Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce Motivace k výkonu Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
Motivační ladění Motivační ladění a zaměřenost osobnosti vykazuje relativní stabilitu a vnitřní konzistenci X Motivace je proměnlivá a situačně podmíněná
Motivační profil Motivační profil je relativně trvalá preference určitých potřeb a hodnot Vychází z celkového profilu (zaměření) osobnosti Např. potřeba práce, ocenění, kooperace, nezávislost, sociální kontakt,…
Výkonová motivace Vychází z motivačního profilu Lze ji stanovit („vyčíslit“) tak, že porovnáváme potřebu úspěchu s potřebou vyvarování se neúspěchu Autor termínu H.Heckhausen (1965)
Význam motivace Pro udržení si práce (motiv „nebýt propuštěn“ v důsledku neplnění si pracovních povinností) stačí využívat schopností a znalostí z 20 – 30% (Výzkum Wiliama Jamese, Harward 1996)
Význam motivace Vysoce motivovaní jedinci využívají své schopnosti z 80 – 90% (Výzkum Wiliama Jamese, Harward 1996) Vliv pozitivní motivace je velmi výrazný. Proto se realizují tzv. Motivační programy
Motivační programy – mají různé cíle (zaměření): K přijetí cílů organizace jednotlivci K dosažení žádoucích změn v jednání K podpoře pracovní spokojenosti Retenční programy – tj. programy podporující klíčové pracovníky
Faktory ovlivňující pracovní motivaci Náplň práce a stanovení výkonových cílů Možnost participace na stanovení cílů Efektivní komunikace Informovanost o dění Silná firemní kultura (zejména v obl. vztahů) Možnost osobního a profesního rozvoje
Další důležité faktory Spravedlivý systém odměňování Sociální program Chování přímého nadřízeného, ….
Co můžeme udělat? 1. Důkladná znalost zaměstnanců (hodnoty, potřeby, motivační profil) na základě které bude sestaven motivační program. 2. Uvážlivě propojovat jednotlivé motivační teorie a využívat v praxi. 3. Pro zvyšování výkonnosti je mimo motivace důležité aktivně rozvíjet potenciál a vytvářet pro práci dobré podmínky a prostředí.
Nezapomínat: Manažer hraje nezastupitelnou roli jako vzor pro ostatní zaměstnance. Nezapomínejte na sebemotivaci.
Literatura Bedrnová, E., Nový, I., Psychologie a sociologie řízení, Management Press, 1998, s. 236, 324 -325 Tureckiová, M., Řízení a rozvoj lidí ve firmách, Grada Publishing, 2004, IBSN – 80-247-0405-6