Shrnutí metod obsahové analýzy, zadání závěrečných prací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Základní statistické pojmy
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Řeč, jazyk, mluva.
Mediální produkt.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Zpravodajské hodnoty (news value, Lippman, 1922)
sociální psychologie Škola:
Abstrakce. CHarakteristika Abstrakce : označuje důležitý moment procesu poznání při přechodu od smyslového k poznání, nebo jako hotový výsledek tohoto.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Statistické zpracování dat RNDr. Eva Reiterová, Ph.D.
Sociologický výzkum.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
KEG Použití vzorů při vyhledávání na webu Václav Snášel.
Management a rozvoj obcí
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Úvodní setkání Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.
Seminární práce Mgr. Bc. Radka Burketová N_TiM/pMPH
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
(komentovaný přehled)
Seminární práce N_TiM/pMPH.
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Klíčová otázka č. 5 Mediální obraz bezdomovectví prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (MUP, FSV UK) 26. – 27. listopadu 2014.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
Úvod do managementu 1. seminář
Média a role čtenáře: kulturální studia
ÚKOL č. 3: Proveďte elementární sémiotickou analýzu libovolného masmediálního komunikátu. Soustřeďte se především na mechanismus dvoustupňového označování.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Koncipování empirického výzkumu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
Skupinové interview (Focus group)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metaetika Shrnutí.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Základní principy geografického výzkumu
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Statistika – základní pojmy, diagramy
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
Případová studie Seminář 2014.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová č.d.634.
Metodika řízení projektů
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Obecná didaktika ÚVOD.
Sociologie pro SPP/SPR
Masová média jako mediální instituce
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Ukazatele kvality Program školení.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Shrnutí metod obsahové analýzy, zadání závěrečných prací vnecas.wordpress.com necas@fsv.cuni.cz

Zadání závěrečné práce Vypracování vybraného typu analýzy na zvoleném mediálním produktu Kvantitativní obsahová analýza zahraniční zpravodajství v českých médiích ženy ve zpravodajství reklama v českých médiích Sémiotická analýza titulní strany českého bulváru analýza politické reklamy (propagandy) analýza vybrané reklamy z life-style magazínu(Marianne, Marie Claire, Men´s Health, Esquire…)

Kvantitativní obsahová analýza Výhody Vysoký stupeň ověřitelnosti Možnost zpracovat velké množství textů Deskriptivní charakter Snadné statistické zpracování Nevýhody: -analýza pouze explicitních obsahů -neumožňuje analyzovat skryté významy, hlubší roviny textu Obsahová analýza je kvantitativní výzkumnou metodou pro systematický a intersubjektivně ověřitelný popis komunikačních obsahů, vycházející z vědecky podloženého kladení otázek.

Výzkumný proces mediální pokrytí české zahraniční politiky Výzkumné téma 1) která zahraničně-politická témata byla zdůrazňována?; 2) Lišila se jednotlivá média v důrazu kladeném na mediované události?; 3) Kterým zemím věnovala média nejvíce pozornosti v souvislosti s českou zahraniční politikou? 4) Kteří aktéři dominovali zpravodajství o české zahraniční politice? operacionalizace Plánování a organizace (výběr vzorku) Zpravodajství TV stanic v kal. roce 2008 Školení “kódovačů“, intercoder reliability, test metody Přípravná a ověřovací fáze Sběr dat vyhodnocení

Výběrový soubor Čtyři roviny: Jaká média budeme rozebírat? Jaké obsahy budeme sledovat? V jakém časovém období? Jaká bude jednotka analýzy? Jaké charakteristiky budeme sledovat? Kódovací jednotka je jednotkou mediovaného obsahu, k níž se váže naše „měření“ obsahu. Člení se podle různých kategorií. Kategorie popisují vlastnosti sledovaného obsahu. Proměnné – „proměňují se“

Proměnné v obsahové analýze Určují se na základě výzkumných otázek. Jaké znaky budeme podchycovat? Které znaky jsou relevantní? Identifikační (identifikují příspěvek) x analytické Jednotlivé proměnné nabývají různých hodnot, kterým přidělujeme číselné kódy. TÉMA radar víza do USA terorismus … BARVA 1) červená 2) zelená 3) modrá … Příklady proměnných: Témata Sledovaná média Zmiňované země Aktéři …

ZNAK - vše, co může v mezilidské komunikaci odkazovat k něčemu jinému. Klíčové pojmy Klíčovými pojmy utváření významu jsou znak a kód – jako intersubjektivní, společensky platné, sdílené nástroje komunikace. ZNAK - vše, co může v mezilidské komunikaci odkazovat k něčemu jinému. Musí být být smyslově vnímatelný (vyřčené, napsané, vytištěné slovo, fotografie, socha) a odkazovat k nějaké skutečnosti (objektu či jevu) a současně k nějaké představě „Významy“ znaků spolu lidé komunikující v daném kulturním prostředí sdílejí díky tomu, že: 1) mezi objektem, významem a označujícím existuje nějaká podobnost, nebo 2) že se uživatelé daného znaku na jeho významu shodli, že si jejich užití mnohokrát ověřili v komunikační praxi.

Klíčové pojmy Saussurovo bilaterální pojetí znaku. Znak je fyzický objekt s významem. Skládá se ze dvou elementů: označujícího a označovaného Označující – je obraz znaku jak ho my vnímáme. značky na papíře, zvuk ve vzduchu. Označované – je mentální koncept ke kterému odkazuje. Tento mentální koncept je většinou široce sdílen členy stejné kultury, kteří sdílí stejný jazyk. Označované je produkt dané kultury stejně jako označující. Saussure Barthes První stupeň označování Druhý stupeň označování ZNAK denotace konotace, mýtus Označující (fyzická existence znaku) Označované (mentální koncept) +

Klíčové pojmy U významu znaku rozlišujeme rovinu (Barthes): - denotace (odkaz ke skutečnosti a zobecněné představě) - konotace (odkaz k postojům, pocitům a hodnocením) - mýtu (odkaz k obecně platným soudům)

Klíčové pojmy Peirce rozdělil tři typy znaků: - Ikona – se podobá svému objektu (socha, fotografie). - index – je zde přímá spojitost mezi znakem a objektem (kouř – index ohně; hrom – index blesku). symbol – není zde žádná přímá souvislost mezi znakem a objektem. vztah je čistě věcí dohody a určených pravidel (čísla, slova). Proč si to říkáme? Poznání, že komunikujeme pomocí znaků, které mají významy, jež se liší podle kontextu a jež odkazují nejen ke světu kolem nás a představám v našich hlavách, ale také asociují zkušenosti, postoje a pocity, a to nejen individuální, leč i sdílené, je pro studium mediální komunikace důležité proto, že zdůrazňuje skutečnost, že významy slov, zvuků a obrazů, které se v médiích používají, jsou společensky podmíněné konstrukce.

Klíčové pojmy kód – jakýkoliv systém vzájemně souvisejících znaků a pravidla pro jejich užívání, na nichž se shodují příslušníci kultury, v níž se kód používá. podstatným rysem kódu je to, že: - znaky, které ho utvářejí, jsou paradigmaticky uspořádány do skupin, z nichž je možné vybírat. - znaky z různých skupin je možné syntagmaticky uspořádat do sdělení (textů) znaky nesou význam, na němž se jeho uživatelé shodnou. Komutativní test – má dvě hlavní funkce Identifikovat důležité znaky Pomoci určit povahu důležitosti

Zadání závěrečné práce Vypracování vybraného typu analýzy na zvoleném mediálním produktu Kvantitativní obsahová analýza zahraniční zpravodajství v českých médiích ženy ve zpravodajství reklama v českých médiích Sémiotická analýza titulní strany českého bulváru analýza politické reklamy (propagandy) analýza vybrané reklamy life-style magazínu (Marianne, Marie Claire, Men´s Health,

Formální náležitosti: Rozsah: - min. 4 normostrany strany - zdůvodnění výběru konkrétního materiálu, charakteristika média, popis vzorku a proměnných (u obs. analýzy), výsledky, závěr - nebojte se popsat problematická místa, nejistoty… - temín odevzdání: 3. ročník – 20. května; 2. ročník – 1. června.

literatura Reifová, I. (2004) Slovník mediální komunikace. Praha : Portál Jirák, J., Köpplová, B. (2003) Média a společnost. Praha : Portál. s. 117 – 151 Burton, G. (2001). Úvod do studia médií. Praha : Barrister & Principal. 27 – 84 Schulz et. al. (1998) Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha : Karolinum. str.29 - 53 Fiske, J. (1991) Introduction to communication studies. London : Routledge Barthes, R. (2004) Mytologie. Praha : Dokořán Eco, U. (2006) Skeptikové a těšitelé. Praha : ARGO Eco, U. (2007) Jméno růže. Praha : Český klub