vysoko zdviženými dřevci. Při třetím zatroubení obracejí dřevce a mírným klusem míří k obvodu prostranství. Tam se zastavují a obracejí čelem k sobě. Čtvrté a poslední zatroubení. Do útoku! Diego útočí. Jeho bělouš jakoby byl srostlý s jezdcem. Rozumí každému hnutí svého rytíře. Půlobrat doprava. Krok vpřed. Diego pozvedne dřevce, okrášlené zelenou a bílou stuhou. Koněm trhne vpřed a …

Jarmila Loukotková (14. dubna 1923 Praha – 29. října 2007 Praha) byla česká prozaička a překladatelka (překládala mj. díla Francoise Villona). Narodila se v Praze v rodině českého amerikanisty, etnografa a lingvisty Čestmíra Loukotky, a v Praze také vystudovala reálné gymnázium (maturovala roku 1942). Po maturitě krátce studovala na soukromé jazykové škole francouzštinu, ale už od roku 1943 pracovala jako úřednice na pražském magistrátu. Až po válce mohla zahájit studium estetiky a francouzštiny na Filosofické Fakultě Univerzity Karlovy, které dokončila v roce 1949. Přispívala do periodik jako O knihách a autorech, Svoboda, Svobodné slovo, Květy a další. Pro Československý rozhlas napsala hru Fialinka (1948). Ve svých románech se zabývá především historickými náměty z období antiky, nebrání se ale i námětům ze současnosti. Je též autorkou knih pro mládež.

Procvičování: 1. cvičení Napiš krátký text, v němž vylíčíš ideální prázdniny nebo Štědrý den a vyznač v textu barevně věty bezpodměté a větné ekvivalenty 2. cvičení Použij vhodně věty nebo ekvivalenty když: poroučíš koni, aby se zastavil rozkazuješ družstvu, aby nastoupilo do řady sděluješ mamince, že se dnes necítíš dobře důrazně někomu přikazuješ, aby zavřel dveře voláš na kočku navrhuješ někomu, aby si šel s tebou zahrát šachy k něčemu svoluješ napomínáš malé děti, aby nemlaskaly při jídle slibuješ, že se určitě vrátíš domů včas s něčím vyslovuješ souhlas s něčím nesouhlasíš